Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Mijn ouders hebben een ander huis gekocht. Het huis is gebouwd in 2000 en destijds al volledig voorzien van (bedrade) domotica. Hiervoor is het PHC systeem van PEHA gebruikt. In de loop der jaren zal er ongetwijfeld nog een hoop aangepast/toegevoegd/verbeterd zijn, maar wat we nu nog zien is dat eigenlijk alle logica en de besturing van alles in huis via een STM 942 module/computer van dit systeem gaat. In ieder geval alle verlichting, maar ook alle rolluiken en sommige wcd's zijn hiermee te schakelen. Ook alle schakelaars (pulsdrukkers) in huis zijn dus bedraad aangesloten op dit systeem.
Opzich heel mooi allemaal en alles functioneert ook prima, maar voor zover ik heb begrepen is PEHA gestopt met dit systeem. Her en der is nog wel wat te vinden aan vervangende modules mocht er wat stuk gaan, maar er zal niet in doorontwikkeld worden en de beschikbaarheid van vervangende modules zal natuurlijk steeds minder worden. Dit vinden wij wel een beetje een eng idee. Zeker als de centrale computer stuk gaat bijvoorbeeld, dan wordt het huis gewoon ineens praktisch onbewoonbaar.

We twijfelen dus een beetje wat we moeten doen. In eerste instantie hadden we het idee om alvast wat reserve modules te kopen voor het geval er iets defect zou raken.
Maar we beginnen steeds meer te twijfelen of we misschien moeten overschakelen op een ander systeem dat nog wel actueel is. Maar hoe pak je zoiets aan en welk systeem zou daar geschikt voor zijn?

Het leuke is dat er ook al een loxone miniserver in huis zit. Hierop zit in ieder geval een extension voor loxone air, dus het draadloze systeem van ze. In de tuin wordt hier wat verlichting mee geschakeld. Verder zitten er RS232 extensions aan die waarschijnlijk zijn gebruikt om multimedia systemen mee te bedienen.
We hebben de installateur die de elektra destijds heeft aangelegd en ook nog wel regelmatig onderhoud etc deed gesproken. Voor het domotica gedeelte hadden ze dan weer iemand anders die we nog niet gesproken hebben, maar volgens de installateur zou de loxone het nieuwe systeem zijn en het systeem van PEHA zou het oude systeem zijn. Het "oude" PHC systeem zou volgens hen zelfs al niet meer te benaderen zijn en ze konden er niets meer aan aanpassen zeiden ze. De loxone zou volgens hen nog wel het PHC systeem aansturen, maar in principe zou de loxone alles regelen. Wij waren er inmiddels wel achter dat alle logica achter de schakelaars etc nog wel degelijk in het PHC systeem zit en de loxone eigenlijk vrij weinig doet. Het huidige programma is ook gewoon uit te lezen uit het PHC systeem en aanpassingen daarin maken is ook niet zo ingewikkeld, dus dat verhaal klopte niet helemaal. De installateur heeft wat zaken nagevraagd en zij bevestigen nu ook dat de logica vrijwel allemaal nog in het PHC systeem zit. Op de vraag wat er nu moet gebeuren als er iets stuk gaat kwam niet echt een duidelijk antwoord..

Maargoed, we zitten er dus over te denken om zo langzamerhand wat zaken te gaan vervangen door een wat moderner systeem. Aangezien er al een loxone miniserver zit is dat misschien wel een logische keuze.
Het PHC systeem is in principe in stervorm aangelegd, maar ook weer niet helemaal. In de meterkast zit dus de STM 942 computer waar het programma in zit. Hierop zitten dan weer verschillende ingangsmodules, uitgangsmodules, rolluik/jaloezie modules en analoge modules aangesloten. Deze modules zitten op diverse plekken in het huis met groepjes bij elkaar. Dus de draden van de schakelaars en verlichting etc gaan niet allemaal centraal naar de meterkast, maar naar zo'n groepjes met modules. En die groepjes zijn dus uiteindelijk allemaal weer verbonden met de stuurmodule in de meterkast.
De kabels tussen de pulsdrukkers en de ingangsmodules lijken gewoon UTP kabels.
Volgens mij moet het dus wel mogelijk zijn om de in/uitgangsmodules te vervangen door een loxone extension met meerdere in/uitgangen. Die extension moet dan uiteindelijk weer verbonden worden met de loxone miniserver. We moeten even goed uitzoeken welke bedrading er nu wordt gebruikt om die groepjes met modules weer te verbinden met de meterkast, maar mogelijk zou hier wat van te hergebruiken zijn. Andere optie zou zijn om een loxone multi extension air te gebruiken die voor zover ik begrepen heb draadloos kan communiceren met de miniserver.
Dit zou wel flink wat uitzoekwerk vergen, en is wel een flinke klus, maar kunnen we wel stukje voor stukje aanpakken denken/hopen we zodat niet alles in één keer hoeft.

We twijfelen hier nog wel steeds over. Het huidige systeem werkt prima en we begrepen dat er in de afgelopen 19 jaar ook nauwelijks storingen zijn geweest. Het zou maar zo kunnen dat het huidige systeem nog wel 10 jaar prima functioneert. Over 10 jaar zullen er waarschijnlijk ook weer allerlei andere moderne systemen zijn en is loxone misschien alweer achterhaald en zal je weer op zoek moeten naar een vervanger.

De vraag is dus eigenlijk wat anderen in zo'n situatie zouden doen of dat we nog zaken over het hoofd zien bijvoorbeeld.
Ik heb me nooit zo heel erg verdiept in de bedrade domotica en ben dus vooral gaan kijken naar de mogelijkheden van het PHC systeem en Loxone omdat dit al aanwezig was. Maar er zijn vast ook nog wel andere systemen die op een vergelijkbare manier werken en mogelijk een goede vervanger zouden kunnen zijn?

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Loxone is vrij flexibel en compleet dus ik zou verwachten dat je daarmee een heel eind kan komen als vervanging. Is ook een vrij makkelijke te configureren systeem dat je vaak zelf kan doen. Verder is de app heel goed.

Nieuwe domotica modules - ook loxone - zijn best stevig geprijsd. Vervangen gaat dus best wat kosten terwijl je nog een goed werkend systeem hebt.

Ik zou als eerste proberen het huidige systeem aan de miniserver te koppelen en de logica daarin te zetten.Als er dan ergens iets defect raakt of je iets wilt uitbreiden dan gebruik je een nieuwe loxone module.

[ Voor 25% gewijzigd door Sethro op 13-10-2019 14:14 ]

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Dat vervangen flink wat kan kosten zijn we ons van bewust. Vandaar dat we dit het liefst ook gefaseerd aanpakken. Welke oplossing we ook zouden kiezen, het zal nooit goedkoop zijn en het is simpelweg niet mogelijk om "terug" te gaan naar een domme situatie zonder domotica. Er lopen geen elektriciteitsdraden van de schakelaars rechtstreeks naar de lampen etc.

Het huidige systeem aan de miniserver koppelen zou inderdaad de mooiste oplossing zijn, maar ik vrees dat het niet eenvoudig zal worden om de miniserver rechtstreeks te laten communiceren met de verschillende input/output modules. Een commando sturen van de loxone naar de STM 942 computer kan wel, om zo een schakelaar te simuleren, maar het uitlezen van de schakelaars kan niet voor zover ik weet.