Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiveDrunk
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-04 00:42
Hallo Audio-Tweakers,

1ste keer dat ik iets in dit forum zet maar ik ben niet helemaal thuis in audio dus kom ik hier raad halen. :+
Schets van de situatie:
Ik heb een nieuwbouw woning en voor de home cinema zijn er enkel speakerkabels in het plafond (beton) voorzien. (dus geen stroom) Speaker kabel
Ik zou dus passieve speakers moeten gebruiken daar.

Nu wou ik voor multi room systeem naar Sonos of iets dergelijks kijken maar ik besef dat als ik de home cinema ook met Sonos wil doen, dan moet ik de Sonos Amp gebruiken om de speakerkabels te kunnen gebruiken. Want de rest van de Sonos familie zijn actieve speakers. 8)7
Aangezien deze een toch pittig prijskaartje heeft was ik op zoek naar alternatieven.
Zo denk ik bijvoorbeeld om de Ikea Symfonisk boekenplank te gebruiken als Amp voor 1 speaker en deze te koppelen aan 1 speakerkabel.
(De Symfonisk aan het begin van de kabel hangen en een passieve speaker aan het uiteinde aan het plafond dus)
Ik weet alleen niet helemaal hoe haalbaar dit is.

Ik haal dit idee van:
Hacking the Sonos Ikea Symfonisk Into a High Quality Speaker Amp

Alsook omdat het mogelijk blijkt om een subwoofer aan de Symfonisk te hacken:
Connect any inexpensive subwoofer to Sonos with this Ikea Symfonisk DIY hack

Ik weet nog niet of het mogelijk is om de speakerkabel te vervangen door een stroomkabel (met ethernet kabel er misschien ineens bij).
Daarvoor moet ik bij de elektricien zijn.

Any thoughts, please be gentle O-)

Hartelijk dank alvast voor elk antwoord!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiveDrunk
Een kleine bump, is er geen tweaker die hier iets meer dan ik vanaf weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.h.e.
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-09 22:38
Mooi gedacht, ik ben hier ook naar op zoek. In mijn badkamer heb ik een enkele stereo plafondspeaker geinstalleerd. maar na de verbouwing had ik geen geld meer over voor een SONOS AMP.
ik dacht aan hetzelfde, echter lijkt het zo te zijn dat je speakers moet hebben met 2 verschillende velden, 1 voor de woofer en 1 voor de tweeter.

Ik vraag me dan ook af of mijn speaker hier wellicht geschikt voor is.

komen de kabels gewoon uit het plafond? kun je dan niet een opstelling maken met een gewone 5.1 set met opbouw speakers en een versterker met 1 of meerdere extra zones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiveDrunk
Ik heb de opties besproken met mijn electricien en het is mogelijk om stroom op de speakerkabel te zetten en hier gewoon een Sonos One op aan te sluiten.
Deze zou niet te veel stroom vragen om de kabel warm te maken en zou dus veilig zijn.

De kabel vertrekt onder mijn tv en loopt door de muur en plafond en komt daar terug uit.
Een gewone 5.1 set zou inderdaad lukken maar ik wil dit bij op een multiroom systeem aangesloten hebben (Sonos) en deze optie zie ik niet zonder een Sonos AMP maar met die prijs hang ik beter 2 Sonos One SL's op.