Acties:
  • 0 Henk 'm!

• requiem1991
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-04-2021
Beste Tweakers,

Situatie:
Belgische vriendin, zelf wonend in Nederland. Baan aangeboden gekregen in Belgie die heel interessant is. Vriendin zit nog circa 6 maanden vast aan wooncontract en dit betekend dat ik eerste 6 maanden van de arbeid in NL ingeschreven zou staan. Daarna samen iets zoeken in België en dan zal ik me daar ook officieel moeten inschrijven.

Ik heb al een hoop informatie opgezocht maar eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos niet meer.

De situatie wordt al iets ingewikkelder omdat ik de eerste 6 maanden dus in Nederland woonachtig ben en daarna dus een switch moet maken.

Hieronder wat vragen die ik nog heb
- Zorgverzekering
- Verblijfsvergunning
- Belastingaangifte (Ik las iets over een dubbele belastingsplicht)

Maandag zal ik een belletje plegen met het Grens info punt.

Alvast bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jil_s
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07-09-2020
Hoi,

Wat wil je precies weten over deze drie onderwerpen, en wat weet je al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Zorgverzekering moet je dubbel hebben, belasting kun je zelf kiezen welk land, verblijfsvergunning heb je al als EU onderdaan.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• requiem1991
- Zorgverzekering
Grensinfopunt zegt dat ik: U moet zich in België voor ziektekosten verzekeren. U moet uw Nederlandse zorgverzekering stopzetten.
Hier lees ik conflicterende verhalen over. Hier zou ik graag meer over willen weten.
Situatie eerste maanden: Wonen in NL. Werken in BE.

- Verblijfsvergunning
Nou dit is dus makkelijk zoals @Marzman zegt. Dankje!

Hier weet ik momenteel vrij weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
requiem1991 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 13:39:
- Zorgverzekering
Grensinfopunt zegt dat ik: U moet zich in België voor ziektekosten verzekeren. U moet uw Nederlandse zorgverzekering stopzetten.
Hier lees ik conflicterende verhalen over. Hier zou ik graag meer over willen weten.
Je moet je verzekeren in België en je kan dan in Nederland een verdragspolis afsluiten (gaat via CZ): https://www.hetcak.nl/reg...uitenland-zorgverzekering

Op het moment dat je ook in België gaat wonen zet je de verdragspolis weer stop (als dat niet automatisch gedaan wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Je betaalt inkomstenbelasting in het land waar je werkt. Dubbele belasting kan je voorkomen door de stappen op https://www.belastingdien...rland_en_werken_in_belgie te volgen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• requiem1991
Zijn er nog andere hele belangrijke handigheidjes of weetjes die ik zou moeten kennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

- Zorgverzekering

- Verblijfsvergunning
Nou dit is dus makkelijk zoals @Marzman zegt. Dankje!

Je moet beide zorgverzekeringen hebben als grensarbeider. In Belgie kost dat overigens geen drol. Als je eenmaal in Belgie woont en in Belgie werkt kun je de Nederlandse zorgverzekering opzeggen.

Belasting kies je gewoon zelf, en in het andere land geef je aan dat je al belasting in BE of NL hebt afgedragen. Ga naar het belastingkantoor als je het niet snapt.

Als de situatie wat langer duurt moet je ook nog kijken naar je pensioen (ik bedoel AOW, maar in Belgie noemen ze dat pensioen). Standaard bouw je niks op als grensarbeider.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• requiem1991
Marzman schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 14:15:
[...]
Je moet beide zorgverzekeringen hebben als grensarbeider. In Belgie kost dat overigens geen drol. Als je eenmaal in Belgie woont en in Belgie werkt kun je de Nederlandse zorgverzekering opzeggen.

Belasting kies je gewoon zelf, en in het andere land geef je aan dat je al belasting in BE of NL hebt afgedragen. Ga naar het belastingkantoor als je het niet snapt.

Als de situatie wat langer duurt moet je ook nog kijken naar je pensioen (ik bedoel AOW, maar in Belgie noemen ze dat pensioen). Standaard bouw je niks op als grensarbeider.
Bedankt voor de info! Ja de vraag over Rust-/Pensioen en AOW staat nog open inderdaad. Dit zal ik bij grensinfopunt even moeten navragen.
Als ik eenmaal in Belgie zal wonen zou ik wel dit Pensioen gaan opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon0013
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-09 12:31

leon0013

Ooit waren het er twaalf

requiem1991 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 13:58:
Zijn er nog andere hele belangrijke handigheidjes of weetjes die ik zou moeten kennen?
Wellicht een open deur maar hou er wel rekening mee dat je - zodra je in belgie woont en werkt- een effectief hogere belastingdruk hebt dus je netto inkomen lager is.

