DjAntoon schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 22:40:
De omvormers zijn eigenlijk het grote verschil, 1 en 3 fase.
Heb je 3 fase in de schuur?
Het valt toch wel mee met de schaduw?
De leveranciers kwamen allebei met Solaredge als omvormer? Geen alternatief aangeboden, of werd er onderbouwt waarom niet?
Kost het meer als €5000,- incl btw?
Wij hebben 3 fase in de schuur en hebben geen alternatieven aangeboden gekregen.
Betreffende de schaduw heb ik een aantal foto's gekregen:

teacher schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 23:34:
De p300 optimizer mag maximaal 300wp op aangesloten worden. De panelen leveren meer, dus dat klopt sowieso niet.
De eerste offerte gaat uit van een 3fasen omvormer met een stringvoltage van 750 volt. De minimum stringlengte is dan 16. Dat wil zeggen dat, zodra en enkele panelen schaduw krijgen, de overige optimizers het stringvoltage niet meer kunnen handhaven. Dan zou ik voor andere optimizers kiezen, de p404 bijvoorbeeld.
Een drie fasen omvormer heeft dus nadelen, maar ook voordelen: betere spreiding over de fases, minder belasting van het net.
De tweede offerte gaat uit van een 1 fase omvormer met een stringvoltage van 380 volt, hierbij is de minimum stringlengte 8 en speelt het schaduwprobleem minder. Maar ook hier kan de p300 optimizer niet gebruikt worden, en zou ik voor een p370 gaan.
Wat wel een aandachtspunt is: de se4000h zet 18,5 ampere op 1 groep en zou, officieel, niet op een 16 ampere groep kunnen.
Solaredge is een mooi systeem, met opbrengstgegevens per paneel en perst zoveel mogelijk opbrengst uit elk paneel. Maar, het is ook duurder en vanwege de optimizers voeg je ook meer onderdelen die kapot kunnen gaan aan het systeem toe.
Is er een specifieke reden waarom er voor solaredge gekozen is? Want een gewone stringomvormer met fatsoenlijk schaduwmanagement is natuurlijk ook een optie. Of is de schaduw zo heftig dat er meerdere panelen langere tijd geen zon hebben?
Ik zie bij de eerste offerte dat er gekozen is voor 1 rij bovenin. Is daar minder schaduw?
Betreffende de se4000h gaan we noteren. Ik hoor net dat deze partij nog niet weet dat we een 3 fase hebben in de schuur.
Betreffende de optimizers, ik hoor nu dus vaker dat er meer kans op storing is, die uitspraak komt niet uit het niets lijkt me en zal dus vaker storing geven. Waar moet ik ongeveer aan denken qua storingen? Gaan ze stuk of werken ze slecht(er)?
Er is voor zover ons bekend niet specifiek gekozen voor solaredge.
Over de rij bovenaan, ja we denken dat daar minder schaduw is omdat ons huis een puntdak heeft en dus bovenaan smallere schaduw heeft. Maar dat is puur een gedachte van ons die de partij dus overgenomen heeft.
AUijtdehaag schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 05:43:
Ipv je geld te steken in solaredge en allemaal optimizers zou ik voor hetzelfde geld, meer panelen wegleggen. Levert meer opbrengst op, dan die optimizers goed kunnen maken.
Ik zou de andere kant ook panelen leggen, zodat je meer spreiding hebt.
Maar dan wel weer op een gewone stringomvormer.
Wat zijn de afmetingen van het dak?
Wil je zwarte panelen of mogen het ook poly panelen zijn?
Heb je 1 of 3-fase in huis?
En naar je schuur? Je bent ervan bewust dat dit een aparte groep moet zijn?
Hebben die instalateurs daar aan gedacht? (Graafwerkzaamheden?)
Duidelijkere fotos?
Hou dat “ik heb er geen verstand van” maar zoveel mogelijk voor jezelf, dan kunnen ze daar ook geen misbruik van maken.
Edit: oost/west @
migjes ;-)
Het dak is 14m breed en omhoog gokken we 5m, weten we niet precies atm.
Hier in huis is optisch de voorkeur voor zwarte panelen. Er zou hier ook verteld zijn dat poly panelen 'ouderwets' zijn en bijna niet meer geleverd worden.
We hebben 3 fase in de schuur, maar deze heeft een stekker voor gebruik dus zeg maar. Ik neem aan dat hier dan niet tegelijk de panelen bij op kunnen.
Maar, er komt als het goed is een nieuwe groep en die moet nog getrokken worden.
Foto's van het dak heb ik net toegevoegd. Zijn deze voldoende of zijn er nog andere dingen die je graag wil zien?
We hebben 2 offertes ex btw rond de 5700 ex btw gehad, dus dat willen we graag aanhouden als budget.
Dak is denken wij dus 14m en ongeveer 5m naar het nok.
