Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Solartec D zonnepaneel inverter gegevens en limiteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 24-11 22:57
Is er iemand die nadere gegevens heeft van de solartec serie inverters?

Ik gebruik er een van 15 kw en die doet het goed verder. Het gewone wachtwoord heb ik, ook het standaard boek dat erbij zit. Maar verder heb ik er geen gegevens van. Er is misschien software voor, maar die kan ik niet vinden. Op de site van de chineese fabrikant geeft niemand antwoord. Er staan ook geen downloads van software. Nu vindt ik die software niet het belangrijkste, wel gegevens van die inverter.

Wat ik b.v. wil weten is wat de inverter doet als ik meer panelen aansluit dan hij aan stroom aankan. Deze kan per kanaal ( 2 stuks ) 20 A bij 1000 V aan ( ik bied 500 V aan als de inverter stroom trekt ). En op dit moment nog niet meer dan 20 A maximaal, dus dat gaat allemaal goed. Alleen wil ik uitbreiden i.v.m. warmtepomp, elektrische auto's en in de toekomst elektrisch koken.
Daarvoor moet ik meer terugleveren, en dat lukt alleen als de inverter in de zomer begrenst op die 15 kw. Dat is het absolute maximale dat mijn 3x25 A aansluiting aankan ( ik weet het, eigenlijk al teveel ).

Ik heb een hele grote hoeveelheid zonnepanelen voor een prikkie kunnen kopen op voorwaarde dat ik er 800 afnam in een keer, dus meer dan genoeg panelen om veel terug te leveren ( meer panelen dan ik nodig heb, en zeker meer dan die inverter aankan ).

Nu is dus de eerste vraag, heeft iemand daar ervaring mee? Of moet ik zelf een stroom begrenzing in elkaar flansen die de stroom begrenst op een veilige waarde? Of heeft iemand dat al een keer gedaan?

Verder heeft deze inverter de vervelende gewoonte om erg kritisch te zijn v.w.b. lekstroom. Als de zon 's ochtends gaat schijnen vindt hij 2 mA al teveel lekstroom en weigert te starten. Maar schakel ik dan velden uit, zodat er minder dan 1 mA loopt, dan doet hij het ( uiteraard ) wel. Als ik dan de rest van de velden erbij zet, blijft hij wel weer werken. Het is dus alleen bij het opstarten dat hij kritisch is. Vraag is dus, is er een mogelijkheid dat in de inverter zelf wat aan te passen m.b.v. instellingen?

Tot slot, op dit moment heb ik de velden alvast in vieren aangelegd, met de mogelijkheid die handmatig aan en uit te schakelen als de zon veel of weinig schijnt ( of als het 's ochtends erg nat is ). Alleen is dat uiteraard niet optimaal.

Alle reacties

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:13
15kW op een 3x25A leveren is geen probleem hoor. Zeker als de netspanning vrij stevig is kun je wel 17kW terugleveren.

Je hebt nu 2 strings van 20A 500V elk op een eigen kanaal begrijp ik?
Is het geen optie dan (met de juiste fuseboxen) om eenzelfde string (qua panelen) gewoon parallel te zetten over een bestaande string? Hoe is je oriëntatie?

Als jij erg veel panelen nog kan plaatsen is het misschien een idee een tweede terugleveraansluiting aan te vragen. Dan heb je weer 17kW erbij.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• annespruit1980
Jim423 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:47:
15kW op een 3x25A leveren is geen probleem hoor. Zeker als de netspanning vrij stevig is kun je wel 17kW terugleveren.

Je hebt nu 2 strings van 20A 500V elk op een eigen kanaal begrijp ik?
Is het geen optie dan (met de juiste fuseboxen) om eenzelfde string (qua panelen) gewoon parallel te zetten over een bestaande string? Hoe is je oriëntatie?

Als jij erg veel panelen nog kan plaatsen is het misschien een idee een tweede terugleveraansluiting aan te vragen. Dan heb je weer 17kW erbij.
Ja, dat het >15 Kw kan zijn weet ik, daarom doe ik het ook, maar het mag eigenlijk niet zover ik weet.
Een tweede aansluiting zou kunnen, dat heb ik een keer gevraagd, alleen gaf ik toen aan dat het voor een laadpaal was, en dat mocht dan weer niet ( dus de volgende keer vraag ik het wel anders ).
En het kost uiteraard weer vastrecht ( nu ga ik binnen niet al te lange tijd van het gas af, dus dat scheelt dan ook weer vastrecht, ik moet eens kijken wat de prijzen daarvoor zijn ).

Orientatie is nu de helft west, de helft oost ( dus al redelijk v.w.b. piek uitsmeren ).
Liggen nu 215 panelen ( 1 minder dan maximaal ivm het dak op klimmen ) vrijwel horizontaal.
De panelen zijn 10 jaar oud, dus oude techniek, iets van 90 Wp, vandaar dat ik ze voor een prikkie kreeg.

Wat bedoel je precies met fusebox?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:13
Een fusebox zekert elke string af, zodat 1 string niet de andere string kan gaan voeden bij een sluiting.
Immers is de sperwerking van een PV paneel ook maar tot op zekere hoogte.

Ik heb nog nooit gehoord dat je geen 17kW mag terugleveren op een 3x25A, wel heb je uiteraard je omvormer niet selectief afgezekerd op je hoofdzekeringen. Dat is niet de bedoeling echter in de praktijk wel schering en inslag tegenwoordig met omvormers en EV laders.

