In ons huis hebben we een zonneboiler systeem, met op het dak een zonnecollector. Van dit systeem kan ik de temperatuur in de collector en onderin in de boiler meten en uitlezen. De verwarmingsspiraal zit ook onderin de boiler. Verder weet ik of de pomp in het systeem aan of uit is. Extra investering van flowmeters etc zit er niet in.
Om nu met deze gegevens een indicatie te hebben de opbrengst van deze boiler is, kwam ik tot de volgende methode.
Ik ga uit van een vaste hoeveelheid water, nl de inhoud van mijn boiler, 200L.
Als de pomp aan staat, meet ik elke minuut de temperatuur onder in de boiler. Door elke waarde met de vorige te vergelijken, weet ik of er opwarming dan wel afkoeling plaats vind.
Uitsluitend in geval van opwarming, tel ik deze temperatuurstijging op en zet ik om naar kWh.
Afkoeling door gebruik van tapwater tel ik niet mee.
Dit doe ik dan zo. t = (200 L * 4.186 J * 1 °K ) / 3600 = 0.23256 kWh
Is deze methode gebruiken of zit er fouten in?
Groeten McMelloW
Om nu met deze gegevens een indicatie te hebben de opbrengst van deze boiler is, kwam ik tot de volgende methode.
Ik ga uit van een vaste hoeveelheid water, nl de inhoud van mijn boiler, 200L.
Als de pomp aan staat, meet ik elke minuut de temperatuur onder in de boiler. Door elke waarde met de vorige te vergelijken, weet ik of er opwarming dan wel afkoeling plaats vind.
Uitsluitend in geval van opwarming, tel ik deze temperatuurstijging op en zet ik om naar kWh.
Afkoeling door gebruik van tapwater tel ik niet mee.
Dit doe ik dan zo. t = (200 L * 4.186 J * 1 °K ) / 3600 = 0.23256 kWh
Is deze methode gebruiken of zit er fouten in?
Groeten McMelloW