Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wissel wissel schakelaar inbouwen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• fietsbob
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 17:38
Ik zit al een tijdje met het volgende en vanochtend maar weer een poging gedaan.
Op zolder wil ik een complexe situatie oplossen qua lampen.

Op de overloop van de zolder hangt een lamp. Deze wil ik bedienen dmv 2 schakelaars. Een beneden aan de trap een op de overloop zelf. Voor deze schakelaar heb ik een wissel wissel schakelaar gekocht.
Dit werkt, maar nu komt het. Op de zolderkamer hangt ook nog een lamp die stroom moet krijgen van deze wissel wissel schakelaar.
Tussen die lamp en de wissel wissel schakelaar zit nog een gewone schakelaar.
Hieronder een tekening:

Zwart is schakeldraad en oranje de fase draden.
De wissel wissel schakelaar is van Wintop, Gamma Everest serie.

Maar hoe krijg ik dit werkend zodat bijvoorbeeld de zolderlamp brand zonder dat de gehele ook brand?
Op Werkspot ook al een opdracht uitgezet, maar ik schrik van de bedragen die men hiervoor vraagt om het proberen op te lossen., 100+

Alvast bedankt _/-\o_

Alle reacties

• BasvanS
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:20
https://www.elektramat.nl.../wissel-wisselschakelaar/

Dit schema aanhouden en alles werkt?

• fietsbob
Deze had ik nog niet gezien. Waar komt de bovenste fase vandaan?

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 00:12
Zijn de draadkleuren zoals in werkelijkheid getekend? Waarom gaan er een fase (vaste niet geschakelde voeding) en schakeldraad naar de lamp? En waar is de nul gebleven?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• fietsbob
Ja zo zijn de draden van elke punt

• Xander
Dan klopt er nu al weinig van... Je sluit bruin en zwart aan op de lamp en die gaat branden? :? Dat zou niet mogen kunnen.

Lijkt er op dat je bruin misbruikt als nuldraad (die hoort blauw te zijn) of dat je schakelt in de nul i.p.v. in de fase (dat mag niet).

Either way, als je bij de wissel/wisselschakelaar maar 3 draden hebt krijg je wat jij wilt niet voor elkaar. Tenzij je op zolder nog meer dozen behorend bij dezelfde groep hebt zitten waar je iets mee kunt?

• fietsbob
De draden zijn nu niet gekoppeld, alleen getekend hoe en waar ze vandaan komen.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 00:35
Je hebt helemaal niet alles getekend, enkel twee eilandjes. Dit doet helemaal niks.

• Xander
fietsbob schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 19:06:
De draden zijn nu niet gekoppeld, alleen getekend hoe en waar ze vandaan komen.
:?
fietsbob schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 18:17:
Op de overloop van de zolder hangt een lamp. Deze wil ik bedienen dmv 2 schakelaars. Een beneden aan de trap een op de overloop zelf. Voor deze schakelaar heb ik een wissel wissel schakelaar gekocht.
Dit werkt

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 23:05
100+ euro is natuurlijk doodnormaal. Dat is voorrijkosten en een uurloon, meer niet. En dat zonder vooraf écht te weten wat de monteur zal aantreffen en dus ook niet vooraf weet hoe de oplossing er precies uit ziet.

Welke leidingen zijn er? Waarmee zijn die nu bedraad? Zit er beweging in de bedrading, kan er een draad bij getrokken worden of nieuw draad in de leidingen? Je zegt dat je één wissel-wissel schakelaar hebt, maar wat zijn de andere schakelaars voor type?

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• fietsbob
Het heeft gewerkt bij de vorige bewoners. Maar na het vervangen van de schakelaars voor nieuwere modellen ivm de juiste kleur van de rest van het huis weet ik niet meer hoe alles aangesloten was.
De schakeling was toen niet perfect. Soms moest je eerst naar de eerste etage beneden om daar de lamp aan te zetten op de overloop op zolder.
Nu wil ik dat graag met nieuwe schakelaars beter hebben.