Wat je het beste kan vragen denk ik is een zuivere terugleveraansluiting, deze heeft volgens mij ook een lager vastrecht. Wel is het zo dat je geen energie mag afnemen op deze aansluiting. De laadpaal aansluiting is niet bedoeld voor terugleveren dus dat deze geweigerd wordt zonder laadpaal is niet zo gek. Het verschilt per regio wat er in de praktijk mogelijk is dus informeer bij je netbeheerder, ik weet niet of het als particulier ook kan per definitie soms worden alleen VVE's toegelaten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:36
Aangezien je niet een model/type etc hebt gegeven wordt het voor ons lastig kijken/opzoeken wat de gegevens zijn van je omvormer.

Verder kan je gewoon zoveel aansluiten hoeveel je wilt mits je binnen de voltage grenzen blijft.
Ja je omvormer zal meer belast worden uiteraard maar zal verder gewoon zijn werk doen en aftoppen bij volle zon. Omvormer zal gewoon het maximale nemen van de zonnepanelen wat hij aankan, 20A per ingang in dit geval. Maakt verder niet uit dat je zonnepanelen in totaal meer dan 20A kunnen leveren.

Verder zoals @Jim423 zegt zou ik bij zo een grote hoeveelheden zonnepanelen gebruik maken van fuseboxen. Dit i.cm. diodes blijft alles mooi veilig, ook wanneer er een "veld" aan panelen stuk is/storingen heeft. Is ook een stuk overzichtelijker in beheer.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

annespruit1980 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 11:31:
[...]

Ja, dat het >15 Kw kan zijn weet ik, daarom doe ik het ook, maar het mag eigenlijk niet zover ik weet.
Een tweede aansluiting zou kunnen, dat heb ik een keer gevraagd, alleen gaf ik toen aan dat het voor een laadpaal was, en dat mocht dan weer niet ( dus de volgende keer vraag ik het wel anders ).
En het kost uiteraard weer vastrecht ( nu ga ik binnen niet al te lange tijd van het gas af, dus dat scheelt dan ook weer vastrecht, ik moet eens kijken wat de prijzen daarvoor zijn ).

Orientatie is nu de helft west, de helft oost ( dus al redelijk v.w.b. piek uitsmeren ).
Liggen nu 215 panelen ( 1 minder dan maximaal ivm het dak op klimmen ) vrijwel horizontaal.
De panelen zijn 10 jaar oud, dus oude techniek, iets van 90 Wp, vandaar dat ik ze voor een prikkie kreeg.

Wat bedoel je precies met fusebox?
Zijn dat dunnefilm panelen van 90W ? Die zo'n 65-70V hebben? Hoeveel strings per mppt heb je nu?

Edit:
De solartec heeft slechts 2 mppt, dus waarschijnlijk heb je met maximaal 10-12 panelen in 1 string al een 20 strings?

https://www.enfsolar.com/pv/inverter-datasheet/4757

[ Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 13-10-2019 16:21 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• annespruit1980
Rol-Co schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 16:15:
[...]

Zijn dat dunnefilm panelen van 90W ? Die zo'n 65-70V hebben? Hoeveel strings per mppt heb je nu?

Edit:
De solartec heeft slechts 2 mppt, dus waarschijnlijk heb je met maximaal 10-12 panelen in 1 string al een 20 strings?

https://www.enfsolar.com/pv/inverter-datasheet/4757
Het zijn dunnefilm panelen ja. Ze geven globaal 90 V en 1 A bij belasting. Onbelast stijgt de spanning naar bijna 140 V, dus ik kan er niet teveel in serie zetten. 6 is bij mij door omstandigheden op het dak het aantal. En van die 6 in een string staan er 36 parallel ( in velden van 2x 60 en 2x 48 ). Een van de strings bevat 5 panelen, daar ik graag het dak op wil kunnen zonder moeilijk te hoeven doen. Al deze panelen ( 216-1 dus ) zitten op 1 mppt. De andere mppt heeft een een aantal panelen, maar veel minder. Dat worden er meer, alleen ben ik op dit moment bang dat die inverter zichzelf opblaast als de zon gaat schijnen.
Ik weet niet hoe dat ding zich gaat gedragen bij teveel stroom die hij mag trekken. Spanning is in ieder geval beneden de 1000 V die hij aankan. In de specificaties staat dat hij 20 A per mppt mag hebben, en 1000 V.

• annespruit1980
Jazsie schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 15:33:
Aangezien je niet een model/type etc hebt gegeven wordt het voor ons lastig kijken/opzoeken wat de gegevens zijn van je omvormer.

Verder kan je gewoon zoveel aansluiten hoeveel je wilt mits je binnen de voltage grenzen blijft.
Ja je omvormer zal meer belast worden uiteraard maar zal verder gewoon zijn werk doen en aftoppen bij volle zon. Omvormer zal gewoon het maximale nemen van de zonnepanelen wat hij aankan, 20A per ingang in dit geval. Maakt verder niet uit dat je zonnepanelen in totaal meer dan 20A kunnen leveren.

Verder zoals @Jim423 zegt zou ik bij zo een grote hoeveelheden zonnepanelen gebruik maken van fuseboxen. Dit i.cm. diodes blijft alles mooi veilig, ook wanneer er een "veld" aan panelen stuk is/storingen heeft. Is ook een stuk overzichtelijker in beheer.
Ok, als het zeker is dat die inverter stopt is het geen probleem. Alleen zou ik dat graag in de documentatie zien staan. En in wat ik heb staat dat dus niet. Het is een Solartec D 15000 ( 15 kw ).
Wel staat er in de documentatie dat er alleen zonnepanelen aangesloten mogen worden, geen accus. En dat doet me dan vermoeden dat die inverter meer stroom gaat trekken dan hij aan kan als er een accu op zit.

