Noob: beste opslag foto's van meerdere mensen -via bijv. tel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-09 18:37
Uitleg:
Ik heb een gezin van 5 en iedereen maakt natuurlijk veel foto's, met name als we op vakantie zijn. Dat is allemaal heel leuk en de controlfreak in mij wil gewoon al die foto's in een map zodat we het later terug kunnen bekijken.

Dus wat doen we? Alle foto's via WhatsApp en/of Airdrop naar 1 persoon en dan gooien we het op een externe harddisk.

Probleem: kost veel tijd, moeite, ruimte enzovoort.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik maak al gebruik van een externe harddisk, maar heb de grootste moeite om nu mijn foto's constant te moeten overhevelen van mijn telefoon en/of laptop, doordat bijv. mijn harddisk eerst op een Windows zat en ik nu een Apple gebruik, waardoor het niet compatible is enzovoort.

Tevens neemt het ongelofelijk veel tijd in beslag.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik las over een NAS, maar heb het nooit geprobeerd en geen ervaring.

Mijn vraag:
Wat is de beste/makkelijkste manier om dit te doen? Aanraders, tips, nieuwe technologieën? Bring it on and I will be eternally grateful! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-09 06:36
Foto’s via whatsapp versturen is nooit een goed idee, alles wordt vele malen verkleind.

Een offiice 365 abo geeft iedereen 1tb OneDrive opslag, en mappen kunnen gedeeld worden. Werkt erg makkelijk vanaf pc (gewoon een mapje namelijk) en via telefoon (je kan instellen dat foto’s automatisch geüpload worden). Dan hoeven de foto’s daarna alleen maar naar de gedeelde map versleept te worden.

Een NAS is een goed alternatief. Ik weet niet of je kan instellen dat foto’s van je telefoon automatisch daarop terecht komen, dat hangt van de NAS af. Een synology is dan de veiligste keuze (qua beschikbaarheid van apps).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:42

Tazzios

..

SaraNostra schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 13:24:
[i]Uitleg:
Ik heb geen gezin van 5 en iedereen maakt natuurlijk veel foto's, met name als we op vakantie zijn. Dat is allemaal heel leuk en de controlfreak in mij wil gewoon al die foto's in een map zodat we het later terug kunnen bekijken.

...
Me too! :+

inhoudelijk:
De gebruiker zal toch EEN handeling moeten verrichten ze zullen denk niet zo blij zijn indien jij altijd bij hun foto`s kan.

[ Voor 15% gewijzigd door Tazzios op 13-10-2019 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
Tazzios schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 13:35:
[...]

Me too! :+

inhoudelijk:
De gebruiker zal toch EEN handeling moeten verrichten ze zullen denk niet zo blij zijn indien jij altijd bij hun foto`s kan.
Haha, aangepast. Dank!

On: ja, dat is uiteraard zo en daarom hoeft het ook niet automatisch - als het maar wat minder moeite kost.
Pepper92 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 13:32:
Foto’s via whatsapp versturen is nooit een goed idee, alles wordt vele malen verkleind.

Een offiice 365 abo geeft iedereen 1tb OneDrive opslag, en mappen kunnen gedeeld worden. Werkt erg makkelijk vanaf pc (gewoon een mapje namelijk) en via telefoon (je kan instellen dat foto’s automatisch geüpload worden). Dan hoeven de foto’s daarna alleen maar naar de gedeelde map versleept te worden.

Een NAS is een goed alternatief. Ik weet niet of je kan instellen dat foto’s van je telefoon automatisch daarop terecht komen, dat hangt van de NAS af. Een symbology is dan de veiligste keuze (qua beschikbaarheid van apps).
Dank voor de info. En als we het hebben over een NAS van Symbology, zijn er nog dingen waar ik absoluut op moet letten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:42

Tazzios

..

Symbology=synology.

Het principe zal hetzelfde als met het gebruik van onedrive of googeldrive. Voordeel (en nadeel) van de NAS is dat je het in eigen beheer hebt en lokaal hebt.
Indien je ook lokale netwerk opslag interessant vind is het een optie anders zou ik een van de andere opties (eerst) proberen.

hardware: android, iphone of mix?

