Ik heb een idee om een redelijk eenvoudige mobile app te ontwikkelen voor Android en iOS die in beide stores moet verschijnen. De app is simpelweg:
- Een x aantal pagina's
- Een side menu
- Logica
- Wat settings
- FAQ met accordions
- Models die verschijnen als user antwoord invoert
- Wellicht later integratie met back-end (database)
De app moet heel vloeiend werken en zoek ik iets wat eenvoudig te ontwikkelen is.
Als test wilde ik een simpel hamburger menu hebben, met verschillende pagina's en logica om dit menu te openen en te sluiten met = en X icons. Kijkend naar de opties die verderop in deze post staan beschreven, lijkt er geen plug & play opties te zijn. Voor de meeste opties is best wat kennis nodig.
Mijn vraag:
Wat is volgens jullie het meest geschikte om een nieuwe hybrid mobile app in te ontwikkelen?
Uiteraard is meest geschikt, zeer subjectief, dus hierbij mijn eisen:
1. Native
Helaas is dat voor mij geen optie.
Te complex, geen Mac beschikbaar en ook wel overkill voor een simpele app met een pagina of 15.
Plus dat ik dan alles 2x moet coden.
2. Xamarin Forms
Behoorlijk complex lijkt het met wat beperkingen.
En coden in C# wordt denk ik te moeilijk.
3. Phonegap/Cordova
Marktaandeel lijkt steeds kleiner te worden en alles draait nog in webviews.
Lees dat je zelfs nu nog een fix uit 2015 moet toepassen om de 300ms lag te verwijderen.
Geen optie, je merkt dan dat de app niet native is en hebt loopt tegen browser issues aan.
4. Kony Quantum
Tja, volgens mij is deze oplossing zeer onbekend, maar in eerste instantie leek het ideaal.
Top IDE met drag en drop, redelijke documentatie maar 0 community.
Geen reviews, geen user YouTube videos en wat grote bugs.
5. ReactNative
Nog niet ingedoken, maar React heeft volgens mij een aardige leercurve.
6. Ionic
Was in eerste instantie hoopvol dat dit de beste oplossing zou zijn.
Helaas lijkt ook hier Angular kennis nodig en is versie 4 weinig ondersteund zo lijkt het.
Heb het gevoel dat veel devs toch voor native kiezen.
7. Fuse Open
Zal het nog 1 keer een kans geven, maar sinds het niet langer door een bedrijf ondersteund wordt en opensource gegaan is lijkt de animo flink afgenomen.
8. Flutter
Ook vrij pittig op het eerste gezicht. Van Google, maar ook weer vrij complex.
9. Appcelerator
IDE stamt uit het jaar 0 (Eclipse), heeft voor zijn gevoel de beste tijd gehad.
Simpele app maken en proberen in emulator te draaien kost al heel veel tijd.
10. Nativescript
Ook geprobeerd, ook erg lastig om iets simpels mee te doen.
Documentatie niet super.
11. Tabris
Onbekend, weinig support.
Als iemand een idee heeft hoor ik het graag.
Liefst met een heel duidelijk voorbeeld voor een paar pagina's en een side menu die je 1, 2, 3 kunt aanpassen (met CSS).
- Een x aantal pagina's
- Een side menu
- Logica
- Wat settings
- FAQ met accordions
- Models die verschijnen als user antwoord invoert
- Wellicht later integratie met back-end (database)
De app moet heel vloeiend werken en zoek ik iets wat eenvoudig te ontwikkelen is.
Als test wilde ik een simpel hamburger menu hebben, met verschillende pagina's en logica om dit menu te openen en te sluiten met = en X icons. Kijkend naar de opties die verderop in deze post staan beschreven, lijkt er geen plug & play opties te zijn. Voor de meeste opties is best wat kennis nodig.
Mijn vraag:
Wat is volgens jullie het meest geschikte om een nieuwe hybrid mobile app in te ontwikkelen?
Uiteraard is meest geschikt, zeer subjectief, dus hierbij mijn eisen:
- Zeer eenvoudig te leren; heb zelf alleen HTML/JS/CSS ervaring, geen Angular/React/Java en ga dat ook niet snel onder de knie krijgen
- Goed ondersteund; active community en zeer duidelijke documentatie en voldoende YouTube tutorials
- Gratis; ik doe dit voor mezelf en wil op dit moment nog niet investeren
- Goede IDE (integratie); gebruik IntelliJ en zou handig zijn als autocomplete van code werkt of nog beter, als er drag & drop support is van dingen als buttons
1. Native
Helaas is dat voor mij geen optie.
Te complex, geen Mac beschikbaar en ook wel overkill voor een simpele app met een pagina of 15.
Plus dat ik dan alles 2x moet coden.
2. Xamarin Forms
Behoorlijk complex lijkt het met wat beperkingen.
En coden in C# wordt denk ik te moeilijk.
3. Phonegap/Cordova
Marktaandeel lijkt steeds kleiner te worden en alles draait nog in webviews.
Lees dat je zelfs nu nog een fix uit 2015 moet toepassen om de 300ms lag te verwijderen.
Geen optie, je merkt dan dat de app niet native is en hebt loopt tegen browser issues aan.
4. Kony Quantum
Tja, volgens mij is deze oplossing zeer onbekend, maar in eerste instantie leek het ideaal.
Top IDE met drag en drop, redelijke documentatie maar 0 community.
Geen reviews, geen user YouTube videos en wat grote bugs.
5. ReactNative
Nog niet ingedoken, maar React heeft volgens mij een aardige leercurve.
6. Ionic
Was in eerste instantie hoopvol dat dit de beste oplossing zou zijn.
Helaas lijkt ook hier Angular kennis nodig en is versie 4 weinig ondersteund zo lijkt het.
Heb het gevoel dat veel devs toch voor native kiezen.
7. Fuse Open
Zal het nog 1 keer een kans geven, maar sinds het niet langer door een bedrijf ondersteund wordt en opensource gegaan is lijkt de animo flink afgenomen.
8. Flutter
Ook vrij pittig op het eerste gezicht. Van Google, maar ook weer vrij complex.
9. Appcelerator
IDE stamt uit het jaar 0 (Eclipse), heeft voor zijn gevoel de beste tijd gehad.
Simpele app maken en proberen in emulator te draaien kost al heel veel tijd.
10. Nativescript
Ook geprobeerd, ook erg lastig om iets simpels mee te doen.
Documentatie niet super.
11. Tabris
Onbekend, weinig support.
Als iemand een idee heeft hoor ik het graag.
Liefst met een heel duidelijk voorbeeld voor een paar pagina's en een side menu die je 1, 2, 3 kunt aanpassen (met CSS).