De offerte specificaties:
Offerte 1:
16 x PV Longi 305Wp Full Black half cut zonnepaneel, 4880 Wp totaal € 2.720,00
1 x Omvormer SolarEdge 5K 3 fase omvormer € 1.116,00
16 x SolarEdge Optimizer P300 optimizer € 672,00
1 x Van der Valk montagesysteem € 540,16
Montage € 770,00
Offerte 2:
Helaas niet gespecifieerd
Offerte zonne-energie 4880 Wp met 16 stuks Denim 305 Wp FB (Zwarte) panelen, SolarEgde omvormer en dubbellaags montagesysteem tbv golfplatendak:
De PV-installatie totaal bedraagt: € 5.569,40 Excl. 21% BTW.
De PV-installatie totaal bedraagt: € 6.738,98 Incl. 21% BTW.
Capo1 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 13:52:
@
teacher P300 optimizer mag tegenwoordig ook met 310Wp panelen. Heeft SolarEdge in Juni ergens aangepast!
Mijn voorkeur zou, in schaduwvrije installaties, ook altijd uitgaan naar stringomvormers.
Als je kijkt in de berekening van SolarEdge dan heb je ook energieverlies door de optimizers. Daarnaast het feit dat je (meer) elektronica op het dak plaatst, wat gevoelig is voor storingen en/of problemen.
We zien dus net op de foto's dat er wel schaduw is. Is een stringomvormer dan nog slim(mer)?
Falcon schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 18:20:
De zonnepaneel Merk/naam herken ik niet.
Ik hou daarom de testresultaten van zonnepanelen.net in de gaten, die hebben 45 verschillende zonnepanelen op 1 locatie staan, screenshot van hun testrapport van juni 2019:
[Afbeelding]
Nu is dus de uitdaging om een leverancier te vinden die de best presterende zonnepanelen kan leveren met de bijpassende omvormer.
Daarmee heb je het over de 2e offerte neem ik aan? Als ze niet bekend zijn, is het dan wel verstandig om die te kiezen? Ik ben zelf slim genoeg om liever voor veelgebruikte apparatuur te gaan maar betreffende de panelen heb ik geen kennis.
Tsurany schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 18:39:
Pak het legplan van offerte twee en leg aan de andere kant nog 10 panelen extra. Stringomvormer is prima aangezien je met het legplan van offerte twee ontzettend weinig schaduw gaat krijgen van het huis op de westkant, de oostkant is zelfs vrij van schaduw.
Voordeel is dan ook dat je in de zomer 's ochtends direct zelf stroom opwekt en kan gebruiken, je hoeft niet te wachten tot de zon hoog staat.
Als je de foto's bekijkt, is het betreffende de schaduw dan nog steeds goed (genoeg)?
mrmrmr schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 19:06:
@
Kryziek Er ontbreken belangrijke gegevens over jouw situatie.
Foto's van het dak en het gebouw zijn belangrijk voor een beoordeling. De Google maps foto's zijn te wazig.
Wat voor een elektriciteitsnetaansluiting heb je? 3x25A misschien?
Wat is de dakbedekking precies?
Wat is je echte huidige verbruik? Ik zie in de plaatjes 1400 kWh genoemd worden, maar dat lijkt mij niet het werkelijke eigen verbruik, het is nogal weinig.
Wat voor grootverbruikers heb je (electrische auto, electrische verwarming (warmtepomp), verwarmd zwembad, etc.), en welke bedrijfsmatige installaties?
Hoeveel wil je opwekken?
Je hebt zo te zien ruimte genoeg om voldoende op te wekken voor alle soorten verbruik, maar toch is het verstandig om vooruit te kijken en het systeem bij voorbaat uitbreidbaar te maken en aan te laten sluiten op een optimaal eigenverbruik. Denk bij het eigenverbruik na over wanneer je nu hoog verbruik hebt ('s-morgens of 's-middags) en wanneer dat verandert (bv. door vervangen gas of een nieuwe auto). Dat bepaalt hoe de panelen over het dak verdeelt worden, het type omvormer en welke installatie het meest geschikt is.
Een screenshot van streetview geeft je hopelijk een aardig plaatje van ons huis en de schuur.
We hebben 3x25A, maar dat is dus de stekker in de schuur. Kan dat samen met de panelen?
Dakdekking is golfplaten en zijn er dit jaar nog op gekomen, dus vrij nieuw.
Ons huidige verbruik is 5000kWh.
We hebben niet echt bijzondere grootverbruikers.. Tv, koelkast (2x), diepvries, oven en wat andere standaard apparaten. Dus niet iets noemenswaardig als je het mij vraagt.
We hopen tussen de 4000/4500 op te gaan wekken omdat er verwacht wordt op termijn minder te gaan verbruiken.
Ik zal de mensen eens laten nadenken over de uitbreidbaarheid.
Nog even een losse vraag:
Wat is nu precies het verschil tussen optimizers en een stringomvormer? Zeg ik dat uberhaupt goed?