Firefox als vervanger Chrome server 2012

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephandeman
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-09 12:51
Mijn vraag
Wij draaien al geruime tijd Chrome als hoofdbrowser op onze W2012 TS server. Het nadeel van Chrome is dat downloads altijd opgeslagen moeten worden en daarnaast vind ik Chrome persoonlijk vrij traag.
Er zijn ca. 35 TS users die nu Chrome gebruiken via een 'domme' computer die enkel RDP heeft waarmee ze dan op de server aanmelden.
Het grote nadeel van Chrome is dat je bestanden moet downloaden voor ze te openen. Met veel users die veel bestanden tijdelijk moeten openen, van intranet / leveranciers / producten etc. , is er veel vervuiling qua opslaggeheugen.
Ik heb zelf een W10 pc waar ik op den duur ben overgestapt op Firefox. Downloads komen in de temp map die ze automatisch verwijderd en voor mijn gevoel is deze sneller dan Chrome.

Vraag: Wat gebruiken jullie voornamelijk op een ts server met veel users als browser? Heeft Chrome de overhand, of Firefox, of is Firefox voor server omgeving echt af te raden?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Server 2012 als ts server met chrome en domme clients die enkel met rdp verbinding maken met de ts server.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Via Google vind je hier geen duidelijk antwoord in. Het is natuurlijk grotendeels gebaseerd op gevoel. Het beste antwoord krijg je m.i. van mensen met ervaring in 1 van beide browsers op een server omgeving.
Natuurlijk kan ik gewoon firefox installeren, maar als het niet of nauwelijks verbetering brengt dan is het de moeite niet waard.

Beste antwoord (via Stephandeman op 14-10-2019 11:08)

• Xelefim
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-10-2024
Hero of Time schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:11:
Wij maken zelf een site die voornamelijk in Chrome wordt getest. Om die reden staat op onze RDS omgeving Chrome. Recentelijk heb ik er Firefox bij gezet, als alternatief en als men wat moet testen wat in Chrome niet lekker wil.
Ik zou Firefox overigens niet als oplossing zien, want het standaard gedrag van FF is dat het ook zaken direct opslaat in Downloads.

Als oplossing voor je probleem, dat de Downloads volloopt, is de map Downloads omleiden naar een andere locatie. Bijvoorbeeld een fileserver waar je dan een taak op laat draaien die elke nacht/weekend bestanden ouder dan x dagen verwijdert.
Van zodra je verandert naar FF moet je sowieso jullie dev(s) op de hoogte brengen dat er een browser switch gedaan zal worden.

Dit aangezien het goed mogelijk dat buttons/layouts niet meer zullen werken of niet meer mooi weergeven worden.

Persoonlijk zien we Chrome als een RAM-killer en raden we het af bij RDS omgevingen maar FF kan ook wat ‘slurpen’.

Wat wel is, is dat webapps met veel visuele features en bewegende beelden beter in Chrome weergeven worden dan in IEX / FF. Dit is natuurlijk wél moeilijk te ‘bewijzen’.

Als tip zou ik hierom toch aanraden om in Chrome te blijven en een andere oplossing te vinden voor je downloads locatie probleem. Lees je in op admx GPO implementaties of bouw een PowerShell script die de betreffende mappen ‘cleaned’ bij login bijvoorbeeld. Indien de gebruikers werken met redirected folders of profile disks is dit zeer makkelijk te doen.

- BSc TI + CCNA R&S (Expired ofcourse) + CCNA SEC (Also expired ofc)-

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 16:29

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Stephandeman schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:21:
Het grote nadeel van Chrome is dat je bestanden moet downloaden voor ze te openen. Met veel users die veel bestanden tijdelijk moeten openen, van intranet / leveranciers / producten etc. , is er veel vervuiling qua opslaggeheugen.
Ik heb zelf een W10 pc waar ik op den duur ben overgestapt op Firefox. Downloads komen in de temp map die ze automatisch verwijderd en voor mijn gevoel is deze sneller dan Chrome.
Is het niet handiger om gewoon de default download location van Chrome aan te passen naar een TEMP map?

Verder zou ik de browserkeuze ook vooral laten afhangen van compatibiliteit met de webpagina's / applicaties die daarmee geopend worden. Let op dat Firefox als nadeel heeft dat deze een eigen certificate store heeft, en geen gebruik maakt van de certificate store van Windows.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wij maken zelf een site die voornamelijk in Chrome wordt getest. Om die reden staat op onze RDS omgeving Chrome. Recentelijk heb ik er Firefox bij gezet, als alternatief en als men wat moet testen wat in Chrome niet lekker wil.
Ik zou Firefox overigens niet als oplossing zien, want het standaard gedrag van FF is dat het ook zaken direct opslaat in Downloads.

