Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Eerste auto gekocht, te weinig lichtopbrengst

Pagina: 1
Acties:

• Stoeptegel5
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 21:00
Gegroet gemechaniseerde kameraden,

Ik heb net mijn eerste auto gekocht; een toyota aygo uit 2008. Nu reed ik gisteravond over de snelweg naar huis en viel het mij op dat de lichtopbrengst van de koplampen toch wel erg weinig is.

Is het mogelijk om fellere gloeilampen te kopen of heeft dat geen zin? Misschien toch kijken naar Xenon of Led als dat mogelijk is? Ookal heb ik liever niet van die TL-verlichting haha.

Ik hoop dat jullie mij wat aanwijzingen kunnen geven :)

Edit: Conclusie tot zover is om er eerst maar eens wat andere lampen in te prikken :*)

Edit2: Dag allen, inmiddels ben ik wat kilometers verder en eigenlijk wel tevreden met de lichtopbrengst... Ik denk dat mijn twijfel kwam door de regenachtige dagen afgelopen week, stom van mij natuurlijk. Voorlopig dus nog geen nieuwe lampen. Inmiddels wel heel wat informatie rijker, bedankt allemaal!

Stoeptegel5 wijzigde deze reactie 16-10-2019 08:32 (30%)

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 22:53
Beide dimlichten werken wel gewoon? Geen kwestie van afstelling? En neem aan dat je niet alleen met stadslicht aan had? :x

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 16:56

SeatRider

Wait, wut?

Volgens mij zitten er in een Aygo standaard H4 halogeenlampen. Daar zijn wel fellere of zelfs LED varianten van te krijgen denk ik. Voor LED moet je ff googlen wat er zou passen.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Stoeptegel5
Inspired schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:09:
Beide dimlichten werken wel gewoon? Geen kwestie van afstelling? En neem aan dat je niet alleen met stadslicht aan had? :x
Ja ze werken beide en heb wat gespeeld met de afstelling maar de opbrengst is gewoon te laag.
SeatRider schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:09:
Volgens mij zit er in een Aygo standaard H4 halogeenlampen. Daar zijn wel fellere of zelfs LED varianten van de krijgen denk ik. Voor LED moet je ff googlen wat er zou passen.
Ik was al wat aan het rondstruinen maar wist niet zeker of het überhaupt mogelijk is om feller licht te krijgen.

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 22:11

mrc4nl

Procrastinatie expert

misschien gewoon oude gloeilampen die aan het eind van hun leven zijn (kan zon 30% schelen met nieuwe)

en zijn de koplampen nog helder? plastic kan gaan vergelen/dof worden over tijd.

mrc4nl wijzigde deze reactie 13-10-2019 10:13 (3%)

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• empy
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 22:16

empy

Rijdt rondjes

Zijn de lenzen nog wel helder, of zijn deze verweerd?
Ik heb zelf de ‘goedkope’ halogeen lampen gehad en gebruik nu de osram nightbreaker unlimited lampen, ik merk daar wel een verschil in. Echter zijn deze walgelijk duur en verslijt ik minimaal 1 set per jaar.

sys specs

• beunhaasbaas
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 22:25
Kameraad,

In een Aygo van 2008 gaan inderdaad H4 lampen.

Kans is groot dat er anderen in moeten.

https://www.google.com/se...AUIEygC&biw=2560&bih=1297 Bijvoorbeeld

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Hoe is het glas, nog mooi helder of verweerd ?
(anders kun je dat polijsten) maar het ligt ook aan je verwachting. tegenwoordig zijn veel straten niet goed verlicht en heb je maar te doen met de autoverlichting

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Stoeptegel5
mrc4nl schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:12:
mischien gewoon oude gloeilampen die aan het eind van hun leven zijn (kan zon 30% schelen met nieuwe)

en zijn de koplampen nog helder? plastic gan gaan vergelen over tijd.
Ja beide lampen zijn helder en niet verweerd/aanslag etc,

• Stoeptegel5
beunhaasbaas schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:13:
Kameraad,

In een Aygo van 2008 gaan inderdaad H4 lampen.

