Garantie zakelijk aanschaf iPad Pro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:33
Situatie:

Op 19-07-2018 heeft mijn vader bij de Amac een iPad Pro 12.9 64 GB wifi + cellular gekocht (€ 1059,-)

Vandaag krijg ik te horen dat het touchscreen niet meer werkt. Ik heb de iPad in dfu gezet en middels itunes hersteld maar dit was helaas niet de oplossing.

Vervolgens heb ik gebeld met de Amac maar kreeg ik te horen dat vanwege een zakelijke aanschaf er geen garantie meer zit op de iPad. Toen ik vroeg naar de kosten werd mij verteld dat ik rekening moet houden met om en nabij de € 700,- voor reparatie. Vervolgens ook nog even met Apple gebeld en die gaven ook aan rekening te houden met kosten a € 661,10.

De iPad zelf heeft nog geen krasje maar omdat er dus een bedrijfsnaam op de factuur staat worden we nu dus geconfronteerd met deze flinke kosten.

Via google kwam ik nog wat tegen;

https://www.google.nl/amp...d-pro-schermprobleem/amp/

Maar bij Apple zelf was dit niet bekend en is er ook geen reparatie/vervangingsprogramma voor.

Zijn er nu nog bepaalde wegen die we kunnen bewandelen om dit op te lossen? (desnoods tegen een fractie van die € 661,10)

Beste antwoord (via joeyke87 op 13-10-2019 08:15)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

AMAC doet zoals zo vaak moeilijk en wil altijd onder claims uitkomen, schuilt zich vaak achter Apple terwijl zij zelf verkopende zijn. Zakelijk in gebruik als kleine ondernemer is iets anders dan zakelijk kopen (om iPad te verhandelen) Bij een zakelijke overeenkomst kan in de algemene voorwaarden bijvoorbeeld een garantie worden opgenomen, waarmee de koper genoegen neemt met minder garantie dan een consument op grond van de wet zou hebben. De zakelijke koper doet daarmee dan afstand van zijn rechten bij non-conformiteit. De algemene voorwaarden moeten dan wel goed zijn overeengekomen, dus vóór het sluiten van de overeenkomst overhandigd aan de koper. De bepalingen in de algemene voorwaarden moeten bovendien voldoen aan eisen van redelijkheid en billijkheid. Een beding in de algemene voorwaarden kan vernietigbaar zijn als het onredelijk bezwarend is. De koper zal daarop dan zelf een beroep moeten doen bij de verkoper of bij de rechter. AMAC moet je dus wijzen op dit soort. en kun je als eenmanszaak misschien aanspraak maken op reflexwerking waardoor je claim behandelt wordt als consument.@joeyke87

Meer info: https://ictrecht.nl/2015/...k-maken-op-reflexwerking/

[ Voor 12% gewijzigd door Hackus op 12-10-2019 12:37 . Reden: meer info ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Waarom is die zakelijk aangeschaft? Was dit wel de bedoeling? Bestaat dat bedrijf wel?

Verder wordt deze dan afgeschreven als investering en zo doende is er al een bedrag van de winst afgetrokken. Met deze aftrek wordt de 661,10 al een stukje minder.

Geen Apple Care afgesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:16

Mojo

The Power Within

Heb je zakelijk maar een jaar garantie dan?

Consumenten worden veel beter beschermd door de wet, zakelijk gezien wordt je geacht dit soort risico's te kunnen afwegen en zo nodig te accepteren/onderhandelen.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
Helaas lees ik idd nu ook op internet dat bij zakelijke aanschaf er geen consumentenrecht is en dus maar 1 jaar garantie. En ja mijn vader heeft een eenmanszaak vandaar de bon op de zaak.

Edit er is ook geen Apple Care afgesloten. Als we wisten van de 1 jaar garantie was dit wellicht wel gedaan (of was het gewoon prive aangeschaft).

[ Voor 28% gewijzigd door joeyke87 op 12-10-2019 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
joeyke87 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 12:23:
Helaas lees ik idd nu ook op internet dat bij zakelijke aanschaf er geen consumentenrecht is en dus maar 1 jaar garantie. En ja mijn vader heeft een eenmanszaak vandaar de bon op de zaak.

Edit er is ook geen Apple Care afgesloten. Als we wisten van de 1 jaar garantie was dit wellicht wel gedaan (of was het gewoon prive aangeschaft).
Volgende keer de aankopen voor je eenmanszaak gewoon als particulier doen. Dan heb je wel consumentenrecht en kan je het ook op het bedrijf boeken in de administratie.