• annespruit1980
Jim423 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 13:59:
Een fusebox zekert elke string af, zodat 1 string niet de andere string kan gaan voeden bij een sluiting.

Ik heb nog nooit gehoord dat je geen 17kW mag terugleveren op een 3x25A, wel heb je uiteraard je omvormer niet selectief afgezekerd op je hoofdzekeringen. Dat is niet de bedoeling echter in de praktijk wel schering en inslag tegenwoordig met omvormers en EV laders.

Wat je het beste kan vragen denk ik is een zuivere terugleveraansluiting, deze heeft volgens mij ook een lager vastrecht. Wel is het zo dat je geen energie mag afnemen op deze aansluiting. De laadpaal aansluiting is niet bedoeld voor terugleveren dus dat deze geweigerd wordt zonder laadpaal is niet zo gek. Het verschilt per regio wat er in de praktijk mogelijk is dus informeer bij je netbeheerder, ik weet niet of het als particulier ook kan per definitie soms worden alleen VVE's toegelaten.
Ok die fuse is dus voor de veiligheid. Op zich zit dat er al tussen, ieder veld gaat via een 16 A zekering naar het gemeenschappelijke punt. Die 16 A is teveel, maar ik gebruik ze nu eigenlijk meer om de velden aan en uit te zetten ( had er erg veel liggen en dit was het goedkoopste ). En ook zijn deze niet geschikt om 600 V veilig af te schakelen, maar op dit moment doe ik het er even mee. Dat van 15 Kw heeft inderdaad te maken met het selectief zijn van de zekeringen. Officieel zou ik maximaal 16 A zekeringen mogen gebruiken. En niet de 25 A die ik nu heb. Dus het is niet helemaal goed, maar zoals al aangegeven, ik ben niet de enige.

Edit:
Alleen een teruglever aansluiting is een idee, als dat kan. De vraag die ik aan de maatschappij had gesteld was wel degelijk voor een laadpaal. Dus niet alleen een teruglever aansluiting, maar eerder een waar ik stroom van zou afnemen, maar in hun optiek alleen voor een auto. Laadpaal is aanwezig, en die auto trekt heel veel stroom, dus als ik die van het aansluitpunt af krijg scheelt dat.

[ Voor 10% gewijzigd door annespruit1980 op 13-10-2019 18:41 ]

• Rol-Co

Rol-Co

annespruit1980 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 18:23:
[...]

Het zijn dunnefilm panelen ja. Ze geven globaal 90 V en 1 A bij belasting. Onbelast stijgt de spanning naar bijna 140 V, dus ik kan er niet teveel in serie zetten. 6 is bij mij door omstandigheden op het dak het aantal. En van die 6 in een string staan er 36 parallel ( in velden van 2x 60 en 2x 48 ). Een van de strings bevat 5 panelen, daar ik graag het dak op wil kunnen zonder moeilijk te hoeven doen. Al deze panelen ( 216-1 dus ) zitten op 1 mppt. De andere mppt heeft een een aantal panelen, maar veel minder. Dat worden er meer, alleen ben ik op dit moment bang dat die inverter zichzelf opblaast als de zon gaat schijnen.
Ik weet niet hoe dat ding zich gaat gedragen bij teveel stroom die hij mag trekken. Spanning is in ieder geval beneden de 1000 V die hij aankan. In de specificaties staat dat hij 20 A per mppt mag hebben, en 1000 V.
Die omvormer gebeurd niks mee als hij boven de 20A komt, dan topt ie dat gewoon af, voltage mag misschien 1000V maar dat mogen je panelen niet, staat er op, ik denk 600V.
Als je zoveel strings dunnefilm parallel zet moet je denk ik diodes gaan plaatsen plus vraag ik mij af of het wel kan op een TL omvormer en of je geen trafo omvormer moet hebben.

Lijkt altijd leuk en goedkoop zulke panelen maar je hebt 3x zoveel bevestiging nodig, veel meer kabel, diodes, zekeringen enz. Met 65 gewone gebruikte paneeltjes van 6-7 tientjes heb je het zelfde vermogen en een halve schuur vol.

• annespruit1980
Rol-Co schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 19:27:
[...]

Die omvormer gebeurd niks mee als hij boven de 20A komt, dan topt ie dat gewoon af, voltage mag misschien 1000V maar dat mogen je panelen niet, staat er op, ik denk 600V.
Als je zoveel strings dunnefilm parallel zet moet je denk ik diodes gaan plaatsen plus vraag ik mij af of het wel kan op een TL omvormer en of je geen trafo omvormer moet hebben.

Lijkt altijd leuk en goedkoop zulke panelen maar je hebt 3x zoveel bevestiging nodig, veel meer kabel, diodes, zekeringen enz. Met 65 gewone gebruikte paneeltjes van 6-7 tientjes heb je het zelfde vermogen en een halve schuur vol.
Op zich klopt het, maar ik heb ze niet hoeven te bevestigen. Zitten gelijmd aan het dak. Maar het was inderdaad een hoop werk ze neer te leggen. Maar ik krijg nu globaal ieder jaar het bedrag van die panelen terug van de energie maatschappij. Ze kunnen overigens volgens de stikker wel degelijk tegen 1000 V. Maar daar komen ze dus niet aan. Als ik het dus goed begrijp, dan limiteren alle inverters het vermogen op het maximale? Want dat is dus het belangrijkste voor me. Die inverters zijn niet zo goedkoop dat ik het even ga uitproberen, en dan een nieuwe koop als het mis gaat......
Documentatie zou leuk zijn, maar is niet het belangrijkste. Zekerheid dat hij het aankan wel.