Kans is groot dat er anderen in moeten.

https://www.google.com/se...AUIEygC&biw=2560&bih=1297 Bijvoorbeeld
Dank je, lijkt mij ook de beste optie om er eerst maar wat anders in te zetten en kijken of dat veel verschil maakt.
Hackus schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:13:
Hoe is het glas, nog mooi helder of verweerd ?
(anders kun je dat polijsten) maar het ligt ook aan je verwachting. tegenwoordig zijn veel straten niet goed verlicht en heb je maar te doen met de autoverlichting
Ja ze zijn helder, en inderdaad op heel veel plekken heb je slechte verlichting. Op een verlicht stukje snelweg was het veel lekkerder rijden. 8)

Stoeptegel5 wijzigde deze reactie 13-10-2019 10:16 (37%)

• SeatRider

SeatRider

Wait, wut?

Als je toch wat anders gaat bestellen, waag dan eens een gokje op Ali: https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-h4-led.html.

Let op, dat deze dingen een vrij groot koellichaam hebben, wat aan de achterkant van je koplampen gaat uitsteken. Je moet dus even uitzoeken of je die ruimte hebt.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Stoeptegel5 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:14:
[...]

Dank je, lijkt mij ook de beste optie om er eerst maar wat anders in te zetten en kijken of dat veel verschil maakt.

[...]

Ja ze zijn helder, en inderdaad op heel veel plekken heb je slechte verlichting. Op een verlicht stukje snelweg was het veel lekkerder rijden. 8)
Dan zou ik hier eens naar kijken https://www.philips.nl/c-...racingvision-koplamp-auto

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Stoeptegel5 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:14:
[...]

ik zou maar wegblijven van het noorder daar is niet veel verlichting :+

maar grootlicht werkt dat wel gewoon(naar verwachting)?

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 22:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW

Virtualisatie Dictator

Gewoon een stel goede Osram of Philips H4 lampen er in gooien.
https://www.bol.com/nl/p/...2-stuks/9200000057313956/
https://www.bol.com/nl/p/...-55-60w/9200000070295560/

En laat je lamp-afstelling even nakijken, ik zie soms auto's rijden waarbij de lampen op 3 slechts meter voor de auto schijnen. Ze moeten natuurlijk wel iets meer naar voren schijnen ;)

Microkid wijzigde deze reactie 13-10-2019 10:23 (50%)

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Helgie
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 23:28

Helgie

Misantroop

Ledjes erin zetten zou ik niet doen, dan komt 'ie volgens mij niet meer door de APK. Ten minste, dat was bij die van mij zo.

• SeatRider

SeatRider

Wait, wut?

Helgie schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:19:
Ledjes erin zetten zou ik niet doen, dan komt 'ie volgens mij niet meer door de APK. Ten minste, dat was bij die van mij zo.
Puur het hebben van LED kan geen APK afkeur zijn, wel als dat het lichtbeeld daardoor te veel is veranderd (bijvoorbeeld door verkeerde montage).

• Stoeptegel5
Die zien er beide in ieder geval wat indrukwekkender uit, hopen dat het ook zo is. Ik ga denk ik voor de Philips :)
mrc4nl schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:18:
[...]

Ik kom uit het noorden haha
Ah ook nog een ding om op te letten ja, of het wettelijk wel is toegestaan :o

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Er bestaat met led gewoon een hoop troep die geen goed lichtbeeld geeft, dat je nog minder zicht hebt dan met gewone halogeen. Je wil met led zon klein mogelijk "streepje" hebben dat licht geeft. er bestaan goede sets maar dat is niet het eerste de beste set van ali.

Acties:
  • +7Henk 'm!
  • Pinned

• ninjazx9r98
  • Registratie: juli 2002
Hoe kom je tot de conclusie dat het (te) weinig licht is? Heb je ervaring met andere auto's en is het echt zoveel anders of is het vooral een gevoel?
Overigens zou ik je aanraden om eens bij een garage/dealer langs te gaan voor je zelf gaat experimenteren/knoeien met andere lampen. Niets zo vervelend voor overige weggebruikers als er toch iets mis is met de afstelling oid en je ze volop in het het gezicht schijnt met je verlichting.

