Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ManiakNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-11 21:40
Hi,

Sinds kort heb ik HassIO op een rapsberry pi3b geïnstalleerd en ben bezig om al mijn lampen en sensoren hier aan te koppelen.

één van de sensoren die ik heb is de xiaomi aqara human body sensor. Door de Xiaomi hub aan te passen en de juiste poorten open te zetten is het mij gelukt om deze hub te koppelen aan Hassio.

Dus Hassio is nu instaat om data van de sensor binnen te krijgen. Echter! ongeveer 5% van de tijd als de sensor iets oppakt, wordt dit niet binnen Hassio geregistreerd, als via Xiaomi home app op dat moment de status van de sensor bekijk, dan zie ik dat de ontbrekende data wel is overgekomen.

Dit houdt in dat de sensor wel instaat is geweest zijn data naar de hub te versturen, maar dat de hub niet instaat is geweest om dit signaal ook netjes richting Hassio door te duwen, maar onze vrienden in China hebben het signaal wel netjes ontvangen

De load van de pi is rond de 0.3 en de pi is via een kabel verbonden aan het netwerk, ik vermoed dus dat het aan de hub ligt.

Bij deze de vraag, wat kan ik het beste gebruiken om de hub te vervangen?

Zover ik kan zien zijn er 2 goede opties.

1: zelf een Zigbee2mqtt stick maken door een cc2531m module, CC Debugger en een Downloader Kabel aan te schaffen.

of 2: Koop een conbee2 stick.

Ik ben in de toekomst wel van plan om meer zigbee apparaten aan het systeem toe t evoegen (misschien dat ik de Tradfri afstands bediening van de Ikea aan schaf, deze lijkt me wel handig)

Wat is jullie ervaring en wat raden jullie aan? Ik hoop de USB stick in dezelfde PI te stelen waar nu ook Hassio opstaat. Tevens hoop ik ook dat de range in ieder geval hetzelfde en hopelijk een betere range heeft dan de hub zelf.

Alvast bedankt!

• francisp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:08
Ik heb goede ervaring met zigbee2mqtt.

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:27
ManiakNL schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 16:33:
Wat is jullie ervaring en wat raden jullie aan? Ik hoop de USB stick in dezelfde PI te stelen waar nu ook Hassio opstaat. Tevens hoop ik ook dat de range in ieder geval hetzelfde en hopelijk een betere range heeft dan de hub zelf.
Heb hier ook een cc2531 met zigbee2mqtt ter vervanging van een Xiaomi Hub. Het bereik van de stick is echter dramatisch, waar de Xiaomi Hub makkelijk mijn hele huis kon bereiken, heeft de stick al moeite met een kamer verder. Waarschijnlijk heeft de Xiaomi Hub een flinke antenne, de stick heeft er geen in mijn geval. Regel dus een stick met externe antenne, of zorg voor losse repeaters. Xiaomi sensoren op batterij werken niet als repeater, vaste lampen als een Tradfri lamp werken wel als repeater.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xBxlS89qBSNEukmXrTnKRpwF/thumb.png
Klikbaar. Rood is de stick, blauw zijn repeaters, geel zijn sensoren.

• ManiakNL
PeeVv schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 19:03:
[...]

Heb hier ook een cc2531 met zigbee2mqtt ter vervanging van een Xiaomi Hub. Het bereik van de stick is echter dramatisch, waar de Xiaomi Hub makkelijk mijn hele huis kon bereiken, heeft de stick al moeite met een kamer verder. Waarschijnlijk heeft de Xiaomi Hub een flinke antenne, de stick heeft er geen in mijn geval. Regel dus een stick met externe antenne, of zorg voor losse repeaters. Xiaomi sensoren op batterij werken niet als repeater, vaste lampen als een Tradfri lamp werken wel als repeater.

[Afbeelding]
Klikbaar. Rood is de stick, blauw zijn repeaters, geel zijn sensoren.
Oei dan is dit voor mij wel een probleem, ik heb echter geen sensoren die ook als repeater kunnen functioneren. Ik heb overal in het huis al Yeelight wifi lampen die ik eigenlijk niet wil vervangen. Is er een alternatieve stick waar ik zigbee2mqtt op zou kunnen installeren of moet ik dan toch echt voor een conbee2 stick gaan?

Of bestaat er een device die als stevige repeater kan dienen?

• francisp
Je kan een coordinator maken met een cc2530 en een esp2866 . Veel beter bereik dan een cc2531, en je bent niet gebonden aan de plaats waar je HA staat.

