[WIN10] crash na 'verplichtte' update

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:59
Hallo,

Al geruime tijd probeert mijn windows de maart 2019 update te installeren. Althans meen even dat het deze update is, het wordt aangekondigd in een blauw venster (en heb uiteraard.. sorry.. geen screenshot opgeslagen.)
Versie in geschiedenis van updates heet: "Onderdelen update naar Windows 10, versie 1903"

Nu is het zo dat deze update een uur of 3 duurt en vervolgens start de PC op naar de bios.
Exit without save resulteert in een blue screen en direct weer naar de bios.
2e keer exit without save resulteert in het terugdraaien van de update en daarmee boot de PC weer gewoon.

Dit hele tafereel heeft zich nu ongeveer 10 keer voorgedaan en elke keer zelfde uitkomst. In de geschiedenis van updates staat de volgende foutcode: 0xc1900101

Daarmee kom ik op deze pagina uit, maar dat biedt geen hulp: https://support.microsoft...grade-installation-errors

Nu is het echter zo dat de PC geforceerd deze update continu aan het installeren is. Enkele weken terug heb ik al overal updaten uitgezet maar deze is vandaag wederom spontaan gegaan. (erg leuk als je aan een scriptie werkt.......)

Nu heb ik 2 vragen;
1) hoe los ik dit op, zonder een complete herinstallatie? is dat mogelijk?
2) hoe zorg ik er op z'n minst voor dat deze update niet weer geforceerd er doorheen komt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Waarom voer je de stappen uit het MS artikel die je zelf linkt niet uit dan? Post eens een lijst van al je hardware in en aan de PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
wagenveld schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 19:27:
Waarom voer je de stappen uit het MS artikel die je zelf linkt niet uit dan? Post eens een lijst van al je hardware in en aan de PC.
ik heb wel al die stappen gedaan, meermaals... biedt alleen geen oplossing.

Kijk, liefste doe ik een clean install, echter vanwege mijn studie is dat nu gewoon weg geen optie. De makkelijkste optie voor nu is om die update uit te krijgen zodat deze niet te pas en te onpas gaan installeren (gewoon tijdens het werken op de pc)

Hardware:
9700K (niet overgeclocked)
Noctua NH-D15
Gigabyte Z390 Gaming X
16GB ddr4 ram
MSI GeForce GTX 1080Ti, 11gb Armor OC

Crucial SSD 240gb (m.2)
Crucial SSD 500gb (sata)
HDD 1tb (sata)

qua specs lijkt het mij dus absoluut geen probleem. Daarnaast zijn alle drivers up to date.

edit: op dit moment is die dus wéér aan het installeren. Stom ding leert ook niet.... :+

[ Voor 5% gewijzigd door MisterEagle op 13-10-2019 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peschinl
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-09 20:43
werkt de "Pause updates for 7 days" optie hier niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
peschinl schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 19:50:
werkt de "Pause updates for 7 days" optie hier niet?
Die knop was er eerst wel, maar nu niet meer. Ik heb nu alleen een optie voor help mij kiezen, waarin ik in uren aan moet geven over hoelang die dan mag. Een annuleren optie (dan gaat die binnen x uur spontaan) en een nu installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peschinl
Ja kan zijn dat je die Pause optie maar 1 keer kan kiezen en er daarna een update moet worden uitgevoerd voordat je de optie weer kan kiezen. (en dat is waar het nu fout gaat gok ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peschinl
https://www.thewindowsclu...ows-updates-in-windows-10

heb je dit al geprobeerd, is een tool van microsoft waarmee je bepaalde updates kan blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Als je nou voor onze educatie en algehele verblijding dan ook even verteld wat je precies hebt gedaan en wat niet? Is je BIOS up to date?
Zorg dat er voldoende ruimte is op uw apparaat. Uw apparaat vereist ten minste 16 GB vrije ruimte voor de upgrade van een 32-bits besturingssysteem of 20 GB voor een 64-bits besturingssysteem. Voor meer informatie raadpleegt u Schijfruimte vrijmaken in Windows 10.

Voer Windows Update enkele keren uit. Download en installeer alle beschikbare updates in Windows Update, met inbegrip van software-updates, hardware-updates en stuurprogramma's van derden. Gebruik de probleemoplosser voor Windows 10 om fouten met Windows Update te herstellen.