• Stoeptegel5
ninjazx9r98 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:22:
Hoe kom je tot de conclusie dat het (te) weinig licht is? Heb je ervaring met andere auto's en is het echt zoveel anders of is het vooral een gevoel?
Overigens zou ik je aanraden om eens bij een garage/dealer langs te gaan voor je zelf gaat experimenteren/knoeien met andere lampen. Niets zo vervelend voor overige weggebruikers als er toch iets mis is met de afstelling oid en je ze volop in het het gezicht schijnt met je verlichting.
Ik heb wel in aardig wat auto's gereden waar de lichtopbrengst een stuk beter was. Ben mij ook bewust van de verkeerde afstelling en heb zelf ook vaak last van andere auto's die de lampen te hoog hebben staan. ;(

• Stoeptegel5
mrc4nl schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:18:
[...]

Dit heb ik dus nog niet eens getest, heb alleen met dimlicht gereden want het was druk op de weg :/

• Oogje
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

@Stoeptegel5 Lees de info uit mijn link en dat beantwoord je vragen

@Oogje 2 koplampen :P

Hackus wijzigde deze reactie 13-10-2019 10:27 (17%)

• ajhaverkamp
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19-11 15:08

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Op een nat wegdek lijkt de lichtopbrengst ook altijd een stuk slechter.

This footer is intentionally left blank

• Rusky
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 19:28
Heb zelf een keer action lampen erin gehad. Dat licht was ook niet genoeg. Bij garage hebben ze gekeken, maar die lampen verstrooide het licht teveel. Dus koop eerst goede philips lampen en bekijk het dan nog eens

mijn pc

• Stoeptegel5
Hackus schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:26:
@Stoeptegel5 Lees de info uit mijn link en dat beantwoord je vragen

@Oogje 2 koplampen :P
De Philips Racing Vision?
Rusky schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:30:
Heb zelf een keer action lampen erin gehad. Dat licht was ook niet genoeg. Bij garage hebben ze gekeken, maar die lampen verstrooide het licht teveel. Dus koop eerst goede philips lampen en bekijk het dan nog eens
Doe ik :)

• mdo8
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 10-11 13:53
Mag het wat minder denigrerend?

Microkid wijzigde deze reactie 13-10-2019 10:39 (82%)

• redfox314
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 19-11 08:35
Ik heb in de Opel Astra van mijn vrouw de lampen op een bepaald moment vervangen door de voorgangers van de Racing Visions die Hackus voorstelt en zij vond het een hele verbetering. Ik heb niets aan de afstelling gewijzigd. Ik heb een paar keer naar LED drop in ballonnetjes gekeken maar voor de projectoren (i.e. een parabolische spiegel, geen fresnel lenzen) die zij heeft lees ik dat het feit dat die spiegel gevormd is op een filament van 5mm en geen array van led bronnen, de straal die er uitkomt meestal niet verbeterd. In het slechtste geval kan het je een afkeuring opleveren omdat die net een straal in de verkeerde richting gooit. Dit gekoppeld aan heel het gedoe moet koeling en boordcomputers die niet zo weinig stroom verwachten heeft mij al elke keer doen afhaken.

• thespeed
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 20-11 12:49
Als je van plan bent om er led in te zetten dan kun je ook nog even in dit topic kijken.

LED Verlichting auto+motor

• PetervdM
  • Registratie: augustus 2007
  • Niet online

• nuffy
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 21:26
ajhaverkamp schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:28:
Op een nat wegdek lijkt de lichtopbrengst ook altijd een stuk slechter.
mee eens , op een regenachtige dag dan vraag je je af of ze wel aanstaan .