[ Voor 5% gewijzigd door Tazzios op 13-10-2019 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:04
Gewoon gedeelde albums aanmaken in Google photos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
kipfel schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 13:48:
Gewoon gedeelde albums aanmaken in Google photos?
Ik vind Google Photos niet zo fijn werken. Tevens vind ik het feit dat Google dan zoveel over me weet/kent (I know, it's peanuts next to my search history, but still) gevoelsmatig niet zo lekker.
Tazzios schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 13:46:
Symbology=synology.

Het principe zal hetzelfde als met het gebruik van onedrive of googeldrive. Voordeel (en nadeel) van de NAS is dat je het in eigen beheer hebt en lokaal hebt.
Indien je ook lokale netwerk opslag interessant vind is het een optie anders zou ik een van de andere opties (eerst) proberen.

hardware: android, iphone of mix?
Lokaal en in eigen beheer is fijn - lokale netwerk opslag al helemaal, aangezien ik ook direct foto's, video's zou willen streamen op mijn tv wanneer nodig.

Hardware: voornamelijk iPhone, maar wat mij betreft moet de technologie dus niet uitmaken. Ik moet direct kunnen sturen/opslaan/streamen.

Vraagje: kan ik ook mijn "eigen" cloud ergens vastzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepper92
SaraNostra schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 13:41:

[...]

Dank voor de info. En als we het hebben over een NAS van Symbology, zijn er nog dingen waar ik absoluut op moet letten?
Synology inderdaad, typefout.
Als je het in eigen beheer wil houden is een NAS een goede keuze. Beperk je je tot foto’s en video’s opslaan, dan is de simpelste variant voldoende (synology ds118j of ds218j). Koop wel harde schijven die gemaakt zijn om altijd te draaien (WD red wordt meestal aangeraden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
Pepper92 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 15:02:
[...]

Synology inderdaad, typefout.
Als je het in eigen beheer wil houden is een NAS een goede keuze. Beperk je je tot foto’s en video’s opslaan, dan is de simpelste variant voldoende (synology ds118j of ds218j). Koop wel harde schijven die gemaakt zijn om altijd te draaien (WD red wordt meestal aangeraden).
Dank! Ik ga ermee aan de slag.

Alle andere tips e.d. zijn welkom.

Merci!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:33

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Even terzijde: als die externe schijf stuk gaat, ben je volgens mij al je foto’s kwijt. Of maak je (externe) backups van die schijf? (Time machine?j

Met een NAS met twee schijven kun je al beschermd zijn tegen een defecte schijf (raid1) maar ook dan is een externe backup (cloud) wel verstandig.

[ Voor 38% gewijzigd door Q op 13-10-2019 15:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:49

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Een leuke 2-bay Synology (j-uitvoering zou voor dat doel genoeg moeten zijn, 2-bay is fijn voor redundancy) en daarop DS Photo draaien. Voor iedereen een account aanmaken op de NAS en iedereen de DS Photo app op de telefoon. App instellen dat gemaakte foto's/video's automatisch worden geüpload naar de NAS en Bob is je oom ;)

Je kunt ook dingen van je NAS naar je tv streamen.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
Q schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 15:43:
Even terzijde: als die externe schijf stuk gaat, ben je volgens mij al je foto’s kwijt. Of maak je (externe) backups van die schijf? (Time machine?j

Met een NAS met twee schijven kun je al beschermd zijn tegen een defecte schijf (raid1) maar ook dan is een externe backup (cloud) wel verstandig.
Nope, doe ik niet. Wil het dus nu wat secuurder maken met inderdaad zo'n NAS + extra schijf. Neemt niet weg dat het altijd zo lang duurt om dingen te uploaden.

Mijn grootste ergernis is het feit dat de externe harddisk NTFS formats hebben, waardoor je het niet meer kunt schrijven op je MacBook als je het niet vooraf hebt geformatteerd. Enorm irritant. Dit soort problemen heeft een NAS niet, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:49

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

SaraNostra schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 19:49:
[...]

Nope, doe ik niet. Wil het dus nu wat secuurder maken met inderdaad zo'n NAS + extra schijf. Neemt niet weg dat het altijd zo lang duurt om dingen te uploaden.

