Aanhanger zwaarder dan mag volgens kenteken auto

Pagina: 1
Acties:
  • 21.132 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-04 14:42
Long story short: is het verzekeringstechnisch toegestaan om met een <10% zwaardere aanhanger te rijden dan volgens het kenteken van de auto mag?

Long story:

Ik sta voor de vervelende opgave een nieuwe leaseauto te moeten/mogen uitzoeken. Een van de kanshebbers is een Mazda CX-30 met SkyActive-X motor (2 liter, 180pk). Volgens de specificatie mag deze auto een geremde aanhanger van maximaal 1300kg trekken.

Ik wil er een paardentrailer mee gaan trekken die volgens aanhanger-kenteken 750kg weegt en een maximale massa mag hebben van 1600kg. Dat betekent dat er tot 850kg paard (of iets anders) in gestopt mag worden.
We hebben een paard dat ongeveer 650kg weegt.
De werkelijke aanhangermassa wordt dus 750+650=1400kg.

Om qua B-rijbewijs met deze combinatie te mogen rijden, moeten we de aanhanger terug laten keuren tot 1500kg. Dan blijft de totale maximale massa van auto+aanhanger onder de 3500kg, waardoor je geen E-rijbewijs nodig hebt. Los daarvan: ik heb een BE-rijbewijs, waardoor dit sowieso geen probleem is.

Het probleem waar ik voor sta is: hoe dan ook ga ik over de 1300kg heen die de auto volgens zijn specifcaties mag trekken. Volgens de Mazda-dealer is dat geen probleem, zeker niet met de 180pk motor. Die 1300kg geldt namelijk voor alle CX-30 modellen, ongeacht de motor die er in ligt. Die 1300kg is bepaald met o.a. in het achterhoofd dat hij ook vanuit stilstand weg moet kunnen rijden op een 20% helling en dat de uitstootnormen niet boven een bepaalde grens mogen komen, enz.
Lijkt me op zich plausibel, dat risico wil ik wel nemen. Tenslotte is de overschrijding maar minder dan 10% (1400kg t.o.v. 1300kg).

Als ik op https://auto-en-vervoer.i...agen-of-caravan-2019.html kijk voor eventuele boetes, dan lijken die alleen uitgedeeld te worden bij overschrijding van meer dan 10%, dus dat zal ook wel los lopen.

Maar stel je voor dat er een ongevaal gebeurt tijdens het rijden met deze combinatie: zou de verzekering dan moeilijk kunnen gaan doen? Als dat het geval is, moet de CX-30 namelijk helaas afvallen, want dat is een risico dat ik niet wil nemen.

Computers follow your orders, not your intentions.

Beste antwoord (via Big Mama op 11-10-2019 09:42)

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-04 23:41
Zou het zelf niet doen, puur omdat de verzekeraar juist moeilijk kan doen bij uitbetalen. Puur het feit dat het zo krap zit, zou ik kijken voor een andere auto.

[ Voor 76% gewijzigd door corporalnl op 11-10-2019 09:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:19
Ik zou deze vraag bij de verzekering neerleggen, dat is de enige reactie waar je je later op kan beroepen. Coulance kun je niet vanuit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend1987
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-04 20:54
Dat van de boete's klopt idd. Alleen bij een ongeval zal de verzekering altijd een rapport van de politie opvragen. Wanneer hierin word vermeld dat dat je overgewicht had maar dat er niet word vervolgd omdat dit pas word gedaan na een overschrijding van meer dan 10 procent dan ziet de verzekeraar dat ook.

Wanneer je zelf een ongeval hebt met letsel of iemand letsel toebrengt loopt dit vaak in de 10K tot zomaar 100K. Als de verzekeraar een mogelijkheid heeft om eronder uit te komen dan doen ze het maar al te graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
I-King schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:11:
Ik zou deze vraag bij de verzekering neerleggen, dat is de enige reactie waar je je later op kan beroepen. Coulance kun je niet vanuit gaan.
Het wordt een lease-auto, en het is nog niet bekend waar deze geleased zal gaan worden (afhankelijk van offertes van leasemaatschappijen). Dus daardoor ook niet niet bekend welke verzekering/verzekeraar het zal gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:30
En als je naar een CX-5 kijkt met een 165PK Motor?

