Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildpicture
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-09 09:16
Mijn vraag
Sinds een paar weken heb ik problemen met mijn grafische kaart (GTX 970 Mini).

Korte situatieschets:
Ik gebruik mijn pc om thuis te werken en soms om flight simulatoren te spelen. Aan mijn pc heb ik drie 27" schermen in 1440p hangen. Dat gebruik ik een paar dagen per week en werkt prima.
Voor de flight simulator heb ik ik kleine los plaatsbare cockpit gebouwd met daarin twee kleine scherpjes (goedkope 8" via AliExpress) en ook dat werkt goed. In totaal dus 5 schermen, waarbij ik de twee kleine alleen af en toe aansluit om te spelen. Voor de aansturing van de kleine schermen heb ik een kleine aparte GT 710 kaart. Recent heb ik daar een tweede GT 710 bij geplaatst om in de toekomst nog twee kleine schermpjes aan te kunnen sturen. Die gebruik ik nu nog niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vPMFb8FhXM8cp1Cxx3WkRnUw/full.jpg

In het verleden werkte de pc prima. Sinds kort merk ik dat de GTX970 kaart telkens maar op halve snelheid werkt. Ik kan hem op maximale snelheid zetten (1228mhz of overklokt tot omgveeer 1500mhz) maar hij schakelt direct terug naar 540mhz. Ook heeft de pc soms opstartproblemen. Hij blijft dan halverwege het opstarten van windows 7 hangen. Dan moet ik vaak een aantal keren de reset knop gebruiken tot hij uiteindelijk wel opstart.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Systeem via Speccy

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Omdat ik dacht dat het mogelijk aan de grafische kaart kon liggen (is er eerder kapot geweest en gerepareerd) heb ik de GTX970 kaart in een andere pc getest. Daar doet hij het prima en blijft ook bij voortdurende belasting en overklokken op 1500mhz gewoon op volle snelheid draaien.

Kan het zijn dat dit terugschakelen van kloksnelheid aan de voeding ligt? Ik heb nu een 650w voeding (CoolerMaster PSU GM Serie 650Watt G650M) en ging er eigenlijk van uit dat die voldoende zou leveren. De twee kleine GT710 kaartjes worden niet grafisch gebruikt en gebruiken weinig stroom. Ik kan natuurlijk wel een nieuwe grotere voeding bestellen en uitproberen. Maar als het daar niet aan ligt, is het zonde van de voeding.

Als het aan de voeding kan liggen, zou 850W dan voldoende zijn? Lijkt me eigenlijk zo'n kleine stap van 650w naar 850w.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:18
Ik zou als ik jou was eens met de drivers gaan spelen. Evt met DDU.

Denk dat het komt door de rare setup met 2x 710. Kan goed zijn dat nooit lekker gaat werken op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:21
https://dlcdnets.asus.com..._UG_V3_U_for_web_only.pdf

Pagina 1-14 : he 3-Way SLI™ configuration is not supported when using a 28-LANE CPU.

https://ark.intel.com/con...cache-up-to-3-60-ghz.html

Nou draai je niet in SLI maar ik weet niet of dit alsnog op gaat.

Ik zou die derde kaart eruit trekken en kijken of alles weer normaal is.
Ook zou ik even kijken wat er allemaal gedeeld is qua lanes en dus wat er mogelijk niet werkt of uitgeschakeld moet worden om het wel te laten werken.
Soms moet je USB pooorten opofferen om lanes vrij te maken of M.2 sloten vrij maken.

qua stroomverbruik is het zeker niet de voeding maar gezien je opstart problemen weet ik niet of er wat anders niet goed is aan de voeding en helaas is er maar 1 manier om dat te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Al eens overwogen een AMD kaart te nemen? Omdat je gt710 en 970 een andere GPU architectuur hebben kan je in de knel komen met drivers. Je kan namelijk niet twee verschillende Nvidia drivers door elkaar gebruiken.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildpicture
Een AMD kaart lijkt me juist vragen om problemen. De GTX970 en deGT710 werken prima samen op ''en driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Waarom nu al een 2e 710 erin als je die in de toekomst pas gaat gebruiken?

Ten 2e, stap eens over op Win10. Over een paar maanden loopt de ondersteuning af en moet je wel als je veilig wil blijven werken.

Kan zijn dat de stroomtoevoer door de PCI-e sloten te beperkt is voor 3 kaarten omdat beide GT 710 alles uit het slot moeten halen en daardoor ook de 970 wordt beperkt. Geen idee hoe, wat en waarom, ik doe maar een gooi.