• Rol-Co

Rol-Co

annespruit1980 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 20:56:
[...]

Op zich klopt het, maar ik heb ze niet hoeven te bevestigen. Zitten gelijmd aan het dak. Maar het was inderdaad een hoop werk ze neer te leggen. Maar ik krijg nu globaal ieder jaar het bedrag van die panelen terug van de energie maatschappij. Ze kunnen overigens volgens de stikker wel degelijk tegen 1000 V. Maar daar komen ze dus niet aan. Als ik het dus goed begrijp, dan limiteren alle inverters het vermogen op het maximale? Want dat is dus het belangrijkste voor me. Die inverters zijn niet zo goedkoop dat ik het even ga uitproberen, en dan een nieuwe koop als het mis gaat......
Documentatie zou leuk zijn, maar is niet het belangrijkste. Zekerheid dat hij het aankan wel.
Het amperage van de panelen gaan ook wel eens hoger dan spec, bij iedereen, de zon houd zich niet zo aan 1000Wm2 maar gaat er ook wel overheen. Voltage moet je wel binnen blijven.
Alleen zoveel strings parallel op een tl omvormer kan wel een probleem zijn, ik houd zelf altijd maximaal 4 per mppt aan.

• Jazsie
annespruit1980 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 18:28:
[...]
Ok, als het zeker is dat die inverter stopt is het geen probleem. Alleen zou ik dat graag in de documentatie zien staan. En in wat ik heb staat dat dus niet. Het is een Solartec D 15000 ( 15 kw ).
Wel staat er in de documentatie dat er alleen zonnepanelen aangesloten mogen worden, geen accus. En dat doet me dan vermoeden dat die inverter meer stroom gaat trekken dan hij aan kan als er een accu op zit.
Zoals door @Rol-Co al gezegd is gebeurd er niks, de omvormer neemt wat nodig is en dus het maximale indien de panelen meer leveren. In de documentatie zal je het niet vinden of heel beperkt afhankelijk van het merk.

Zelf een soladin waar maximaal 700Wp aan panelen op mag volgens de specs prima 1200Wp op gehad zonder problemen. Belangrijk is om binnen de voltage grenzen te blijven.

Maar ik lees nu dat er sprake is van thin film panelen... dit veranderd de zaak zoals @Rol-Co zegt.
Zou zeker controleren of het wel kan op een TL omvormer. Zonde als je die opblaast hier door...

• annespruit1980
Jazsie schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 22:28:
[...]

Zoals door @Rol-Co al gezegd is gebeurd er niks, de omvormer neemt wat nodig is en dus het maximale indien de panelen meer leveren. In de documentatie zal je het niet vinden of heel beperkt afhankelijk van het merk.

Zelf een soladin waar maximaal 700Wp aan panelen op mag volgens de specs prima 1200Wp op gehad zonder problemen. Belangrijk is om binnen de voltage grenzen te blijven.

Maar ik lees nu dat er sprake is van thin film panelen... dit veranderd de zaak zoals @Rol-Co zegt.
Zou zeker controleren of het wel kan op een TL omvormer. Zonde als je die opblaast hier door...
Ok, dan begin ik meer vertrouwen in het aansluiten van "teveel" panelen te hebben.
Alleen begrijp ik niet waarom dunnefilm panelen anders zouden zijn dan si?
Dat het een probleem zou kunnen zijn omdat ze oud zijn, ok, kan ik inkomen.
Maar zolang ze tegen die spanning van in mijn geval maximaal 700 V kunnen is er niks aan de hand.
Bovendien start de inverter ruim voor die tijd, alleen niet als hij weer meer dan globaal 3 mA lekstroom ziet.
En dat is wel iets waar ik me aan erger. Veiligheid ok, maar 3 mA is belachelijk.

• Jazsie
Heeft te maken met de gebruikte techniek van de panelen.

Thin film panelen hebben de eigenschap om sneller te degraden (TCO corrosion) wanneer de - (ground) niet gekoppeld is aan de omvormer. Bij de meeste TL omvormer is dit niet mogelijk omdat er geen dubbele isolatie is. Een omvormer met transformator is door de transformator al dubbel geisoleerd.
Even in de specs goed nalezen of het dus mag/kan.

Bij kleine hoeveelheden zonnepanelen zou ik mij niet zo druk erom maken echter bij en groot aantal wel omdat dan ook lekstroom een rol gaat spelen.
Een omvormer slaat normaal gesproken al uit bij 1mA lekstroom aan de DC zijde dus dan vind ik 3mA nog wel ruim.

Ik zou zeer zeker met fuseboxen en diodes gaan werken om zo ieder "veld" -gescheiden- te houden.

• annespruit1980
Jazsie schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 10:44:
Heeft te maken met de gebruikte techniek van de panelen.

Thin film panelen hebben de eigenschap om sneller te degraden (TCO corrosion) wanneer de - (ground) niet gekoppeld is aan de omvormer. Bij de meeste TL omvormer is dit niet mogelijk omdat er geen dubbele isolatie is. Een omvormer met transformator is door de transformator al dubbel geisoleerd.
Even in de specs goed nalezen of het dus mag/kan.