Misschien wat kaler, maar deze mag 1800kg trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _gibeon_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-04 14:34
WA verzekering moet uitkeren, tenzij er sprake is van grove nalatigheid. Dat is ook de basis van Wettelijke Aansprakelijkheid. Zo keert de verzekering (bijvoorbeeld) ook uit als je door rood rijd en daardoor een ongeluk veroorzaakt. Verhalen over WA verzekeringen die niet uitkeren zijn vooral spookverhalen.

10% lijkt me geen grove nalatigheid, je zult alleen wel moeten doen alsof het geen voorbedachte rade is. Ofwel, doen alsof dit topic er nooit is geweest en vooral niet navragen bij je verzekering. Het is dus vooral de vraag of je dit moreel gezien moet willen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Er word toch altijd gesproken over ledig gewicht + laadvermogen?

Dit om niet eerst te hoeven wegen of je met een aanhanger mag rijden. Daarnaast mag je natuurlijk niet over het laadvermogen heen.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
Arend1987 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:16:
Wanneer je zelf een ongeval hebt met letsel of iemand letsel toebrengt loopt dit vaak in de 10K tot zomaar 100K. Als de verzekeraar een mogelijkheid heeft om eronder uit te komen dan doen ze het maar al te graag.
Dat is precies mijn punt.
Volgens mij is dit zo'n beetje hetzelfde als wanneer je een aanrijding hebt veroorzaakt terwijl je 86km/u reed waar je maar 80km/u mocht gaan. Niet voldoende voor de politie om te bekeuren, maar wel een overschrijding van de regelgeving. Dat is toch ook geen reden voor een verzekering om niet thuis te geven?
Het wordt natuurlijk heel anders wanneer je 140km/u reed, waar je 80km/u mocht, of - om ontopic te blijven - wanneer je 2200kg trok waar maar 1300kg was toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
pyrofielo schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:24:
Er word toch altijd gesproken over ledig gewicht + laadvermogen?

Dit om niet eerst te hoeven wegen of je met een aanhanger mag rijden. Daarnaast mag je natuurlijk niet over het laadvermogen heen.
Dat 'ledig gewicht + laadvermogen' heeft te maken met of je het juiste rijbewijs hebt: auto (ledig gewicht + laadvermogen) + aanhanger (ledig gewicht + laadvermogen) mag niet meer zijn dan 3500kg om met een B-rijbewijs mee te rijden. Kom je daarboven, dan heb je een BE-rijbewijs nodig.

Het laadvermogen van de auto wordt niet overschreden
Het laadvermogen van de trailer wordt niet overschreden
Het gewicht wat aan de trekhaak mag hangen volgens het kenteken van de auto, wordt wel (minimaal) overschreden.

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +5 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-04 23:41
Zou het zelf niet doen, puur omdat de verzekeraar juist moeilijk kan doen bij uitbetalen. Puur het feit dat het zo krap zit, zou ik kijken voor een andere auto.

[ Voor 76% gewijzigd door corporalnl op 11-10-2019 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
g00gle schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:23:
En als je naar een CX-5 kijkt met een 165PK Motor?

Misschien wat kaler, maar deze mag 1800kg trekken.
Klopt, heb ik naar gekeken. Maar:
- die is niet leverbaar met SkyActive-X motor (die ik wel graag wil ivm zuinigheid en meer vermogen)
- ik zit niet lekker in de stoelen van een CX-5, wel in die van de CX-30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Big Mama schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:34:
[...]

Klopt, heb ik naar gekeken. Maar:
- die is niet leverbaar met SkyActive-X motor (die ik wel graag wil ivm zuinigheid en meer vermogen)
- ik zit niet lekker in de stoelen van een CX-5, wel in die van de CX-30.
Dat kan alleen de verzekeringmaatschappij je vertellen, misschien een aantal bellen en kijken wat het gemiddelde is?

[ Voor 35% gewijzigd door Fly-guy op 11-10-2019 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-04 13:46

Acid_Burn

uhuh

Exact dezelfde vraag werd hier gesteld:
https://www.anwb.nl/experts/auto/92/maximum-massa-aanhanger

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Big Mama
Hmmmm, ik neig nu toch naar de 'better safe than sorry' optie, om eventuele problemen met de verzekering te voorkomen. Je kunt natuurlijk niet aankomen met 'maar de Mazda-dealer zei dat dit geen probleem zou zijn...'.
Dan moet de CX-30 maar afvallen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenEHV
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-04 07:09
Je aanhanger mag nooit gekeurd zijn voor een gewicht groter dan wat de auto mag trekken. De auto mag 1300 KG trekken, dus je mag de aanhanger/trailer niet eens leeg trekken. Als je dat wel doet rij je met een onverzekerde combinatie.