[ Voor 14% gewijzigd door Ernemmer op 12-10-2019 12:47 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

AMAC doet zoals zo vaak moeilijk en wil altijd onder claims uitkomen, schuilt zich vaak achter Apple terwijl zij zelf verkopende zijn. Zakelijk in gebruik als kleine ondernemer is iets anders dan zakelijk kopen (om iPad te verhandelen) Bij een zakelijke overeenkomst kan in de algemene voorwaarden bijvoorbeeld een garantie worden opgenomen, waarmee de koper genoegen neemt met minder garantie dan een consument op grond van de wet zou hebben. De zakelijke koper doet daarmee dan afstand van zijn rechten bij non-conformiteit. De algemene voorwaarden moeten dan wel goed zijn overeengekomen, dus vóór het sluiten van de overeenkomst overhandigd aan de koper. De bepalingen in de algemene voorwaarden moeten bovendien voldoen aan eisen van redelijkheid en billijkheid. Een beding in de algemene voorwaarden kan vernietigbaar zijn als het onredelijk bezwarend is. De koper zal daarop dan zelf een beroep moeten doen bij de verkoper of bij de rechter. AMAC moet je dus wijzen op dit soort. en kun je als eenmanszaak misschien aanspraak maken op reflexwerking waardoor je claim behandelt wordt als consument.@joeyke87

Meer info: https://ictrecht.nl/2015/...k-maken-op-reflexwerking/

[ Voor 12% gewijzigd door Hackus op 12-10-2019 12:37 . Reden: meer info ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
Wellicht dat ik van de week even naar de Amac ga in alle redelijkheid en bovenstaande aangeef. Maar ik ben bang dat het toch niks zal uithalen, de recensies liegen er idd niet om. 1 soortgelijke situatie als antwoord bij een review:

‘ je hebt een zakelijk gekochte iPhone die na 2 jaar helaas niet meer goed functioneert. Zakelijk gekochte producten hebben 1 jaar garantie bij ons, maar ook bij Apple. Wij hebben je hierin niets beloofd.
Apple zou je iPhone ook niet kosteloos buiten de garantie repareren, wij kunnen dit daarom ook helaas niet.
Als zakelijke klant geniet je van voordelen zoals afschrijving en afboeken op de zaak. Als zakelijke klant kan je daarom ook helaas geen aanspraak maken op rechten die een consument heeft.’

In ieder geval een dure les voor de volgende keer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

joeyke87 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 08:24:
Wellicht dat ik van de week even naar de Amac ga in alle redelijkheid en bovenstaande aangeef. Maar ik ben bang dat het toch niks zal uithalen, de recensies liegen er idd niet om. 1 soortgelijke situatie als antwoord bij een review:

‘ je hebt een zakelijk gekochte iPhone die na 2 jaar helaas niet meer goed functioneert. Zakelijk gekochte producten hebben 1 jaar garantie bij ons, maar ook bij Apple. Wij hebben je hierin niets beloofd.
Apple zou je iPhone ook niet kosteloos buiten de garantie repareren, wij kunnen dit daarom ook helaas niet.
Als zakelijke klant geniet je van voordelen zoals afschrijving en afboeken op de zaak. Als zakelijke klant kan je daarom ook helaas geen aanspraak maken op rechten die een consument heeft.’

In ieder geval een dure les voor de volgende keer..
Eenmanszaak - is de primaire bedrijfsvoering gerelateerd aan die iPad? Zo niet dan is de kans groot dat je voor de wet alsnog als consument gezien wordt.

Maar recht hebben en recht krijgen zijn 2 dingen.

https://blog.iusmentis.co...aken-op-consumentenrecht/

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 13-10-2019 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16-06 14:43
Heeft Amac dan ook een "zakelijke" prijs gerekend? Daarmee bedoel ik niet de consumentenprijs ex. BTW.

In de consumentenprijs zit al een kostenpost verwerkt voor garantie/conformiteit. Als het een zakelijke aanschaf zou zijn, dan zou dat deel niet meegerekend moeten worden omdat je er toch geen aanspraak op kan doen.

N.b. zakelijk afschrijven en afboeken vind ik geen "voordeel", het is eerder boekhoudtechnisch. Als iets afgeschreven is maar nog perfect functioneert voor het doel, dan zegt een bedrijf normaal gesproken niet "knikker maar weg, is toch afgeschreven". Dus om dit "voordeel" als excuus om non-conforme reparaties te weigeren is zwak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lvrijn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-06 08:00
Het verbaast me dat veel ondernemers niet bewust zijn dat er geen consumentenrecht op toepassing is op hun aankopen. Wellicht dat de kamer van koophandel strengere eisen moeten neerleggen en duidelijker moeten zijn naar ondernemers, het is namelijk tegenwoordig zo makkelijk om een bedrijf te starten.

Zoals er ook wordt vermeld, bij aanschaf ga je akkoord met de algemene voorwaarden, hier staat het ook netjes in beschreven. Je krijgt dus de kans op voorhand nog te wijzigen hoe je het wilt aanschaffen. Jou vader is hiermee akkoord gegaan dus de verkopende partij is nergens verantwoordelijk voor.

Wat wel blijkt, is dat amac niet wilt helpen in deze situatie, het enige wat hun voorstellen is een omruil voor een refurbished apparaat (net als apple zelf doet). Dit is echter de slechtste oplossing die je kan nemen. Waarom?
- Je moet de oude iPad inleveren.
- Je betaald 700 euro voor een refurbished (= eerder gebruikt) apparaat. (zonder accessoires)
- Je krijgt maar 3 maanden garantie.