Mijn grootste ergernis is het feit dat de externe harddisk NTFS formats hebben, waardoor je het niet meer kunt schrijven op je MacBook als je het niet vooraf hebt geformatteerd. Enorm irritant. Dit soort problemen heeft een NAS niet, toch?
Correct. Zie je NAS als een computer in je netwerk voor (in jouw geval) opslag. De NAS draait op zijn eigen bestandssysteem, waar je Mac weinig mee te maken heeft. Ze communiceren via de protocollen die je zelf in kunt stellen op de NAS. Je kunt bijv. AFP instellen en wat Apple-gerelateerde services (ik zie ze staan maar gebruik ze niet want geen Macs hier), zodat je bijv. ook TimeMachine kunt gebruiken voor je backups.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

SaraNostra schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 19:49:
[...]

Als externe backup zou ik voor 6 dollar per maand Backblaze aanraden, dat gebruik ik ook en dat kent geen opslag limiet. De beperkende factor qua snelheid (en dat is alleen bij de 1e x een issue) is de upload snelheid van je internet verbinding (kan best week duren).

Los van backblaze, lees ook dit even want je loopt nu 'enorm' risico om de foto's van je hele gezin kwijt te raken.

https://www.backblaze.com/blog/the-3-2-1-backup-strategy/

Je foto's op een NAS opslaan is prima, maar dan moet je wel weer een kopie van die data ergens anders naartoe sturen als backup.

Wat betreft externe harde schijven, die moet je natuurlijk eerst APFS formatteren voordat je ze met een mac gebruikt ;) De data moet je dan tijdelijk wel ergens anders parkeren want anders is alles weg.

[ Voor 8% gewijzigd door Q op 13-10-2019 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Eigenlijk wil je dat zodra er een foto wordt gemaakt, deze gesynced wordt mert een externe oplsag. Zelf heb ik een VPS met daarop NethServer. Een van de services is Nextcloud (een soort dropbox-in-eigen-beheer).
Op de telefoon een client die automatisch bestanden upload zodra deze gedetecteerd worden (je kan zelf aangeven welke mappen op je telefoon gesynced moeten worden)
Voor EUR4,- per maand heb je al een VPS met prima specs. Je bent dan wel zelf verantwoordelijk voor het beheer en je zal je moeten verdiepen in een Linux distro waar je nextcloud op kkan hosten. Met nethServer is het redelijik eenvoudig en waar je niet zelf uitkomt, vraag je in de community. Misschien een uitdaging, maar je hebt dan wel een degelijke oplossing die niet zo veel kost. (een beetje NAS of server thuis laten draaien kost al bijna net zoveel aan stroom)
Mocht je vragen hebben mag je me ook een PM droppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

michielRB schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 21:44:
Eigenlijk wil je dat zodra er een foto wordt gemaakt, deze gesynced wordt mert een externe oplsag. Zelf heb ik een VPS met daarop NethServer. Een van de services is Nextcloud (een soort dropbox-in-eigen-beheer).
Op de telefoon een client die automatisch bestanden upload zodra deze gedetecteerd worden (je kan zelf aangeven welke mappen op je telefoon gesynced moeten worden)
Voor EUR4,- per maand heb je al een VPS met prima specs. Je bent dan wel zelf verantwoordelijk voor het beheer en je zal je moeten verdiepen in een Linux distro waar je nextcloud op kkan hosten. Met nethServer is het redelijik eenvoudig en waar je niet zelf uitkomt, vraag je in de community. Misschien een uitdaging, maar je hebt dan wel een degelijke oplossing die niet zo veel kost. (een beetje NAS of server thuis laten draaien kost al bijna net zoveel aan stroom)
Mocht je vragen hebben mag je me ook een PM droppen.
Ik denk dat de topic starter (ik bedoel dit niet kwaad!) niet de kennis/vaardigheden heeft om zoiets complex op te zetten. Ik zou dit niet aanraden, een reguliere cloud backup dienst is beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

@Q Dat zou best kunnen. Vandaar dat ik hem richting NethServer stuur. Dat geeft de mogelijkheid om zelfs aan gebruikers die niet zo veel van Linux of servers weten, toch een degelijk platform neer te zetten.
Nextcloud is een 1-click install.

Misschien als alternatief: Stack van TransIP. Een 1TB webstorage die met webdav client automatisch bnestanden kan syncen. (nextcloud ondersteunt ook webdav)

https://www.transip.nl/kn...-mogelijkheden-met-stack/

[ Voor 32% gewijzigd door michielRB op 13-10-2019 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
Q schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 21:47:
[...]

