Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slimjim
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-09 08:28
Hallo Teakers,

Ik wil graag mijn eigen pc upgraden met nieuwe onderdelen want hij begint een beetje langzaam te worden. Normaal pak ik de best buy guide erbij en pak daar het basis systeem van. Maar in de recente maanden zie ik niets wat in zijn geheel bij mijn wensen aansluit. Daarom heb ik zelf wat samen gesteld en zou ik het erg waarderen als jullie er even naar kunnen kijken om:
  1. Compabiliteitsproblemen te voorkomen
  2. Sugesties te geven voor andere componenten indien dat beter past voor mijn wensen
Ik zoek een?
PC upgrade met:
  1. Moederbord
  2. Processor
  3. Intern geheugen
Mijn huidige PC
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Phenom II X2 550 Black Edition Black Edition€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus M4A78 PRO€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda 7200.12 ST31000528AS, 1TB€ 72,90€ 72,90
1BehuizingenCooler Master Elite 330€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston HyperX KHX6400D2LLK2/4G€ 45,15€ 45,15
1VoedingenZalman ZM360B-APS€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 107,69€ 107,69
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 225,74

Wat is je budget?
150 tot 350 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
  • een moederbord met 4 geheugen slots voor evt. latere uitbreiding
  • stil en energie zuinig is een pre
  • indien het weinig extra kost dan ook graag wlan
  • indien het weinig extra kost dan ook graag ps2 toetsenbord aansluiting
  • indien het weinig extra kost dan ook graag vga aansluiting
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik gebruik mijn computer voor internetten, series kijken (netflix), websites maken, adobe programma's, ms office en een af en toe een computer spel van voor 2010 :P

Zelf het ik het volgende uitgezocht:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 127,-€ 127,-
1MoederbordenASRock A320M Pro4€ 65,77€ 65,77
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK€ 74,-€ 74,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 266,77

Opmerkingen bij de zelf uitgezochte onderdelen:
  • De rest van de onderdelen van mijn huidge pc denk ik te behouden
  • Ik denk gebruik te maken van de onboard video kaart van het moederbord (kan dat?)
  • Amd-ryzen-5-2600 is misschien meer voor een game pc?
  • Geen wlan

Beste antwoord (via slimjim op 18-10-2019 10:42)

Verwijderd

Met een R5 2600 is het niet mogelijk om beeld te krijgen via de aansluitingen van het moederbord. Tegenwoordig zitten geïntegreerde videochips namelijk niet meer op het moederbord, zoals bij je oude moederbord, maar in de CPU. De werking van die poorten is dus afhankelijk van de CPU :). De volgende CPU's hebben wel een videochip aan boord:
categorie: AM4 Processors met geïntegreerde videochip

Iedere CPU die daar staat is al een flinke upgrade tegenover de Phenom II x2 550, maar de meest interessante voor de prijs zijn denk wel de pricewatch: AMD Ryzen 3 3200G Boxed en pricewatch: AMD Ryzen 5 2400G Boxed (de nieuwere 3400G is de meerprijs niet waard). De 2400G is vanwege de 4 cores en 8 threads wat toekomstgerichter dan de 3200G welke 4 cores en 4 threads heeft

Qua snelheid zijn deze wel een stapje terug tegenover de R5 2600, maar ruim voldoende voor de door jouw genoemde taken en heel veel sneller dan je oude setje. Wat je ook kan doen is de R5 2600 erin houden en een videokaartje als de pricewatch: Gigabyte GT 1030 Silent Low Profile 2G erbij stoppen. Dan kom je echter wel richting de max van je budget, terwijl een nieuwe voeding eigenlijk ook sterk aan te raden is.

De Zalman ZM360B-APS is namelijk niet echt geschikt voor nieuwe hardware (zal vast werken, maar kans op instabiliteit neemt toe), en de gebruikte condensatoren gaan doorgaans niet veel langer betrouwbaar mee dan zo'n 7 jaar. Na die tijd is de kans groot, en wordt steeds groter, dat deze bol gaan staan of lekken. De voeding zal blijven werken, maar kan de spanningspieken en -dalen niet goed meer wegfilteren. Dat doe je je nieuwe hardware die daaraan hangt liever niet aan. De kans is erg groot dat dit bij jouw voeding ook het geval is. Des noods zou je de voeding open kunnen schroeven om dit te controleren. De goedkoopste goede vervanger welke geschikt is is de pricewatch: Cooler Master MWE White 450W V2 of de pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 550W V2 voor een klein stapje hoger (is bij de bekendere winkels op het moment even duur als de 450w versie, anders had die ook al ruim voldoende geweest).

Als moederbord zou je naar pricewatch: ASRock AB350M Pro4 R2.0 kunnen kijken. Iets beter en ook goedkoper. Daarnaast ondersteunt deze ook Ryzen 2xxx CPU's zonder dat eerst een BIOS update nodig is. Dit is bij de meeste A320 en B350 moederborden wel nodig en zou weer een 10tje extra kosten als je dit door een webshop laat doen :).

