Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Keuze verwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Crazy-
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 13:46
mij vrouw en ik zijn bezig met het aankopen van een woning & hebben enkele op het oog.

Met het gegeven dat de woningen ‘normaal’ geïsoleerd zijn (incl vloerisolatie) staat ik met het volgende:

We hebben al een 400liter+ 3 platen zonneboiler in bezit; deze gaat sowieso mee.

- woningen bouw periode 2000/2005
- hoekwoning
- +- 60m2 woon/keuken combi (135m3) (bg)
- radiator verwarming

Het eerste wat we willen is is de begane grond te voorzien van radiator loze verwarming & nieuwe vloer; (verdieping blijft qua verwarming nog in tact) dus we kunnen aan de slag. Nu heb ik een aantal opties:

1: Gasketel(cv) gestuurde vloerverwarming aan te leggen (allen betonvloer zover bekend nu)
We gaan deze zelf frezen en afwerken met egalisé.
14mm buis, hoh 10cm, slakkenhuis, 6 of 7 groepen
Kosten ongeveer 1000-1500€

2: elektrische vloerverwarming
Gerekend met 60watt/m2 - 3600Watt totaal nodig (?)
Maar er is hier vreselijk weinig over te vinden - verstandig? Kosten/ lasten berekening?

3: pelletkachel - 1 beschikt over een gashaard; afvoer via muur->aangrenzende garage-> platdak
Eventueel een 7Kw pelletkachel als hoofdverwarming/aftrek subsidie kan interessant zijn; maar dan geen vloerverwarming

Toekomst wil ik zeker de verdieping ook aanpakken - maar niet direct.

Beste antwoord (via Crazy- op 13-10-2019 08:25)

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 14:21
1) Ja

2) Goedkoper in aanleg, 3-4x duurder in gebruik. Met VVW op water kun je altijd de CV ketel nog uitwisselen voor een warmtepomp. Elektrische vloerverwarming is een soort warmtepomp met COP=1. Met gas is al 3+ x goedkoper in gebruik, met warmtepomp wordt het verschil nog groter. Maargoed, aanleg wel goedkoper. Maar dat is dus goedkoop = duurkoop.

3) Nee, houtkachels zijn tokkie tov de buren en de pest voor luchtkwaliteit.

Let wel op wat je gaat investeren in zo'n woning. Huizen uit die tijd hebben vaak een deprimerend laag plfaond, ik zou dat persoonlijk zelf alleen zien als tijdelijke huisvesting..

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4Henk 'm!

• kabeltjekabel
1) Ja

2) Goedkoper in aanleg, 3-4x duurder in gebruik. Met VVW op water kun je altijd de CV ketel nog uitwisselen voor een warmtepomp. Elektrische vloerverwarming is een soort warmtepomp met COP=1. Met gas is al 3+ x goedkoper in gebruik, met warmtepomp wordt het verschil nog groter. Maargoed, aanleg wel goedkoper. Maar dat is dus goedkoop = duurkoop.

Let wel op wat je gaat investeren in zo'n woning. Huizen uit die tijd hebben vaak een deprimerend laag plfaond, ik zou dat persoonlijk zelf alleen zien als tijdelijke huisvesting..

• Admiral Freebee
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Akkoord met @kabeltjekabel. Op dit forum heerst een grote afkeer van het gebruik van gas en ik begrijp best dat we het gebruik van fossiele brandstoffen moeten afbouwen maar niet ten koste van alles. De keuze zou voor mij tussen een gasketel zijn of een warmtepomp.

Elektrische vloerverwarming is inefficiënt in gebruik en gaat duur zijn om te gebruiken. Een pelletkachel is CO2 neutraal wat goed is voor het klimaat maar het verbranden van hout of pellets geeft een enorme uitstoot van fijn stof en is dus zeer slecht voor de lokale luchtkwaliteit. Als je wil kan ik je naar een aantal studies hierrond verwijzen. Los daarvan geeft het sowieso kans op geurhinder voor je buren en dat kan tot erg veel spanningen leiden.

