Foto's van MacOS/iOS naar Windows PC met beste kwaliteit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:18
Goedendag,

Ik maak geregeld foto's met een iPhone XS. Deze worden netjes gesynced in de Foto's app op mijn Macbook Air.

Nu moeten deze foto's ook terecht komen op een Windows PC en ik wil dat deze dan dezelfde kwaliteit hebben zoals de foto's op de iPhone XS zijn.

Hoe kan ik dit het beste doen? Ik kan het doen via Archief --> Exporteer --> Exporteer ongewijzigd origineel voor X onderelen. Ik merk dat de foto's dan een .HEIC extensie krijgen. De foto's kan ik op mijn Windows PC dan wel openen in Lightroom, maar niet in IrfanView.

Een tweede manier is via Archief --> Exporteer --> Exporteer X onderdelen. Vervolgens kan ik JPEG aanvinken, met een maximale kwaliteit en volledige grootte. Deze foto's kan ik wel openen op mijn PC maar deze hebben een bestandsgrootte van 2,5 tot 10 MB.

De derde manier is om in te loggen op https://www.icloud.com/ en via de webpagina de foto's te downloaden. Deze zijn in JPEG formaat en erg klein.

Wat is nu de beste optie om deze foto's te exporteren/downloaden? Welke optie blijft het dichtst bij de iPhone XS kwaliteit? Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet per definitie met het blote oog kwaliteitsverschil zie, maar ik wil de foto's wel laten afdrukken, dus wellicht dat ik het dan wel ga merken.

Hieronder het verschil qua groottes:
IMG_3197.HEIC - Exporteer ongewijzigd origineel - Grootte: 518 kB
IMG_3197.jpg - Exporteer (JPEG max) - Grootte: 3.319 kB
IMG_3197.JPEG - Download via iCloud - Grootte: 373 kB

Ik hoop dat iemand wat advies kan geven! :*) Bij voorbaat dank! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:05
Het nieuwe formaat waarop een iPhone foto's opslaat is HEIC. Dit is gebaseerd op het h.265 video formaat. Het JPEG formaat is antiek, HEIC is efficiënter.

Het delen via de iCloud zou ik niet doen, tenzij je even snel iets naar iemand wilt mailen. Dit is een zwaar gecomprimeerde / lagere resolutie jpg (maar nog steeds groter dan het HEIC origineel).

Ik heb geen idee of je PC iets met een HEIC foto kan, een grote JPEG (xx.jpg) is daarom mogelijk de veiligste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
ikweethetbeter schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:16:
Het nieuwe formaat waarop een iPhone foto's opslaat is HEIC. Dit is gebaseerd op het h.265 video formaat. Het JPEG formaat is antiek, HEIC is efficiënter.

Het delen via de iCloud zou ik niet doen, tenzij je even snel iets naar iemand wilt mailen. Dit is een zwaar gecomprimeerde / lagere resolutie jpg (maar nog steeds groter dan het HEIC origineel).

Ik heb geen idee of je PC iets met een HEIC foto kan, een grote JPEG (xx.jpg) is daarom mogelijk de veiligste keuze.
Ik denk inderdaad dat exporteren naar JPEG vanuit de Foto's app het beste is. Wat ik wel vreemd vind; als ik van de iPhone XS een foto per mail stuur naar mijn Windows PC en ik kies bij het verzenden voor Ware grootte (2,6MB), dan is de foto die binnenkomt inderdaad 2,6 MB.

Als ik diezelfde foto exporteer vanuit de MacOS foto's app als JPEG met een maximale JPEG-kwaliteit en volledige grootte, dan is diezelfde foto 7,2 MB groot. Waar komt die 4,6 MB dan vandaan?