Een mogelijke optie in om de trailer te laten 'herkeuren' naar 1300 KG. dan mag de auto hem trekken. Kost je omgeveer €80,- geloof ik. Je rijd dan met een verzekerde combinatie. Als je de trailer trekt met het paard er in is de combinatie dus te zwaar. Volgens mij (ten minste 10 jaar geleden) kon je hier wel een boete voor krijgen (en je mag eventueel niet verder rijden i.v.m. overbelading), maar je combinatie is dan wel verzekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
Klopt, maar de antwoorden op de vraag zijn niet bepaald eensluidend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gandalfdroes
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:08
Het gewicht dat een auto mag trekken is altijd op het type dus onafhankelijk van je motor, daarmee heeft de dealer gelijk.
Maar het gewicht van de auto en daarmee wat de remmen van de auto kunnen remmen is datgene wat het aanhanger gewicht bepaald.
Dus de vraag is eerder, kan jouw nieuwe lease wagen dat gewicht ook nog steeds goed remmen, bij minder dan 10% overschrijding lukt dat wel, zeker bij een nieuwe wagen met nieuwe remmen.
Je kan gewoon algemeen een paar verzekeringen bellen als jij nog niet weet waar je auto verzekerd wordt en dit aan hun voorleggen, dan weet je een beetje wat zij zullen zeggen.
Ik ben het ook eens met wat eerder gezegd wordt, dat eea afhankelijk is wat politie schrijft in hun rapport, daar zal de verzekering op afgaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Big Mama
JeroenEHV schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:39:
Je aanhanger mag nooit gekeurd zijn voor een gewicht groter dan wat de auto mag trekken. De auto mag 1300 KG trekken, dus je mag de aanhanger/trailer niet eens leeg trekken. Als je dat wel doet rij je met een onverzekerde combinatie.

Een mogelijke optie in om de trailer te laten 'herkeuren' naar 1300 KG. dan mag de auto hem trekken. Kost je omgeveer €80,- geloof ik. Je rijd dan met een verzekerde combinatie. Als je de trailer trekt met het paard er in is de combinatie dus te zwaar. Volgens mij (ten minste 10 jaar geleden) kon je hier wel een boete voor krijgen (en je mag eventueel niet verder rijden i.v.m. overbelading), maar je combinatie is dan wel verzekerd.
Dat klopt niet.
Wat de auto mag trekken, heeft te maken met hoeveel de aanhanger+belading daadwerkelijk weegt. En niet wat 'ledig gewicht + laadvermogen' is. Dat laatste is alleen bepalend voor welk rijbewijs je nodig hebt.
De reden hiervoor is dat een politieagent daardoor puur op basis van de kentekens kan controleren of de bestuurder het juiste rijbewijs heeft. Anders had elke agent een weegbrug mee moeten nemen...

[ Voor 8% gewijzigd door Big Mama op 11-10-2019 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-04 11:41
Ik kan me goed voorstellen dat een verzekeraar bij een zware schade hier zeker onder uit zal willen komen. Daarbij zou ik met dit soort gewichten als behandelaar eerder 'in de gaten hebben' dat er een overtreding is geweest, 10% van 80 kilo is 88 kilo, en dat valt wellicht minder op als dat op een formulier staat dan dat er genoteerd staat dat er 1430kg is getrokken waar 1300 is toegestaan.