• Crazy-
kabeltjekabel schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 02:04:
1) Ja

Helder antwoord. Het had ook niet mijn grootste voorkeur; stond al als laatste keuze eigenlijk. Bevestiging van mijn gedachte
Het buren kwestie is ook iets wat een beetje in mijn achterhoofd had; echter in het kader van de WAF heeft het wel een voorkeur - gezelligheid/warmte. Alternatief is dan een sierhaard- gasloos
Hm, sorry? Gewoon een normale 2m60? Nee, deze woningen zien wij niet als tijdelijk. (Gezin, 34 jaar beide, 2 kids 9/6 jaar) maar echt voor vele jaren.

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 01:49
Elektrische vloerverwarming is leuk voor een paar m2 in de douche, buiten bad/douchecel valt dat oppervlak vaak erg mee. En zijn warme voeten onafhankelijk van de cv-regeling best fijn.

Maar voor de rest moet je dat niet willen.

Zelf zou ik nog lekker een nieuwe HR-ketel kopen, zo duur zijn die niet en voordat verwarmen op gas echt niet meer loont kun je nog eens goed kijken wat dan.

• kabeltjekabel
Crazy- schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 08:24:
[...]
Hm, sorry? Gewoon een normale 2m60? Nee, deze woningen zien wij niet als tijdelijk. (Gezin, 34 jaar beide, 2 kids 9/6 jaar) maar echt voor vele jaren.
Dat was in 2000 helaas nog niet normaal. Ergens in 2003 ofzo is het minimaal 2,6m geworden, maar opleveringen lopen altijd een tijdje achter, want het gaat vaak op vergunning datum. Maar 2,6 is prima mee te leven ja.
*snip*

Señor Sjon wijzigde deze reactie 14-10-2019 08:55 (37%)

• Crazy-
kabeltjekabel schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 12:17:
[...]

Dat was in 2000 helaas nog niet normaal. Ergens in 2003 ofzo is het minimaal 2,6m geworden, maar opleveringen lopen altijd een tijdje achter, want het gaat vaak op vergunning datum. Maar 2,6 is prima mee te leven ja.
Inderdaad. Buiten dit; het gaat verder om 250m2 grond en aangesloten garage. Nieuwere woning (zeg 2010+) zijn met vergelijkbare (perceel) afmetingen etc tussen de 50k-100k duurder in aanschaf.

• Jan-man
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 11:52
Wij zijn ook in deze fase terecht gekomen en kiezen voor optie 1 aangezien deze wanneer mogelijk simpel op de warmtepomp kan direct aan de aangrenzende muur wanneer onze cv er mee stopt.

Optie 2 was ik al heen snel klaar mee want dat is erg duur stoken

Optie 3 had ik wel graag gewild want in ons vorige huis hadden we een houtkachel maar dat mag niet meer zomaar en er zijn ook al geluiden dat ze pelletkachels aan banden willen leggen / beperken en enigzins snap ik het wel midden in een woonwijk. (Vorige huis was op industrie gebied dus niemand last van)

3420 Wp zuid 10 x 285 Wp 35° 2 x 285 Wp 13° maxim integrated | PVOutput

• kabeltjekabel
Crazy- schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 12:57:
[...]

Inderdaad. Buiten dit; het gaat verder om 250m2 grond en aangesloten garage. Nieuwere woning (zeg 2010+) zijn met vergelijkbare (perceel) afmetingen etc tussen de 50k-100k duurder in aanschaf.
Zeker die van de laatste paar jaar hebben veel betere isolatie. En kleinere kans op lelijke betonpannen.

*snip*.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 14-10-2019 08:55 (87%)

• Crazy-
kabeltjekabel schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 13:57:
[...]

Zeker die van de laatste paar jaar hebben veel betere isolatie. En kleinere kans op lelijke betonpannen.
Isolatie etc gaan we dinsdag horen bij 1 vd woningen die onze eerste keuze is; edoch.... isoleren is nog goed betaalbaar om aan te brengen.

De leeftijd van een woning is 1 van de aspecten; maar onze regio (midden Nederland) is helaas een regio waar prijzen fors gestegen zijn.

Nieuwbouw wat er is geen interesse; rijtjeswoningen van 100-120m2 met 120-140m2 perceel gaan voor 310-340k weg...

De categorie die wij nu hebben ligt rond de 350-370; maar dan wel 200-250m2 perceel; 100-120m2 woning, hoekwoning & garage. Deels klus.

