Hallo, ik heb een kleine server draaien die aan een 4G verbinding hangt.
Helaas ben ik er een beetje laat achter gekomen dat ik over die 4G verbinding geen publik ip adres heb en dus niet zomaar kan forwarden,wat de bereikbaarheid van de server best wel limiteerd. Maar ik heb in de 4g router wel een optie op een tunnel aan te leggen met mijn hosted server, die wel een vast IP heeft.
dus ik dacht dat ik wel route kan maken op de hosted server. die alle verkeer over de 4g verbinding wel door kon lussen.terwijl de website die rustig verder kan draaien.
Relevante software en hardware die ik gebruik
RUT240 als router, Ubuntu 18.10 als server
(ip adressen en dns zijn fictief, ik ga mijn eigen tunnel niet openbaar maken)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.
1. Ik heb bij mijn hosting partij een extra IP aangevraagd, ik heb nu 78.0.0.0 gekregen
2.een PPTP server geïnstalleerd op de hosted server en een Tunnel tot stand gebracht.
3. /etc/sysctl.conf aangepast en aangezet met:
4.DNS rexord aangemaakt test.domein.net die naar 78.0.0.0 verwijst
5. een virtuele interface ETH0:1 aangemaakt, met 78.0.0.0 als ip adres
dus een overzicht:

6, en daar heb ik dus problemen mee. ik dacht dat ik wel een route kon toevoegen van 78.0.0.0 naar PPP1 maar dat lukt niet.

dan krijg ik de melding dat de interface niet geldig is ofzo
7 verder had ik nog
maar die gaf:
en ik heb geen idee hoe
Helaas ben ik er een beetje laat achter gekomen dat ik over die 4G verbinding geen publik ip adres heb en dus niet zomaar kan forwarden,wat de bereikbaarheid van de server best wel limiteerd. Maar ik heb in de 4g router wel een optie op een tunnel aan te leggen met mijn hosted server, die wel een vast IP heeft.
dus ik dacht dat ik wel route kan maken op de hosted server. die alle verkeer over de 4g verbinding wel door kon lussen.terwijl de website die rustig verder kan draaien.
Relevante software en hardware die ik gebruik
RUT240 als router, Ubuntu 18.10 als server
(ip adressen en dns zijn fictief, ik ga mijn eigen tunnel niet openbaar maken)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.
1. Ik heb bij mijn hosting partij een extra IP aangevraagd, ik heb nu 78.0.0.0 gekregen
2.een PPTP server geïnstalleerd op de hosted server en een Tunnel tot stand gebracht.
3. /etc/sysctl.conf aangepast en aangezet met:
code:
1
| net.ipv4.ip_forward=1 |
4.DNS rexord aangemaakt test.domein.net die naar 78.0.0.0 verwijst
5. een virtuele interface ETH0:1 aangemaakt, met 78.0.0.0 als ip adres
dus een overzicht:

6, en daar heb ik dus problemen mee. ik dacht dat ik wel een route kon toevoegen van 78.0.0.0 naar PPP1 maar dat lukt niet.

dan krijg ik de melding dat de interface niet geldig is ofzo
7 verder had ik nog
code:
1
| ip route get to 192.168.0.100 from 78.0.0.0 iif eth0:1 |
maar die gaf:
Ik weet het niet meer, moet ik nou interfaces forwarden of ip adressen?RTNETLINK answers: Invalid argument
en ik heb geen idee hoe
ora et labora