Als je dat ding regelmatig trekt, zou ik het gewoon niet doen. Ik heb jaren geleden ook n keer n aanhanger achter de wagen gehad die achteraf te zwaar bleek te zijn, maar deed dat niet doelbewust. Ik merkte wel dat de auto gewoon een stuk minder comfortabel/veilig reageerde, dus persoonlijk zou ik de maxima aanhouden.
_gibeon_ schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:23:
WA verzekering moet uitkeren, tenzij er sprake is van grove nalatigheid. Dat is ook de basis van Wettelijke Aansprakelijkheid. Zo keert de verzekering (bijvoorbeeld) ook uit als je door rood rijd en daardoor een ongeluk veroorzaakt. Verhalen over WA verzekeringen die niet uitkeren zijn vooral spookverhalen.
Natuurlijk keert een verzekeraar uit aan de tegenpartij, altijd. Dat is het probleem ook niet. Het probleem waar TS tegenaan kan lopen is dat de verzekeraar vervolgens dat geld bij TS komt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenEHV
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-04 07:09
Als je de vraag trouwens extern wilt stellen moet je bij het RDW zijn en niet de verzekeraar. Je moet een geldig rijbewijs en voertuig combinatie hebben om de NL weg op te mogen. Daar gaat het RDW over. Als dat zo is ben je verzekerd (indien je uiteraard een verzekering hebt, maar dat kan bij een leaseauto nooit een probleem zijn lijkt mij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IQM
  • Laatst online: 25-04 00:13

IQM

Kort en bondig: Het kan misschien wel maar het mag niet.

Dat de maximale massa van de aanhanger (1600kg) hoger is dan het maximale trekgewicht van de auto (1300kg) is geen probleem. Maar de werkelijke massa (1400kg) mag niet boven het maximale trekgewicht uitkomen. Dan ben je overbeladen en in overtreding. Dit is voor een verzekering een reden om bij een ongeval niet te hoeven uitkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Big Mama schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:41:
[...]

Dat klopt niet.
Wat de auto mag trekken, heeft te maken met hoeveel de aanhanger+belading daadwerkelijk weegt. En niet wat 'ledig gewicht + laadvermogen' is. Dat laatste is alleen bepalend voor welk rijbewijs je nodig hebt.
Dat is niet wat de RDW zegt. Die zeggen dat je alleen trailers mag trekken die een tmm hebben die niet hoger is dan wat op jouw kenteken geregistreerd staat.
Na controle van het het voertuig in het kentekenregister kan ik u melden dat de auto maximaal 1800 kg mag trekken. De aanhanger heeft een maximale massa van 2400 kg. Dat houdt in dat de aanhanger niet achter de auto gekoppeld mag worden omdat het maximale gewicht 600 kg te zwaar is.
Als u de aanhanger toch bij deze auto wilt gebruiken moet u het toegestane maximum gewicht (TTM) verlagen naar 1800 kg.
Of ze ook gelijk hebben......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
JeroenEHV schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:42:
Als je de vraag trouwens extern wilt stellen moet je bij het RDW zijn en niet de verzekeraar. Je moet een geldig rijbewijs en voertuig combinatie hebben om de NL weg op te mogen. Daar gaat het RDW over. Als dat zo is ben je verzekerd (indien je uiteraard een verzekering hebt, maar dat kan bij een leaseauto nooit een probleem zijn lijkt mij).
Ik heb sowieso een geldig rijbewijs, want ik heb een BE-rijbewijs waarmee ik een combi mag trekken van >3500kg (eigen gewicht + laadvermogen). Het punt is dat ik de auto 'een beetje buiten zijn specificaties' ga rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IQM

IQM

Fly-guy schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:46:
[...]

Dat is niet wat de RDW zegt. Die zeggen dat je alleen trailers mag trekken die een tmm hebben die niet hoger is dan wat op jouw kenteken geregistreerd staat.

[...]

Of ze ook gelijk hebben......
Zo heeft mijn instructeur voor het E-rijbewijs het mij niet uitgelegd. Je mag met een B rijbewijs prima een tandemasser met hogere MTM dan je rijbewijs toestaat rijden. Je mag hem dan alleen niet volladen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Big Mama
Bedankt voor jullie inzichten. Ik heb de knoop doorgehakt en ga de geplande proefrit in de CX-30 afbellen: die gaat het niet worden.
Er zijn voldoende andere kanshebbers: Skoda Karoq of Kodiaq, Opel Grandland-X, Seat Ateca, Kia Xceed, Hyundai Tucson ... genoeg te kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

IQM schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:48:
[...]

Zo heeft mijn instructeur voor het E-rijbewijs het mij niet uitgelegd. Je mag met een B rijbewijs prima een tandemasser met hogere MTM dan je rijbewijs toestaat rijden. Je mag hem dan alleen niet volladen.
jip, het maakt tegenwoordig uit wat de belading is... en niet wat je je mag laden..