Het is ook niet zo dat andere auto's zoveel meer licht hebben/geven of verder schijnen maar de bundel is eerder feller. Als je koplamp en reflector zelf verder niet dof is dan zal met je die philips/osram wel iets opschieten en ben je met ~€30 klaar . De huidige lampjes kan je nog als reserve bewaren ( lampglas niet aanraken! )

• ronald92
  • Registratie: november 2015
  • Niet online
De nieuwe apk regels zijn ingetreden en het hebben van led en of xenon wat achteraf ingebouwd is NIET meer toegestaan.

De wet is zo danig aangepast dat achter af ingebouwde led en xenon buiten de E-keur vallen en daardoor niet meer mogen.

Praktijk leert wel dat als het lichtbeeld goed is er niet moeilijk wordt gedaan door de meeste APK meesters.

Met xenon heb je de grootste kans dat je wel een goed lichtbeeld krijgt. LED lampen ook de duurdere hebben vaak toch iets wat last van stooi licht.

• Emielvanputten
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 01:18
@ronald92 ik denk dat je uitspraak niet helemaal correct is.

Ja. Xenon lampen in een H fitting koplamp zijn niet meer toegestaan.

Maar stel, je hebt een auto met h koplampen en lampen.
En het topline model heeft xenon. Dan is er volgens mij niets dat je tegen zal houden om de koplampen uit het top model in jou auto te zetten, mits je voldoet aan de geldende eisen..

Bv. Automatisch dimmend
Automatische hoogte verstelling.
Lichtbeeld. Etc.

@Stoeptegel5 ik heb vroeger in normale koplampen Philips extreem vision gehad gaven een hoop licht, minder dan xenon maar goed genoeg.
Ik zag ze niet 123 op de Phillips site. Maar misschien kan dit
"X-tremeUltinon LED" van Philips voor H4.(even los of ze mogen voor de nieuwe apk regels.)

Emielvanputten wijzigde deze reactie 13-10-2019 15:03 (24%)

• chrisborst
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 21:41
Bij mijn vorige auto (ook H4 pitten) heb ik er Osram Nightbreakers erin gedaan. Echt een enorm verschil ten opzichte van de standaard halogeen lampen.

Maak nog even een foto van de oude en nieuwe situatie voor ons!

• falconhunter
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 20-11 09:15
Lampjes van 11 jaar oud kunnen makkelijk 35% licht verloren hebben. Doe er dan matte lenzen bij en je bent zo 50% kwijt.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

falconhunter schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 18:58:
Lampjes van 11 jaar oud kunnen makkelijk 35% licht verloren hebben. Doe er dan matte lenzen bij en je bent zo 50% kwijt.
ik denk niet dat de originele er na 11 jaar nog inzitten ;)

• avanhel
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 19-11 13:23
Iets compleet anders, maar je kan ook kijken hoe fel de dashboardverlichting staat.
Als er geen straatverlichting is dan kan het tegenlicht van het dashboard hinderlijk worden.
Ik weet niet of het bij een Aygo de dashboardverlichting instelbaar is, maar anders dan moet je deze eens op de laagste stand zetten als je weer op een weg zonder straatlantarens rijdt.

• BertV
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 20-11 13:55

BertV

R-L48

Ik heb een 2008 aygo. er zit links onder het stuur een knop om je lichten te verstellen. Zorg eerst dat deze goed staat. Stand 0 voor alleen de bestuurder en eventueel een voor-passagier.

De lampjes zijn inderdaad al meerdere malen vervangen in die 11 jaar.
Wat een gepriegel, maar ik hoor genoeg figuren die bij moderne auto's hiervoor naar de garage moeten.

Ik gebruik gewone "instap" Philips H4's. Geen bak licht maar gewoon voldoende.

BertV wijzigde deze reactie 14-10-2019 09:07 (40%)

• Visgek82
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 23:00
mrc4nl schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 20:11:
[...]

ik denk niet dat de originele er na 11 jaar nog inzitten ;)
Zou ik niet te hard zeggen. wij kochten onze Yaris toen hij 10 jaar oud was , en daar zaten de originele nog in. toen vervangen , en het volgende setje gaat ook al weer zo'n 7 jaar mee. het ligt er ook erg aan hoe goed de stroomvoorziening is denk ik, en dat is bij Toyota volgens mij wel puik.