Als oplossing voor je probleem, dat de Downloads volloopt, is de map Downloads omleiden naar een andere locatie. Bijvoorbeeld een fileserver waar je dan een taak op laat draaien die elke nacht/weekend bestanden ouder dan x dagen verwijdert.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-09 16:20
Je hebt voor Chrome gewoon een admx beschikbaar, zodat je zo allerlei settings kunt regelen als download locatie etc. Zie https://support.google.com/chrome/a/answer/187202?hl=nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Firefox werkt alleen goed als je gebruikers verplicht gebruik te maken van firefox sync.
Het beleid is dusdanig dat elke nieuwe point release de profielen reset. Bekend euvel op onze TS omgevingen inmiddels.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nelizmastr schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 17:52:
Firefox werkt alleen goed als je gebruikers verplicht gebruik te maken van firefox sync.
Het beleid is dusdanig dat elke nieuwe point release de profielen reset. Bekend euvel op onze TS omgevingen inmiddels.
Huh? Je wilt dus beweren dat als je van 69.0.1 naar 69.0.2 ging en nu naar 69.0.3 gaat, je instelling gereset worden in FF? En om dat dan te voorkomen, men maar Firefox Sync (en dus een Mozilla account) moeten gebruiken?

Ik heb dat werkelijk nog nooit gehoord of überhaupt meegemaakt. En ook nooit nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Hero of Time schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 19:50:
[...]

Huh? Je wilt dus beweren dat als je van 69.0.1 naar 69.0.2 ging en nu naar 69.0.3 gaat, je instelling gereset worden in FF? En om dat dan te voorkomen, men maar Firefox Sync (en dus een Mozilla account) moeten gebruiken?

Ik heb dat werkelijk nog nooit gehoord of überhaupt meegemaakt. En ook nooit nodig gehad.
Ik bedoelde major versie, excuus. Dus van 68 naar 69. Onze TS omgevingen hebben het al een paar keer gehad. Mozilla support gaf aan dat het een feature was. Ze brengen meerdere majors per jaar uit, dus dat is knudde.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ook met major versies nog nooit gehad. Thuis draai ik Linux (net als op m'n PC op werk) en hier ook nog nooit gehad dat m'n profiel gereset werd. Op kantoor hebben we nog een paar stand-alone pctjes staan met Firefox en ook die hebben nooit een profiel reset gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Question Mark schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:53:
[...]

Let op dat Firefox als nadeel heeft dat deze een eigen certificate store heeft, en geen gebruik maakt van de certificate store van Windows.
Je kunt in Firefox ook instellen dat de Windows certificate store gebruikt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 16:29

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

downtime schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 11:44:
[...]

Je kunt in Firefox ook instellen dat de Windows certificate store gebruikt moet worden.
Lees het idd, die feature is later kennelijk toegevoegd. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Xelefim
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-10-2024
Hero of Time schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:11:

Van zodra je verandert naar FF moet je sowieso jullie dev(s) op de hoogte brengen dat er een browser switch gedaan zal worden.

Dit aangezien het goed mogelijk dat buttons/layouts niet meer zullen werken of niet meer mooi weergeven worden.

Persoonlijk zien we Chrome als een RAM-killer en raden we het af bij RDS omgevingen maar FF kan ook wat ‘slurpen’.

Wat wel is, is dat webapps met veel visuele features en bewegende beelden beter in Chrome weergeven worden dan in IEX / FF. Dit is natuurlijk wél moeilijk te ‘bewijzen’.

Als tip zou ik hierom toch aanraden om in Chrome te blijven en een andere oplossing te vinden voor je downloads locatie probleem. Lees je in op admx GPO implementaties of bouw een PowerShell script die de betreffende mappen ‘cleaned’ bij login bijvoorbeeld. Indien de gebruikers werken met redirected folders of profile disks is dit zeer makkelijk te doen.

- BSc TI + CCNA R&S (Expired ofcourse) + CCNA SEC (Also expired ofc)-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Xelefim schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 17:32:
[...]

Wij gaan niet direct over op FF als vervanger voor Chrome. Ik heb het er voornamelijk voor mijzelf op gezet, omdat ik Chrome niet fijn vind. Het merendeel van onze klanten raden wij voor de site nog steeds Chrome aan, juist omdat er zo veel mee wordt getest door de ontwikkelaars.

Wel heb ik bij de ontwikkelaars al eens aangegeven om ook met o.a. FF te testen, omdat daar toch nog wel eens dingen net iets anders gaan en daar wil je als ontwikkelaar iig toch wel van op de hoogte zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephandeman
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-09 12:51
Bedankt voor alle reacties. 1 van onze meest gebruikte programma's is ontwikkeld in en voor Chrome. Persoonlijk geef ik Firefox de voorkeur.

De mappen automatisch cleanen of aanpassen naar een andere temp map is uiteraard mogelijk. Dit had ik al eens getest door 1 download map voor alle gebruikers. Dan komen echter ook mogelijke persoonlijke documenten in die map, wat weer niet de bedoeling is. Automatisch legen is geen optie, want dan worden straks documenten verwijderd die wel bewaard moesten blijven. Het kan simpel klinken, maar het moest heel simpel en logisch voor de medewerkers zijn, die hebben er geen kaas van gegeten.

Zoals de meeste aangeven is het het verstandigst om bij Chrome te blijven, omdat daar ook onze applicatie voor is ontwikkeld. If it ain't broke, don't fix it. Op basis van jullie advies hierin laten we de situatie zoals het is.

Bedankt voor de voors en tegens en jullie ervaringen!
Pagina: 1