Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Piep/Buzz/hum geluid na installeren waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

• Abel1991
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-06 10:02
Beste Tweakers,

Ik ben mijn PC wat aan het upgraden nieuw mobo+ cpu+ ram, dit draaide allemaal prima tot ik een paar dagen later mijn waterkoeling installeerde. Het geluid is heel licht tijdens het browsen, maar zodra ik een game start is het zowel voor mij als degene waarmee ik game vrij irritant.
Ik heb tot nu toe stekkertjes opnieuw aangesloten, driver updates gedaan, de koeler op een andere sata kabel aangesloten verschillende stopcontacten geprobeerd , de voor en achter aansluitingen gebruikt en een andere headset.
M'n pc maakt ook veel meer geluid en ik denk dat dit aan mijn PSU ligt.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Mijn specs zijn:
GTX 1080
Ryzen 3600
Tomahawk max
2x8gb DDR4 ram
Xilence performance c 600w
Corsair H60

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Waar komt het geluid dan vandaan? Probeer stekkertje voor stekkertje los te halen en kijk waar het probleem zit. Ik denk de pomp. Is de H60 nieuw? Heb je ook last van storing op je audiokanaal? Lopen er fans aan? Er is nog veel onduidelijk, ik heb meer informatie nodig wil ik een conclusie kunnen trekken.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Abel1991
millman schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 16:59:
Waar komt het geluid dan vandaan? Probeer stekkertje voor stekkertje los te halen en kijk waar het probleem zit. Ik denk de pomp. Is de H60 nieuw? Heb je ook last van storing op je audiokanaal? Lopen er fans aan? Er is nog veel onduidelijk, ik heb meer informatie nodig wil ik een conclusie kunnen trekken.
Het probleem is niet de hoeveelheid geluid van mijn pc, maar de geluiden die via mijn audiokanaal binnenkomen. Ik dacht wellicht dat de voeding op zijn limiet zat en daardoor extra geluid produceert en voor storing zorgt bij load op het audiokanaal. De H60 is nieuw, er loopt niks aan.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:00
Abel1991 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 15:01:

M'n pc maakt ook veel meer geluid en ik denk dat dit aan mijn PSU ligt.
Dat is een nogal waardeloze voeding. Koop iets dat kwalitatief beter is en beter presteert ook al wordt je probleem niet door de voeding veroorzaakt.

Wat betreft de waterkoeler: hoe heb je de pomp en fan op het moederbord aangesloten?

[ Voor 20% gewijzigd door Uszka op 12-10-2019 17:37 ]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Je hebt waarschijnlijk last van een 'groundloop' en daar zijn verschillende oplossingen voor. Los daarvan ben ik het in dit geval geheel met @Uszka een, weg met die voeding. Het is geen 600w voeding, van goedkope materialen gemaakt en het is goed mogelijk een onderdeel van het probleem.

Beter een A-classe 450w voeding dan een c-klasse "600w". Het is ook fijn als je hardware uitzoekt even wat reviews te lezen van je aan te schaffen hardware. Nu is het weggegooid geld. Tweakers die me kennen weten dat ik niet snel de 'voeding-kaart' trek, maar daar kom ik in deze niet onderuit.

Even nader onderzoek gedaan. Het is een dual rail voeding van 2x 18A. Dat is dus maximaal 420w op de 12v rail.

[ Voor 8% gewijzigd door millman op 12-10-2019 17:56 ]

• Abel1991
millman schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 17:46:
Je hebt waarschijnlijk last van een 'groundloop' en daar zijn verschillende oplossingen voor. Los daarvan ben ik het in dit geval geheel met @Uszka een, weg met die voeding. Het is geen 600w voeding, van goedkope materialen gemaakt en het is goed mogelijk een onderdeel van het probleem.

Beter een A-classe 450w voeding dan een c-klasse "600w". Het is ook fijn als je hardware uitzoekt even wat reviews te lezen van je aan te schaffen hardware. Nu is het weggegooid geld. Tweakers die me kennen weten dat ik niet snel de 'voeding-kaart' trek, maar daar kom ik in deze niet onderuit.
Het is geen compleet nieuwe build, anders had ik deze voeding nooit gehaald. Heb toen ergens een pc laten bouwen waarbij ze zo ongeveer overal op bespaard hebben en ben nu langzaam (nu ik wat meer te besteden heb) alles aan het vervangen. Was sowieso al van plan een nieuwe te bestellen.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Je hoeft je niet te verdedigen hoor ;) Je weet nu in ieder geval het volgende onderdeel op de lijst :D

• Abel1991
Uszka schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 17:34:
[...]

Dat is een nogal waardeloze voeding. Koop iets dat kwalitatief beter is en beter presteert ook al wordt je probleem niet door de voeding veroorzaakt.

Wat betreft de waterkoeler: hoe heb je de pomp en fan op het moederbord aangesloten?
Pomp op de CPU fan en de fan op een standaard slot. Gewoon volgens de gebruiksaanwijzing. Hij werkt overigens prima.
Ik ga maar eens op zoek naar een nieuwe voeding en kijken of dat iets veranderd.

• Uszka
Wat zou je budget zijn voor een nieuwe voeding?

• Abel1991
Uszka schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 18:39:
Wat zou je budget zijn voor een nieuwe voeding?
Tot 100 euro zo ongeveer.

• Uszka
Daar kan je een hele goede voeding voor kopen.
Pagina: 1