Over stoeprand gereden. Harde klap, geen schade?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 19:30

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Ik heb een 2019 Renault Kadjar Black Edition met 19 inch wielen en van die plattere banden.

Vanmorgen rij ik een parkeerplaats af, maar moest uitwijken voor een malloot die de bocht erg krap nam. Hierdoor kan ik een hoge stoeprand niet ontwijken en denderde daar met de rechter voor en achterkant overheen. Denk dat ik max. 25km/u reed.

Het maakt best even geluid, een fikse klap. Ik ben meteen uitgestapt en heb gekeken, maar kan zo geen schade zien. Ook tijdens het rijden is er niets te merken. Geluk gehad blijkbaar?

Wat veroorzaakt dat vrij harde geluid? Het klonk echt alsof er van alles aan de hand zou zijn opeens. Ik ben recht de stoep op en af gereden, dus niets aan de zijkant geschaafd.

Gelukkig is de Kadjar een hoge auto en heb ik stoep dus niet de onderkant beet laten nemen.

Wel even de dealer gebeld. Die gaf aan dat een auto best wat kan hebben en ik me er geen zorgen om moest maken verder.

Toch zit het me niet lekker, vandaar hier de vraag. Kan er toch wat mis zijn? Wat veroorzaakt die klap tijdens het oprijden van de stoeprand?

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:57

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wellicht je schokbreker volledig tegen z'n maximum?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Microkid schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:16:
Wellicht je schokbreker volledig tegen z'n maximum?
Dat zou natuurlijk kunnen ja. Kan dat kwaad? Denk je dat ik toch ergens onzichtbare schade heb of was daarvoor de snelheid te langzaam?

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:09

jgj82

Ja, maar = nee

@freddyathlon @Microkid
Dat is nou net de truc van een schokbreker, bij geleidelijk op-en-neer bewegen schuift hij in, en dempt de vering. Bij plotselinge bewegingen wordt hij hard en vangt de klap op in plaats van dat de vering maximaal doorslaat.

Zolang de auto op een rechte weg nog gewoon spoort en je nu niets merkt is er waarschijnlijk niets aan de hand en heeft de techniek z'n werk gedaan. Of je velgen nog 100% rond zijn is een tweede..

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:24
Als je zo zorgen maakt om dat stuk blik dan rijd je toch even naar de garage en laat hem op de brug even nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12:08
Een schokbreker is er om je schok te breken, daar zijn ze voor. ;)
Zolang je het niet continu doet of probeert op snelwegsnelheden een drempel over te gaan moet dat wel goedkomen lijkt me.
Als je ziet op Youtube hoe men met oude auto's nog aan het raggen is, denk ik niet dat een nieuwe auto er last van zal hebben.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Bumpstop geraakt
Schokbreker op zijn max.

Ik verwacht geen schade. Als je het zeker wilt weten moet je of zelf even naar de montagepunten van de schokbrekers kijken of het een garage laten doen..

Persoonlijk, blijf op de weg als jij niet de foute partij bent.
De veroorzaker is duidelijk.

Vandaag bij een kennis geweest,. Die wijkt iets naar rechts omdat er een tegenligger op zijn baan komt..
Helaas een rotsblok in de berm, auto afgeschreven, en de veroorzaker weg.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:02
Anoniem: 320788 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:30:

Vandaag bij een kennis geweest,. Die wijkt iets naar rechts omdat er een tegenligger op zijn baan komt..
Jij ramt 'm er gewoon in? 8)7 Ik denk dat je kennis liever z'n auto afschrijft dan een frontale botsing hoor.
Ontopic: kijk ook je velgen even goed na (niet alleen de buitenkant).

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-05 20:10
Door het oprijden van de stoep met enige snelheid wordt het wiel met kracht om hoog geforceerd en mogelijk tot de stop en dat hoor je. Wat kan er beschadigd zijn? Het karkas van de band kan beschadigd zijn, hou de komende dagen in de gaten of er geen balloon op de banden ontstaan of ze langzaam leeglopen.

