Dual Celly 433 wordt 80 graden :?

Pagina: 1
Acties:

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Op het werk heb ik ooit een Dual Celeron servertje gebouwd, ziet er momenteel als volgt uit:

Inwin bigtower, 235W voeding
1x Abit BP6 moederbord
2x Celeron PPGA 433 (niet overklokt)
2x 128 MB SDRAM
1x Adaptec Dual U2W SCSI controller
2x IBM SCSI HD
1x SCSI tapedrive
40x IDE CD-ROM
2x NIC (3Com)
1x ATI 3D charger videokaart (AGP)
1x SB 16 ISA

Het probleem is dat dit systeem eerst een jaar lang goed gewerkt heeft als een testserver, en toen is er een schijf uitgehaald (dus 2 HD's ipv de originele 3), en is hij in de serverruimte geplaatst om productie Exchange te draaien. En toen begon het probleem: de system-temperature sensor geeft alarm omdat het systeem warmer dan 80 graden wordt! Dit terwijl de sensortjes die onder de sockets zitten 50 graden voor 1 celeron en 55 graden voor de ander aangeven.

We hebben inmiddels 2 extra 80 mm fans en 1 extra 12 mm fan geplaatst maar dat maakt geen verschil. Het rare is dus dat de airflow op de ene of andere manier erg slecht is want

- onder de voeding zit een extra fan, temperatuur van de uitgaande lucht is hier ongeveer 30 graden. (geschat met de hand)
- de voeding blaast eigenlijk nauwelijks, dat is wel strange. de lucht uit de voeding is een stuk heter, 50 graden, maar er komt nauwelijks lucht uit (fan draait wel)
- je voelt de warmte stralen in de buurt van de voeding.

Vaag probleem, he?
Wie heeft nou een goede tip om hier wat aan te doen?

Oh, ja, de koelertjes op de Celly's zijn standaard model. Er zitten stikkertjes van zilverpapier onder het zwart geverfde aluminium, maar geen koelpasta, dus ik heb aangenomen dat de stikkertjes bedoeld zijn als thermische geleider en heb ze maar laten zitten.

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Als hij het altijd heeft moeten doen op de fans van de voeding (als ik 't goed begreep) en deze nu zeer traag draaien, kan 't zijn dat deze aan vervanging of een schoonmaakbeurd toe zijn.

Een voeding kan inderdaad een leuke warmtebron zijn.

Overigens, hoe warm is het in de serverruimte? En stond deze machine hiervoor ook al in die ruimte?

BMW 535D

Verwijderd

uit eigen ervaring kan de bp6 met 2 celerons een hoop warmte produceren ik heb er ook 1 gehad...ik zou de voeding vervangen voor een betere 300watt temperature controlled voeding en de temperatuur van de cellys is ok. ik zou een fan voor en achter plaatsen deze zouden genoeg zijn voor de kast in en outtake van de lucht...

• Ro_meo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-08 10:24
Zit er wel een intake fan op ??
(zo eentje vooraan onder je aan/uit-knop zeg maar, blaast lucht van voren je kast in en vanuit je voeding-fan achter je kast verlaat de [warme] lucht je kast...)

Bovenin je kast een gaatje -> ventilator is ook handig...

iOS N3rd

• WiD
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 13:30

WiD

Op de BP6 zit die derde sensor op een nogal ongelukkige plaats. Die wordt altijd warmer dan de cpu's. Bij mij gaat de exhaust van de cpukoelers er ongeveer langs, en dan is het verschil maar een maar graden. Bij een ander systeem met intel-retail coolers gaat er bijna geen luchtstroom langs die sensor en scheelt het bijna 15°C. Maar die mens heeft een antec 1030 kast, met 4 koelers + voeding. Ik kan me best voorstellen dat het verschil in een minder goede behuizing nog groter is. Kan je het waarschuwingsniveau in de bios niet hoger krijgen?
Kan je die 120mm fan anders niet aan de zijkant inbouwen? Dan komt er frisse lucht recht op die sensor.

• mr_a
Op dinsdag 31 juli 2001 10:15 schreef Dranko het volgende:
Als hij het altijd heeft moeten doen op de fans van de voeding (als ik 't goed begreep) en deze nu zeer traag draaien, kan 't zijn dat deze aan vervanging of een schoonmaakbeurd toe zijn.

Een voeding kan inderdaad een leuke warmtebron zijn.

Overigens, hoe warm is het in de serverruimte? En stond deze machine hiervoor ook al in die ruimte?
Hij heeft altijd in het testnetwerk gestaan (aparte ruimte). In de serverruimte, waar het altijd 25 graden op zijn minst is, is hij het probleem gaan geven, maar nu is hij weer in de testruimte (18 graden airco) en heeft het probleem nog steeds.

Er zitten 2x intake fan op, maar dat zuigt niet echt hard en dus 2x outtake. (1x voeding, en 1x naar achteren in de buurt van de CPU's)

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• mr_a
verhelderend plaatje wellicht:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~afman/inwin%20q500%20testserver.jpg

Volgens mij moeten we een nieuwe kast aanschaffen ipv alleen een nieuwe voeding. Dan zijn we beter bezig. Ik heb zelf de Antex 1030 en ik vind dat iig een veel betere kast dan deze inwin. Of misschien de AOpen, die bevat ook veel fanposities en een goede voeding.

edit: plaatje werkte niet

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

En als je het frontje er nou eens afrost?

Bij mij is het ding ook erg warm, namelijk helemaal geen airflow, op een klein zuchtje van de outtake van de voeding na.

