Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yustice
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-09-2024
Ik ben onlangs begonnen bij een nieuwe werkgever. De reiskostenregeling is vrij standaard; ik kan ofwel OV-kosten voor tweede klas declareren of 19 cent per kilometer krijgen. Mijn reizen bestaan enkel uit woon-werk verkeer.

Door de lange afstand die ik moet reizen komt in beide gevallen een netto vergoeding van rond de 850 euro naar voren, uitgaande dat ik geen abonnement in het OV heb.

Ik stelde voor om een NS vrij reizen abonnement af te sluiten voor 350 euro per maand zodat ik ook privé kan reizen zonder meerkosten. Mijn werkgever weigerde dit met als argumenten dat de kans bestaat dat ik verhuis (en de vergoeding dus lager zou worden) en dat deze constructie kan worden gezien als verkapt loon als ik privé reis.

Ondanks dat het voor hem duurder is moet ik dus, als ik met het OV wil reizen, per reis declareren.

Nu vraag ik mij af, is het (wettelijk) toegestaan om €0,19 te declareren en van de opbrengst hiervan een NS abonnement aan te schaffen en het restant van zo'n 500 euro in eigen zak te steken?

Voor zover het belangrijk is; ik ben van plan om mijn auto te verkopen omdat ik die amper zal gebruiken, er staat in het personeelshandboek niet nadrukkelijk dat dit idee verboden is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Wat is er mis met een zakelijk traject abonnement?
Ik neem aan dat wanneer je verhuist, je werkgever de compensatie/abonnement ook mee aanpast toch?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rsnl
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
Voor zover ik weet mag dit gewoon, ik doe dat al jaren en mijn werkgever gaf aan dat het geen enkel probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yustice
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-09-2024
Wintervacht schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 18:04:
Wat is er mis met een zakelijk traject abonnement?
Ik neem aan dat wanneer je verhuist, je werkgever de compensatie/abonnement ook mee aanpast toch?
Omdat een altijd vrij abonnement slechts 30 euro duurder is en ik die ook privé kan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je mag ook een auto rijden die minder dan 19 cent per kilometer kost, en dan krijg je ook nog gewoon die 19 cent per kilometer. Dus ik zie niet in waarom het niet zou mogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XenoXeno
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08-2024
Ja hoor, dat mag. Heb ik in het verleden ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spectaculous
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:48
Je krijgt 19 cent per km tussen jou en je werk, meest gebruikelijke route (niet altijd de snelste of kortste, daar zit iets speling in, maar Den Haag > Amsterdam via Utrecht werkt niet :P). De werkgever gebruikt hiervoor meestal de postcode's van jou en de werkplek en obv dat aantal km's krijg jij je vergoeding.

Hoe jij vervolgens op het werk komt is jou probleem. Als jij er een motor van koopt, of een trajectkaart voor de trein, maakt daarin niet uit. Het is niet zo dat jij je tankbonnetjes of factuur van de NS hoeft te overleggen aan je werkgever. Ik heb in het verleden wel eens gehad dat het net geen 10km was. Bij mooi weer ging ik regelmatig op de fiets, maar dat maakte voor de vergoeding niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Yustice schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 18:06:
[...]

Omdat een altijd vrij abonnement slechts 30 euro duurder is en ik die ook privé kan gebruiken.
En dat is nou precies wat de bedoeling is van woon-werk vergoedingen.

Uiteraard wil je baas niet dat je die in je vrije tijd gebruikt, dan betaalt hij immers voor je priv'e kilometers en dat zou frauduleus zijn, dus nogmaals: wat is er mis met een zakelijk traject abonnement?

Het enige wat je aanhaalt is dat je het voor privé doeleinden wil gebruiken, maar daar hoeft en gaat jouw werkgever niks voor betalen, hoe jij je in je vrije tijd rondbeweegt is 100% je eigen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Yustice schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 18:00:

Ik stelde voor om een NS vrij reizen abonnement af te sluiten voor 350 euro per maand zodat ik ook privé kan reizen zonder meerkosten. Mijn werkgever weigerde dit met als argumenten dat de kans bestaat dat ik verhuis (en de vergoeding dus lager zou worden) en dat deze constructie kan worden gezien als verkapt loon als ik privé reis.

