Toon posts:

Oud barrel desktop. Wat kan ik nog upgraden???

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allen,
Ongeveer 4 jaar geleden heb ik hier fantastische hulp ontvangen met het samenstellen van een video edit/gaming desktop. Hij is nu wel toe aan wat nieuwe componenten en vroeg me af wat überhaupt nog kan en wat de meest verstandige upgrades zouden zijn. Het doel van de computer blijft hetzelfde, misschien met de focus ook wat meer op gaming.

Huidige setup
-Phanteks Enthoo EVOLV Grijs - Midtowermodel
-ASUS X99-PRO - Moederbord
-Intel Core i7 Extreme Edition 5960X - 3 GHz
-MSI GTX 970 Gaming 4G - Grafische kaart
-Kingston HyperX Savage - DDR4 32 gb (4x8)
-Samsung 950 PRO MZ-V5P256BW - Solid state drive (256 Gb)
-Samsung 850 EVO MZ-75E1T0 - Solid state drive (1 Tb)
-be quiet! Dark Rock PRO 3 - Koeler voor processor
-be quiet! Dark Power PRO 11 850W - Voeding (intern)
-CORSAIR Air Series LED AF140 Quiet Edition - Ventilatorhuis 2x

Overwegingen
Zelf kan ik moeilijk inschatten wat de bottleneck is, maar voor mijn gevoel kan de videokaart een stuk beter en vind ik de grootte van van M.2 harde schijf (hier staat de editing/gaming software en ook de OS windows 10 op) te klein. Als er nog meer upgrades zijn zoals snellere RAM die voor een relatief kleine investering veel gewin behalen hoor ik het graag.

Videokaart en SSD’s
Eigenlijk wil ik dus naar een grotere SSD om mijn OS en software op te draaien. Is het verstandig om bij een M.2 te blijven alleen dan met meer opslag capaciteit? Dat ik ze omwissel of erbij prik en alle software overzet (geen idee hoe, maar die vraag komt later wel) op de grotere. Of raden jullie een totaal andere SSD aan om mijn software en OS op te draaien.
Voor de videokaart viel mijn oog op de MSI 2070 super of de MSI 2080 super. En dan of de 2080 het prijsverschil wel waard is.

Budget
Voor de videokaarten lijkt me dat duidelijk. Voor de SSD en de rest laat ik me graag adviseren naar wat het meest verstandig is. Wel lijkt me een aanzienlijk grotere SSD voor de OS en software prettig. Is de samsung 970 pro 1Tb het bv waard?.

Alvast vele malen dank en ik hoor het graag van jullie. _/-\o_

Ruben

Alle reacties

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Je basis is prima om nog een gpu update en een m2 ssd bij te plakken. Je komt wat aan top-end fps wat tekort vergeleken met de laatste intel procs maar niets schokkend. 2080 erbij en je kan weer ff vooruit... en om dit systeem nu een oud barrel te noemen. Dat Is pure luxe

[ Voor 14% gewijzigd door millman op 13-10-2019 13:17 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 14:40

Praetextatus

the dutch_paki

Natuurlijk de videokaart kan een flinke upgrade krijgen. Hierbij kun je ook nog kijken naar een AMD 5700xt.

Wat je nog zou kunnen doen is toch wat metingen doen, want meten is weten ;)
Ook je cpu bijvoorbeeld heeft een maximale frequentie van 3.5 Ghz en dat zul je zeker merken in games.
Dus het is ook belangrijk om te weten wat voor games je speelt.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Verwijderd

Topicstarter
millman schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 13:16:
Je basis is prima om nog een gpu update en een m2 ssd bij te plakken. Je komt wat aan top-end fps wat tekort vergeleken met de laatste intel procs maar niets schokkend. 2080 erbij en je kan weer ff vooruit... en om dit systeem nu een oud barrel te noemen. Dat Is pure luxe
Goed om te weten! Passen de nieuwe generatie m.2 ssd’s nog zonder problemen op zo’n “ouder” moederbord?
En ja oud barrel is misschien wat overdreven, maar de technologie gaat zo snel. Nieuw is ie niet meer ;)

Verwijderd

Topicstarter
Praetextatus schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 13:18:
Wat je nog zou kunnen doen is toch wat metingen doen, want meten is weten ;)
Ook je cpu bijvoorbeeld heeft een maximale frequentie van 3.5 Ghz en dat zul je zeker merken in games.
Dus het is ook belangrijk om te weten wat voor games je speelt.
Hoe gaat dat meten precies in zijn werk? Het beoogde doel is dan voor overclocken denk ik? Zijn daar goede handleidingen voor? Thnks
Ps. Games die ik speel zij o.a. Gta 5, project cars 2, en hopelijk wat meer VR titels in de nabije toekomst.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2019 13:53 ]

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

We kunnen je hier op tweakers uiteraard helpen met overclocken. Daar zijn zat tutorials voor en het Is handig 1 of meerdere daarvan goed door te lezen alvorens hier een topic aan te maken. Gezien je koeler zou ik mikken op ~4-4.2ghz

Wat m2 ssd's betreft, passen zal t wel. Ik moet even checken hoe of wat qua interface, zal daar vandaag nog op terug komen. Verder is iets wat je vandaag koopt in die zin al oude meuk :)

Wel iets om te overwegen is dat je met verkopen van dit platform en dan zelf wat bijleggen zeer betaalbare opties hebt om up te graden. Een 330 euro ryzen 3700x is tussen de 20-25% sneller in algemene taken en 10-15% sneller ingame (grofweg via onbetrouwbare benchmark sites.. ze zijn nergens officieel tegenover elkaar gezet). Een gat dat je met overclocken nog enigszins kan dichten overigens.

[ Voor 21% gewijzigd door millman op 13-10-2019 14:13 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Verwijderd

Topicstarter
millman schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 14:00:
We kunnen je hier op tweakers uiteraard helpen met overclocken. Daar zijn zat tutorials voor en het Is handig 1 of meerdere daarvan goed door te lezen alvorens hier een topic aan te maken. Gezien je koeler zou ik mikken op ~4-4.2ghz

Wat m2 ssd's betreft, passen zal t wel. Ik moet even checken hoe of wat qua interface, zal daar vandaag nog op terug komen. Verder is iets wat je vandaag koopt in die zin al oude meuk :)

Wel iets om te overwegen is dat je met verkopen van dit platform en dan zelf wat bijleggen zeer betaalbare opties hebt om up te graden. Een 330 euro ryzen 3700x is tussen de 20-25% sneller in algemene taken en 10-15% sneller ingame (grofweg via onbetrouwbare benchmark sites.. ze zijn nergens officieel tegenover elkaar gezet). Een gat dat je met overclocken nog enigszins kan dichten overigens.
Erg bedankt voor je uitgebreide uitleg. De andere commenter gaf aan dat de cpu een max van 3,5 ghz had. Wat nog al verschilt met 4-4,2, maar dat zal ik later nog in een ander topic vragen als ik me meer ingelezen heb over oc’en :).

Ja ik heb het overwogen, maar toch besloten deze kast te houden en up te graden. Dan evt over een jaartje of 2 een nieuwe 👍🏼
Pagina: 1