Skoda fabia combi, eerst waterpomp vervangen nu radiateur le

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinus1993
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-11-2024
Hallo allen,

Ongeveer 2 weken na de grote onderhoudsbeurt van mijn auto (Skoda Fabia combi, 4 jaar oud en ong. 60000 km gereden nu) kreeg ik de melding dat de koelvloeistof bijgevuld moest worden dus ben ik naar de garage gegaan.

De waterpomp bleek kapot en deze moest vervangen worden... Dikke pech voor mij maar goed vooruit, alles betaald en verder prima...

Dacht ik althans, want 2 weken later kreeg ik dezelfde melding dus ik terug naar de garage en wat blijkt de radiateur is geraakt door steenslag en dus kapot maar de desbetreffende monteur verzekerde mij dat dat wederom pech was en echt kon gebeuren op een random moment....

Nu wil ik de beste man natuurlijk graag geloven en het kan dat ik superveel pech heb :( alleen het zit me toch niet lekker dat ik 2x achter elkaar eenzelfde soort probleem heb en ik eigenlijk 2x geacht wordt ff 600 euro weg te tikken... Maar aangezien ik met de auto gereden heb kan ik natuurlijk niet glashard beweren dat ze scheel gekeken hebben bij de eerste reparatie....

Nu is mijn vraag eigenlijk als leek zijnde, zou het kunnen dat de monteur zich vergist heeft omdat deze 2 oorzaken veel op elkaar lijken? Of ben ik echt die grote pechvogel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-10 22:28
Het is prima mogelijk dat je in die 2 weken iets geraakt hebt (steentje etc) wat je radiateur lek gemaakt heeft. Het kan ook zijn dat de radiateur al niet meer helemaal goed was, en nu om welke reden dan ook het loodje gegeven heeft.

Conclusie is iig wel dat vervangen van de waterpomp normaliter gezien geen directe invloed kan hebben op een lekke radiateur. (Mogelijk indirect, maar daar kan de beste monteur niks aan doen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Een andere oorzaak, tenzij de vorige keer een verkeerde diagnose is gesteld en waterpomp niet defect was. Maar hoe bewijs je dat?

d:)b :henk d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

JJ Le Funk schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 08:23:
Een andere oorzaak, tenzij de vorige keer een verkeerde diagnose is gesteld en waterpomp niet defect was. Maar hoe bewijs je dat?
Nu niet meer. Als hij had gekeken van waar water kwam, had die al idee kunnen hebben welk lek was.
Waterpomp zit immers op gans andere plek dan de radiator. Hoef je geen autotechnieker voor te zijn.

Hoe groot is het gat in de radiotor. Al het maar scheurtje is, kan het vaak hersteld worden door er wat product in te knallen of gewoon te laten herstellen. Kom je veel goedkoper,af als vervangen.

Tuurlijk als er gat in zit ter grootte van een vuist, dan gaat die wel moeten vervangen worden.

Niet iedereen heeft verstand van autos maar Met zelf eens te kijken voor je auto naar garage doet, doe je niks verkeerd. Zeker,als je hem naar officiele dealer doet, want daar,herstellen ze niks, altijd vervangen.

[ Voor 36% gewijzigd door SadisticPanda op 13-10-2019 08:35 ]

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinus1993
Dankjewel voor jullie antwoorden, ik wil ook niet direct wijzen naar de monteur maar het is allemaal zo toevallig maja dan ben ik dus die pechvogel en kan ik er weinig aan doen dan of herstellen/dichtlassen of vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:11
Radiator is goed zelf te doen hoor en is vaak de 1e oorzaak. Ik heb mijn twijfels over de waterpomp maar ja. Je kan nog zoeken of dat w vaker voorkomt op jouw bouwjaar. En wellicht zie je nog roze sporen in buurt van waterpomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:07

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

rinus1993 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 09:08:
Dankjewel voor jullie antwoorden, ik wil ook niet direct wijzen naar de monteur maar het is allemaal zo toevallig maja dan ben ik dus die pechvogel en kan ik er weinig aan doen dan of herstellen/dichtlassen of vervangen
Het is een auto en dit soort dingen gebeuren jammer genoeg. Wanneer is de waterpomp de vorige keer vervangen? Welk blok ligt erin en is die met de distributiewissel ook meegegaan? Enig idee? Of zit er een ketting op?

Enige wat ik wat fors vind zijn de bedragen voor de radiator. Dat volgens mij zou dat niet ook 600 euro moeten kosten maar grofweg 400?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:17

MLLL

Palm Treo 650

SadisticPanda schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 08:30:
[...]

Hoe groot is het gat in de radiotor (radiateur). Al het maar scheurtje is, kan het vaak hersteld worden door er wat product in te knallen
Als je doelt op iets van leakstop, als je je auto wilt slopen moet je dat in je koelsysteem gooien. Been there done that...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:00
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door CriticalHit_NL op 29-09-2023 23:03 ]

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core i7 3930K @ 4.8Ghz: https://valid.x86.fr/68cp00 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:37
Leakstop is leuk op een sloper, waar je er dan hopelijk net nog even een paar maanden mee kan doorrijden.

Voor de rest is het inderdaad totale rotzooi, nooit gebruiken in een auto die wat waarde heeft. Het hele koelsysteem komt vol met prut te zitten, en raakt vaak verstopt. (en dan meestal niet in de slangen, maar echt in het motorblok zelf)

On topic, het is niet vreemd, kan inderdaad gewoon gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Heb het niet op die spullen die je in je rad kapt. Kneedbaar staal of epoxy langs de buitenkant erin proppen en houdt meestal wel.