• ManiakNL
francisp schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 20:37:
Je kan een coordinator maken met een cc2530 en een esp2866 . Veel beter bereik dan een cc2531, en je bent niet gebonden aan de plaats waar je HA staat.
Heb je een voorbeeld/documentatie van zo'n setup? Ik had er nog niks over gelezen. De planning is dat het apparaat in of bij de HA. Deze hangt nu in mijn trapkast relatief centraal in mijn huis.

• francisp
Op de site zigbee2mqtt.io , is recent toegevoegd.

• ManiakNL
francisp schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 21:06:
Op de site zigbee2mqtt.io , is recent toegevoegd.
Heb ik dan de volgende 2 componenten nodig?
€ 1,13 17%OFF | Wireless module CH340/CP2102 NodeMcu V3 V2 Lua WIFI Internet of Things development board based ESP8266 ESP-12E with pcb Antenna
https://s.click.aliexpress.com/e/t5wzijLw

En de:
€ 7,42 | Free Shipping! CC2530 Zigbee Module UART Wireless Core Board Development Board CC2530F256 Serial Port Wireless Module 2.4GHz
https://s.click.aliexpress.com/e/LlnkEYK4

En deze met een lading female to female dupont kabeltjes verbinden?

En dan via micousb de boel van power voorzien?

Ik zie overigens op de ESP8266 niet de 4 gnd pinnetjes waar ik dan van alles op moet aansluiten.

Zou dit geheel dan beter werken dan zo'n conbee2 stick?

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:05

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Je kan ook een maandje (of zo) wachten en dan komt er officieel support voor een nieuwe chip met mega antenne. Staat al eea op github, De 2652R.

https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/1429

Dat verslaat alles, de conbee is ongeveer hetzelfde als zigbee2mqtt

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:03
Ik volg deze even.

Ik ben helemaal uitgekeken op mijn domoticz @ pi setup met razberry v2 voor zwave wat ongelofelijk ruk werkt. Xiaomi hub en rfxcom.

• francisp
Ik heb ook zo een een base gekocht, heb je meteen genoeg ground pinnen.

• prein2

prein2

Zie trouwens dat de 2652 inmiddels gesupport is..

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-11 15:37
Ik draai momenteel HA incl Conbee 2 waar ik mijn Sensors van Xiaomi aan heb gehangen. Werkt voor mij perfect. Temperatuur en Motion sensor werken goed. Loop alleen tegen 1 probleempje aan met de Xiaomi sockets deze kan ik na het koppelen op de Conbee2 niet aan en uit schakelen. Deze worden waarschijnlijk binnenkort vervangen door de Tradfri lampen.

Conbee2 is makkelijk opgezet dmv de Add-On binnen HA.

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Ronker
ManiakNL schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 20:02:
[...]

Oei dan is dit voor mij wel een probleem, ik heb echter geen sensoren die ook als repeater kunnen functioneren. Ik heb overal in het huis al Yeelight wifi lampen die ik eigenlijk niet wil vervangen. Is er een alternatieve stick waar ik zigbee2mqtt op zou kunnen installeren of moet ik dan toch echt voor een conbee2 stick gaan?

Of bestaat er een device die als stevige repeater kan dienen?
Volgensmij kun je de repeaters gebruiken van Ikea tradfri serie. Weet ik alleen niet zeker zelf heb ik dit nog niet getest.

/▌

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:27
Ronker schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:24:
[...]

Volgensmij kun je de repeaters gebruiken van Ikea tradfri serie. Weet ik alleen niet zeker zelf heb ik dit nog niet getest.
Repeater werkt inderdaad gewoon, zie mijn vorige screenshot waar er eentje in gebruik is.

• Ronker
PeeVv schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:42:
[...]

Repeater werkt inderdaad gewoon, zie mijn vorige screenshot waar er eentje in gebruik is.
Was me niet opgevallen dat t een repeater is.

/▌

• ManiakNL
Oei, nu weet ik niet zo goed meer voor wat ik moet gaan.

