Raid rebuilden. Hulp gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:37

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Vanochtend om 815 is een schijf uit de raid5 server bij mij op het werk overleden. Op zich is dit geen probleem . Maar het probleem is dat de mensen die hier verstand van hebben op vakantie zijn. En voor de veiligheid wil ik toch vandaag de schijf vervangen (3 op voorraad :) ) en de array rebuilden.. Maar hoe gaat dat in zijn werk

De simpelste methode die ik kan bedenken is de schijf uit de raidkast trekken. Een nieuwe voor in de plaats en dan naar het bios van de raidcontroller en de optie rebuild kiezen..

Maar klopt deze methode..

De configuratie is een dual p3 800 met 1024ecc , adaptec 3200S controller met 14 :) schijven

* 4POX denk dat er iets fout kan gaan.. Maar we hebben backups

AKA Rinkel weblog

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21-04 15:00

Kirpeknots

Wazzup!

1. Plaats de nieuwe schijf in het hot-plug raid slot.

2. Je moet de adaptec CIO-management op je werkstation installeren. Vervolgens het IP van je server ingeven als je de server toevoegd. (hoop voor je dat er geen password op zit)

3. Dubbelklik op de net toegevoegde server, klik op de scsi kanalen en kijk of er ergens een schijf in zit die als "unpartitioned" vermeld staat.

4. Klik op die schijf en voeg die toe aan de spare-pool (Dus maak er een hot-spare van)

5. Vervolgens kijk je naar de schijf die kappot is (kan je zien in de software). Klik op die schijf en kies BLINK.

6. Nu gaat de defecte schijf in je array knipperen in de kast (dat zie je aan het lampje op de schijf. Die schijf kan je er uittrekken want die is defect.

Ik heb altijd hot spares mee draaien (Dus schijven in de sparepool die gewoon aangesloten zijn. Als ik op vakantie ben dan rebuild de array zich automatisch.

Zo gaat het bij mijn Adaptec AAA133U2 raidcontroller. Ik ga er van uit dat ze de CIO managementsoftware op je server geïnstalleerd hebben.

Zo niet. Dan heb je een probleem.

Dan moet je de server herbooten naar de meegeleverde diskettes en het handmatig doen. Maar dan is het netwerk tijdelijk, onnodig, plat.

Verwijderd

RTFM :?
Ik heb op zich met de Adaptec RAID controller geen ervaring, maar gezien de andere merken en type controllers varieert dat van alleen de disk replacen (on-the-fly) en de controller doet de rest terwijl iedereen gewoon door kan blijven werken. Tot aan het systeem plat gooien in de bios de array verwijderen, disk vervangen en opnieuw de RAID-5 bouwen en na de boot een restore van de laatste tape. (maar dat is / was alleen op hele oude RAID-controllers)
Maar ik zou zeggen, lees je manual ff door!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Op dinsdag 31 juli 2001 09:19 schreef Kirpeknots het volgende:
1. Plaats de nieuwe schijf in het hot-plug raid slot.

2. Je moet de adaptec CIO-management op je werkstation installeren. Vervolgens het IP van je server ingeven als je de server toevoegd. (hoop voor je dat er geen password op zit)

3. Dubbelklik op de net toegevoegde server, klik op de scsi kanalen en kijk of er ergens een schijf in zit die als "unpartitioned" vermeld staat.

4. Klik op die schijf en voeg die toe aan de spare-pool (Dus maak er een hot-spare van)

5. Vervolgens kijk je naar de schijf die kappot is (kan je zien in de software). Klik op die schijf en kies BLINK.

6. Nu gaat de defecte schijf in je array knipperen in de kast (dat zie je aan het lampje op de schijf. Die schijf kan je er uittrekken want die is defect.

Ik heb altijd hot spares mee draaien (Dus schijven in de sparepool die gewoon aangesloten zijn. Als ik op vakantie ben dan rebuild de array zich automatisch.