MSI B350M PC Mate / Ryzen 5 1600 / 16gb DDR4 / Nvidia GeForce GTX 1070-TI

• gergs
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 22:01
Osram Nightbreaker Unlimited heb ik echt goed ervaring mee. Gaat langer mee dan Philips in ieder geval.
https://www.xenonlamp.nl/...1FkgzCEAQYASABEgLuh_D_BwE

Volgende stap is Xenon.

Als je Xenon gaan installeren, kies dan voor 4300k, max 5000k.
Hoe hoger hoe witter, daarna blauwer, paarser, etc. Maar het is juist slechter als je puur naar lichtopbrengst kijk. En de plisie of apk kan ook moeilijk doen als je komt met "blauwe" licht.
Ik heb goede ervaring met deze https://www.xenonjan.nl/Slim-ballast-bi-xenonset-B-kwaliteit
met verhoogde garantie naar 2 jaar. Goede zaak en goede producten. Doet ook niet moeilijk toen de lampen lichtverschil blijken te hebben. Als ik 2e auto zou kopen dan zou ik deze weer erin steken.

Life is too short to drive boring cars

• Tuintje
  • Registratie: oktober 2007

Tuintje

Briljant, hard en geslepen

SeatRider schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:17:
Als je toch wat anders gaat bestellen, waag dan eens een gokje op Ali: https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-h4-led.html.

Let op, dat deze dingen een vrij groot koellichaam hebben, wat aan de achterkant van je koplampen gaat uitsteken. Je moet dus even uitzoeken of je die ruimte hebt.
Ik krijg deze H4 lampen aanstaande week binnen en ben eveneens benieuwd. Ik zal laten weten of het een beetje past. Ik heb een Lancer btw.
SeatRider schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:21:
[...]

Puur het hebben van LED kan geen APK afkeur zijn, wel als dat het lichtbeeld daardoor te veel is veranderd (bijvoorbeeld door verkeerde montage).
Er zijn LED lampen die verschillende ledjes hebben waardoor het lichtbeeld te verstrooid raakt. Het beste is één LED te hebben als lamp.

www.autopoetsbedrijfwinsum.nl

• Jolly_Jumper
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 20:48
Deed mij gelijk hieraan denken:

Dumb and Dumber _/-\o_ .

• KatirZan
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20-11 14:50

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Dit probleem zat ook in de vorige auto van mijn vrouw (Fiat Panda) en daar heb ik de lampen vervangen door de RacingVision van Phillips, kost wat maar het resultaat was er zeker naar. Zicht was aanzienlijk beter....

LED word afgeraden in verband met dat het officieel niet mag ;) het beeld is trouwens wat directer...dus opzich wel een optie als je het risico wil lopen een apk puntje te krijgen...(gewoon lampen terugzetten bij apk keuring...)

Ditzelfde geldt voor aftermarket Xenon...

Wabbawabbawabbawabba

• Pyramiden
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 21:44
Zodra het lichtbeeld goed is doen ze niet moeilijk bij de APK als je aftermarket LED erin hebt zitten.
Ik heb een setje H4 LED lampen met luxeon ledjes. Deze LED'jes zijn kleiner, en zitten daarom dichter op de plek waar normaal de gloeidraad zou zitten, waardoor het lichtbeeld beter is. Je kunt ze ook nog verstellen in de voet, waardoor je het lichtbeeld nog wat kunt optimaliseren.
Het hangt wel een beetje van het ontwerp van je koplamp af hoe goed je lichtbeeld uiteindelijk wordt.