Ik denk dat de topic starter (ik bedoel dit niet kwaad!) niet de kennis/vaardigheden heeft om zoiets complex op te zetten. Ik zou dit niet aanraden, een reguliere cloud backup dienst is beter.
Je zou je verbazen over mijn vaardigheden... :)

Ben wel een noob qua opslagtechniek, vandaar de vraag, maar denk dat ik technisch vaardig genoeg ben om het te kunnen doen.

Neemt niet weg dat ik wel te lui ben nu en daar geen zin in heb. 8)7 Ik vind het wel enorm fijn dat ik nu weet dat ik het kan automatiseren en dat het me ook nog relatief weinig geld zal gaan kosten.

Ben erg content met de reacties en de verschillende alternatieven.

Conclusie: ik begin even simpel met een NAS en zal een back-up van mijn back-up maken. Daarna kijk ik verder naar automatisering.

Hartelijk dank, allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Volgens mij is die externe schijf de enige plek met je foto’s als ik je post goed begreep.

Dus je hebt nu geen backup.

Je maakt dus straks met een NAS geen backup van een backup maar een kopie van het origineel. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 14-10-2019 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12:49

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Stack account? Opdelen in sub accounts zodat de naaktfotos van de mama niet te zien zijn door de kinderen.

Maar de ouders wel indien nodig kunnen kijken in de backup van de kids? Staat alles online?

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepper92
Q schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 10:12:
Volgens mij is die externe schijf de enige plek met je foto’s als ik je post goed begreep.

Je maakt dus straks met een NAS geen backup van een backup maar een kopie van het origineel. :)
Met een NAS kan je wel weer gemakkelijk een automatische backup instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
Q schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 10:12:

Klopt helemaal, maar ik ga dus een dubbele kopie maken straks als ik een NAS heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackint0sh
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-06-2024
En gedeelde albums in iCloud? Werkt als een zonnetje, ik gebruik het regelmatig voor familie / vrienden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
hackint0sh schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 10:42:
En gedeelde albums in iCloud? Werkt als een zonnetje, ik gebruik het regelmatig voor familie / vrienden.
Ik hou niet zo van de cloud en vooral als ik weet dat ze al eens een keer gehackt zijn. Vertrouw het toch niet helemaal en heb het liever geheel in eigen beheer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 14:25
Heeft iedereen een I-phone? pak dan een gezin abbo op de cloud van Apple. Dan deel je de opslag. Je kunt gedeelde mappen aanmaken. Iedereen zet dan de foto's in een gedeelde map. OP een pc heb je een I-cloud cliënt, kun je alles naar een externe schijf zetten als backup / kopie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackint0sh
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-06-2024
SaraNostra schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 10:56:
[...]

Ik hou niet zo van de cloud en vooral als ik weet dat ze al eens een keer gehackt zijn. Vertrouw het toch niet helemaal en heb het liever geheel in eigen beheer.
Kan ik me voorstellen, ik was daar nog niet van op de hoogte dat iCloud gehackt is geweest (heb je daar meer info over voor mij?). Ik gebruik daarnaast altijd 2FA voor iCloud.

Zelf gebruik ik ook STACK van TransIP werkt ook erg fijn. Maar als je alles in eigen beheer wilt is een NAS het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
hackint0sh schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 11:35:
[...]

Kan ik me voorstellen, ik was daar nog niet van op de hoogte dat iCloud gehackt is geweest (heb je daar meer info over voor mij?). Ik gebruik daarnaast altijd 2FA voor iCloud.

Zelf gebruik ik ook STACK van TransIP werkt ook erg fijn. Maar als je alles in eigen beheer wilt is een NAS het beste.
Yes. Ik denk dat ik de combinatie van NAS + tweede schijf en/of TransIP/Strato zal gebruiken. De cloud als eerste opslagmethode trekt me simpelweg niet.

Ik had het overigens over de hack waarbij heel veel accounts van celebrities werd gehackt. Dat zegt mij dat het niet geheel lekker loopt, ook al is het misschien peanuts als je gaat kijken hoeveel mensen er gebruik van maken.

@Sparkiee: dank, het is zeker een optie, maar zoals gezegd prefereer ik een lokale oplossing boven de cloud. En nee, niet iedereen heeft een iPhone en mijn oplossing moet device agnostisch zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door SaraNostra op 14-10-2019 12:15 ]

Pagina: 1