We komen vanuit een huurwoning (96m2/110m2).

Een (halve) ton meer uitgeven aan een recente woning met soortgelijke eisen haal ik echt niet uit qua isolatie etc etc ...

• _Piwi_
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 19-10 00:07
Even een antwoord vanuit de meer praktische hoek en een voorbeeld wat ik heb gedaan en ga doen naar de toekomst.

In onze nieuwe woning zat een moderne nefit HR ketel met boiler. We verwarmen er ca. 1000 m3 woninginhoud mee en deze doet ook het warm water. Vervangen door een warmtepomp zou ons 20k kosten... dat is niet rendabel te krijgen als de gasketel niet economisch is afgeschreven of de wijk van het gas af moet.

Wat we wel hebben gedaan is isoleren, en veel, want wat je weinig warmte verliest hoef je niet zoveel te stoken. Tevens alvast leidingen gelegd voor een eventuele warmtepomp maar ook opties voor eventueel een pelletkachel .

In een bestaande woning zou ik dus niet meteen de gasketel de deur wijzen. Vaak is het onrendabel en gas kan dan wel fossiel zijn, als iedereen elektra van bruinkoolcentrales gaat gebruiken schieten we er milieutechnisch alsnog niets mee op.

Pelletkachels daarintegen zijn ook niet meer zo groen als in het begin. Dat komt met name door de grote vraag van de pelletkorrels. Toch zou ik op dit moment een pelletkachel eerder plaatsen als een warmtepomp. Je hebt filters als je in dichtbewoond gebied zit waardoor de fijnstof nog eens met >90% verminderd wordt.

Succes met je zoektocht!

Bekijk mijn blog!

• Crazy-
het is wel duidelijk, een pelletkachel is geen top idee.
wel de keuze gemaakt om tevens de 1ste verdieping te voorzien van VV - zijn we in 1x klaar ;-)
wel op de verdieping 15 HoH ipv 10, zoals op de BG.

wordt vervolgd

• kgl
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 12:26
Vloerverwarming is een top oplossing als je van radiatoren af wilt. Wij hebben het ook gedaan, alleen wel beperkt gehouden tot de begane grond. De hal uitgezonderd. Ons huis is uit 2000, en heeft geen kruipruimte. Leidingwerk loopt door de cementdekvloer. Bij het frezen gingen een gasleiding en 2 waterleidingen eraan. In de hal wilde ik beslist niet gaan frezen, aangezien de meterkast hier zit, en we de gegarandeerd nog flink wat leidingen zouden raken. Houd daar rekening mee, zeker als je net als hier geen kruipruimte hebt. Herstel is dan niet makkelijk...

• kabeltjekabel
Elektra gaat nagenoeg altijd via de bovengelegen vloerplaat, niet via de beganegrondvloer. Maar daar kun je heel snel achter komen. Gewoon even er langs met de NCV detectie en klaar.

• Crazy-
kgl schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 21:59:
Vloerverwarming is een top oplossing als je van radiatoren af wilt. Wij hebben het ook gedaan, alleen wel beperkt gehouden tot de begane grond. De hal uitgezonderd. Ons huis is uit 2000, en heeft geen kruipruimte. Leidingwerk loopt door de cementdekvloer. Bij het frezen gingen een gasleiding en 2 waterleidingen eraan. In de hal wilde ik beslist niet gaan frezen, aangezien de meterkast hier zit, en we de gegarandeerd nog flink wat leidingen zouden raken. Houd daar rekening mee, zeker als je net als hier geen kruipruimte hebt. Herstel is dan niet makkelijk...
Scherp! Zeker in mijn achterhoofd maar goed dat je er aan herinnert.

Zover ik weet wel kruipruimte. Electra loopt normaliter door het plafond & wanden en niet door de vloer. Gas & water is veelal ook door kruipruimte; maar onderzoek geeft antwoord

Als het rond komt; dan gaan alle vloeren voorzien worden van VV incl de hal. Uitzondering zijn de badkamer & zolder.