Zo gaat het bij mijn Adaptec AAA133U2 raidcontroller. Ik ga er van uit dat ze de CIO managementsoftware op je server geïnstalleerd hebben.

Zo niet. Dan heb je een probleem.

Dan moet je de server herbooten naar de meegeleverde diskettes en het handmatig doen. Maar dan is het netwerk tijdelijk, onnodig, plat.
Het is een netwerk op school.. Dus pas september hoeft het feest pas weer goed te draaien.. Het OS is Novell Netware 5.1

Het andere probleem is dat de documentie foetsie is.. (Kan het ook niet helpen)

Ze hebben geen hotswap brackets :( dus ik mag zometeen schroeven :( bij een 16 graden airco :) >:)

AKA Rinkel weblog

• Kirpeknots

Kirpeknots

Wazzup!

Oudakker. Ik zou, als het mijn eerste raid rebuild was, ook even navragen. Voor de zekerheid dus.

Niet alleen RTFM.

Nou waren de Adaptec handboeken die bij mijn raid zaten ook niet van zulke goede Kwaliteit.

De software is wel erg gebrukksvriendelijk, gelukkig. Allen balen dat die CI/O software zo enorm buggy draait op een Novell 5.X server.

• Kirpeknots

Kirpeknots

Wazzup!

Damn.

Novell 5.

Ik heb hem bij mij ook in een novell5 hangen. Grote kans dat ze de CI/O software niet geïnstalleerd hebben want die is nogal buggy in een netware 5 omgeving. (Ik weet trouwens een oplossing waardoor die software wel draait).

Het rebuilden van je omgeving gaat automatisch zodra je een schijf toevoegd en vervolgens die schijf als spare aanduid. Dan zal hij automatisch gaan rebuilden.

Bij mij zit de controller in een Proliant 800. Ik heb gehoord dat Dell ze vaak leverd.

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Hoeveel schijven mogen er nog uitvikken.. Ik net even opgezocht dat het twee arrays zijn van elk 7 schijven... Waarvan de eerste array de 5de schijf de melding failed geeft

Want een backup terug draaien is iets meer werk ,

AKA Rinkel weblog

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Op dinsdag 31 juli 2001 09:30 schreef Kirpeknots het volgende:
Damn.

Novell 5.

Ik heb hem bij mij ook in een novell5 hangen. Grote kans dat ze de CI/O software niet geïnstalleerd hebben want die is nogal buggy in een netware 5 omgeving. (Ik weet trouwens een oplossing waardoor die software wel draait).

Het rebuilden van je omgeving gaat automatisch zodra je een schijf toevoegd en vervolgens die schijf als spare aanduid. Dan zal hij automatisch gaan rebuilden.

Bij mij zit de controller in een Proliant 800. Ik heb gehoord dat Dell ze vaak leverd.
Ik bel zometeen de helpdesk van het bedrijf wat het spul heeft gelevert.. Maar ik ben bang dat ik daar ook niet verder kom.

Maar zover ik het begrijp moet de software vanuit een OS draaien en niet vanuit de raid-bios..

Ik krijg zin om iemand uit bed te bellen >:)

AKA Rinkel weblog

• Kirpeknots

Kirpeknots

Wazzup!

Hmm 7 schijven per array.

Als het raid 5 is dan hebben ze waarschijnlijk Hot-spares geplaatst (net zoals ik dat altijd doe). Dat kan je ff checken met die CI/O software.

Dat zijn reserve schijven die meedraaien en actief worden als een array gerebuild moet worden door het uitvallen van een actieve schijf.

in dat geval heb je helemaal geen haast.

Kan je wachten tot je collega terug is van vakantie.

Vraagje: Hoe kwam je er achter dat één van de schijven er mee kapte?

Overigens laat ik de defecte schijf altijd BLINKEN met de software zodat ik weet welke ik er uit kan halen.