We hebben momenteel 3 opties

1: Ga voor de CC2531 module en breidt de setup uit met de TRÅDFRI signaalversterker (Je kunt deze kennelijk op ali alvast met een antenne kopen
Kosten:
CC2531 + Antenne: 8.44
CC Debugger: 9.21
Connector board: 1.71
Totaal: 19.36 euro

Per TRÅDFRI signaalversterker die nodig is komt hier 9.99 bovenop

2: Neem een Conbee2 stick deze moet volgens de beschrijving een reikwijdte hebben van 30m binnenshuis, wat meer dan zat is.
Kosten: ~43 euro
3: Neem een CC2652R module via texus instruments af
Kosten 47 euro

Dat de xiaomi sockets niet werken is voor mij niet echt een probleem, ik gebruik momenteel de wifi sockets van de action die verbazingwekkend genoeg best lekker werken (gaan wel via wifi, gekoppeld via Tuya aan Hassio))

Ik begin langzamerhand wel te neigen naar een Conbee2 stick omdat deze kwa specificaties goed lijkt en dat er een goede ondersteuning binnen HA aanwezig is. Dat die wat prijziger is dan de eerste optie is moet ik denk ik maar voor lief gaan nemen.

Of mis ik nog iets?

EDIT:

Ik heb er nog eens goed overnagedacht en uiteindelijk voor de Conbee2 stick gegaan. Hij is iets duurder maar ik heb het gevoel dat het kwa intergratie met HA net iets beter werkt. De Phoscon app die erbij wordt geleverd sprak mij ook wel aan.

Bedankt voor jullie tijd en meningen.

[ Voor 29% gewijzigd door ManiakNL op 14-10-2019 21:51 ]

• Ronker
ManiakNL schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:01:
Oei, nu weet ik niet zo goed meer voor wat ik moet gaan.

We hebben momenteel 3 opties

1: Ga voor de CC2531 module en breidt de setup uit met de TRÅDFRI signaalversterker (Je kunt deze kennelijk op ali alvast met een antenne kopen
Kosten:
CC2531 + Antenne: 8.44
CC Debugger: 9.21
Connector board: 1.71
Totaal: 19.36 euro

Per TRÅDFRI signaalversterker die nodig is komt hier 9.99 bovenop

2: Neem een Conbee2 stick deze moet volgens de beschrijving een reikwijdte hebben van 30m binnenshuis, wat meer dan zat is.
Kosten: ~43 euro
3: Neem een CC2652R module via texus instruments af
Kosten 47 euro

Dat de xiaomi sockets niet werken is voor mij niet echt een probleem, ik gebruik momenteel de wifi sockets van de action die verbazingwekkend genoeg best lekker werken (gaan wel via wifi, gekoppeld via Tuya aan Hassio))

Ik begin langzamerhand wel te neigen naar een Conbee2 stick omdat deze kwa specificaties goed lijkt en dat er een goede ondersteuning binnen HA aanwezig is. Dat die wat prijziger is dan de eerste optie is moet ik denk ik maar voor lief gaan nemen.

Of mis ik nog iets?

EDIT:

Ik heb er nog eens goed overnagedacht en uiteindelijk voor de Conbee2 stick gegaan. Hij is iets duurder maar ik heb het gevoel dat het kwa intergratie met HA net iets beter werkt. De Phoscon app die erbij wordt geleverd sprak mij ook wel aan.

Bedankt voor jullie tijd en meningen.
Via amazon DE gratis verzending als je m laat verzenden naar een pickup point

/▌

• prein2

prein2

Jammer, succes met je keuze.

Die 2531 haalt 30m ook wel hoor. Je vergelijkt theoretische waarden met gebruikerservaringen.

[ Voor 63% gewijzigd door prein2 op 15-10-2019 09:05 ]

• ManiakNL
Oke, de Conbee 2 stick is binnen en ik heb hem alvast uitgeprobeerd met 1 van mijn knopjes.

De range is voor mijn doeleind echt perfect. Ik heb een huis van 6x9m en kan beneden, de 1e etage en op zolder de knop gebruiken.

De knop werkt ook als ik achter in de tuin sta (10m diep) en de knop werkt ook als ik aan de overkant van de straat sta.
Overigens kwam ik er ook achter dat ik naast enkel, dubbel en de knop langdurig ingedrukt houden, ook acties kan hangen aan 3x, 4x en 5x klikken. Dat is een mooie bijkomstigheid.

De Conbee 2 stick is via een verleng snoer verbonden met mijn raspberry pi en bevindt zit in mijn trapkast (ongeveer 4.5-5.0 meter van de voordeur af). Doormiddel van kabel klipjes hangt de Conbee 2 nu boven de deurpost aan de binnenkant van de trappenkast.

Nu de rest van de sensoren nog overzetten :)
Pagina: 1