Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgraden van huidige desktop of toch een nieuwe desktop?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tomkrabben
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-06-2024
Beste tweakers,

Mijn huidige desktop is alweer wat jaartjes oud (2013) en wil graag investeren in wat snellers. Heb een QHD beeldscherm en merk dat de pc erg moeite heeft met 4k video-editing en gamen.

Zouden jullie naar mijn huidige set-up kunnen kijken? Ik zou graag willen weten of het investeren in een upgrade nog zin heeft of dat ik beter een nieuwe desktop kan samenstellen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen(1440p), hoeft niet perse in ultra settings als ik maar weer een aantal jaar de nieuwere games kan spelen op min. 60fps. Moet tevens geschikt zijn voor video bewerking 4k (adobe premiere pro). Dit is als hobby. Af en toe ook aan het werk in 3D programma's als Blender3D. Dit is geen pré.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 400-500 euro voor upgrade. Mocht het advies zijn om een nieuwe desktop samen te stellen, dan is mijn budget rond de 1200-1500 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Mijn huidige set-up is:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4670K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte GA-Z87-D3HP€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenPalit GeForce GTX 770 Jetstream 2GB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda 7200.14 ST1500DM003 , 1,5TB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCorsair Obsidian 550D€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair CX600M€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2060 OC 6G€ 356,-€ 356,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10€ 71,04€ 71,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 427,04

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor de upgrade niet. Bij een nieuwe setup: AMD processor.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

-Upgrade is bedoelt om minstens 2 jaar vooruit te kunnen.

Ga je overklokken?
Geen verstand van, maar mocht het veel uitmaken voor de huidige prestaties, wellicht door iemand laten overklokken.

Wat verwacht je van ons?[i]
Graag jullie advies of het verstandig is om nog te investeren in deze set-up. Zou een RTX 2060 geschikt zijn en 8GB extra ram veel verschil maken? OF zou een 5700X beter zijn i.v.m. 8GB of haal ik hiermee niet het maximale eruit door een verouderde processor etc. Alvast bedankt! _/-\o_

Alle reacties

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Hoe wilde je op 1440p gamen op een 2k scherm?

De nieuwste games en ook het videobewerken gaat niet erg best meer op je i5, die is imo ook aan vervanging toe (zeker met een sterkere videokaart), zelfs voor 60fps.
Je kunt kijken of je voor heel weinig een 4790k (of iets soortgelijks) op de kop kan tikken.
Voeding heeft misschien ook al zn beste tijd gehad, maar wellicht dat ie die 2 jaar nog wel mee kan.
Nu nog nieuw DDR3 kopen zou ik ook niet doen, 2e hands eventueel wel een optie, maar het is wel investeren in een systeem dat over 2 jaar 'niks' meer waard is.

Persoonlijk zou ik toch serieus overwegen om over te stappen op een AMD 3600 of 3700X.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:13
INderdaad, en je moederbord kan geen ddr4 aan, dus dat zou je OOK al moeten upgraden, kan je niet beter een paar maanden sparen en dan een nieuwe pc bouwen en paar dingen meenemen? dat gaat je meer opleveren denk ik :)

• tomkrabben
Bedankt voor je reactie. Sorry bedoelde dat ik een QHD beeldscherm heb.
Daar heb je zeker een punt dat mijn systeem zeker niks meer waard is over 2 jaar. Dan kan ik beter gaan kijken of ik nog goedkoop aan een i7 processor en ram kan komen. Anders toch maar een nieuwe pc samenstellen.

• tomkrabben
Een nieuwe pc samenstellen lijkt me denk ik ook beter Ruud.. Behuizing, SSD, HDD kan ik nog meenemen (uiteraard wel met een nieuwe m.2 SSD dan).

Ik ga mij er iig verder in verdiepen en zal binnen een nieuw voorstel doen wat betreft nieuwe set-up.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
mitsumark schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 22:29:
Hoe wilde je op 1440p gamen op een 2k scherm?
Kan in principe prima, als men spreekt van ****p gaat dat altijd over de hoogte in pixels en bij *K gaat het over de breedte. Zijn scherm heeft dus een resolutie van 2048x1440. :p

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

tomkrabben schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 22:20:
Beste tweakers,

Mijn huidige desktop is alweer wat jaartjes oud (2013) en wil graag investeren in wat snellers. Heb een QHD beeldscherm en merk dat de pc erg moeite heeft met 4k video-editing en gamen.

Zouden jullie naar mijn huidige set-up kunnen kijken? Ik zou graag willen weten of het investeren in een upgrade nog zin heeft of dat ik beter een nieuwe desktop kan samenstellen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen(1440p), hoeft niet perse in ultra settings als ik maar weer een aantal jaar de nieuwere games kan spelen op min. 60fps. Moet tevens geschikt zijn voor video bewerking 4k (adobe premiere pro). Dit is als hobby. Af en toe ook aan het werk in 3D programma's als Blender3D. Dit is geen pré.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 400-500 euro voor upgrade. Mocht het advies zijn om een nieuwe desktop samen te stellen, dan is mijn budget rond de 1200-1500 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Mijn huidige set-up is:

1ProcessorsIntel Core i5-4670K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte GA-Z87-D3HP€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenPalit GeForce GTX 770 Jetstream 2GB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda 7200.14 ST1500DM003 , 1,5TB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCorsair Obsidian 550D€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair CX600M€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2060 OC 6G€ 356,-€ 356,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10€ 71,04€ 71,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 427,04

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor de upgrade niet. Bij een nieuwe setup: AMD processor.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

-Upgrade is bedoelt om minstens 2 jaar vooruit te kunnen.

Ga je overklokken?
Geen verstand van, maar mocht het veel uitmaken voor de huidige prestaties, wellicht door iemand laten overklokken.

Wat verwacht je van ons?[i]
Graag jullie advies of het verstandig is om nog te investeren in deze set-up. Zou een RTX 2060 geschikt zijn en 8GB extra ram veel verschil maken? OF zou een 5700X beter zijn i.v.m. 8GB of haal ik hiermee niet het maximale eruit door een verouderde processor etc. Alvast bedankt! _/-\o_
Je kunt kijken bij V&A voor een hyperthreaded quad-core voor socket 1150. Rond de €100,00 met nog een extra kitje 2 x 4GB DDR3 zit je op ongeveer €125 en zul je aanzienlijk betere prestaties hebben tijdens het editen vanwege meer ram en meer threads. Die i5-4670K kun je nog verkopen om te investeren in die i7 bijvoorbeeld.

Een RX 580 4GB is er nieuw voor €168 met een redelijke koeler. Deze kaart is ruim 50% sneller dan de GTX 770 maar is voor 1440p wel karig. Men zal het met me eens zijn dat je beter minimaal een GTX 1070 of Vega 56 wilt hebben voor deze resolutie. Een Vega56 is er al voor €250,00 nieuw maar dan zit je met een crappy reference koeler.

Je hele systeem naar ryzen upgraden zal aanzienlijk duurder zijn aangezien je dan een nieuw moederbord, DDR4 en een CPU moet halen. Gelukkig zijn de geheugenprijzen weer een beetje gestabiliseerd. Ryzen is een fantastisch platform voor editen, maar ik denk dat je nog wel even door kunt als je een i7 + 16GB ram en een goede videokaart hebt.
Pagina: 1