Sparta / Batavus batterij / accu openen voor onderzoek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyD
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-06 12:04
Ik heb een accu van een Sparta Ion RX plus die niet goed is. Daarom zou ik graag de batterij willen openen om deze te kunnen onderzoeken. Echter, er zitten geen (zichtbare) schroeven in de behuizing waarmee ik dit kan doen. Heeft iemand ervaring met het openen van deze accu's? Ook foto's van een geopende accu zouden mij al een stuk verder helpen. Helaas is de sticker van de batterij door gebruik doormidden gesleten en onleesbaar. Hierdoor heb ik niet het exacte typenummer.
Hieronder 3 foto's op OneDrive:
https://1drv.ms/u/s!AnUCD5VhpT5ulhmtv10a_DK5OwD8?e=3VPsiQ
https://1drv.ms/u/s!AnUCD5VhpT5ulhdleBwGFcfPemkv?e=T4HxVA
https://1drv.ms/u/s!AnUCD5VhpT5ulha06BEStDHadkP-?e=juZzSM

Beste antwoord (via RoyD op 09-11-2019 20:17)

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 20:27

casemodder

--->

Heb toevallig deze week een iets oudere variant geopend van een batavus ook met ion systeem. Wel met nimh cellen. Accu zit dicht met clips/dichtgesmolten. Bij mij was het makkelijkste in de hoek beginnen waar het slotje zit, vanuit daar openbreken met gepast geweld.

Heb jij toevallig ook een E-0003 op je display?

[ Voor 8% gewijzigd door casemodder op 12-10-2019 20:13 ]

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 20:27

casemodder

--->

Heb toevallig deze week een iets oudere variant geopend van een batavus ook met ion systeem. Wel met nimh cellen. Accu zit dicht met clips/dichtgesmolten. Bij mij was het makkelijkste in de hoek beginnen waar het slotje zit, vanuit daar openbreken met gepast geweld.

Heb jij toevallig ook een E-0003 op je display?

[ Voor 8% gewijzigd door casemodder op 12-10-2019 20:13 ]

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyD
Bedankt voor jouw antwoord casemodder. Bij mij valt de accu na een paar kilometer fietsen uit met de melding leeg. Omdat de accu bestaat uit meerdere in serie geschakelde cellen, hoopte ik de zwakste cellen na te kunnen laden met mijn Nitecore Li-ion lader. Want als de meeste cellen vol zijn, zal de zwakke niet meer bijladen. De 03 fout met de NiMh batterij is vaak een storing in de elektronica of inderdaad de cellen kapot. Er staan hier en op circuitsonline.nl wel een aantal draadjes over deze fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyD
Vandaag de accu opgebroken. Inderdaad is het handigst om bij de slotopening (langszijde) te beginnen. Hiervoor zijn twee gelijke breekijzers gebruikt waarmee de beide zijden uit elkaar gedrukt werden. Het handigst is dan om naar achteren te werken. Vervolgens is gebruik gemaakt van een plamuurmes om de kit los te maken van de bovenkant verbonden met de afstandhouders tussen de batterijblokken. Pas op dat de connector en de zekering aan de voorkant niet in het bovenste gedeelte blijven zitten. Anders zou je de bedrading en/of elektronica kunnen forceren.
Momenteel worden de cellen 1 voor 1 geladen. Hiervoor worden kleine spijkers en krokodillenbekkabels gebruikt om de verbinding te maken met een Li-ionlader. Hier nemen een kurk en twee frisdrankbliklipjes de plaats in van een normale 18650 batterij.

Geopende accu

Geopende accu 2

[ Voor 17% gewijzigd door RoyD op 09-11-2019 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guranu2
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 27-05-2021
Hallo meneer. Heeft u nog steeds de printjes van elke baterij? Ik probeer mijn accu te reparenen en ik denk dat een printjes een fout hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyD
guranu2 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 23:03:
Hallo meneer. Heeft u nog steeds de printjes van elke baterij? Ik probeer mijn accu te reparenen en ik denk dat een printjes een fout hebt.
Ik heb de batterij nog steeds maar hij zit weer dicht. Wat is precies de vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guranu2
Hartelijk bedankt voor uw antwoord. Ik probeer mijn accu te repareren.

Elke batterij heeft een klein printje aan de zijkant. Ik denk dat het probleem komt door een van deze printjes (waarvan ik denk dat het de spanning en temperatuur van elke batterij meet).
Heeft u ook deze printjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guranu2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnCtSktEeXVWkE_SrabazlxWFKU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V5tunzKmsdnKLPPh9HVYZddZ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAzmW0KStRD6hrSgyviytg27MLI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V2KswTj1EdAsEbvR93DYpod5.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyD
Ja, dat is, denk ik, het BMS (Battery Management System). Voor het gelijkmaken van de verschillende celspanningen tijdens het laden en misschien ook met het ontladen. Mogelijk zit er inderdaad ook een temperatuurbeveiliging per cel. Maar als die kapot is, is de koop van een 2e hands accu voor onderdelen misschien wel de voordeligste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guranu2
Weet u waar ik een tweedehands accu kan vinden? Ik probeer het op Marktplaats, maar zonder succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justme47
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-08-2022
Ik heb een accu van een Sparta Ion RX (nominaal 24 V)
Deze accu wil ik gaan gebruiken als spanningsbron.
Op de aansluitplug zitten 6 pennen.
Tussen diverse pennen meet ik ca 29 Volt maar ik kan de pennen niet belasten: de spanning daalt heel erg. Kennelijk meet ik de spanning via een electronische schakeling.
Mijn vraag is: kan ik via de aansluitplug bij de accu komen of moet de behuizing hiervoor open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noam22
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-06 23:35
Je kunt bij de cellen rechtstreeks tussen de pen van de hoofdconnector linksboven en het bovenste contact van de 30 A-zekering.
Pagina: 1