Verder kan de velg beschadigd zijn als band vergenoeg inveerde en de velg in aanraking is gekomen met de stoep, ook dan kan de band langzaam leeglopen en/of is op hogere snelheden treed een trilling op. Checken op velg schade is meestal het makkelijkst door het wiel op te krikken en even een slinger te geven en de velgranden te checken aan binnen- en buitenkant van het wiel, als het wiel draait is afwijking makkelijk zichtbaar.

Door de klap kan de schokdemper lekgeslagen zijn als deze met olie gevuld is is het zichtbaar doordat er oliesporen op de buitenkant van de schokdemper zitten (op de glimmende zuiger is het normaal), dit zie je pas na verloop van tijd. Mogelijk zijn er andere onderdelen van de ophanging beschadigd, dit wordt meestal zichtbaar door verkeerd afslijten van de band, in ernstigere gevallen kan je het merken in het weggedrag.

Persoonlijk acht ik de kans klein dat de schokdemper en andere onderdelen van de ophanging beschadigd zijn bij deze snelheid, de band en velg hebben iets meer kans dat ze schade hebben opgelopen. Belangrijkste is hou de auto in de gaten of deze afwijkend rijgedrag (gaat) vertoond en als je het niet vertrouwd zoals al aangegeven rij langs de garage.

[ Voor 5% gewijzigd door squaddie op 11-10-2019 20:43 ]

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 320788

sig69 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:36:
[...]

Jij ramt 'm er gewoon in? 8)7 Ik denk dat je kennis liever z'n auto afschrijft dan een frontale botsing hoor.
Nee we praten in mijn geval niet over frontaal, we praten over 20cm op de andere baan..
Persoonlijk zal ik uitwijken, maar ik blijf wel op mijn rijbaan. Geen berm, geen stoep. Geeft dan een boem, dan is dat zo. Dan staat het op dashcam dat ik zoveel mogelijk heb gedaan als redelijk verwacht kan worden.

Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik in Spanje woon. In Nederland zou ik minder moeite hebben met een grasstrook. Maar hier is het risico gewoon te groot. Of er liggen stenen, of het ding is 1 meter diep.
Met als 2de nadeel ook al weet de bestuurder dat het door zijn actie komt, stoppen doen ze niet zolang ze zelf schade vrij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:02
Anoniem: 320788 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:43:
[...]

Nee we praten in mijn geval niet over frontaal, we praten over 20cm op de andere baan..
Persoonlijk zal ik uitwijken, maar ik blijf wel op mijn rijbaan. Geen berm, geen stoep. Geeft dan een boem, dan is dat zo. Dan staat het op dashcam dat ik zoveel mogelijk heb gedaan als redelijk verwacht kan worden.

Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik in Spanje woon. In Nederland zou ik minder moeite hebben met een grasstrook. Maar hier is het risico gewoon te groot. Of er liggen stenen, of het ding is 1 meter diep.
Met als 2de nadeel ook al weet de bestuurder dat het door zijn actie komt, stoppen doen ze niet zolang ze zelf schade vrij zijn.
Ja dat is heel wat genuanceerder natuurlijk. Je vorige post kwam over als "ik rij hier en ga niet aan de kant, wat er ook gebeurd ".

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1248170

Ik heb het vorig jaar gehad met onze V70II uit 2001, die heeft een draaicirkel van een tja geen idee eigenlijk, iig te groot. Nooit problemen mee gehad, rij dat ding al 10 jaar. Maar helaas een inschattingsfout.

17 225/45, stuk minder plat dan jouw banden denk ik. Iig was de klap zo hard dat de band sprong op de wang. Daarnaast ontstond er in de week erna een extreme olie lekkage van de versnellingsbak uitgaande as.

Voor mij was de auto afgeschreven, doe normaal reparaties zelf, maar dit waren de kosten het ook niet waard om uit te besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Anoniem: 1248170 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 21:35:
Ik heb het vorig jaar gehad met onze V70II uit 2001, die heeft een draaicirkel van een tja geen idee eigenlijk, iig te groot. Nooit problemen mee gehad, rij dat ding al 10 jaar. Maar helaas een inschattingsfout.