Het lijkt mij niet dat er details aan de foto worden toegevoegd. Het enige wat ik mij kan bedenken is dat de e-mail app de foto toch niet 'optimaal' stuurt. Echt verschil zie ik niet tussen beide foto's 8)7

Edit: De beste resultaat/grootte verhouding krijg ik met de volgende settings in de foto app:
Soort foto JPEG
JPEG-kwaliteit - Hoog
Kleurenprofiel - Meest compatibel
Grootte - Volledige grootte

Tussen JPEG-kwaliteit 'hoog' en 'maximum' zit zo'n 4 tot 5 MB verschil per foto terwijl ik dat niet terug zie in de foto. Ik heb van meerdere foto's beide varianten geopend en zelfs als ik heel veel in zoom zie ik geen verschil qua kwaliteit of kleur.

Aangezien ik meer dan 2000 foto's moet overzetten is 4/5 MB extra per foto relatief veel opslagruimte.

[ Voor 18% gewijzigd door DedSec85 op 12-10-2019 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:05
Is de resolutie van de iPhone en iMac foto gelijk?

Wat als je de foto's in Foto's op je iMac selecteert en deze naar een open Finder window sleept, bv in een mapje op een externe schijf? Wat is dan het formaat en de kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
ikweethetbeter schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 09:12:
Is de resolutie van de iPhone en iMac foto gelijk?

Wat als je de foto's in Foto's op je iMac selecteert en deze naar een open Finder window sleept, bv in een mapje op een externe schijf? Wat is dan het formaat en de kwaliteit?
Dan komt dat redelijk overeen met als ik JPEG-kwaliteit 'hoog' selecteer. Een foto gesleept vanuit Foto's naar Finder is zo'n 1.728.572 bytes groot. Als ik diezelfde foto exporteer is dat 1.728.834 bytes

De resolutie blijft 3024 X 4032 met een DPI van 72.

Ik denk dat de settings in mijn vorige post wel de 'optimale' settings zijn als ik een goede kwaliteit wil maar ook niet teveel storage kwijt wil raken. In elk geval thanks voor het meedenken! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:49

Illusion

(the art of)

Voor irfanview schijnt gewoon een HEIC-plugin te zijn.
Ik zou altijd zo lang mogelijk het native bestand houden.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
Illusion schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 19:16:
Voor irfanview schijnt gewoon een HEIC-plugin te zijn.
Ik zou altijd zo lang mogelijk het native bestand houden.
Oh meen je niet. Die zal ik eens opzoeken dan. Andere bijkomstigheid is dat bij het laten afdrukken van foto's het .HEIC formaat vaak niet wordt ondersteund. Maar die plugin is sowieso handig om foto's op de PC te bekijken. Thanks voor de tip! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:13
DedSec85 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 21:48:
[...]

Oh meen je niet. Die zal ik eens opzoeken dan. Andere bijkomstigheid is dat bij het laten afdrukken van foto's het .HEIC formaat vaak niet wordt ondersteund. Maar die plugin is sowieso handig om foto's op de PC te bekijken. Thanks voor de tip! :)
https://www.irfanview.com/plugins.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:12
Let wel: als je de foto’s hebt bewerkt via de knop wijzigingen in ios dan krijg je bij een ‘ongewijzigde export’ de heic files zonder de bewerking (echt de originele foto dus). Dat is niet altijd wenselijk. Na bewerken is het bestand ook niet als heic met bewerkingen op te slaan. Dat wordt op mijn devices altijd jpg.

Overigens kun je het verschil tussen hoog en maximum misschien wel zien in onderdelen van de foto waar veel kleurtinten (of ruis) zit. Bijvoorbeeld foto’s met hoge iso of veel details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wil je de beste kwaliteit dan *moet* je HEIC gebruiken. Dit is namelijk hoe het origineel is opgeslagen. Hercompressie naar JPEG kost altijd een beetje kwaliteit.
Je kunt ook instellen dat je iPhone direct Jpeg foto’s maakt. Het gevolg is wel dat je sneller door je opslagruimte heen raakt.

🌞🍃

Pagina: 1