Ondanks dat het voor hem duurder is moet ik dus, als ik met het OV wil reizen, per reis declareren.
Het zou me verbazen als het echt als verkapt loon zou worden gezien. Bij mijn vorige werkgever kregen we een NS Businesscard en de mogelijkheid om de tweedeklas trajectkaart te upgraden naar een eersteklas trajectkaart of naar een Vrij Reizen abbo. Het prijsverschil moest ik dan zelf bijleggen. Van verkapt loon is dan zeker geen sprake meer.

In mijn geval was de Vrij Reizen kaart exact even duur als de trajectkaart en heeft de upgrade me ook geen cent gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Wintervacht schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 18:28:
[...]

Het enige wat je aanhaalt is dat je het voor privé doeleinden wil gebruiken, maar daar hoeft en gaat jouw werkgever niks voor betalen, hoe jij je in je vrije tijd rondbeweegt is 100% je eigen probleem.
De werkgever zou er niks voor betalen. Dat abonnement is immers € 500 p/m goedkoper dan declareren per reis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

downtime schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 18:32:
[...]

De werkgever zou er niks voor betalen. Dat abonnement is immers € 500 p/m goedkoper dan declareren per reis.
Het gaat er niet om hoe duur of goedkoop het is, als jij elke dag met een limousine van en naar je werk gaat, op kosten van de baas à 200 euro per rit, is er niks aan de hand.

Maar maak je ook maar 1 ritje met die limo voor privé doeleinden zou je baas dus betalen voor iets wat je in je vrije tijd doet, verkapt extra loon in feite. En dat is gewoon niet de bedoeling.

Het zal de baas kennelijk een worst wezen of het 850 of 350 euro per maand kost, zolang er privé maar geen gebruik van gemaakt (kan) wordt/worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Wintervacht schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 18:37:
[...]

Het zal de baas kennelijk een worst wezen of het 850 of 350 euro per maand kost, zolang er privé maar geen gebruik van gemaakt (kan) wordt/worden.
Geen enkele "baas" zal het worst zijn wat het kost. Blijkbaar is ie ergens bang voor. De vraag is waar ie nu precies bang voor is en of dat terecht is. Als je dat weet kun je hem misschien overtuigen om anders te beslissen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-06 13:30
Ik zou 19 cent declareren en privé het gewenste abo nemen. Dat is winst maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:04
Ik had precies dezelfde situatie, traject kaart of 0,19 cent per kilometer. Toen ik echter vroeg of ze mogelijk ook de stalling van de fiets wilde betalen was al snel het antwoord. Nee dat kan helaas niet..

Maar... neem de 0,19 cent en betaal van wat je overhoudt per maand de fietsenstalling. Sindsdien doe ik dit al jaren zo en vind iedereen het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Yustice schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 18:00:
Nu vraag ik mij af, is het (wettelijk) toegestaan om €0,19 te declareren en van de opbrengst hiervan een NS abonnement aan te schaffen en het restant van zo'n 500 euro in eigen zak te steken?
Je mag dat gewoon doen. De werkgever vergoed jou waarschijnlijk 19 cent per kilometer ongeacht hoe jij naar kantoor komt. Of je nu met de trein gaat, de auto of op de fiets, dat maakt niet uit. Het is een kilometer vergoeding, geen vergoeding van directe kosten.

Dus declareer je kilometers en pak de voor jou voordeligste optie.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Gewoon de 19 ct per kilometer.
Wat jij vervolgens met die vergoeding doet of wat je daarvoor koopt heeft je baas niets mee te maken.