Bij kleine hoeveelheden zonnepanelen zou ik mij niet zo druk erom maken echter bij en groot aantal wel omdat dan ook lekstroom een rol gaat spelen.
Een omvormer slaat normaal gesproken al uit bij 1mA lekstroom aan de DC zijde dus dan vind ik 3mA nog wel ruim.

Ik zou zeer zeker met fuseboxen en diodes gaan werken om zo ieder "veld" -gescheiden- te houden.
Tja, de specs zou ik ook heel graag willen lezen....

Maar ik kan de min inderdaad niet aan aarde leggen, dat vindt de inverter niet leuk.
En 1 mA? Dat is wel heel erg weinig. Hij kan 15 Kw leveren, dus er zitten altijd wel aardig wat panelen op aangesloten. En er hoeft dan per paneel maar een heel klein stroompje te lopen om 1 mA over het geheel te krijgen.
Ik heb nu redelijk wat aandacht besteed aan het isoleren, en bij 200+ panelen loopt er nu bij storing per paneel iets van 10 uA naar aarde ( gemiddeld, ik denk dat er een of twee beschadigd zijn, dat ga ik nog een keer nameten op het dak ). En persoonlijk vindt ik 10 uA bij zo'n grote plaat in regen niet echt veel.

In ieder geval begrijp ik dus dat de panelen sneller kapot kunnen gaan doordat ze niet geaard zijn. De inverter heeft daar dan geen last van. ( als ik het goed begrijp ).

Dat van de fuseboxen en diodes had ik inmiddels ook wel besloten al is het hier niet zo'n ramp als er een in brand vliegt. Ligt op een metalen dak, en verder is er eigenlijk niets brandbaars ( kabels eigenlijk het enige ). Maar voor de extra veiligheid ga ik inderdaad boxen tussen de panelen en de kast waar het allemaal binnenkomt zetten. Dat is ook handig als ik iets aan de kabels moet doen, nu kan ik alleen in het donker veilig werken, anders staat er spanning op.

• annespruit1980
Jim423 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 13:59:

Ik heb nagedacht over alleen een teruglever aansluiting, maar dan krijg ik geen saldering. Dus ze zullen dan zeg 10 cent per kWh betalen, en me wel de 22 cent die ik van de andere aansluiting afneem in rekening brengen. Dus dan moet ik 2 keer terugleveren van wat ik afneem. En dat is nu in de winter globaal 70 kWh per dag. Gaat me niet lukken 140 kWh per dag gemiddeld. Dan ga ik toch liever voor een tweede gewone aansluiting, al doe ik dat liever ook niet. Je zal zien dat die er net ligt hier, en dan wordt het vastrecht weer een heel stuk hoger gemaakt. Door de politiek, of de energiemaatschappij.
Maar goed, het is een optie die ik zal bekijken.

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:13
annespruit1980 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 11:16:
[...]

Ik heb nagedacht over alleen een teruglever aansluiting, maar dan krijg ik geen saldering. Dus ze zullen dan zeg 10 cent per kWh betalen, en me wel de 22 cent die ik van de andere aansluiting afneem in rekening brengen. Dus dan moet ik 2 keer terugleveren van wat ik afneem. En dat is nu in de winter globaal 70 kWh per dag. Gaat me niet lukken 140 kWh per dag gemiddeld. Dan ga ik toch liever voor een tweede gewone aansluiting, al doe ik dat liever ook niet. Je zal zien dat die er net ligt hier, en dan wordt het vastrecht weer een heel stuk hoger gemaakt. Door de politiek, of de energiemaatschappij.
Maar goed, het is een optie die ik zal bekijken.
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar word het limiet niet anders als je je aansluiting verzwaard naar zeg 3x35? (of 3x30 afhankelijk van je beheerder)

• annespruit1980
cossy nl schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 11:19:
[...]

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar word het limiet niet anders als je je aansluiting verzwaard naar zeg 3x35? (of 3x30 afhankelijk van je beheerder)
Ja, die wordt dan uiteraard hoger.
Alleen, het vastrecht gaat dan geloof ik naar iets van 800 euro per jaar.
En wie weet wat dat vastrecht in de toekomst gaat doen, dus dat is wat ik probeer te vermijden.
Of in ieder geval zo goedkoop mogelijk ( ik blijf Nederlander ) probeer uit te voeren.

• Jazsie
annespruit1980 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 11:02:
[...]

Tja, de specs zou ik ook heel graag willen lezen....

Maar ik kan de min inderdaad niet aan aarde leggen, dat vindt de inverter niet leuk.
En 1 mA? Dat is wel heel erg weinig. Hij kan 15 Kw leveren, dus er zitten altijd wel aardig wat panelen op aangesloten. En er hoeft dan per paneel maar een heel klein stroompje te lopen om 1 mA over het geheel te krijgen.
Ik heb nu redelijk wat aandacht besteed aan het isoleren, en bij 200+ panelen loopt er nu bij storing per paneel iets van 10 uA naar aarde ( gemiddeld, ik denk dat er een of twee beschadigd zijn, dat ga ik nog een keer nameten op het dak ). En persoonlijk vindt ik 10 uA bij zo'n grote plaat in regen niet echt veel.

In ieder geval begrijp ik dus dat de panelen sneller kapot kunnen gaan doordat ze niet geaard zijn. De inverter heeft daar dan geen last van. ( als ik het goed begrijp ).