Verwijderd

Normaal gesproken bij een Raid5 set moet je de schijf vervangen en vervolgens een nieuwe plaatsen. Dan kies je voor de optie Rebuild voor de nieuwe schijf en de boel moet gaan rammelen.

Draait er onder Novell geen NLM voor de Raid controller? Hier is dat normaal gesproken ook te regelen. Ook in de bios (na boot!) van de controller moet het te regelen zijn.

Ik heb echter geen ervaring met je contoller.

Als je overigens een goed gelukte backup hebt (en dat moet wel als er niet op gewerkt wordt) zou ik me niet zo druk maken en de schijf gewoon vervangen.

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Op dinsdag 31 juli 2001 09:42 schreef Kirpeknots het volgende:

Vraagje: Hoe kwam je er achter dat één van de schijven er mee kapte?
Omdat de speaker op de adaptec kaart met zo'n toon begon te piepen dat je pcies na 22 seconde een barstende koppijn hebt . Dus server herstart en de piep begon weer toen de adaptec in de POST kwam.. Dus daar zijn we verder gaan zoeken en toen kwam opeens het woordje failed naar voren.. BUS0 had al de melding "degraded"

AKA Rinkel weblog

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Ik ga schroeven, :)

AKA Rinkel weblog

• Kirpeknots

Kirpeknots

Wazzup!

Da's duidelijke taal.

Ik vroeg dat om te kijken of je een bericht kreeg op je scherm. Want dan was de CI/O software in ieder geval geïnstaleerd.

Verwijderd

De huidige schijf laten zitten en proberen te rebuilden is ook nog een optie. Gaat 'ie er dan weer uit, vervangen.

Hoef je niet meteen te schroeven ;)

Soms wordt een schijf uit de raid set gegooid zonder dat 'ie stuk is. Kun je altijd proberen, tenzij je geen enkel risico wilt lopen natuurlijk.

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Hij is open.. Maar we hebben een fout ontdekt in de kast...

Dus eerst bekijken we die situatie

AKA Rinkel weblog

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Status: Rebuiding
process: 1% complete

Maar even een bakje koffie halen

AKA Rinkel weblog

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Lache dit soort dingen.

Ik ken alleen de PERC controllers, en voor zover als dat ik er ooit een probleem mee heb moeten fixen stond ik ook met het zweet in mijn handen: wat nou als ik de foute schijf eruit haal, wordt m'n RAID dan inconsistent? dat soort overwegingen e.d.

Ook erg irri dat je dan achter een server staat waar inderdaad de management software ontbreekt enzo.

Dus dan moet je rebooten en het BIOS van de kaart ingaan. Daar ben je dan weer te laat me en dan komt de hele server weer op, moet je weer opnieuw downgooien e.d. Is ook weer goed voor je nerves. :)

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Om 13:35 was het hele rebuilden klaar.. En alles draait weer als een trein.. De schijf die er uit is gekomen wordt vannacht even door mij getest met een zware stress test

AKA Rinkel weblog

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
Tsss, ist weer zover 4pox, moest het weer, lekker spelen met RAID he? dat gaat natuurlijk niet ongestraft he?
Hahaha, sorry moest ff geplaatst worden :P

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Op dinsdag 31 juli 2001 14:11 schreef Sundead het volgende:
Tsss, ist weer zover 4pox, moest het weer, lekker spelen met RAID he? dat gaat natuurlijk niet ongestraft he?
Hahaha, sorry moest ff geplaatst worden :P
Hap Hap

AKA Rinkel weblog

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
4pox = en blijft een prutser, maar als je wat moet weten dan istie beter dan het helpdesknummer op een pot pindakaas!!!!

ik bedoel maar, de kennis die je hebt moet je gebruiken ne zonodig veelvuldig delen en uitbreiden!! dan kan een ander er ook nog eens wat aan hebben..

dank u!
Pagina: 1