Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• McMelloW
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-11-2024
In ons huis hebben we een zonneboiler systeem, met op het dak een zonnecollector. Van dit systeem kan ik de temperatuur in de collector en onderin in de boiler meten en uitlezen. De verwarmingsspiraal zit ook onderin de boiler. Verder weet ik of de pomp in het systeem aan of uit is. Extra investering van flowmeters etc zit er niet in.

Om nu met deze gegevens een indicatie te hebben de opbrengst van deze boiler is, kwam ik tot de volgende methode.
Ik ga uit van een vaste hoeveelheid water, nl de inhoud van mijn boiler, 200L.

Als de pomp aan staat, meet ik elke minuut de temperatuur onder in de boiler. Door elke waarde met de vorige te vergelijken, weet ik of er opwarming dan wel afkoeling plaats vind.
Uitsluitend in geval van opwarming, tel ik deze temperatuurstijging op en zet ik om naar kWh.
Afkoeling door gebruik van tapwater tel ik niet mee.

Dit doe ik dan zo. t = (200 L * 4.186 J * 1 °K ) / 3600 = 0.23256 kWh

Is deze methode gebruiken of zit er fouten in?

Groeten McMelloW

Alle reacties

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

moet je geen rekening houden met de warmteverlies

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:13
Je kan zo het vermogen bepalen op een gegeven moment mits er niet getapt wordt.
Echter de opbrengst over langere tijd is zo onmogelijk te meten. Bijvoorbeeld: mijn WPB is een gehele winterdag 48 graden +- geweest. Toch heeft deze ruim 25 kWh thermisch geleverd. Je kan wel een aardige schatting doen natuurlijk met deze gegevens.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• McMelloW
Jim423 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 00:02:
Je kan zo het vermogen bepalen op een gegeven moment mits er niet getapt wordt.
Echter de opbrengst over langere tijd is zo onmogelijk te meten. Bijvoorbeeld: mijn WPB is een gehele winterdag 48 graden +- geweest. Toch heeft deze ruim 25 kWh thermisch geleverd. Je kan wel een aardige schatting doen natuurlijk met deze gegevens.
Vraagjes: Wat is een WPB?

Waarom is de opbrengst over langere tijd niet te bepalen? Elke minuut doe ik een met en een berekening, alleen de positieve uitkomst gaat naar een teller. De meting gebeurt alleen als de pomp van de collector draait. Deze gaat pas draaien als de collector 5°C warmer is dan de boiler.

Als er warmwater getapt wordt of de pomp van de vloerverwarming slaat aan, koelt de boiler af. Het koude water komt onderin de boiler binnen, daar zit ook de verwarmingsspiraal van de zonnecollector en het meetpunt. Het volume in het vat blijft wel gelijk, vanwege de waterdruk. Daarom neem ik negatieve veranderingen niet mee in de telling.

Groeten McMelloW

• Jim423
Je meting gaat steeds schever lopen omdat er ook tegelijk levering en afname is uit de boiler.
Net wat ik zeg met mijn WPB (boiler verwarmt met een warmtepomp), stel je collector draait en levert 1kWh thermisch. Je vloerverwarming onttrekt 2kWh in dezelfde periode als dat er 1kWh geleverd word. Hoe ga jij die geleverde 1kWh dan zien, immers de boiler zal nu afkoelen en er wordt niks geregistreerd. Het enige wat jij ziet is dat aan het vat 1kWh warmte is onttrokken, maar dat wil dus niet zeggen dat er 1kWh is geleverd, immers er is 2kWh geleverd. Daarom heb je de flowmeter nodig, zowel op de CV als de SWW als die er beide op zitten :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• McMelloW
@Jim423
Dank voor je antwoord. Het is mij duidelijk wat je bedoeld. Dit betekent dat wat ik meet / bereken eerder te weinig is dan teveel.
Wil ik zuiver meten, dan zou ik 3 flowmeters moeten plaatsen. 1 in de vloerverwarmingsleiding; 1 in de warmwaterleiding en 1 in het boiler collector circuit. Dat is dan een investering van 600 -750 euros of nog meer. Toch wel een erg grote investering voor een betere meting en wat nauwkeurige getallen.

Groet McMelloW

• Jim423
Die in het collector circuit is niet nodig persé.
Immers wil je alleen weten hoeveel warmte er geleverd wordt, warmteverlies en/of wat het vat in gaat is verder niet interessant. De gegevens die je hieruit krijgt zijn overigens niet echt bruikbaar voor een doel denk ik, dus zeker geen paar honderd investering waard. Het lijkt me wel de moeite waard om de temperatuur van het vat te loggen, om te stijging te bekijken bij 0 afname en dus doorlopend te verifiëren of het systeem nog goed functioneert/opwarmt. Temperatuursdaling zie je uiteraard ook, echter is daar weinig aan de verbeteren (behalve misschien wat vatisolatie) dus dat is wat het is eigenlijk. Stel je hebt een WP en je zet hem daarop dan zouden deze gegevens wel erg waardevol zijn omdat je dan kan tweaken naar maximale warmteafgifte tegen zo min mogelijk elektrisch verbruik.

• McMelloW
Duidelijk, bedankt

McMelloW
Pagina: 1