Dat van de fuseboxen en diodes had ik inmiddels ook wel besloten al is het hier niet zo'n ramp als er een in brand vliegt. Ligt op een metalen dak, en verder is er eigenlijk niets brandbaars ( kabels eigenlijk het enige ). Maar voor de extra veiligheid ga ik inderdaad boxen tussen de panelen en de kast waar het allemaal binnenkomt zetten. Dat is ook handig als ik iets aan de kabels moet doen, nu kan ik alleen in het donker veilig werken, anders staat er spanning op.
Lekstroom heb je minder last van wanneer de panelen gekoppeld zijn aan een transformator omvormer.
En inderdaad hoe groter je PV array hoe hoger je lekstroom. Daarom koppel je thin film panelen normaal gesproken aan de omvormer om degredatie en lekstroom problemen te voorkomen.

En 1mA weinig? op deze hoge voltage is het hoog zat, onderschat het gevaar niet.
Kan best zijn dat dit ruimer is bij grotere omvormers.

Je moet wel een hele goede deal hebben gehad met de panelen (stiekem toch wel nieuwschierig) dat je zoveel moeite neemt ervoor...

• annespruit1980
Jazsie schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 11:54:
[...]

Lekstroom heb je minder last van wanneer de panelen gekoppeld zijn aan een transformator omvormer.
En inderdaad hoe groter je PV array hoe hoger je lekstroom. Daarom koppel je thin film panelen normaal gesproken aan de omvormer om degredatie en lekstroom problemen te voorkomen.

En 1mA weinig? op deze hoge voltage is het hoog zat, onderschat het gevaar niet.
Kan best zijn dat dit ruimer is bij grotere omvormers.

Je moet wel een hele goede deal hebben gehad met de panelen (stiekem toch wel nieuwschierig) dat je zoveel moeite neemt ervoor...
Ja, een omzetter met transformator zou problemen met lekstroom wegnemen. Deze omzetter is echter nu al iets van 50 kg, en bijna niet de trap op te krijgen of op te hangen. Met transformator zal dat helaas niet minder zijn. Daarnaast was hij iets minder dan 1000 euro, dus doe ik het er maar mee.

1 mA vindt ik nog steeds weinig. Een normale aardlek schakelt af bij 30 mA, en dat gaat bij 230 V en wisselspanning. Deze panelen hebben op dit moment bij werking zeg 600 V, en gelijkspanning. Dus dan zou ik eventueel kunnen leven met 10 mA, al is dat nog steeds erg laag zeker daar het gelijkspanning is.
Daarnaast, op het moment dat ik door die kabels aan te raken een lekstroom veroorzaak springt de spanning juist omhoog naar zeg 800 a 900 V in het slechtste geval. Het enige is dat ik dan niet meer aan het net zelf zit, maar nog steeds wel aan die panelen ( die dus >10 kW kunnen leveren ).
Maar goed, het is niet anders, ook hier zal ik mee moeten leven, tenzij ik goeie documentatie krijg.

De panelen hebben me iets meer dan 10 euro per stuk gekost, en leveren 90 Wp. Dus zeg 50 Kwh per jaar daar ze niet optimaal liggen. Dat geeft dan 10 euro dat ik aan stroomkosten bespaar per jaar. De ruimte heb ik, en montage was echt alleen maar neerleggen ( lijm zit al aan de achterkant ) en aansluiten ( kabels zitten er ook aan ). Ja, ik vindt het een superdeal. Het enige is dat ik er meer heb dan ik nu nodig heb, maar dat heeft als voordeel dat ik geen probleem heb met sneller slechter worden van zo'n paneel. Al heb ik daar tot nu toe niets van gemerkt, en ik heb er ( door omstandigheden ) al anderhalf jaar een honderdtal in het gras gehad. En geen van die panelen heeft er problemen mee gehad. Behalve dan degene die ik zelf heb laten barsten, die zijn duidelijk aangetast.

• Jazsie
Je moet AC niet met DC verglijken... DC is gevaarlijker. 30ma aardlek op 230V AC is compleet verschillend dan 1mA DC op 500+ Volt.
Maargoed het is een opmerking, doe je voordeel ermee.

Wil je het goed doen dan moet je nog een goede omvormer, fuseboxen en diodes aanschaffen... en dan is het geen superdeal meer als je het mij vraagt.

Je kunt het proberen met de volgende mogelijke uitkomst(en):
  1. Je TL omvormer gaat roken.
  2. Ivm de mogelijke hoge lekstroom start je TL omvormer niet eens op.
  3. Alles werkt feilloos en je hebt inderdaad een superdeal.
*Degeredatie even buiten beschouwing gelaten.*

Niet om je te ontmoedigen echter (en bedoel het zeker niet verkeerd) heb je goedkope panelen gekocht terwijl de rest dat erbij hoort eigenlijk niet in orde is en toch wil je het graag op die manier werkend krijgen. Tenminste dat is was ik uit je raecties kan halen.

Ik heb de specs opgezocht maar daar staat jammer genoeg geen informatie in mbt de type zonnepanelen.
De (installatie) handleiding heb ik niet gevonden helaas, zelfs niet op de orginele site van de fabrikant.

[ Voor 0% gewijzigd door Jazsie op 14-10-2019 14:54 . Reden: typo ]

• annespruit1980
Jazsie schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:54:
Je moet AC niet met DC verglijken... DC is gevaarlijker. 30ma aardlek op 230V AC is compleet verschillend dan 1mA DC op 500+ Volt.
Maargoed het is een opmerking, doe je voordeel ermee.

Wil je het goed doen dan moet je nog een goede omvormer, fuseboxen en diodes aanschaffen... en dan is het geen superdeal meer als je het mij vraagt.