Als je dichterbij gaat wonen betaald de baas vanzelf minder.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik doe dit standaard bij vrijwel elke werkgever, omdat die 0,19ct in de meeste gevallen meer oplevert. Het klonk heel leuk, zo’n OV-kaart, maar leverde mij in de praktijk meer rompslomp dan plezier op.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-06 07:04
Als een zakelijke ov-kaart ook privé gebruikt wordt kan dit gezien worden als loon en moet dit ook als loon belast worden.

https://www.belastingdien...reiskosten.html#HL-21.2.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

trippelb schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 20:01:
Als een zakelijke ov-kaart ook privé gebruikt wordt kan dit gezien worden als loon en moet dit ook als loon belast worden.

https://www.belastingdien...reiskosten.html#HL-21.2.5
Volgens die link is dat dus niet nodig wanneer het zakelijke gebruik groot genoeg is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-06 07:04
Excuus, je hebt gelijk, ik heb denk ik niet goed genoeg doorgelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-06 15:56
Mijn werkgever kwam laatst zelf met het voorstel om van mijn traject-kaart een altijd-vrij abonnement te maken omdat dat goedkoper was.
Zou toch van de gekke zijn als dat dan niet mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSEDA
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Ik zou inderdaad ook gewoon voor de 19 cent/km gaan en vanuit die opbrengsten een OV-abonnement afsluiten.

Hoewel het geval voor jouw wellicht iets anders is, gezien je 850€/maand kan krijgen. Ik verwacht dat je dan boven de 150km per dag zit retour. Daar lijken de regels iets anders.

Lees navolgende link maar eens door, daar wordt het een en ander uitgelegd: https://www.hr-kiosk.nl/h...iskosten-vaste-vergoeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

DarkSEDA schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 21:54:
Ik zou inderdaad ook gewoon voor de 19 cent/km gaan en vanuit die opbrengsten een OV-abonnement afsluiten.

Hoewel het geval voor jouw wellicht iets anders is, gezien je 850€/maand kan krijgen. Ik verwacht dat je dan boven de 150km per dag zit retour. Daar lijken de regels iets anders.

Lees navolgende link maar eens door, daar wordt het een en ander uitgelegd: https://www.hr-kiosk.nl/h...iskosten-vaste-vergoeding
Het artikel dat je linkt spreekt alleen over een vaste maandelijkse vergoeding.
Als de werknemer alleen vergoedingen krijgt adhv werkelijk gereisde kilometers gaat is dat niet relevant.
Het is ook logisch dat als je een dag thuiswerkt geen aanspraak kan maken op je 19 ct/kilometer vergoeding voor die dag.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Maar zelfs dan is het voor de TS flink goedkoper. De baas zal per gewerkte dag moeten betalen, als ik het zo lees, vanwege de afstand. Voor de baas van TS is het waarschijnlijk makkelijker om gewoon kaartjes uit te betalen dan de gewerkte dagen op kantoor bij te houden, omdat er waarschijnlijk meer mensen zijn die hun treinkaartjes uitbetaald krijgen (immers mag een baas wel hogere daadwerkelijke OV kosten vergoeden), net als andere onkosten, dus dat in 1 moeite door kan, terwijl ze voor kilometervergoeding meer moeten doen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:27
Als je een abonnement neemt voor de 19ct/km en niemand vertelt wat je er mee doet is het geen probleem. Let wel dat er risico dan bij jouw ligt. Als je je baan opzegt en je abonnement nloopt nog door is dat jouw probleem (opzeggen van een jaarabonnement is moeilijk bij de NS. Wat je wel kan doen is traject wijzigen naar het dichtst bij zijnde station)

Je moet ook niet vergeten dat je naar het station moet komen enz. (Nieuwe band op fiets kost ook geld) Dus ik zou het er niet te hard over hebben en gewoon reizen hoe jij het prettigst vind. Als je expliciet gaat noemen dat je reiskosten x zijn is dat alleen maar reden om in discussie te gaan waarom je niet nog goedkoper kan dan wel je minder te geven

[ Voor 33% gewijzigd door Batavia op 14-10-2019 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radjesh
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-06 06:29

Radjesh

hoi

Mijn werkgever doet ook niet moeilijk. Krijg een bedrag per maand , koop ik prive een dal-vrij abonnement van en kan altijd naar het werk in de daluren en deze in mijn eigen tijd ook gebruiken _/-\o_ :)

[ Voor 13% gewijzigd door Radjesh op 14-10-2019 10:40 ]

Niet

Pagina: 1