17 225/45, stuk minder plat dan jouw banden denk ik. Iig was de klap zo hard dat de band sprong op de wang. Daarnaast ontstond er in de week erna een extreme olie lekkage van de versnellingsbak uitgaande as.

Voor mij was de auto afgeschreven, doe normaal reparaties zelf, maar dit waren de kosten het ook niet waard om uit te besteden.
Dan moet dat wel behoorlijk hard zijn gegaan? Ook gewoon recht over een stoeprand gereden de stoep op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1248170

freddyathlon schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 21:59:
[...]

Dan moet dat wel behoorlijk hard zijn gegaan? Ook gewoon recht over een stoeprand gereden de stoep op?
Ging eigenlijk helemaal niet hard, reed verkeersdrempel op en het was een weg die eigenlijk parallel aan de hoofweg ligt naar een parkeerplaats toe. Max 10km/u denk ik, geen idee hoe hard je een verkeersdrempel neemt als je van een hoofdweg afkomt en ook moet insturen., niet echt hard volgens mij. Maar de klap was nogal hard. De auto sloeg er ook op stil, reed de stoep niet eens omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:01
freddyathlon schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:06:

Het maakt best even geluid, een fikse klap. Ik ben meteen uitgestapt en heb gekeken, maar kan zo geen schade zien. Ook tijdens het rijden is er niets te merken. Geluk gehad blijkbaar?

Wat veroorzaakt dat vrij harde geluid? Het klonk echt alsof er van alles aan de hand zou zijn opeens. Ik ben recht de stoep op en af gereden, dus niets aan de zijkant geschaafd.
YouTube: What are shock absorbers and how do they work?

Deze video geeft heel aardig weer hoe een schokbreker werkt (en ook onder verschillende situaties, kleine vibraties vs. harde schok).

Aan het eind van de baan van een schokbreker zit een eindstop, vaak van rubber of een synthetisch equivalent gemaakt. Het idee is dat, als je dus een plotse flinke verandering in hoogte meemaakt waardoor de schokdemper helemaal inzakt, dat de eindstop ervoor zorgt dat de schokdemper niet doorschiet en kapot gaat, maar dat dan de schok, via de eindstop, wordt doorgegeven aan het chassis van de auto. Dit is bijzonder oncomfortabel en zo'n kan prima een kabaal maken. Maar dit is niets om je zorgen om te maken: zo is de ophanging ontworpen.

Als je schade hebt aan je wiel merk je dat vrijwel direct. Als er iets mechanisch in de wielgeometrie niet meer lekker zit, gaat de auto 'zoekend sturen' (er zijn twee standen van het stuur waarbij de auto redelijk vrij loopt, maar 'rechtuit in het midden' bestaat dan niet meer), en een slag in het wiel of een deuk in de velg merk je door een trilling die je, zeker bij schade aan het voorwiel, voelt in het stuur. Als je niets voelt, zal je geluk hebben gehad en heeft de ophanging zijn werk goed gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
naarden 4ever schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 13:07:
[...]

YouTube: What are shock absorbers and how do they work?

Deze video geeft heel aardig weer hoe een schokbreker werkt (en ook onder verschillende situaties, kleine vibraties vs. harde schok).

Aan het eind van de baan van een schokbreker zit een eindstop, vaak van rubber of een synthetisch equivalent gemaakt. Het idee is dat, als je dus een plotse flinke verandering in hoogte meemaakt waardoor de schokdemper helemaal inzakt, dat de eindstop ervoor zorgt dat de schokdemper niet doorschiet en kapot gaat, maar dat dan de schok, via de eindstop, wordt doorgegeven aan het chassis van de auto. Dit is bijzonder oncomfortabel en zo'n kan prima een kabaal maken. Maar dit is niets om je zorgen om te maken: zo is de ophanging ontworpen.