Je kunt het proberen met de volgende mogelijke uitkomst(en):
  1. Je TL omvormer gaat roken.
  2. Ivm de mogelijke hoge lekstroom start je TL omvormer niet eens op.
  3. Alles werkt feilloos en je hebt inderdaad een superdeal.
*Degeredatie even buiten beschouwing gelaten.*

Niet om je te ontmoedigen echter (en bedoel het zeker niet verkeerd) heb je goedkope panelen gekocht terwijl de rest dat erbij hoort eigenlijk niet in orde is en toch wil je het graag op die manier werkend krijgen. Tenminste dat is was ik uit je raecties kan halen.

Ik heb de specs opgezocht maar daar staat jammer genoeg geen informatie in mbt de type zonnepanelen.
De (installatie) handleiding heb ik niet gevonden helaas, zelfs niet op de orginele site van de fabrikant.
AC is gevaarlijker ivm het probleem van hartritmestoornissen.
En bij 230 V en 30 mA krijg je een vermogen van bijna 7 W op dat punt.
600 V en 1 mA nog niet eens 1 W.
Maar goed, is een discussie die niet echt van belang is, dat ding schakelt af bij een in mijn optiek belachelijk lage lekstroom. En lekstromen kan je ook beter niet door je heen hebben, zeker niet als het achterliggende systeem in staat is 10 kW of meer te leveren.

Het hele systeem werkt op zich goed, alleen zou ik graag een aantal dingen willen weten/veranderen.
Dat niet starten is geen echt probleem, gebeurd alleen als het erg nat is, en ik vind het vreemd dat hij niet start bij die lekstroom van 2 a 3 mA, maar als hij eenmaal werkt is die stroom kennelijk geen probleem meer.
Niet logisch in mijn optiek.
Verder doet hij het zodra het droog genoeg is weer gewoon, dus het scheelt hooguit wat terug geleverde stroom, maar die is op een regenachtige dag toch al niet geweldig.
Het systeem zoals ik het heb werkt al ongeveer een jaar met 100 panelen die dus in het gras op de grond stonden, en geen problemen met veroudering.
Alleen had ik daar wel wat meer problemen met lekstromen, maar dat is niet zo gek, aangezien die panelen met een kant rechtstreeks in het natte gras stonden.

Mijn punten zijn/waren simpel dat ik hoop dat er iemand anders is die deze inverter gebruikt en de complete documentatie heeft ( en niet alleen het simpele boekje dat er standaard bij zit ) zodat ik iets aan die instellingen kan wijzigen.
En ik wil(de) eigenlijk zeker weten dat deze inverter ( die tot nu toe al 7000 kWh heeft geleverd ) het aankan om teveel panelen aangesloten te krijgen. Dus zoiets als beide ingangen 600 V bij 20 A of meer.
Maar ik heb eigenlijk begrepen dat de meeste inverters dat kunnen en dat zoiets niet in de documentatie staat van de meeste inverters.

Het enige dat ik nog moet doen is wat extra aansluitingen maken voor de kabels, en wat diodes erbij.
Die heb ik meer dan genoeg liggen, zijn de kosten niet.
Als ik gewone panelen had gekocht, had ik die moeten vastschroeven aan de een of andere constructie. Wel minder panelen, maar op zich weer veel meer werk.
Ik ben zeer blij met deze panelen maar dat zal niet voor iedereen gelden.
Als je minder ruimte hebt en niet een perfect dak waar je ze zonder moeilijke constructie gewoon neer kan leggen is het waarschijnlijk beter duurdere panelen te kopen.

• Jazsie
Hoeveel panelen (volt/wp per kanaal) wil je totaal erop aansluiten?

Laat je ons het resultaat weten en foto's zou ook leuk zijn :)

• annespruit1980
Jazsie schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:14:
Hoeveel panelen (volt/wp per kanaal) wil je totaal erop aansluiten?

Laat je ons het resultaat weten en foto's zou ook leuk zijn :)
Tja, nog niet zeker. In ieder geval probeer ik zo hoog mogelijk te komen v.w.b. terugleveren zonder extra aansluiting. Ik denk dat het voorlopig iets wordt als 200+ per kanaal. Dus dat is dan 40 kWp totaal. Ze liggen bijna horizontaal, dus 40 kW komt er toch nooit uit. Het gaat mij er om het extra verbruik ( auto, warmtepomp en binnenkort electrisch koken ) te dekken. Dat is 60 kWh per dag gemiddeld.
Mocht dat niet lukken, dan zal ik eventueel een tweede aansluiting proberen te nemen, en dan een tweede inverter erbij. Al dan niet met transformator, hangt van het gewicht af.

Ik zal kijken of ik morgen een foto kan maken van de panelen die er nu liggen.

• Jazsie
40 kWp op een 15kW omvormer. Je gaat wel extreme :)
Houd rekening met een hogere spanning omdat je een overvloed aan "stroom" levert aan je omvormer. Hoe lager de belasting hoe hoger de spanning van de panelen.

Weet niet precies wat de specs zijn van je panelen maar als de voc 140v is dan zou ik max 5 in een string plaatsen. Dan zit je al aan de 700v en heb je nog 100v marge binnden tracking gebied.
200 / 5 = 50 fuseboxen/diodes. Leuk knutselwerk ;)

Je omvormer actief koelen is ook geen slecht idee want die zal veel vaker aan zijn max zitten.
Houd ook rekening met een kortere levensduur van je omvormer.

En 60kwh vebruik per dag?
Dat is niet niks, dan zou je omvormer 4 uur per dag op max vermogen moeten werken.