• WiD

WiD

Op dinsdag 31 juli 2001 12:22 schreef mr_a het volgende:
Dan zijn we beter bezig. Ik heb zelf de Antex 1030 en ik vind dat iig een veel betere kast dan deze inwin. Of misschien de AOpen, die bevat ook veel fanposities en een goede voeding.
Antec is idd heel goed. AOpen is als je even op het forum kijkt nog minder goed dan deze inwin. Ook liteon heeft een heel goeie kast, alleen nog iets duurder dan een Antec, en moeilijk te vinden.

• mr_a
Het probleem is duidelijk geworden: de voeding was overbelast!

Hoe ben ik dit te weten gekomen?

Ik was op zoek naar de precieze locatie van temperature sensor 3. Die zit hier, onder de linker CPU, tussen de groepjes condensatoren:

Afbeeldingslocatie: http://www.alltel.net/~sg21449/rt3.jpg

Het is component rt3.
Daarna bleek dat op het moederbord de 8 condensatoren superheet waren, ik heb bijna een brandblaar. Ze stonden ook bol, dus hadden geen vlakke bovenkant meer zoals op de foto. Ook is er 1tje lek (geweest).

Omdat dit soort condensatoren tot de spanningsregeling op het mobo behoren ga je al snel denken aan de voeding. En dat bleek juist: ik heb de niet interessante meuk (tapedrive, CD burner, SB-16, realtek NIC) afgekoppeld, en daarna werd hij eigenlijk niet zo heet meer! De temperatuur van RT3 blijft nu tussen de 43 en de 46 graden met de kast dicht.

Er zit ook helemaal geen 250W voeding in (die er volgens de specs wel in zou moeten zitten) maar een 235 W uit de desktop tower serie van Inwin. En omdat hij te zwaar belast was gaf hij een een te instabiele spanning, die waar het bord niet goed mee om kon gaan.

Zo zie je maar hoe belangrijk een goede voeding is. Dit bord is dus gewoon beschadigd omdat de voeding te goedkoop is.

Nooit meer Inwin voor mij :(

edit: typo |:(

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-08 16:22

pistole

Frutter

Op dinsdag 31 juli 2001 11:54 schreef mr_a het volgende:

[..]

Hij heeft altijd in het testnetwerk gestaan (aparte ruimte). In de serverruimte, waar het altijd 25 graden op zijn minst is, is hij het probleem gaan geven, maar nu is hij weer in de testruimte (18 graden airco) en heeft het probleem nog steeds.

Er zitten 2x intake fan op, maar dat zuigt niet echt hard en dus 2x outtake. (1x voeding, en 1x naar achteren in de buurt van de CPU's)
Niet om het een of ander hoor, maar zou dit niet andersom moeten zijn in een "gezonde" omgeving? Het lijkt verdacht veel op de situatie bij mijn werkgever :(

(laat airco uitgevallen.... 60+ graden in het serverhok...)

Ik frut, dus ik epibreer

• WiD

WiD

Ik heb m'n BP6 ook een tijdje in een noname kastje met een 235W Target voeding hangen gehad, 2*400@552 op 2,3V (da's zowat 38W per cpu) en constant full load. 'k Heb eigelijk nooit problemen gehad. Het ding werd wel warm, maar wat wil je.
In ieder geval, succes ermee.

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

Mijn voeding is ook waardeloos :(

Nu ook zonder stropdas

• mr_a
Op dinsdag 31 juli 2001 23:08 schreef pistole het volgende:

[..]

Niet om het een of ander hoor, maar zou dit niet andersom moeten zijn in een "gezonde" omgeving? Het lijkt verdacht veel op de situatie bij mijn werkgever :(

(laat airco uitgevallen.... 60+ graden in het serverhok...)
Bij mijn werkgever is er airco door het hele pand. De serverruimte is niet afgesloten, maar er is wel een muurtje omheen gebouwd. Omdat het aan de zuidkant is onder een plat dak wordt het daar warmer dan elders in het pand, dus dat kan anders. We hebben in de zomer in de warme dagen ook staande ventilatoren die wat lucht in circulatie brengen. Over het algemeen gaat het trouwens goed, want serverhardware kan best wat hebben. 16 graden celcius in de serverruimte is niet echt nodig ofzo.

edit: dat hangt weer van je spullen af: als er zoveel meuk in de serverruimte is dat de temperatuur intern in de kasten erg oploopt dan moet je inderdaad wel de airco extra gebruiken. Allen bij ons gaat het om standaard Compaq en Dell servers, en wat kloon bakken. Overigens hebben die klonen een stuk meer probleempjes dan die Compaqs en Dells.

• mr_a
Als ik een inschatting maak van de benodigde spanning voor dit systeem zie je ook dat een 235W voeding niet overhoudt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
component_______aantal____Watt p.s.___Watt

Abit BP6 mobo________1_______25_______25
Celeron PPGA 433_____2_______25_______50
256 MB SDRAM_________2________5_______10
Adaptec Dual SCSI____1_______10_______10
IBM SCSI HD__________2_______20_______40
SCSI tapedrive_______1_______20_______20
40x IDE CD-ROM_______1_______20_______20
NIC (3Com)___________2_______10_______20
ATI 3D (AGP)_________1_______10_______10
SB 16 ISA____________1_______10_______10
totaal_______________________________215

Verwijderd

Op dinsdag 31 juli 2001 10:22 schreef beek402 het volgende:
uit eigen ervaring kan de bp6 met 2 celerons een hoop warmte produceren ik heb er ook 1 gehad...ik zou de voeding vervangen voor een betere 300watt temperature controlled voeding en de temperatuur van de cellys is ok. ik zou een fan voor en achter plaatsen deze zouden genoeg zijn voor de kast in en outtake van de lucht...
zei ik toch >:)
Pagina: 1