Als je schade hebt aan je wiel merk je dat vrijwel direct. Als er iets mechanisch in de wielgeometrie niet meer lekker zit, gaat de auto 'zoekend sturen' (er zijn twee standen van het stuur waarbij de auto redelijk vrij loopt, maar 'rechtuit in het midden' bestaat dan niet meer), en een slag in het wiel of een deuk in de velg merk je door een trilling die je, zeker bij schade aan het voorwiel, voelt in het stuur. Als je niets voelt, zal je geluk hebben gehad en heeft de ophanging zijn werk goed gedaan!
toon volledige bericht
Dank je wel. Ik ben vanmorgen op en neer naar Duitsland gereden.
Valt me wel op dat er een heel lichte trilling voelbaar is bij 120/130 km/u. Maar dit kan natuurlijk al aanwezig zijn geweest en een auto is misschien nooit helemaal trillingsvrij bij hoge snelheid.
Rij ik bijv. 80 km/u dan voel ik niets en zweeft de auto over de weg als voorheen.

Verder rijdt de auto keurig rechtuit bij loslaten van stuur. Ik denk dus dat ik geluk heb gehad.

Heb bij de Renault-dealer wel een afspraak gemaakt voor a.s. woensdag. Toch even alles goed laten inspecteren en eventueel uitlijnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:50

MLLL

Palm Treo 650

Als er iets mis is met de wielen uit dit zich bijna altijd bij +/-90km/u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Anoniem: 320788 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:30:
Bumpstop geraakt
Schokbreker op zijn max.

Ik verwacht geen schade. Als je het zeker wilt weten moet je of zelf even naar de montagepunten van de schokbrekers kijken of het een garage laten doen..

Precies wat jij zegt... Als je zelf voldoende rechts houdt en de tegenpartij dit niet doet, ben je nooit schuldig aan een eventueel ongeluk. Je weet nooit wat er in een berm ligt of staat (scherpe voorwerpen, paaltjes andere ongein waar je je auto op kapot rijdt/je velgen mee beschadigt). Als je dan zelf uitwijkt, is het je eigen schuld als je schade rijdt. Ik moest het ook even voorgekauwd krijgen van een rijinstructeur, maar dat is wel wat mij is bijgebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:41
hoi1234 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 12:09:
[...]

Precies wat jij zegt... Als je zelf voldoende rechts houdt en de tegenpartij dit niet doet, ben je nooit schuldig aan een eventueel ongeluk. Je weet nooit wat er in een berm ligt of staat (scherpe voorwerpen, paaltjes andere ongein waar je je auto op kapot rijdt/je velgen mee beschadigt). Als je dan zelf uitwijkt, is het je eigen schuld als je schade rijdt. Ik moest het ook even voorgekauwd krijgen van een rijinstructeur, maar dat is wel wat mij is bijgebleven.
Als je niet met goede bewijzen komt, dan wordt de schade vaak fifty-fifty verdeeld bij zo'n situatie. Je wordt er dus in feite altijd slechter van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@freddyathlon
Rukapul schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:28:
Als je zo zorgen maakt om dat stuk blik dan rijd je toch even naar de garage en laat hem op de brug even nakijken.
oa spoorstang,draagarm of dergelijks kan ook schade hebben. Uitlijnen zou ik sowieso laten doen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-04-2020
freddyathlon schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:06:
Ik heb een 2019 Renault Kadjar Black Edition met 19 inch wielen en van die plattere banden.

Vanmorgen rij ik een parkeerplaats af, maar moest uitwijken voor een malloot die de bocht erg krap nam. Hierdoor kan ik een hoge stoeprand niet ontwijken en denderde daar met de rechter voor en achterkant overheen. Denk dat ik max. 25km/u reed.

Gelukkig is de Kadjar een hoge auto en heb ik stoep dus niet de onderkant beet laten nemen.

Wel even de dealer gebeld. Die gaf aan dat een auto best wat kan hebben en ik me er geen zorgen om moest maken verder.

Toch zit het me niet lekker, vandaar hier de vraag. Kan er toch wat mis zijn? Wat veroorzaakt die klap tijdens het oprijden van de stoeprand?
toon volledige bericht
Houdt je bandenspanning van dat wiel even in de gaten.

Hier ook met 19” met platte banden vorige zomer met 80km/h een flink gat in het wegdek gepakt.

Leek niets aan de hand, 2 weken later melding bandenspanning laag. Oppompen en doorgaan, week later weer bandenspanning laag.

Ik naar de dealer: klein scheurtje in de velg. Kan met lichtmetaal verder scheuren. Dat wil je niet meemaken.

Model 3 LR AWD | Pearl White | 19" | Trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:27
GioStyle schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 12:22:
[...]

Als je niet met goede bewijzen komt, dan wordt de schade vaak fifty-fifty verdeeld bij zo'n situatie. Je wordt er dus in feite altijd slechter van.
50/50 is een betere verdeling dan zelf opdraaien voor het TL van je auto doordat je wel de berm in duikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

freddyathlon schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 21:59:
[...]

Beter vol op de drempel dan drempel schampen...Als je bij lage snelheid erop knalt, heb je meestal geen schade. Het is maar als je er half op rijd of tegenzit dat je meeste kans op schade hebt.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:40
MLLL schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 16:08:
Als er iets mis is met de wielen uit dit zich bijna altijd bij +/-90km/u
Heb je hier een bron van? Ben wel nieuwsgierig naar de achterliggende theorie.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:50

MLLL

Palm Treo 650

NoepZor schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 10:36:
[...]

Heb je hier een bron van? Ben wel nieuwsgierig naar de achterliggende theorie.
Een natuurkundig verschijnsel, maar het is echt zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:59
Anoniem: 320788 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:43:
[...]

Ligt er ook aan wat voor auto je hebt. Een maandje geleden (in Amerika) werd ik ook afgesneden. Het was een bocht naar links met 2 banen waarbij de auto links van mij naar de rechterbaan toestuurde waar ik al zat. Ik heb toen gewacht tot ik net voorbij een paaltje was en toen maar vol de stoep op (10cm over tussen zowel het paaltje als ik een ik een die andere auto). Ik weet dat die bak dat wel kan hebben. Had ik in de andere auto (Fusion/Mondeo) gezeten had ik hem laten staan, van die sloop je minimaal de bumper en als je pech hebt de ophanging. En dat ga ik inderdaad ook niet riskeren.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 11:44

EMP

Krulloos!

Ik heb wel eens schade aan een velg gehad na het nemen van een stoeprand met te hoge snelheid. Gaf een klap, maar merkte niets tijdens het rijden. Maanden later bij de dealer hebben ze tijdens een beurt toen een scheur oid ontdekt. (sorrie, heb het niet 100% duidelijk meer, is al een jaar of 10 geleden). Velg en band zijn toen vervangen

Ergo: je velg (en band) heeft ook een flinke klap gehad. Ik zou het zeker even bij de dealer laten controleren. Ik verwacht dat ze bij vaste klanten kostenloos wel even willen kijken (doet de mijne in ieder geval wel).

[ Voor 16% gewijzigd door EMP op 16-10-2019 09:33 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Ik ben zojuist terug van de Renault dealer. Voor de zekerheid is de auto uitgelijnd, hier was wel ietsje speling in de waarden, maar kan ook vanaf fabriek zo zijn geweest (auto is van maart 2019).

Ik heb gevraagd alles goed te controleren, voor- en achterwiel aan de passagierskant.
Er is nergens schade geconstateerd, ook geen deukje in de velg of wat dan ook. Ik heb dus onwijs geluk gehad, blijkbaar.

De monteur vertelde me dat bij rechtuit de stoep oprijden vaak wel goed gaat zonder schade, daar is de ophanging op gemaakt. Anders wordt het wanneer je de stoep schaaft waardoor er vanaf de zijkant druk op komt, dan heb je meestal wel wat schade met zo'n (geringe) snelheid.

Eind goed, al goed, zullen we maar zeggen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:10

AzzKickah

06-CENSORED

Dus je hebt gebeld en werd je verzekerd dat je je geen zorgen hoefde te maken.
Om toch nog even te checken open je hier een topic. Mensen vertellen dat je je geen zorgen hoeft te maken.
Dan maak je alsnóg een afspraak bij de garage én laat je de auto voor 'de zekerheid' uitlijnen.

Ik begrijp dat niet zo goed, om eerlijk te zijn.

Heb je betaald voor het uitlijnen? Of valt het onder een of andere lease oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
GioStyle schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 12:22:
[...]
Als iemand anders mijn baan inkomt en daarmee een ongeluk veroorzaakt mag hij/zij dat gewoon betalen.

50/50 zou ik nooit accepteren in zo'n geval.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

OmeJoyo

This is me

AzzKickah schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 12:15:
Om toch nog even te checken open je hier een topic. Mensen vertellen dat je je geen zorgen hoeft te maken.
Dan maak je alsnóg een afspraak bij de garage én laat je de auto voor 'de zekerheid' uitlijnen.

Je begrijpt niet dat iemand zich gewoon oprecht zorgen maakt of zijn veiligheid gewaardborgd is als die met 130+ ergens rijdt?

Ik snap TS volledig, Iemand kan niet over de telefoon of internet beoordelen of het wel of niet stuk is in dit geval. Natuurlijk kan je met tips zelf gaan kijken, maar als je niet voldoende kennis bezit, of jezelf gewoon niet genoeg vertrouwd dat je ter zake kundig ben ga je voor zekerheid.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Er word in dit topic door @Rukapul ook gezegd van laat hem anders even bij de dealer bekijken en iemand zegt later nog misschien even uitlijnen, dus dat doet TS dan. Niets mis mee, onzekere voor het zekere nemen.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter

Zie het een beetje als wanneer jij lichamelijke klachten hebt. Zal ik je iets vertellen;
Mijn vrouw voelde 2 jaar geleden een 'los' stukje in een van haar borsten. Je gaat dan bellen naar de huisarts. Die geeft, op basis van de beschrijving, aan dat het waarschijnlijk een kliertje is wat vanzelf verdwijnt na een aantal maanden, ook gezien er nog borstvoeding is gegeven aan onze jongste destijds.
(Dit stuk vergelijk ik dan nu even met bellen naar de dealer; je wordt verzekerd dat er niets ergs aan de hand is.)

Mijn vrouw gaat toch op extra onderzoek, dit via diverse websites als fora over problemen met borsten, huisarts.nl, etc en opent een topic.
Daar geven mensen ook aan dat het waarschijnlijk niets is en je je geen zorgen hoeft te maken. Ook waren er een aantal die advies gaven toch even door een professional te laten kijken.
(Ongeveer wat ik nu deed met mijn auto.)

Erna toch maar voor de zekerheid naar de dokter en ziekenhuis gegaan voor een deskundig onderzoek; mijn vrouw bleek borstkanker te hebben waar we nog net op tijd bij waren.
(Hier bleek het dus wel mis te zijn en 'klopte' ons gevoel dat het ook weleens slecht zou kunnen zijn.)

Mijn conclusie is dan ook; wat geeft jou het recht om jouw oordeel op deze manier hier neer te zetten?
Dat begrijp ik dan niet zo goed, om eerlijk te zijn.
Misschien een vergaande vergelijking, maar deze kwam wel als eerste in mij op.

Klopt, ik heb eerst gebeld voor een soort geruststelling. Hier vraag ik aan mede-bestuurders wat zij ervan denken en door adviezen van een aantal mensen hier ben ik toch voor de zekerheid naar de dealer gegaan om te beoordelen of de auto nog altijd 100% veilig is. Bedoel, ik wil graag heelhuids aankomen met mijn gezin en uiteraard ook wanneer ik alleen de auto bestuurd.
De uitlijning was wel ietsje aangetast, zoals ik uit het rapport opmaak. Maar zoals ik zei kan dat ook vanuit de fabriek zo zijn geweest.
Ik ben blij dat ik toch gegaan ben en nu zeker weet dat de auto nog altijd 100% veilig is en er dus geen schade is veroorzaakt. Maar het had net zo goed wel mis kunnen zijn. Snap je het punt?

Dus de mensen die mij hier tips hebben gegeven, ook om voor de geruststelling toch even een professional te laten kijken; bedankt!

En nee, ik ben niet thuis in de autowereld. Heb ik niet veel kaas van gegeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ttb_82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:01
Iets vergelijkbaars meegemaakt met mijn auto. En dat zat me ook niet lekker. Voor 50 euro heb ik mijn auto bij een erkende merk dealer laten controleren (met overigens de bevestiging dat er niks aan de hand was).

Toen kon ik weer gerust slapen ;)

Respectfully, TTB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

In mijn mening, met jouw wielen is de kans heel groot dat je niet de schokbreker hoorde maar de velg die door het rubber de stoep raakte. Ik zou de velg en band even HEEL goed schoonmaken en zorgvuldig bekijken. Ook de druk een paar weken goed in de gaten houden, een klein scheurtje zie je vaak in druk verlies. Ik heb niet heel veel vertrouwen in wat een garage zegt, die zien hetzelfde wat jij kan zien. Om problemen te zien moet de band van de velg en ik neem niet aan dat ze dat gedaan hebben.

Daarnaast kan je er vrijwel zeker van zijn dat je uitlijning niet meer optimaal is. Niet super belangrijk, je kan best wat doorrijden maar zeker in het achterhoofd houden.

Niet onderschatten. En de volgende keer niet van die wielen kiezen, je verliest veel comfort en je velgen zijn veel eerder beschadigt.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 310408 op 16-10-2019 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
ttb_82 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 16:40:
Iets vergelijkbaars meegemaakt met mijn auto. En dat zat me ook niet lekker. Voor 50 euro heb ik mijn auto bij een erkende merk dealer laten controleren (met overigens de bevestiging dat er niks aan de hand was).

Toen kon ik weer gerust slapen ;)
Hoe ging dat bij jou dan? Ook rechtuit de stoep op?
Niks krom en velgen ook nog heel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13:43
Je kan ook je auto laten uitlijnen of uitmeten als je denkt dat de ophanging wat verbogen is. Als je echter alleen haaks over de stoeprand bent gereden dan krijgt inderdaad alleen de schokbreker een flinke klap te verduren. De schokbreker duwt op zijn beurt weer flink boven tegen het bevestigingspunt aan je carrosserie (onder je motorkap), wat je door de hele auto hoort en voelt.

Je zou ook kunnen kijken of je schokbrekers geen olie lekken.

Verder zou je nog kunnen testen of je stuur op een vlakke rechte weg naar 1 kant trekt, in dat geval is er toch iets in je wielophanging verbogen of verschoven, iets wat je niet altijd hoeft te zien met het blote oog. In dat geval kan je je auto opnieuw laten uitlijnen, omdat je anders banden gaat opvreten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ttb_82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:01
freddyathlon schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 22:23:
[...]

Hoe ging dat bij jou dan? Ook rechtuit de stoep op?
Niks krom en velgen ook nog heel?
Ik maakte een stuurfout bij een afslag waar ik links af moest. Ik ging te vroeg naar links en reeds daarbij over een verhoogde middenafscheiding met een fietspad. Snelheid ongeveer 25 km/u en vol met 4 wielen over de afscheiding. Seat Leon 2015.

Niks krom alles heel. Alleen de bodem beschermingsplaat had een deuk. De garage zei dat deze vervangen kon worden, maar ja... Daar is ook zo'n beschermingsplaat voor. Dus laten zitten. De garage had de nodige zaken gecontroleerd (wielophanging, zichtbare en onzichtbare schade).

[ Voor 23% gewijzigd door ttb_82 op 17-10-2019 06:48 ]

Respectfully, TTB.

Pagina: 1