Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC voor gamen/videobewerking 1400 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• passengercis
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 05-09-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zoek een gamepc waarmee ik ook video`s kan bewerken.
Het wordt de eerste pc die ik zelf in elkaar steek. Enige ervaring tot nu toe is uiteenhalen van vorige (om koelpasta aan te brengen en onderdelen te kuisen of te vervangen. Scherm, muis, controllers en toetsenbord heb ik al. Windows 10 Home ook al in bezit. Ik wil in toekomst mogelijkheid hebben om verder uit te breiden (bv extra ram, hdd...) of onderdelen te vernieuwen/verbeteren.

Ik zou graag een systeem hebben dat DCS World vlot kan draaien op 1080p met medium grafische opties. Red dead redemption dat binnenkort verschijnt wil ik ook wel kunnen draaien. Opnieuw 1080p, niet op max maar vooral vlot. Tot slot speelt mijn zoontje ook Fifa, maar als ik het goed heb, is die niet zo veeleisend. De andere games die ik speel zijn ofwel al ouder, of minder veeleisend: Arma3 , Hearts of Iron 4, Football Manager, Fallout 4,...
Tenslotte doe ik af en toe ook videobewerking (4K, soms 10-bit) dus dat is wel veeleisend. Software: Adobe Creative Cloud; Da Vinci Resolve). Ik doe dit nu op iMac 5K late 2015 3.3 GHz 32GB 2TB FusionDrive, en die begint af en toe te kraken. Tot nu toe speelde ik games vaak op Mac, maar sinds laatste updates is Bootcamp heel onstabiel en is het niet meer mogelijk om drivers te installeren.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1400 is richtprijs, 1500 het absolute maximum.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een Samsung 23inch-scherm dat ik voorlopig verder wil gebruiken (max 1080p). Op termijn kijk ik voor een groter scherm, al dan niet 1440p. Dan wil ik ook het oude blijven gebruiken als 2e scherm. Verder heb ik een gewoon toetsenbord, gebruik ik een Evoluent Vertical muis, een Logitech Extreme 3D-pro Joystick, enkele Logitech F310-controllers.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb de laatste dagen al heel wat gelezen, zeker ook op Got.

Voorlopig kom ik op volgend systeem:

Ryzen 5 3600 met RX 5700
Asrock B450M Steel Legend (sAM4-B450-µATX-DDR4) 98 bij Codima
AMD Ryzen 5 3600 (3.6GHz) 35MB - 6C 12T - AM4 229 bij Codima
Cooler Master NR400 (without ODD) 72 bij Codima
Corsair 32GB (2x16GB) 3200MHz DDR4 Vengeance LPX Black 189 bij Codima
Cooler Master V650 Fully Modular 650W Gold ATX PSU 110 bij Codima
Samsung 970 EVO 1TB 205 bij Codima
Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse 8GB GDDR6 495 bij Codima
Totaal: 1398 bij Codima

- MB oa gekozen omwille van USB 3.1; mogelijkheid om 3200 MHz-ram te gebruiken, ook doordat ik het hier in forum terugvond.
- AMD Ryzen 5 3600, Radeon RX 5700 en Cooler Master NR400 oa gebaseerd op dit forumbericht. Ryzen 5 lijkt me goede prijs/kwaliteit. Toren: ik hou van strak design en niet te veel blingbling of RGB.
- 32GB RAM omdat dit zowel voor DCS als videobewerking belangrijk is. Ik wil op termijn ook uitbreiden naar 64 en op deze manier heb ik nog 2 slots vrij voor RAM. Eén iets brengt me wel aan het twijfelen: in de supported list van het MB vind ik deze CMK32GX4M2B3200C16 niet terug. Misschien andere RAM/MB kiezen?
- Cooler Master V650 Fully Modular 650W Gold ATX PSU omwille van de wattage (voldoende om uit te breiden) en de modulariteit lijkt me vooral handig en proper.
- Samsung 970 EVO 1TB: is een M2 SSD. Op termijn breidt ik nog uit met HDD (2+ TB)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke merkvoorkeuren, al gaat mijn voorkeur omwille van prijs voorlopig naar AMD. Qua winkel prefereer ik Codima, want vlakbij in de buurt. Is soms iets duurder dan Alternate, Azerty,... maar wordt deels gecompenseerd doordat ik geen verzendkosten heb, en ik hou er wel van om bij winkels in de buurt te kopen omwille van de eenvoudigere/betere dienst-na-verkoop. Ik vind het ook makkelijk om alles bij één winkel te kopen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik vind het fijn als pc niet te veel lawaai maakt. Veel blingbling of RGB-verlichting hoeft niet. Liever strakker design.

Ga je overklokken?
Overklokken hoeft niet.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik ben nogal een leek in dit alles, dus misschien sla ik de bal wel volledig verkeerd. Ik hoor het graag van jullie.

Verder had ik ook nog graag geweten of:
- ik extra koeling moet voorzien? Zo ja, welke?
- is alles compatibel. Zit ik met een weak link?
- nog iets dat ik vergeet?

Alvast hartelijk dank
Francis

[ Voor 11% gewijzigd door passengercis op 11-10-2019 11:19 ]

Beste antwoord (via passengercis op 11-10-2019 18:05)

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Je zal de bios misschien moeten updaten naar versie P2.10 of hoger. Wellicht kunnen ze dat bij Codima voor je doen met een ryzen 2xxx erin. Geheugen staat net niet in die versie op de QVL van Asrock maar ik verwacht geen problemen.

Verder past alles. Extra koeling is met AMD niet per se nodig, wellicht wil je nog een aftermarket koeler als het geluid teveel is, maar dat is nogal subjectief. Ik heb een meshify kast die iets opener is dan deze en heb eigenlijk geen klachten over de standaard cpu koeler. Goede balans verder.

Enige waar je misschien nog op zou kunnen besparen is een pricewatch: Kingston A2000 1TB ipv de samsung evo.

Edit: Daar videobewerking wellicht ook belangrijk voor je is zou je nog kunnen overwegen een rx 5700 pulse te nemen ipv de xt, en dat verschil samen met 100 extra in een 3700x kunnen stoppen. Dat is eventueel nog een optie meer gericht op het bewerking dan gamen.

[ Voor 15% gewijzigd door Jivebunny op 11-10-2019 11:37 . Reden: overweging 3700x + rx5700 ipv 3600+rx5700xt toegevoegd ]

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Je zal de bios misschien moeten updaten naar versie P2.10 of hoger. Wellicht kunnen ze dat bij Codima voor je doen met een ryzen 2xxx erin. Geheugen staat net niet in die versie op de QVL van Asrock maar ik verwacht geen problemen.

Verder past alles. Extra koeling is met AMD niet per se nodig, wellicht wil je nog een aftermarket koeler als het geluid teveel is, maar dat is nogal subjectief. Ik heb een meshify kast die iets opener is dan deze en heb eigenlijk geen klachten over de standaard cpu koeler. Goede balans verder.

Enige waar je misschien nog op zou kunnen besparen is een pricewatch: Kingston A2000 1TB ipv de samsung evo.

Edit: Daar videobewerking wellicht ook belangrijk voor je is zou je nog kunnen overwegen een rx 5700 pulse te nemen ipv de xt, en dat verschil samen met 100 extra in een 3700x kunnen stoppen. Dat is eventueel nog een optie meer gericht op het bewerking dan gamen.

[ Voor 15% gewijzigd door Jivebunny op 11-10-2019 11:37 . Reden: overweging 3700x + rx5700 ipv 3600+rx5700xt toegevoegd ]

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)