Ik mag best een aanhanger met max gewicht van 3500 kg achter een twingo hangen mits leeg ( en mits leeg niet zwaarder dan max trekgewicht)

https://www.anwb.nl/experts/auto/92/maximum-massa-aanhanger

nu is het gewicht van paard natuurlijk lastig..

euhmmmm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IQM

IQM

Big Mama schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:47:
Het punt is dat ik de auto 'een beetje buiten zijn specificaties' ga rijden.
Doe het niet. De kans dat de trailer met paard met de auto 'aan de haal gaat' is heel reëel. De auto is gewoon te licht voor deze combi. Stel dat het paard schrikt en plotseling tegen de zijkant aan komt waardoor de trailer begint te slingeren. Dan is de massa van de auto niet voldoende om dit uit zichzelf te corrigeren en wordt de auto meegesleurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:29

Croga

The Unreasonable Man

Big Mama schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:09:
Volgens de Mazda-dealer is dat geen probleem, zeker niet met de 180pk motor. Die 1300kg geldt namelijk voor alle CX-30 modellen, ongeacht de motor die er in ligt.
Ik vindt dit heel erg kort door de bocht van die dealer. Maximale trek massa is niet alleen afhankelijk van het vermogen van de motor. Ook de belastbaarheid van het chassis en de versnellingsbak hebben hier mee te maken; Die eerste is zowieso niet afhankelijk van de motor, die tweede kán anders zijn maar hoeft niet.

Ofwel: Zeker niet aan beginnen. Een ongeluk is wellicht een zorg, een auto die gewoon uit elkaar dondert een veel realistischere. Als jij 180pk op je voorwielen zet en aan de achterkant valt er een dwarsbalk van de auto af dan gaat die dealer plots een heel ander verhaal vertellen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:27
Als je regelmatig met die combinatie op pad gaat zou ik zoeken naar een auto waarbij je ruim binnen de als maximum aangegeven gewichten blijft.

Het maximale trekgewicht wordt voor maar een heel klein deel bepaald door het motorvermogen.
Veel belangrijker is dat de auto de aanhanger onder controle kan houden bij bijvoorbeeld een uitwijkmanoeuvre, noodstop of als het paard onrustig wordt.

Voor een trekauto moet je ook niet direct kijken naar de PK's van de motor maar naar het koppel (NM) dat de motor levert.
Simpel gezegd zorgt het koppel er voor dat je in beweging komt en de PK zorgen voor een hogere top snelheid.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Niet online
Big Mama schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:28:
[...]

Dat 'ledig gewicht + laadvermogen' heeft te maken met of je het juiste rijbewijs hebt: auto (ledig gewicht + laadvermogen) + aanhanger (ledig gewicht + laadvermogen) mag niet meer zijn dan 3500kg om met een B-rijbewijs mee te rijden. Kom je daarboven, dan heb je een BE-rijbewijs nodig.

Het laadvermogen van de auto wordt niet overschreden
Het laadvermogen van de trailer wordt niet overschreden
Het gewicht wat aan de trekhaak mag hangen volgens het kenteken van de auto, wordt wel (minimaal) overschreden.
Maja daar heb je dan toch ook precies je antwoord?
Je mag die trailer niet achter die auto hangen (ongeacht je rijbewijs)
De vraag of het verzekerd is... tjah wat niet mag is meestal niet verzekerd.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nachtnet
  • Laatst online: 10:48
en wat als je nu de aanhanger ruilt voor een iets lichtere variant? Die wel onder de gewenste gewichten blijft?
bv een 1 1/2 paards trailer..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rAyy3wm5qKJSqnnR5JvNHOHl/full.png

[ Voor 9% gewijzigd door nachtnet op 11-10-2019 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:00
Big Mama schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:51:
Er zijn voldoende andere kanshebbers: Skoda Karoq of Kodiaq, Opel Grandland-X, Seat Ateca, Kia Xceed, Hyundai Tucson ... genoeg te kiezen.
Ik vind de Mazda veruit de beste, mooiste en leukste auto. En zeker top met die nieuwe Skyactiv-X motor. Ik zou (net als hierboven aangegeven) kijken voor een andere trailer als dat mogelijk i.c.m. je paard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:58
IQM schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:52:
[...]