Hoe uit is de voeding? Heb heel wat GM's defect gezien die 4 - 5 jaar oud waren al denk ik niet dat het hier het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
wildpicture schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 17:50:
Een AMD kaart lijkt me juist vragen om problemen. De GTX970 en deGT710 werken prima samen op ''en driver.
Nee, een 970 loopt niet op dezelfde driver als een 710. Dat Windows, of Nvidia dat oplost met automatische drivers/updates is iets anders.
Met Amd zou je dat misschien kunnen oplossen. Maar een betere oplossing is gewoon 1 kaart die alle extra aansluitingen er op heeft zitten.

Je kan meestal best verschillende fabrikanten, en verschillende generaties hebben. Je moet alleen de drivers in een bepaalde volgorde installeren, en vaak ook specifieke versies.
Een hele hoop geklooi, maar het kan wel werken. Kan.
Probeer dan ook nooit je drivers te updaten, want dan is het afgelopen.

[ Voor 24% gewijzigd door WEBGAMING op 13-10-2019 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildpicture
De GT710 en de GTX970 gebruiken wel degelijk dezelfde NVidia driver (ik heb 436.30). Ik gebruik geen automatische updates en al zeker niet voor drivers van grafische kaarten. Misschien dat jij een AMD fan bent, maar dat wil nog niet zeggen dat die voor iemand anders beter zou zijn.

Overigens zijn er vrij weinig grafische kaarten die 7 of meer video uitgangen hebben die ook tegelijk werken. Dan kom je bij zoiets uit: pricewatch: Matrox C900
Maar dat is (behalve heel duur) bedoeld voor videowalls en niet voor gamen op drie beeldschermen en 2D beeld op de rest van de schermen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 22:11

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

wildpicture schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 22:25:
De GT710 en de GTX970 gebruiken wel degelijk dezelfde NVidia driver (ik heb 436.30). Ik gebruik geen automatische updates en al zeker niet voor drivers van grafische kaarten. Misschien dat jij een AMD fan bent, maar dat wil nog niet zeggen dat die voor iemand anders beter zou zijn.

Overigens zijn er vrij weinig grafische kaarten die 7 of meer video uitgangen hebben die ook tegelijk werken. Dan kom je bij zoiets uit: pricewatch: Matrox C900
Maar dat is (behalve heel duur) bedoeld voor videowalls en niet voor gamen op drie beeldschermen en 2D beeld op de rest van de schermen.
Incorrect, ze gebruiken misschien hetzelfde driver pakket maar zeer zeker niet dezelfde driver.

En in de regel zijn AMD drivers wat minder moeilijk met meerdere verschillende kaarten in hetzelfde systeem.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

Nemesizz

Untouchable

Hele driver verhaal vind ik een beetje raar, omdat het schijnbaar wel gewerkt heeft met 1 GT710 erbij.

Even wat Googlen op 'stuck at 540Mhz' en dan komt wel het een en ander naar boven.
Meeste komt het voor na een driver crash door overklokken, dan blijft die vast op die snelheid tot een reboot, echter als je overklok dan weer geladen word door overklok software krijg je vaak die zelfde 'stuck at 540Mhz' meteen weer.

Dus ik zou in elk geval de overklok van die 970 afhalen. Kan zijn dat een overklok eerst wel werkt, maar naar verloop van tijd de kaart niet meer stabiel is.
Ook die 2e GT710 (eerst maar eens) verwijderen, kan zijn dat die toch qua drivers roet in het eten heeft gegooid.
Ook heeft de pc soms opstartproblemen. Hij blijft dan halverwege het opstarten van windows 7 hangen. Dan moet ik vaak een aantal keren de reset knop gebruiken tot hij uiteindelijk wel opstart.
Geeft wel aan dat er mogelijk wat meer aan de hand is. Misschien wat terug te vinden in de Eventviewer? (meestal staat het wel vol allerlei waarschuwingen en foutmeldingen, maar moet je zoeken naar waarschuwingen/foutmeldingen rond het tijdstip dat je PC opgestart is).

Overigens wel mooi gedaan die cockpit, ziet er mooi uit 8) .

offtopic:
Jammer dat er zo snel meteen maar "koop een AMD" geroepen word, ipv een probleem eerst proberen op te lossen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildpicture
Die 970 kaart had ik nooit overklokt. Dat heb ik nu pas voor het eerst geprobeerd toen ik ASUS GPU Tweak II en MSI Afterburner gedownload heb om te zien of ik daarmee iets in kon stellen om de problemen op te lossen.

Vandaag ook nog een keer met DDU alle drivers verwijderd en de nieuwste NVidia driver geinstalleerd. Maar probleem blijft precies hetzelfde. Ook nog een tijdje met HWiNFO gemonitord, maar niks opvallends te zien.