In elk geval ligt er reeds een tegelvloer; deze blijft liggen & pvc er over na egalisatie etc

Anyway. Dinsdag bezichtiging! Dan de rest nog 🙂

Crazy- wijzigde deze reactie 13-10-2019 22:51 (12%)

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 01:32

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Modbreak:Offtopic verhaal over verbrandingsvoorkeuren verwijderd.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Gman
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 17-10 15:36
Ik heb een woning uit `78 gekocht en we hebben vloerverwarming aan laten leggen omdat we graag van de radiatoren/convectorput af wilden, en uiteraard meer comfort!
Bij de vorige woning (2012 notabene) stonden ze op vervelende plekken dus daar waren we bewust van geworden.

We waren voor 75 m² 2000 euro kwijt
-VTE verdeler met 7 groepen
-Infresen
-Aansluiten op C.V.
(Ik heb het zelf afgesmeerd ivm kostenbesparing)

Ze waren in een halve ochtend klaar met aanleggen (ex. aansluiting op c.v.)
Het ging zo bloedsnel dat ik blij ben dat ik dat niet zelf gedaan heb.
Tevens 5 zakken vol met afgezogen stof, alleen daarom al wil je het niet zelf doen.

Ik zal zo wat foto's posten

Gman wijzigde deze reactie 14-10-2019 09:33 (8%)

• Gman
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 17-10 15:36
Klussen 2019
https://tweakers.net/ext/f/lcPohGRuxcRJR4uap6vkbv5S/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/NWG6zH7VC7rOzL3gNPmKyTHN/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/XPBOPGdVoREpIuLaMRZtdCB6/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/vgm1QCxfxt2Vn0kuVIe7R5aT/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/au111341ZoXDipjwhANaCcyR/thumb.jpg

Foto 1: Fresen
Qua stof viel het enorm mee, de afzuiging werkt goed!

Foto 2: Leidingen liggen erin, zoals je ziet amper stof

Foto 3: Hier zie je de dichtgemaakte convectorput waar de leidingen overheen gelegd zijn

Foto 4: De verdeler wilde ik graag in de bijkeuken hebben, de leidingen konden niet via de deur de woning in, dit ivm dorpel. De optie om onder de muur door te gaan vond ik een goede oplossing. Ik heb 'm zelf dichtgemaakt met cement.

Foto 5: Na het egaliseren (door de vloerlegger gedaan)

Niet op de foto: radiatoren en leidingen weggehaald, de gaten dicht gemaakt.
VVW bevalt tot nu toe erg goed, heel comfortabel, overal is het lekker warm ipv alleen in de hoeken.

Gman wijzigde deze reactie 14-10-2019 09:42 (4%)

• Goudvis
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 17-10 00:24
Crazy- schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 23:55:
mij vrouw en ik zijn bezig met het aankopen van een woning & hebben enkele op het oog.

opties:

1: Gasketel(cv) gestuurde vloerverwarming aan te leggen (allen betonvloer zover bekend nu)
We gaan deze zelf frezen en afwerken met egalisé.
14mm buis, hoh 10cm, slakkenhuis, 6 of 7 groepen
Kosten ongeveer 1000-1500€
Waarom zelf doen?

Ik ben tamelijk handig (vind ik zelf), maar VV infrezen is typisch een klusje wat je goed kunt verknallen. En waar langetermijn winst te halen is als het goed gebeurt.

• Crazy-
Goudvis schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:15:
[...]

Waarom zelf doen?

Ik ben tamelijk handig (vind ik zelf), maar VV infrezen is typisch een klusje wat je goed kunt verknallen. En waar langetermijn winst te halen is als het goed gebeurt.
wat kan er misgaan? Een verkeerde baan?
Naast mijn werk; altijd alles DHZ gedaan in huis. Van verplaatsen meterkast, aansluiten zonneboiler tot vinyl leggen. (Om maar wat te noemen haha)

Gekkigheid; maar het scheelt een fors bedrag en heb er meer controle over. Met name het dichtsmeren van de goten. Meestal doet men dit met tegellijm. Maar navraag blijkt dit onvoldoende (lucht onder buizen etc) en beter te doen met Schonox RM & extra water.

Maar...

Onze afspraak morgen is geAnnuleerd - onze eerste keuze woning. Deze is zaterdag (onverwachts?) verkocht - er waren echter vrijdagochtend nog geen geïnteresseerden. Mooi balen dus!
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True