Een poos zitten dubben of ik a: dit zou posten, en b: zo, ja, waar. Maar gezien de regelmatig oplaaiende discussie over welk glas minimaal bij welke body mag, gooi ik toch maar een knuppel in het hoenderhok.
Ik ben nog steeds zeer content met mijn a7Rii - de minpuntjes (niet zo'n beste bouw, miserabele menustructuur en belabberde batterijduur) mogen de pret niet drukken. Hij is ideaal voor fotograferen met manual focus - en dat komt goed uit, want autofocus met al die opties en modi is mij vaak te te ingewikkeld, en met manual focus kun je nmm beter op je foto concentreren (nb: er staat nmm). Bovendien is dit een een veel budgetvriendelijker vorm van fotograferen - wel zo handig voor een pensionado.
Onlangs mijn A7Rii omgetoverd in de Exakte Varex iib die ik ooit ook gehad heb. Een kwintet lenzen uit de baai gevist die nog van voor de maanlanding dateren:

Op de camera: Meyer Optik Primagon 35mm F4.5 op Exakta-to E-mount adapter (€49)
Linksachter: Carl Zeis Jena Sonnar 135mm f4 (€42)
Linksvoor: Carl Zeis Jena Tessar 50mm f2.8 (€30)
Rechtsachter: Meyer Optik Triotar 135mm f3.5 (€70)
Rechtsvoor: Meyer Optik Trioplan 50mm f2.9 (90)
En met de zon op de Hibiscus (die ook al 50 jaar oud is) even gekeken wat voor plaatjes die lenzen maken:
1. Primagon 35mm 4.5, wijd (nou ja) open

2: Primagon 35mm @f\8

3: Tessar 50mm wijd open (f\2.8)

4: Tessar 50mm @f\8

5: Trioplan 50mm wijd open (f\2.9)

6: Trioplan 50mm @f\8

7:Sonnar 135mm @f\4 (vol open)

8: Triotar 135mm @f3.5

Mijn conclusies: voor een totale investering van nog geen €300,- zijn er nog best leuke en scherpe lenzen te vinden, met in elk geval een heel eigenzinnige weergave.
Pro's: prijs, scherpte, bouwkwaliteit, weergave achtergrond, uiterlijk (kwestie van smaak)
Con's: Manual focus, niet state of the art, conditie (de focus van de Sonnar bv is vreselijk stroef), dus soms werk vereist
Maar commentaar op het concept, de kwaliteit van de lenzen en suggesties om het (nog
?) iets beter te doen zijn welkom.
(1. Misschien hoort dit niet in het hardwaretopic thuis, maar ik zie dit meer als technische probeersels dan als fotografische hoogstandjes. Vandaar hier - may the mod decide.)
(2. Pixelpeepen kan op mijn Flickr)
Ik ben nog steeds zeer content met mijn a7Rii - de minpuntjes (niet zo'n beste bouw, miserabele menustructuur en belabberde batterijduur) mogen de pret niet drukken. Hij is ideaal voor fotograferen met manual focus - en dat komt goed uit, want autofocus met al die opties en modi is mij vaak te te ingewikkeld, en met manual focus kun je nmm beter op je foto concentreren (nb: er staat nmm). Bovendien is dit een een veel budgetvriendelijker vorm van fotograferen - wel zo handig voor een pensionado.
Onlangs mijn A7Rii omgetoverd in de Exakte Varex iib die ik ooit ook gehad heb. Een kwintet lenzen uit de baai gevist die nog van voor de maanlanding dateren:

Op de camera: Meyer Optik Primagon 35mm F4.5 op Exakta-to E-mount adapter (€49)
Linksachter: Carl Zeis Jena Sonnar 135mm f4 (€42)
Linksvoor: Carl Zeis Jena Tessar 50mm f2.8 (€30)
Rechtsachter: Meyer Optik Triotar 135mm f3.5 (€70)
Rechtsvoor: Meyer Optik Trioplan 50mm f2.9 (90)
En met de zon op de Hibiscus (die ook al 50 jaar oud is) even gekeken wat voor plaatjes die lenzen maken:
1. Primagon 35mm 4.5, wijd (nou ja) open

2: Primagon 35mm @f\8

3: Tessar 50mm wijd open (f\2.8)

4: Tessar 50mm @f\8

5: Trioplan 50mm wijd open (f\2.9)

6: Trioplan 50mm @f\8

7:Sonnar 135mm @f\4 (vol open)

8: Triotar 135mm @f3.5

Mijn conclusies: voor een totale investering van nog geen €300,- zijn er nog best leuke en scherpe lenzen te vinden, met in elk geval een heel eigenzinnige weergave.
Pro's: prijs, scherpte, bouwkwaliteit, weergave achtergrond, uiterlijk (kwestie van smaak)
Con's: Manual focus, niet state of the art, conditie (de focus van de Sonnar bv is vreselijk stroef), dus soms werk vereist
Maar commentaar op het concept, de kwaliteit van de lenzen en suggesties om het (nog
(1. Misschien hoort dit niet in het hardwaretopic thuis, maar ik zie dit meer als technische probeersels dan als fotografische hoogstandjes. Vandaar hier - may the mod decide.)
(2. Pixelpeepen kan op mijn Flickr)
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes