ISCSI connectie gelockt via bitlocker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:55
Mijn vraag

Binnen mijn thuislab gebruik ik een synology nas waarop ik een iscsi target en lun heb aangemaakt. Dit werkt allemaal prima en de performance zijn perfect. Deze target heb ik in Windows 10 via de iscsi target-initiator gekoppeld en via schijfbeheer een letter gegeven. Ik kan dan ook lezen en schrijven naar het target.

Echter zodra ik mijn desktop afsluit en vervolgens weer aanzet dan connect de iscsi target maar geeft Windows 10 aan dat deze gelockt is door bitlocker. Dit is vreemd want ik gebruik helemaal geen bitlocker op mijn desktop.

iscsi

bitlocker

Als ik via powershell een manage-bde -status doe dan zie ik dat het target inderdaad gelockt is.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Volume U: [Label Unknown]
[Data Volume]

Size:                 Unknown GB
    BitLocker Version:    2.0
    Conversion Status:    Unknown
    Percentage Encrypted: Unknown%
    Encryption Method:    AES 256
    Protection Status:    Unknown
    Lock Status:          Locked
    Identification Field: Unknown
    Automatic Unlock:     Disabled
    Key Protectors:
        Numerical Password
        External Key

Aangezien ik dit niet zelf heb gedaan maar windows onderwater iets doet kan ik hem niet unlocken want ik heb geen key. Wel kan ik hem formateren maar dan ben ik iedere keer mijn data kwijt :/

Relevante software en hardware die ik gebruik

Windows 10 Pro
Synology DS918+

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Google levert wel wat resultaten op maar geen oplossing...
Via powershell geprobeerd het volume te unlocken en bitlocker uit te schakelen.
Local GPO heeft ook geen bitlocker actieve policy

Cloud ☁️

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Kun je de data via je NAS nog wel inzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Kaalus schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 19:20:
Kun je de data via je NAS nog wel inzien?
Het is een LUN op de synology en naar mij weten kan je die de data daar niet van inzien.
synology

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-09 16:58
Welke versies hebben we het over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
biomass schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 19:53:
Welke versies hebben we het over?
Welke versies van wat?

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Je staart je misschien ten onrechte blind op het Bitlocker aspect. Ik vermoed dat de disk gewoon onleesbaar is geworden voor Windows en dat daarom wordt aangenomen dat het een Bitlocker encrypted disk is. Maar de oplossing zal waarschijnlijk niks met Bitlocker te maken hebben.

Jouw situatie lijkt een beetje op de mijne: VM's met Windows, onder Hyper-V, die LUN's op een Synology gebruiken voor storage. Ironisch genoeg gebruik ik nu juist wel Bitlocker en dat levert me, tot dusver, nul komma nul problemen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
downtime schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:04:
Je staart je misschien ten onrechte blind op het Bitlocker aspect. Ik vermoed dat de disk gewoon onleesbaar is geworden voor Windows en dat daarom wordt aangenomen dat het een Bitlocker encrypted disk is. Maar de oplossing zal waarschijnlijk niks met Bitlocker te maken hebben.

Jouw situatie lijkt een beetje op de mijne: VM's met Windows, onder Hyper-V, die LUN's op een Synology gebruiken voor storage. Ironisch genoeg gebruik ik nu juist wel Bitlocker en dat levert me, tot dusver, nul komma nul problemen op.
Mmmm dat zou ook nog kunnen inderdaad. Al had ik dan verwacht dat de disk gewoon niet beschikbaar was i.p.v een bitlocker melding.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

HKLM_ schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 19:12:
... Wel kan ik hem formateren maar dan ben ik iedere keer mijn data kwijt ...
als je 'm toch formateert, komt-ie dan opnieuw met de bitlocker melding?

Althans @downtime suggereert dat je gewoon tegen een corruptie bent opgelopen die door windows als bitlocker wordt geïnterpreteert. Lijkt mij een beetje sterk want hij herkent wel AES256 encryptie

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:03
Heb je een bedrijfsaccount (Office365 oid) op je desktop ingesteld? Deze kan als instelling hebben dat bitlocker vereist is.

Bij mijn laptop heb ik namelijk hetzelfde. Alle usb sticks die ik formatteer worden versleuteld met bitlocker. De key kan ik bij de systeembeheerder van mijn werk opvragen. Dit is gewoon ter beveiliging dat er geen data zomaar op usb sticks wordt gezet en wordt gekopieerd naar andere apparaten. Schijnveiligheid want internet is niet afgeschermd verder.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-09 16:58
Net zelf even geprobeerd te rebooten na het aanmaken van een 100 GB LUN met een prive Windows 10 Pro 1903 build 18362.418 op een DS1512+ met DSM 6.2.2-24922 Update 3. Geen corruptie of Bitlocker melding.
Target zonder wachtwoord, geen speciale checksums, verder als jouw plaatje.
Niks spannends te zien in LogCenter of iSCSI manager . Status van de LUN is 'Healthy' op de Overzichts pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 23:33:
[...]

als je 'm toch formateert, komt-ie dan opnieuw met de bitlocker melding?

Althans @downtime suggereert dat je gewoon tegen een corruptie bent opgelopen die door windows als bitlocker wordt geïnterpreteert. Lijkt mij een beetje sterk want hij herkent wel AES256 encryptie
Ja als ik hem formateer kan ik hem weer gebruiken tot ik mijn pc reboot. Vervolgens heb ik weer de bitlocker melding. Rare is als ik kijk via manage-bde -status voor ik hem afsluit of reboot ik helemaal geen activiteit zie.
DutchKel schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 23:47:
Heb je een bedrijfsaccount (Office365 oid) op je desktop ingesteld? Deze kan als instelling hebben dat bitlocker vereist is.

Bij mijn laptop heb ik namelijk hetzelfde. Alle usb sticks die ik formatteer worden versleuteld met bitlocker. De key kan ik bij de systeembeheerder van mijn werk opvragen. Dit is gewoon ter beveiliging dat er geen data zomaar op usb sticks wordt gezet en wordt gekopieerd naar andere apparaten. Schijnveiligheid want internet is niet afgeschermd verder.
Voor Office 365 heb ik mijn bedrijfs account inderdaad. Echter hebben we dit niet afgedwongen ben overigens zelf de systeembeheerder op het werk ;)
biomass schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 00:18:
Net zelf even geprobeerd te rebooten na het aanmaken van een 100 GB LUN met een prive Windows 10 Pro 1903 build 18362.418 op een DS1512+ met DSM 6.2.2-24922 Update 3. Geen corruptie of Bitlocker melding.
Target zonder wachtwoord, geen speciale checksums, verder als jouw plaatje.
Niks spannends te zien in LogCenter of iSCSI manager . Status van de LUN is 'Healthy' op de Overzichts pagina.
Thx ik zie ook niks raars helaas...... op het werk maak ik ook gebruik van synology targets het zij met Windows server maar ben dit nog nooit tegen gekomen.

[ Voor 20% gewijzigd door HKLM_ op 12-10-2019 09:18 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
HKLM_ schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 09:15Voor Office 365 heb ik mijn bedrijfs account inderdaad. Echter hebben we dit niet afgedwongen ben overigens zelf de systeembeheerder op het werk ;)
Dan zou ik het daar even in zoeken, ik heb het vermoeden dat Microsoft de default op bitlocker heeft gezet ergens begin van dit jaar voor clients.

Bij mij op het werk wisten de systeembeheerders namelijk ook van niks maar het stond wel aan in de policy. Ik heb overigens https://www.tenforums.com...-protected-bitlocker.html deze handleiding gevolgd om het op mijn laptop uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
DutchKel schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 09:31:
[...]

Dan zou ik het daar even in zoeken, ik heb het vermoeden dat Microsoft de default op bitlocker heeft gezet ergens begin van dit jaar voor clients.

Bij mij op het werk wisten de systeembeheerders namelijk ook van niks maar het stond wel aan in de policy. Ik heb overigens https://www.tenforums.com...-protected-bitlocker.html deze handleiding gevolgd om het op mijn laptop uit te zetten.
Mmm ik zal daar eens induiken maar ik verwacht het niet om heel eerlijk te zijn. De local gpo staat bij bitlocker al op Not Configured.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
HKLM_ schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 10:30:
[...]

Mmm ik zal daar eens induiken maar ik verwacht het niet om heel eerlijk te zijn. De local gpo staat bij bitlocker al op Not Configured.
En dat was bij mij dus dat bitlocker aan staat voor removable drives. Dus ik verwacht nog steeds dat het voor jou de oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
DutchKel schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 10:33:
[...]

En dat was bij mij dus dat bitlocker aan staat voor removable drives. Dus ik verwacht nog steeds dat het voor jou de oplossing is.
Ik heb hem / ze op uitgeschakeld gezet. we gaan het zien :)

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
@DutchKel heb het probleem gevonden hoor... :X De Target was ook op mijn werk laptop gekoppeld en bitdefender encrypt ook nieuwe harddisks (iscsi target dus) vervolgens ga ik naar mijn desktop en tada een encryptie melding.

Dat verklaart dus ook waarom ik de afgelopen week twee keer dit probleem had aangezien ik twee keer thuis heb gewerkt savond voordat ik weer ging hobbie'n op mijn desktop :D

Damm op eens viel het kwartje vanavond toen ik zag dat die de E opeens wilde gaan encrypten op mijn laptop en dat was dus de synology >:)

[ Voor 37% gewijzigd door HKLM_ op 15-10-2019 20:03 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

HKLM_ schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 19:59:
... Target was ook op mijn werk laptop gekoppeld...
Daar is iSCSI helemaal niet voor bedoeld, hè? ;o)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Brahiewahiewa schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 01:17:
[...]

Daar is iSCSI helemaal niet voor bedoeld, hè? ;o)
Ja dat weet ik maar was hem vergeten te verwijderen :+

Cloud ☁️

Pagina: 1