Met dat spul voor erin te gieten ook al nare verhalen gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinus1993
Touchdomex schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:50:
[...]

Het is een auto en dit soort dingen gebeuren jammer genoeg. Wanneer is de waterpomp de vorige keer vervangen? Welk blok ligt erin en is die met de distributiewissel ook meegegaan? Enig idee? Of zit er een ketting op?

Enige wat ik wat fors vind zijn de bedragen voor de radiator. Dat volgens mij zou dat niet ook 600 euro moeten kosten maar grofweg 400?
Dat is dus het ding, die waterpomp is 2 weken geleden vervangen en nu heb ik al dat de radiateur lekt... Vandaar dat ik eigenlijk ook denk dat ze gewoon een foutje gemaakt hebben in de garage of wellicht dat de waterpomp ook lekte en ze gewoon niet opnieuw getest hebben of de boel nog lekte na reparatie... Ik weet niet en kan ook niks bewijzen dus daar heb ik weinig aan i geuss en naja ik weet ook niet hoe het zit qua prijzen, het is gewoon een officiële Skoda garage dus ik zou verwachten dat dat redelijk marktconform ligt maar wellicht niet, hiervoor was het mijn eigen leaseauto dus heb ik me niet heel erg met de prijzen beziggehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinus1993
Geen paniek mensen, als ik het laat fixen dan wil ik het ook goed gedaan hebben want het koelsysteem van de motor beschouw ik toch wel als een belangrijk onderdeel van de auto en daar moet je nooit onzuinig mee omspringen...

[ Voor 27% gewijzigd door rinus1993 op 13-10-2019 22:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
Waarschijnlijk zorgt de nieuwe waterpomp voor (iets) meer druk, en is daardoor ook de radiator gesprongen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

WEBGAMING schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 23:02:
Waarschijnlijk zorgt de nieuwe waterpomp voor (iets) meer druk, en is daardoor ook de radiator gesprongen.
Waarom denk je dat die bol waarin je kvs reserve zit maar voor 1/4 gevuld is? Om net geen druk op te bouwen. Of der moet iets verstopt zijn.

Zoveel druk zit er niet achter het systeem dat je radiator er van knapt, of die moet helemaal rot zijn. Lijkt me.sterk na 4 jaar en 60000km.

Hij is geraakt door steenslag, meestal duidelijk zichtbaar.
Kan toeval zijn dat ze alletwee stuk waren of hij heeft in de veronderstelling geweest dat het je waterpomp was (dingen durven beginnen te lekken na tijdje, mijn na 8 jaar en 100.000km ongeveer)

[ Voor 20% gewijzigd door SadisticPanda op 14-10-2019 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-10 15:42
De waterpomp zal (net zoals de distributieriem) bij 60000 nog niet vervangen zijn... Dat lijkt me heel vroeg.

Een radiator laten vervangen voor 600 euro lijkt me erg veel. De waterpomp is veel werk, dus dat geloof ik nog wel. Maar een radiator? Die kun je voor 600 euro heel vaak laten vervangen.

Heb je de radiator bekeken? Zie je beschadigingen aan de voorkant wat komt door steenslag?

De volkswagen groep staat niet bekend om goede koeling de afgelopen 5 jaar. Mijn skoda had ook (net zoals tientallen collega's) een "defecte waterpomp" en motorblokken raakten oververhit. Wij hadden meer het idee dat het de aansturing/klep/thermostaat was. Ik geloof nooit dat ik na 5 minuten stoppen en wat koelen daarna weer probleemloos weer 130 kon rijden, maar dat was echt zo!

Een lekke radiator kan heel goed komen door een te hoge druk, dit kan ook een lekke koppakking zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:17

MLLL

Palm Treo 650

Een radiator hangt thuis aan de muur en een radiateur zit in een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-10 11:27
Heb je geen airco? Bij mijn Octavia2 zat de airco condensor voor de koelradiateur.
Die ging er (dus) als eerste aan.

Geen idee hoe het bij de Fabia is maar als daar ook de condensor voor de radiateur zit moet t wel een beste steen zijn (en is je AC ook fubar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
....

[ Voor 98% gewijzigd door WEBGAMING op 14-10-2019 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-10 16:53

-36-

Trust me. I'm an amateur

Auto's vereisen onderhoud en er kunnen dingen kapot, als je zelf niet de kennis hebt dat te checken is je beste optie op je monteur te vertrouwen. Zonder verdere info kunnen wij daar als tweakers weinig zinnige input aan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Je hebt gewoon pech, dit kan inderdaad gebeuren.
Het vervangen van die waterpomp kan er niet voor hebben gezorgd dat je radiateur lek is geworden. De enige gemene deler is de koelvloeistof. Je pomp bouwt namelijk geen druk op, die druk komt door de hitte. De waterpomp kan de radiateur niet lek maken. Als ie die radiateur lek gaat door de druk, dan was die toch al op zijn retour.

Het kan dat de waterpomp is vervangen terwijl die niet het probleem was, maar lijkt me sterk. Bij lekkage wordt het onderdeel vervangen/gerepareerd waar vloeistof uit sijpelt. Misschien was je radiateur al lek, maar is dat niet de 1ste keer gezien.
Pagina: 1