Controleer stuurprogramma's van derden en download eventuele updates. Stuurprogramma's van derden en installatie-instructies voor eventuele hardware die u aan uw apparaat hebt toegevoegd vindt u op de website van de fabrikant.

Koppel aanvullende hardware los. Verwijder alle externe opslagapparaten en stations, dockingstations en andere hardware die u mogelijk op uw apparaat hebt aangesloten en die niet nodig zijn voor de basisfunctionaliteit.

Controleer Apparaatbeheer op fouten. Selecteer de Startknop en typ apparaatbeheer in het zoekvak op de taakbalk. Kies Apparaatbeheer in de resultaten. Zoek in het venster dat wordt weergegeven naar apparaten met een geel uitroepteken ernaast (mogelijk moet u elke categorie selecteren om over te schakelen naar de lijst met apparaten). Druk op de naam van het apparaat en houd vast (of klik erop met de rechtermuisknop) en selecteer Stuurprogramma's bijwerken of Verwijderen om de fouten te corrigeren.

Verwijder beveiligingssoftware van derden. Zorg ervoor dat u weet hoe u uw programma's opnieuw installeert en dat u alle benodigde productcodes bij de hand hebt. Windows Defender zal uw apparaat ondertussen beschermen.

Repareer fouten met de harde schijf. Selecteer de Startknop en typ opdrachtprompt in het zoekvak op de taakbalk. Kies Opdrachtprompt in de lijst met resultaten. Typ chkdsk/f C: in het venster dat verschijnt en druk op ENTER. Reparaties worden automatisch uitgevoerd op de harde schijf en u wordt gevraagd het apparaat opnieuw op te starten.

Voer een schone herstart uit in Windows. Hier leest u hoe u dat doet.

Herstel en repareer systeembestanden. Selecteer de Startknop en typ opdrachtprompt in het zoekvak op de taakbalk. Kies Opdrachtprompt in de lijst met resultaten. Typ DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth in het venster dat verschijnt en druk op ENTER. (Lees hoe u een Windows-installatiekopie repareert)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peschinl
wagenveld schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 21:15:
Als je nou voor onze educatie en algehele verblijding dan ook even verteld wat je precies hebt gedaan en wat niet?
[...]
die vraag beantwoord hij al in de 3e post van deze draad, misschien zelf ook eens goed lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
wagenveld schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 21:15:
Als je nou voor onze educatie en algehele verblijding dan ook even verteld wat je precies hebt gedaan en wat niet?

[...]
Mooie, fijne toon!

Zoals eerder al aangegeven, alle stappen reeds, meermaals, uitgevoerd. Wil je dat ik het in de lijst per stuk ook nog voor je vermeld?

Enkel de schone installatie dus niet, zoals ook al eerder aangegeven.

Mogelijk heb ik al een oplossing gevonden, hij is nu weer aan het installeren.

(Auto herstart na bsod uitgezet, lijkt over de faceit client af te breken. Wat die dan weer met een nieuwe W10 versie te maken heeft blijft me even een raadsel)

Edit: ben nu voorbij de 34% waar die eerst op afbrak. Ga er even vanuit dat t nu goed gaat. (60% atm)

[ Voor 6% gewijzigd door MisterEagle op 13-10-2019 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Sja, jij wilt denk ik niet weten hoe vaak we horen dat 'alles' al geprobeerd is, dat is echt zelden waar. Maar goed, ik had er nog wat bij ge edit, heb je je BIOS ook bijgewerkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisterEagle
wagenveld schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 21:23:
Sja, jij wilt denk ik niet weten hoe vaak we horen dat 'alles' al geprobeerd is, dat is echt zelden waar. Maar goed, ik had er nog wat bij ge edit, heb je je BIOS ook bijgewerkt?
Haha ja, dat geloof ik wel inderdaad.

Bios ga ik voor de zekerheid nakijken want die heb ik niet heel recent bijgewerkt, maar het lijkt opgelost te zijn door het verwijderen van faceit.sys uit windows32 en de hele faceit client.

Installatie zit nu op 89%

Edit: oké installatie is gelukt. Faceit zat dus inderdaad in de weg. Stom dat ik er niet eerder aan heb gedacht om niet automatisch te herstarten na een bsod. |:(

Thanks voor jullie hulp in elk geval!

[ Voor 17% gewijzigd door MisterEagle op 13-10-2019 21:32 ]

Pagina: 1