Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor fotobewerking, met niet al te klein scherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:36
Ik ben op zoek naar een vervanger voor een Dell XPS L502X laptop, waarmee vooral foto's bewerkt gaan worden met Lightroom, daarnaast een beetje surfen en officegebruik. Er worden geen spellen op gespeeld.
Vanwege het foto bewerken en het comfort tijdens het internetten is er een wens voor een niet al te klein scherm.
Mobiliteit is helemaal niet van belang, de laptop blijft voornamelijk in huis, rond de keukentafel, naast het stopcontact.

Budget ligt zo rond de 800 euro. Lager mag natuurlijk altijd.

Ik heb uiteraard de best buy guide voor laptops doorgespit, daar komen vooral laptops met een scherm <14 inch uit. Er werd echter ook verwezen naar een Lenovo IdeaPadS540 met een dedicated videokaart.
Via de site van Lenovo zelf nog beschikbaar voor 850 euro.

Ik vraag me af of iemand een beter alternatief heeft dan de Lenovo gezien de wensen die er zijn, of dat het gewoon een kwestie is van doen zolang deze Lenovo met GeForce GTX 1650 beschikbaar is.

Alle reacties

• redcap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-11 11:15
De S540 op de site van Lenovo heeft geen dedicated videokaart.

De versie met de GTX 1650 lijkt nu nergens te koop en heeft voor die prijs helaas wel een i5-8265U processor, terwijl die op de site van Lenovo een i7-8565U processor heeft. Maar als ik even snel benchmarks vergelijk dan maakt dat in de praktijk niet veel verschil. Wat wel veel verschil maakt is dat je bij Lenovo 2 keer zoveel opslagruimte krijgt!

Ik was zelf ook aan het kijken naar een laptop voor fotobewerking en was op zoek naar een laptop met dedicated videokaart met minimaal 2 GB geheugen, omdat steeds meer foto/videobewerking programma's daar gebruik van maken. Intel UHD 620 gaat je dus niets helpen op dat gebied, maar ook de MX 110/130/150/230/250 helpen niet veel. Door je beperkte budget heb je daarom niet heel veel keus. Maar het belang van de videokaart is voor Lightroom discutabel. Het helpt, maar hoeveel is moeilijk te beantwoorden. Gebruik je net als ik een oude (niet abonnement) versie dan profiteert ook niet heel Lightroom van de videokaart, maar alleen een aantal handelingen in de develop module.

Misschien heb je wel meer aan 16GB geheugen dan aan een dedicated videokaart, maar ik weet zo niet of dat binnen je budget te krijgen is.

• miles
@redcap
Ships, toch nog verkeerd gekeken... Dacht echt dat 'ie bij lenovo zelf nog te vinden was.
Via campusshop is ie te bestellen met videocard, wordt ie over twee weken geleverd. Daar moet ik nog even over nadenken.Dat is dan wel weer ver weg.
De versie van Lightroom die gebruikt wordt is de online versie.

[ Voor 67% gewijzigd door miles op 14-10-2019 15:05 ]

• redcap
Als je genoeg hebt aan 256GB dan is dit wel een mooie laptop voor die prijs. Anders een externe hdd met USB3.1 erbij voor de foto's.

Voor de online versie lijkt me dat deze laptop wel voldoet.

• miles
@redcap heb jij al een keuze gemaakt, of ben je nog zoekende?

• redcap
Ik heb besloten voor een desktop te gaan, omdat ik dan voor veel minder geld een snellere cpu, een veel snellere gpu en meer opslagruimte krijg. Een monitor heb ik toch al staan.
Ik zat nog te twijfelen over een Lenovo Yoga 730, omdat die een displayport aansluiting heeft en ik dan later een 4K monitor aan zou kunnen sluiten of een externe hdd met zeer snelle overdrachtssnelheid. Dat is dan wel een model van €1199.
Maar ik zocht alleen naar laptops met 16GB geheugen, een GPU met minimaal 4GB geheugen (ook voor 4K op termijn) en veel opslagruimte.
Vanaf donderdag komen met de btw weg ermee actie van MM 2 modellen (ook een Acer) met die specificaties dan wel onder de €1000, maar dat is voor jou nog te veel.
Pagina: 1