Er is maar 1 iemand die daar een stuk beter van wordt, dat is de verkopende partij. Win win voor hun.

Je kan de iPad beter door een externe partij laten onderzoeken en repareren. Tegenwoordig kan alles gemaakt worden aan de iDevice. Let wel op dat je voor een gerenommeerde partij kiest, dat is dus niet iemand die perse een keurmerk heeft, maar eerder een reparateur die betrouwbaar overkomt, zie ook reviews, en geen banden heeft met Apple.

Dan moet je er voor een veel betere prijs uitkomen.
il-Principe schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 22:18:
Heeft Amac dan ook een "zakelijke" prijs gerekend? Daarmee bedoel ik niet de consumentenprijs ex. BTW.

In de consumentenprijs zit al een kostenpost verwerkt voor garantie/conformiteit. Als het een zakelijke aanschaf zou zijn, dan zou dat deel niet meegerekend moeten worden omdat je er toch geen aanspraak op kan doen.

N.b. zakelijk afschrijven en afboeken vind ik geen "voordeel", het is eerder boekhoudtechnisch. Als iets afgeschreven is maar nog perfect functioneert voor het doel, dan zegt een bedrijf normaal gesproken niet "knikker maar weg, is toch afgeschreven". Dus om dit "voordeel" als excuus om non-conforme reparaties te weigeren is zwak.
Zakelijk voordeel weegt wel degelijk zwaar. Voor een ondernemer, scheelt dit ten eerste de BTW (21%). Hij kan deze kosten daarnaast opvoeren als een investeringsaftrek, daarnaast wordt de winst hiermee ook lager, waardoor er minder winstbelasting hoeft te worden afgedragen. Zo maakt het een zakelijke aanschaf een stuk voordeliger dan een particuliere aanschaf.

Echter zou deze reden niet eens hoeven te worden gegeven. In de elektronica branche is het vanuit fabriek gebruikelijk om 1 jaar garantie te geven. Het is echter zo geregeld dat er vanuit de consumentenbescherming is verplicht dat er een 2 de jaar moet worden gedekt. Dit is niet over heel de wereld zo.

Maar goed, dit probleem kan wellicht simpeler worden opgelost dan gedacht, een derde kan hier uitsluitsel over geven. Apple zal dit nooit doen omdat zij geen iPads repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Even omdenken.

Wat zegt: https://checkcoverage.apple.com/nl/nl/

Je zou kunnen proberen om direct garantie te claimen in een Apple Store. Die zijn misschien niet op de hoogte dat het een zakelijke aankoop is. Als er "Dekking van reparatie en service: consumentenwetgeving mogelijk van toepassing" staat zou je het in de Apple store kunnen spelen dat het een normale aankoop is geweest en dat deze alsnog gerepareerd kan worden. Je hoeft daar tenslotte niet de bon te overleggen als er een Geldige Aankoopdatum bekend is. Dat is ook op die website te zien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
FiXeR.nl schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 12:50:
Even omdenken.

Je zou kunnen proberen om direct garantie te claimen in een Apple Store. Die zijn misschien niet op de hoogte dat het een zakelijke aankoop is. Als er "Dekking van reparatie en service: consumentenwetgeving mogelijk van toepassing" staat zou je het in de Apple store kunnen spelen dat het een normale aankoop is geweest en dat deze alsnog gerepareerd kan worden. Je hoeft daar tenslotte niet de bon te overleggen als er een Geldige Aankoopdatum bekend is. Dat is ook op die website te zien. :)
Bedankt voor het meedenken maar helaas:

Dekking van reparaties en service: verlopen
Uit onze gegevens blijkt dat uw product op basis van de geschatte vervaldatum niet valt onder Apple's Beperkte Garantie of een AppleCare-product voor hardwarereparaties en service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Een beroep op non-conformiteit is bij zakelijke kopers uit te sluiten (bij particuliere kopers niet), maar het lijkt erop dat Amac dat in haar zakelijke voorwaarden niet doet. Je kunt je dus op non-conformiteit beroepen.

Je kunt MacBook scherm defect, geen garantie doorlezen voor verdere inspiratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:47
FiXeR.nl schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 12:50:
Even omdenken.

Garantie moet na het eerste jaar worden geclaimd bij de verkoper. Het is Amac waar de iPad is aangeschaft. En denk je dat Apple niet om een bon vraagt? Is wel een beetje naïef gedacht toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Volkan1984 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 23:21:
[...]

Garantie moet na het eerste jaar worden geclaimd bij de verkoper.
Wat een wijsheid! De zakelijke voorwaarden zeggen dat je maar één jaar garantie hebt en dat je bij Apple moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:47
GlowMouse schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 23:27:
[...]

Wat een wijsheid! De zakelijke voorwaarden zeggen dat je maar één jaar garantie hebt en dat je bij Apple moet zijn.
Je hebt gelijk, zakelijk heb je maar 1 jaar garantie. Maar waarom moet je bij Apple zijn?
Pagina: 1