Persoonlijk vind ik 100 euro een hoop geld voor zo’n klus. Daarom probeer ik het zelf onder de knie te krijgen. Maar dat lukt nog niet zo.

De schakelaars die nieuwe modellen van de schakelaars die erin zaten.

• Baggeraar
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 16-11 19:09

Baggeraar

Wat een gebagger..

Ik heb het even getekend hoe het zou moeten zijn, geen idee hoe het bij jou in werkelijkheid is qua bekabeling, dus dat moet je even bekijken (of aangeven).
Ik vermoed dat de 'wissel-wissel schakelaar' dat dat gewoon een dubbele wisselschakelaar is in 1 behuizing die onafhankelijk van elkaar werken?
Kleuren kunnen verschillen, weet niet precies wat de kleurenregels zijn in Nederland.

• fietsbob
Bedankt voor je bijdrage.
Er zijn alleen geen nuldraden en aardedraden aanwezig.

• kabeltjekabel
fietsbob schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 19:50:
[...]

Het heeft gewerkt bij de vorige bewoners.
Zelf gezien? Of volgens die vorige bewoners?
[...]
Maar na het vervangen van de schakelaars voor nieuwere modellen ivm de juiste kleur van de rest van het huis weet ik niet meer hoe alles aangesloten was.
Geeft dan eerst eens een complete beschrijving. Je hebt nu enkel twee eilanden getekend.
[...]
De schakeling was toen niet perfect. Soms moest je eerst naar de eerste etage beneden om daar de lamp aan te zetten op de overloop op zolder.
Nu wil ik dat graag met nieuwe schakelaars beter hebben.
Dan zul je toch eerst eens duidelijkheid moeten verschaffen wat waar loopt.
[...]
Persoonlijk vind ik 100 euro een hoop geld voor zo’n klus. Daarom probeer ik het zelf onder de knie te krijgen. Maar dat lukt nog niet zo.

De schakelaars die nieuwe modellen van de schakelaars die erin zaten.
Als je beschrijving voor de klus net zo vaag is als hier vind ik die 100 euro nog redelijk weinig.
fietsbob schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 20:23:
Bedankt voor je bijdrage.
Er zijn alleen geen nuldraden en aardedraden aanwezig.
Als er geen nuldraad is gaat er helemaal niks licht geven.

Is dit in Nederland? En van welk bouwjaar is deze toko? Foto's ook altijd welkom!

• Baggeraar
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 16-11 19:09

Baggeraar

Wat een gebagger..

nul en aarde kan je wegdenken vwb de schakeling, die zijn enkel ter volledigheid erbijgetekend.
De nul en aarde zijn wellicht afzonderlijk naar het lichtpunt gebracht.

Er zijn heel wat betogen om steeds de L1 en N naast elkaar te leggen, maar dat soort discussies kunnen we beter achterwege houden.

• kabeltjekabel
Baggeraar schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 20:27:
nul en aarde kan je wegdenken vwb de schakeling, die zijn enkel ter volledigheid erbijgetekend.
De nul en aarde zijn wellicht afzonderlijk naar het lichtpunt gebracht.
[...]
Juist, maar minstens een van de twee (al dan niet in juiste kleur) zal er wel moeten zijn of het licht doet het sowieso niet.

• fietsbob
Bedankt zover, ik ga er morgenmiddag mee verder. Nu te donker daar.
Als ik het werkend heb laat ik weten hoe en wat.

• Delakhan
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 23:27
Google even op: "Franse wisselschakeling"

Zat het voorheen niet toevallig op deze wijze aangesloten?

Hierbij zit idd geen 'vaste' nul op de lamp.
Maar deze is volgens mij niet toegestaan in Nederland!

Delakhan wijzigde deze reactie 12-10-2019 21:55 (16%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True