• Zebby
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 17:01

Zebby

Gamed

Bij xenon moet je toch ook verplicht sensoren plaatsen bij je wielen voor het automatische afstellen dat ze niet verblinden? En zijn xenon lampen niet mega-duur ivm halogeen?
Gewoon lekker nieuw en beter halogeen lampje in :)

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De genoemde Philips zijn idd prima. Wel even opletten, staat me bij dat die racingvision iets teveel lichtopbrengst hebben om helemaal legaal gebruikt te mogen worden.
Heb zelf een setje https://www.gamma.nl/asso...treme-vision-h4/p/B513785 in onze peugeot zitten (H7 versie weliswaar). Dat scheelt serieus veel tov een normale H4 lamp. Aanrader :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• MK_
  • Registratie: november 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

KatirZan schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:40:
het beeld is trouwens wat directer...dus opzich wel een optie als je het risico wil lopen een apk puntje te krijgen...(gewoon lampen terugzetten bij apk keuring...)
Doe dat alsjeblieft niet... moedwillig rond rijden met foutief afgestelde LED verlichting, tegenliggers verblinden en dan bij de APK-keuring de halogeenpitjes terug zetten.

Zulke mensen met foutief afgestelde (aftermarket) verlichting krijgen van mij dan gratis en voor niks een lading groot licht :*)

Een fatsoenlijk setje A-merk H4's halen is de oplossing. Op de websites van de fabrikanten vind je een mooi overzicht met de lichtopbrengt en levensverwachting, kan je zelf een afweging maken tussen de beschikbare modellen.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 - i7 6700HQ - GTX960M | OnePlus 5 Slate Gray | Xbox One ;) | LPG powered

• KatirZan
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20-11 14:50

KatirZan

Wandelende orgaanzak

MK_ schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:41:
[...]

Doe dat alsjeblieft niet... moedwillig rond rijden met foutief afgestelde LED verlichting, tegenliggers verblinden en dan bij de APK-keuring de halogeenpitjes terug zetten.

Zulke mensen met foutief afgestelde (aftermarket) verlichting krijgen van mij dan gratis en voor niks een lading groot licht :*)

Een fatsoenlijk setje A-merk H4's halen is de oplossing. Op de websites van de fabrikanten vind je een mooi overzicht met de lichtopbrengt en levensverwachting, kan je zelf een afweging maken tussen de beschikbare modellen.
Hetzelfde hier ook hoor :) ik heb deze lampen dan ook gewoon goed afgesteld in de auto van mijn vrouw.

Een beetje kwaliteit H4 (en H7) werkt prima!

Wabbawabbawabbawabba

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 21:37
Ga liever niet je bestaande koplampen ombouwen naar xenon, daar zijn ze niet voor ontworpen, dat is erg hinderlijk voor tegenopkomende bestuurders dan lijkt het alsof men grootlicht aan heeft.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Palomar
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
Ik heb een tijdje geleden ook geëxperimenteerd met (H7) ledlampen van AliExpress (zie ook het aparte ledverlichting auto topic). Er zit erg veel verschil in. Bij de een zag het er van een afstand wel fel uit, maar als je in het donker reed zag je nauwelijks de weg. En een ander setje gaf wel duidelijk een beter lichtbeeld op de weg, maar die had weer een lawaaiige fan. Sowieso vond ik het een beetje tricky, omdat ledlampen goed gekoeld moeten worden, wat eigenlijk niet kan in een afgesloten lichtunit. Ook ben ik er nog steeds niet over uit of de ledlampen die ik gebruikte ook echt niet tegenliggers verblindden. Ik let er nu nl. extra goed op bij andere auto's en ik pik ze er altijd direct uit als ze aftermarket ledlampen hebben. Op een of andere manier is het altijd te fel en je ziet geen duidelijke koplampen meer, maar een gloed van licht. Bij auto's met af-fabriek led-verlichting zie je veel duidelijker de contouren van de koplampen ipv. een felle gloed.

Lang verhaal kort, ik heb er nu goede H7 halogeenlampen in zitten (Osram nightbreaker) en die geven voldoende licht. De ledlampen gebruik ik nu als grootlicht, want dat gebruik je toch alleen als er geen tegenliggers zijn. En dan heb je ook echt voordeel van de fellere lampen.

• gergs
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 22:01
Op de oude soort koplamp zou ik inderdaad geen xenon monteren.
gergs schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 09:56:
[...]

Ja je hebt gelijk. Maar, bij apk kijken ze niet naar wat voor lampen. Ze kijken wel of het de juiste beeld en opbrengst geeft.