Ik werk nu in BE, woon in NL en ben voor ik in dienst ging aan het rekenen gegaan. Het zou mij netto ca. 20% schelen.
Als grensarbeider krijg je compensatie hiervoor maar het is nogal een papierwinkel.

Mijn werkgever heeft gelukkig ook een Nederlandse BV en daar ben ik uiteindelijk in dienst gegaan omdat ik vooralsnog in NL wil blijven en dat e.e.a. voor mij administratief veel makkelijker maakt.

Een collega van me in dezelfde situatie heeft wel een BE dienstverband en die heeft een boekhouder gezocht om de belastingaangiftes te doen.

7x185 Wp mono op Growatt 1500s; 4x250Wp mono op Growatt 1000s; 4x2 75Wp CdTe op Steca 500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:23
AOW van NL geldt zolang je in NL ingeschreven bent (woonadres), zodra je naar buitenland gaat stopt hij met tellen. In belgie is de AOW afhankelijk van werkjaren in Belgie, dus bouw je meteen vanaf start op.
Verder bleek bij mijn vriendin dat er afspraken zijn voor grenswerker, dat ze voor eerste half jaar geen verzekering hoeven af te sluiten zolang ze woonachtig zijn in land waar verzekering geldig is. (althans, zij had de situatie toen andersom).
Maar zodra je naar belgische zorgverzekering kan switchen, meteen doen. Let wel op, in Belgie heb je niet alleen zorgverzekering maar ook mutualiteiten verzekering etc etc etc. Dus zorgverzekering is heel goedkoop, maar je moet er wel paar extra bijpakken (komt nog steeds goedkoper uit , maar geen zorgtoeslag).

succes en veel plezier in Belgie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• requiem1991
Bedankt voor alle reacties!
leon0013 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 09:47:
[...]

Een collega van me in dezelfde situatie heeft wel een BE dienstverband en die heeft een boekhouder gezocht om de belastingaangiftes te doen.
Is de belastingaangifte zo ontzettend ingewikkeld en anders dan? Ik zal me hier wat meer over moeten inlezen in ieder geval.

Het liefst blijf ik in Nederland wonen en ga ik in Belgie werken. Ook met het oog op de toekomst, AOW en de (toch wel aanzienlijk) lagere pensioenen in Belgie. Zijn dit onderwerpen waar men hun beslissing op moet baseren of zal dit in the long run toch niet zo veel invloed hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramellose
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-08 10:55
requiem1991 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 07:52:
Bedankt voor alle reacties!

[...]

Is de belastingaangifte zo ontzettend ingewikkeld en anders dan? Ik zal me hier wat meer over moeten inlezen in ieder geval.

Het liefst blijf ik in Nederland wonen en ga ik in Belgie werken. Ook met het oog op de toekomst, AOW en de (toch wel aanzienlijk) lagere pensioenen in Belgie. Zijn dit onderwerpen waar men hun beslissing op moet baseren of zal dit in the long run toch niet zo veel invloed hebben?
De belastingaangifte in België is afgrijselijk, maar er wordt wel hard aan gewerkt om het meer naar een Nederlands model te trekken... Voor de standaard Belg. :'( Als grensarbeider kun je met vreemde situaties te maken krijgen en kan een boekhouder dus zeker helpen. Ik kon dat destijds niet betalen dus ik heb zelf met de FOD Financiën aan de telefoon gehangen. Er zijn zo bizar veel vreemde uitzonderingen dat je aan de uitleg online niks gaat hebben.

Wat verblijfsvergunning betreft: je moet geloof ik binnen 8 dagen na je aankomst bij de gemeente langs zijn geweest. Daar krijg je voorlopige formulieren die je nodig hebt om de zorgverzekering, bank etc op orde te krijgen. Daarnaast nemen ze dan contact op met de politie om te kijken of je echt woont op het adres dat je hebt opgegeven. Met Nederlanders doen ze in het algemeen niet zo moeilijk.

Let er met je zorgverzekering op dat in België losse hospitalisatieverzekeringen beschikbaar zijn. Een hospitalisatie kan erg duur uitvallen als je niet verzekerd bent. Veel werkgevers zullen een hospitalisatieverzekering hebben afgesloten waar je je bij kunt aansluiten.

Also: zoek een goede tandarts zodra je een zorgverzekering hebt! Bijna alle behandelingen worden een stuk beter vergoed dan in Nederland, zonder dat je een aanvullende verzekering hoeft te nemen. Enige voorwaarde? Het jaar ervoor moet je op controle zijn geweest bij een Belg.
Pagina: 1