• annespruit1980
Jazsie schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 21:10:
40 kWp op een 15kW omvormer. Je gaat wel extreme :)
Houd rekening met een hogere spanning omdat je een overvloed aan "stroom" levert aan je omvormer. Hoe lager de belasting hoe hoger de spanning van de panelen.

Weet niet precies wat de specs zijn van je panelen maar als de voc 140v is dan zou ik max 5 in een string plaatsen. Dan zit je al aan de 700v en heb je nog 100v marge binnden tracking gebied.
200 / 5 = 50 fuseboxen/diodes. Leuk knutselwerk ;)

Je omvormer actief koelen is ook geen slecht idee want die zal veel vaker aan zijn max zitten.
Houd ook rekening met een kortere levensduur van je omvormer.

En 60kwh vebruik per dag?
Dat is niet niks, dan zou je omvormer 4 uur per dag op max vermogen moeten werken.
Tja, elektrische auto's verbruiken nogal wat als je ze gebruikt. 300 km per dag globaal. Komen nog andere dingen bij zoals dus de warmtepomp. Stroomverbruik was ( alweer globaal ) 10 kWh per dag. En nu dus richting de 60 a 70. Dat zijn de dingen waar al die mensen die iedereen van het gas af willen hebben het dus niet over hebben. Als iedereen in de straat dat gaat doen.......
Overigens denk ik ook niet dat het gaat lukken 60 kWh per dag, maar ik wil kijken hoe ver ik kom.
Daarna eventueel een tweede aansluiting.
Op dat moment heb ik hopelijk ervaring met het opwekken van grote hoeveelheden stroom.
Ooit begon ik met 1 paneeltje van 100 Wp.....

Dat van het tracken zal ik eens bekijken. Alle panelen zullen wel de hele tijd belast worden, maar het kan inderdaad zijn dat die spanning dan niet genoeg daalt als ze allemaal op zeg 50% draaien.
Die 40 kWp is alleen als alle panelen precies op de zon staan. En ze liggen onder iets van 5 graden op het oosten en westen, dus 40 kW komt er nooit uit.

De omvormer heeft zelf ventilatoren, die gaan bij 3 kW aan, en bij 6 kW hard draaien.

• Jazsie
40x0.87 (0 graden helling) = 34.8 kWp.
In de winter maanden zal het een stuk lager zijn echter heb je een zeer ruime marge.
Zeker met thin film panelen die het beter doen onder bewolking dan poly/mono denk ik dat je er wel goed vanaf gaat komen.

Mooi dat je omvormer al actief gekoeld is, wist ik niet. Klusje minder :)

de vmpp spanning is op 100% belasting. jij zit bijna 3x erboven. Laten we inderdaad 50% nemen als uitgangspunt. Dan zit je dus op 115v bij een vmpp van 90v en voc van 140v.
6 in een string zou eigenlijk ook geen probleem moeten zijn.

• annespruit1980
Jazsie schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:03:
40x0.87 (0 graden helling) = 34.8 kWp.
In de winter maanden zal het een stuk lager zijn echter heb je een zeer ruime marge.
Zeker met thin film panelen die het beter doen onder bewolking dan poly/mono denk ik dat je er wel goed vanaf gaat komen.

Mooi dat je omvormer al actief gekoeld is, wist ik niet. Klusje minder :)

de vmpp spanning is op 100% belasting. jij zit bijna 3x erboven. Laten we inderdaad 50% nemen als uitgangspunt. Dan zit je dus op 115v bij een vmpp van 90v en voc van 140v.
6 in een string zou eigenlijk ook geen probleem moeten zijn.
Of die panelen het echt beter doen dan gewone geloof ik eerlijk gezegd niet. Maar dat is meer een gevoel dan dat ik het gemeten heb.

Wat de mppt betreft, ik zit me net af te vragen wat dat ding gaat doen als de spanning er boven komt ( boven mppt regelbereik ). Zolang hij het vermogen maar begrenst is er geen probleem. Dat hij meer vermogen zou kunnen halen door een lagere spanning en meer stroom te nemen is in het geval van begrenzing toch niet van belang.

• annespruit1980
Hier dan maar een foto van toen net alle panelen op het dak lagen. Waren de laatste dagen met zon van afgelopen zomer. Dus daar heb ik helaas niet heel erg van kunnen genieten.
panelen

• Jazsie
annespruit1980 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:44:
[...]

Of die panelen het echt beter doen dan gewone geloof ik eerlijk gezegd niet. Maar dat is meer een gevoel dan dat ik het gemeten heb.

Wat de mppt betreft, ik zit me net af te vragen wat dat ding gaat doen als de spanning er boven komt ( boven mppt regelbereik ). Zolang hij het vermogen maar begrenst is er geen probleem. Dat hij meer vermogen zou kunnen halen door een lagere spanning en meer stroom te nemen is in het geval van begrenzing toch niet van belang.
Als je boven het mppt bereik zit dan doet de omvormer niet meer "tracken" naar de hoogst mogelijke effiecientie.
Beste is gewoon om rond de ideale spanning te blijven. In de wintermaanden wil je namelijk wel gewoon dat je tracking werkt om het maximale eruit te halen.
annespruit1980 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 07:52:
Hier dan maar een foto van toen net alle panelen op het dak lagen. Waren de laatste dagen met zon van afgelopen zomer. Dus daar heb ik helaas niet heel erg van kunnen genieten.
[Afbeelding: panelen]
Ziet er netjes uit, alleen de kabels nog ;).

Pagina: 1