Bij dit soort koplampen moet je het denk ik ook niet proberen.
[Afbeelding]
Xenon of Leds in dit soort koplampen geeft heel veel strooilicht.

Reflector koplampen, zoals deze
[Afbeelding]
Kan in principe wel. Er is nog kans op strooilicht maar als je het goed monteert is het nog oke.
Let wel goed op dat je glas schoon is en helder.
Bij verkleuring/ geel/ dof worden gelijk aanpakken, want dan krijg je weer strooilicht.

Projector koplampen, zoals deze
[Afbeelding]
Hier kan je goed de licht richten en dus geschikt voor xenon of led. Maar je kan alsnog slechte lichtbeeld krijgen als je het niet goed monteert.
Maar bij reflectoren of projectoren, achteraf inbouwen is zo slecht niet.
Moet je wel goed monteren en goed richten.

En nee ik ben geen xenon fanboy. Tot een jaar geleden rij ik 5+ jaar in een lage auto met schroefset.
Dus dat sommige auto's erg verblinden weet ik alles van.
Goed afstellen, goed de glazen schoon houden, 4300k omdat daarboven blauwig wordt, en ik ben zo door de apk (goed erkende garage ook nog)

Life is too short to drive boring cars

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

en heeft @Stoeptegel5 nou al nieuwe lampen?

• ronald92
  • Registratie: november 2015
  • Niet online
Emielvanputten schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 14:51:
@ronald92 ik denk dat je uitspraak niet helemaal correct is.

Ja. Xenon lampen in een H fitting koplamp zijn niet meer toegestaan.

Maar stel, je hebt een auto met h koplampen en lampen.
En het topline model heeft xenon. Dan is er volgens mij niets dat je tegen zal houden om de koplampen uit het top model in jou auto te zetten, mits je voldoet aan de geldende eisen..

Bv. Automatisch dimmend
Automatische hoogte verstelling.
Lichtbeeld. Etc.

@Stoeptegel5 ik heb vroeger in normale koplampen Philips extreem vision gehad gaven een hoop licht, minder dan xenon maar goed genoeg.
Ik zag ze niet 123 op de Phillips site. Maar misschien kan dit
"X-tremeUltinon LED" van Philips voor H4.(even los of ze mogen voor de nieuwe apk regels.)
als je de originele koplampen van het top model verbouwd in je eigen auto is dit geen probleem. De originele koplampen hebben een E-keur en geven geen verblindend licht voor tegenliggers.

de aftermarket setjes xenon en led die werken met koplampen waar origineel halogeen in zat zijn verboden omdat deze combinatie geen E-keur heeft en veel al meer strooi licht geeft welke tegenliggers verblind.

• Emielvanputten
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 01:18
Idd aftermarket is Ruk,. Maar kost ook minder dan oem xenon in een auto bouwen.

Ik weet dat de Lupo GTI xenon lampen bijna 950 euro per stuk waren..
Gelukkig was er een mooie 2dehands markt van GTI onderdelen. Maar dan nog koste een nette set je 600euro.... Gaf wel absoluut het mooiste en beste licht

• Tuintje
  • Registratie: oktober 2007

Tuintje

Briljant, hard en geslepen

Ik heb sinds vorige week die H4 Ali LED lampen in de auto zitten. Ze zijn sowieso niet EU gekeurd dus een APK keuring gaan ze niet doorkomen. Hoewel het fel licht is het niet zo goed gebundeld als de originele lampen. Vooral de spreiding laat sterk te wensen over zodat je minder ziet als je een bocht omgaat. Groot licht is een ramp tenzij je de maan wilt verlichten want het stelt helemaal niets voor. De lampen moet je ook goed afstellen want door het verstrooide licht hebben je tegenliggers er last van.

Ali LED lampen een aanrader? Absoluut niet. Je kan het beter houden bij de originele lampen. Zelf heb ik de volgende lampen besteld: https://www.bol.com/nl/p/...ks/9200000078484159/?s2a=

www.autopoetsbedrijfwinsum.nl

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True