Voor wifi zou je een PCIe kaart kunnen kopen en in het moederbord stoppen. Een andere optie is om een Mini-ITX bordje te kopen zoals de pricewatch: ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac welke standaard al wifi aan boord heeft. Zo'n klein bordje is alleen wel echt mini in een normale ATX behuizing en op dit formaat is eigenlijk nauwelijks nog een VGA aansluiting te vinden.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Met een R5 2600 is het niet mogelijk om beeld te krijgen via de aansluitingen van het moederbord. Tegenwoordig zitten geïntegreerde videochips namelijk niet meer op het moederbord, zoals bij je oude moederbord, maar in de CPU. De werking van die poorten is dus afhankelijk van de CPU :). De volgende CPU's hebben wel een videochip aan boord:
categorie: AM4 Processors met geïntegreerde videochip

Iedere CPU die daar staat is al een flinke upgrade tegenover de Phenom II x2 550, maar de meest interessante voor de prijs zijn denk wel de pricewatch: AMD Ryzen 3 3200G Boxed en pricewatch: AMD Ryzen 5 2400G Boxed (de nieuwere 3400G is de meerprijs niet waard). De 2400G is vanwege de 4 cores en 8 threads wat toekomstgerichter dan de 3200G welke 4 cores en 4 threads heeft

Qua snelheid zijn deze wel een stapje terug tegenover de R5 2600, maar ruim voldoende voor de door jouw genoemde taken en heel veel sneller dan je oude setje. Wat je ook kan doen is de R5 2600 erin houden en een videokaartje als de pricewatch: Gigabyte GT 1030 Silent Low Profile 2G erbij stoppen. Dan kom je echter wel richting de max van je budget, terwijl een nieuwe voeding eigenlijk ook sterk aan te raden is.

De Zalman ZM360B-APS is namelijk niet echt geschikt voor nieuwe hardware (zal vast werken, maar kans op instabiliteit neemt toe), en de gebruikte condensatoren gaan doorgaans niet veel langer betrouwbaar mee dan zo'n 7 jaar. Na die tijd is de kans groot, en wordt steeds groter, dat deze bol gaan staan of lekken. De voeding zal blijven werken, maar kan de spanningspieken en -dalen niet goed meer wegfilteren. Dat doe je je nieuwe hardware die daaraan hangt liever niet aan. De kans is erg groot dat dit bij jouw voeding ook het geval is. Des noods zou je de voeding open kunnen schroeven om dit te controleren. De goedkoopste goede vervanger welke geschikt is is de pricewatch: Cooler Master MWE White 450W V2 of de pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 550W V2 voor een klein stapje hoger (is bij de bekendere winkels op het moment even duur als de 450w versie, anders had die ook al ruim voldoende geweest).

Als moederbord zou je naar pricewatch: ASRock AB350M Pro4 R2.0 kunnen kijken. Iets beter en ook goedkoper. Daarnaast ondersteunt deze ook Ryzen 2xxx CPU's zonder dat eerst een BIOS update nodig is. Dit is bij de meeste A320 en B350 moederborden wel nodig en zou weer een 10tje extra kosten als je dit door een webshop laat doen :).

Voor wifi zou je een PCIe kaart kunnen kopen en in het moederbord stoppen. Een andere optie is om een Mini-ITX bordje te kopen zoals de pricewatch: ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac welke standaard al wifi aan boord heeft. Zo'n klein bordje is alleen wel echt mini in een normale ATX behuizing en op dit formaat is eigenlijk nauwelijks nog een VGA aansluiting te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slimjim
Bedankt voor je reactie.
Fijn dat je zo meedenkt!
Dit scheelt me al een hele hoop problemen :P

Op basis van jouw antwoord heb ik nu het volgende geselecteerd:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 131,-€ 131,-
1MoederbordenASRock AB350M Pro4 R2.0€ 59,95€ 59,95
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK€ 74,-€ 74,-
1VoedingenCooler Master MWE White 450W V2€ 36,95€ 36,95
1Solid state drivesKingston A400 2,5" 480GB€ 50,58€ 50,58
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 352,48

Hierin zijn de voeding en ssd aanbevolen en dit kan even worden uitgebreid met een wlan PCIe.

Klopt dat zo?
Zou de wlan PCIe ook vervangen kunnen worden door een simpele usb antenne?

Indien er nog mensen zijn met andere meningen of aanvullingen dan is dat altijd welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:13

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Persoonlijk zou ik de kingston A400 ssd vermijden en een ander ssd'tje kopen omdat deze niet tegen zware workloads kan en snel stukgaat.
pricewatch: PNY CS900 480GB
pricewatch: WD Blue SSD 2,5" (3D v-nand (TLC)) 500GB
pricewatch: Crucial MX500 2,5" 500GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slimjim
Bedankt voor de reacties.
Hij zit in elkaar en loopt als een zonnetje!