Ik hoop er steeds meer op dat het toch aan de power supply ligt. En dat het dus met een nieuwe zwaardere op te lossen is. Als ik op een site alle gegevens invoer, geeft die aan dat ik (met alles op volle belasting) rond de 700W uitkom. En dat is dus voor een 650w voeding te veel. Ik ben alleen bang dat het vervolgens met een zwaardere voeding ook niet werkt en dat ik die dan voor niks gekocht heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Je moet dan ook juist geen nieuwe drivers gebruiken, juist wat oudere. En met 1 driver proberen ben je dan waarschijnlijk nog lang niet klaar, dat zal eerder neer komen op 10 drivers uitproberen.
Bij zo'n bijzondere setup is het niet zo simpel, en je zal er wat werk in moeten stoppen om het werkend te krijgen. En zoals ik eerder ook al zei, er is ook best een kans dat het nooit goed gaat werken.

Een voeding zorgt er niet voor dat je kaart langzamer gaat lopen.

@Nemesizz Als er nog een fabrikant was, werd die misschien wel aangeraden. Het gaat niet om AMD, het gaat er om dat AMD andere drivers gebruikt, wat dus minder snel conflicten geeft.

[ Voor 17% gewijzigd door WEBGAMING op 14-10-2019 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

Nemesizz

Untouchable

wildpicture schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:09:
Die 970 kaart had ik nooit overklokt. Dat heb ik nu pas voor het eerst geprobeerd toen ik ASUS GPU Tweak II en MSI Afterburner gedownload heb om te zien of ik daarmee iets in kon stellen om de problemen op te lossen.

Vandaag ook nog een keer met DDU alle drivers verwijderd en de nieuwste NVidia driver geinstalleerd. Maar probleem blijft precies hetzelfde. Ook nog een tijdje met HWiNFO gemonitord, maar niks opvallends te zien.

Ik hoop er steeds meer op dat het toch aan de power supply ligt. En dat het dus met een nieuwe zwaardere op te lossen is. Als ik op een site alle gegevens invoer, geeft die aan dat ik (met alles op volle belasting) rond de 700W uitkom. En dat is dus voor een 650w voeding te veel. Ik ben alleen bang dat het vervolgens met een zwaardere voeding ook niet werkt en dat ik die dan voor niks gekocht heb.
Het is niet aan te raden 2 verschillende overklok tools tegelijk te gebruiken. Die kunnen met elkaar in conflict komen en voor problemen zorgen.

Meer vermogen uit de power supply is het probleem ook niet. Een 650W voeding is ruim voldoende, áls die het vermogen kan leveren. Dat is het punt met defecte voedingen (ik zeg niet dat die defect is, maar stel dat), ze leveren niet meer het vermogen dat ze horen te doen. Dan upgraden naar een nog zwaardere is beetje zinloos, die PC gebruikt in de verste verte geen 850W.
Overigens loopt een PC vaak vast bij voeding problemen, een kaart gaat niet langzamer lopen (en anders kreeg je wel de melding dat je PCI-e power connectors moest aansluiten).

Dat 'PSU configurators' altijd hoge wattages aanbevelen betekend niet dat je PC dat nodig is.
Als ik voor de grap een Pentium 1 systeem zou aageven zou die ook een 300W voeding aanbevelen, en als ik bijvoorbeeld de setup van m'n Proliant (dual-cpu, enz) zou aangeven zou die waarschijnlijk iets van 800 tot 1000W aanbevelen (ding werkt ook met een 460W voeding). Die configurators 'smeren' je altijd een zwaar overbemeten voeding aan.

Misschien even stap voor stap dingen testen:
- doe eerst eens alleen die GTX 970 (dus beide GT710's eruit)
- als dat wel weer werkt, 1 vd 2 GT710's er weer in (sterker nog, volgens mij kun je die 2e beter achterwege laten)
- zorg ook dat het qua software beetje clean is, dus geen meerdere OC tools
- controleer in nVidia control panel de power management (zet die bijvoorbeeld op performance ipv balanced)
-...en zijn vast nog wel dingen die ik zo snel even niet kan bedenken...

[ Voor 3% gewijzigd door Nemesizz op 14-10-2019 19:38 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Prima stappenplan, enige opmerking: Alles, maar dan ook alles wat met OC te maken heeft, uninstallen. En dan ook echt met de uninstaller doen, zodat alle instellingen verwijderd worden.

Dan het stappenplan, moet je een heel eind komen.

De calculators schatten alles inderdaad idioot ruim in. Tdp van de fabrikanten;
Processor, 140W
970, ong 150W
710 20W (!!!!)
710, 20W
Ram nog zo'n 30W,
Moederbord ook zo iets, zeg 50W op dit platform. (ontzettend ruim)
6 Harde schijven, zo ongeveer 10W per stuk, dus 60W.

Zit je aan de 470W. En dan is het ook nog ruim gerekend.
Met 650W zit je er dus heel ruim boven.

Een videokaart word niet langzamer van een slechte voeding. Daar word je systeem gewoon instabiel van. Als je een load op de voeding zet, stopt hij er gewoon mee.
Pagina: 1