Doe het niet. De kans dat de trailer met paard met de auto 'aan de haal gaat' is heel reëel. De auto is gewoon te licht voor deze combi. Stel dat het paard schrikt en plotseling tegen de zijkant aan komt waardoor de trailer begint te slingeren. Dan is de massa van de auto niet voldoende om dit uit zichzelf te corrigeren en wordt de auto meegesleurd.
Het gaat om een geremde aanhanger, massa is dan op zich niet het probleem qua stabiliteit. Als je aanhanger de auto gaat opdrukken drukt ie zichzelf in de remmen. Ongeremd is het een ander verhaal, dan is je aanhanger gewoon een ongeleid projectiel die door je auto getemd moet worden.

Vergelijk eens een Peugeot 206 1.6 16V benzine met een Peugeot 206 1.4 diesel. De eerste is 1025kg, de tweede is 949kg. Beide mogen 1100kg geremd trekken (meer dan de auto zelf!), de zwaardere auto mag 36kg meer ongeremd trekken.

Verder heeft een goede belading meer invloed dan massa. Je kunt een ongeremde aanhanger opladen tot 1000kg en zonder gevolgen gaan rijden (als je banden en as dat kunnen dragen), maar als je een paar flinke tegels te ver achter de as legt van een verder lege aanhanger kan je een flinke ravage veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

_JGC_ schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:50:

Het gaat om een geremde aanhanger, massa is dan op zich niet het probleem qua stabiliteit. Als je aanhanger de auto gaat opdrukken drukt ie zichzelf in de remmen. Ongeremd is het een ander verhaal, dan is je aanhanger gewoon een ongeleid projectiel die door je auto getemd moet worden.
Geremd of ongeremd maakt geen verschil. De oplooprem doet helemaal niets als de aanhanger uitbreekt. Tot de kritische snelheid van de combinatie zal een slingerbeweging vanzelf ophouden. Echter als de massa van de aanhanger te groot is ten opzichte van de massa van het trekkende voertuig dan wordt de kritische snelheid drastisch verlaagd en gaat de aanhanger met de auto aan de haal.
Het feit dat een paard beweegt maakt de massa ook nog variabel en onvoorspelbaar wat het nog lastiger te corrigeren maakt.

Bij een geremde aanhanger kun je een Trailer Control systeem laten monteren. Het TC systeem zal in dat geval de wielen onafhankelijk afremmen om de slingerbeweging eruit te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09:37
Ik heb liever niet dat je met een auto aanhanger combi rondrijdt die volgens de specificaties van de fabriekant niet voldoet. Zeker niet bij mij of mijn kinderen in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:48
Ik sluit me bij de anderen aan, dat maximale trekgewicht overschrijden is nooit een goed idee.
Buiten het uitbreken is de kans aanwezig dat langzaam je balken het begeven. Dat kan lang goed gaan en dan ineens krak midden op de snelweg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:07
sowieso rijdt je een stuk rustiger en fijner als je een auto die meer aankan dan de aanhanger liever dat hij meer mag trekken dan dat je maximaal toegestaan laadvermogen + eigen gewicht van aanhanger is. Dit zorgt er alleen maar voor dat je stabieler op weg ligt. Vooral gezien paarden blijven staan in de trailer, en dus een stuk instabieler zijn dan bijvoorbeeld een aanhangwagen vol met hout, dat gewoon tegen de bodem van de aanhanger aan ligt.

[ Voor 4% gewijzigd door 99ruud99 op 11-10-2019 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
gandalfdroes schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:40:
Het gewicht dat een auto mag trekken is altijd op het type dus onafhankelijk van je motor, daarmee heeft de dealer gelijk.
Nee, dat is een keuze van de fabrikant/importeur.
Trekgewichten kunnen wel degelijk per type verschillen.
Eco versies of juist de sportieve versies mogen bij Ford vaak (bijna) niets trekken.
Dit vanwege de koeling, maar ook een ander uitlaatsysteem heeft al invloed (al is het maar omdat er een grote demper in de weg zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 28-04 21:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het is lease en niet jouw auto. Als kenteken / RDW zegt "mag niet" dan mag het niet. Als er iets gebeurt zegt de leasemij "u was fout, wij dekken niet" en dus jouw schade. Dat wil je echt niet.

Zou verder sowieso je E rijbewijs gaan halen. Kost je 800 euro, stuk minder gezeik.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
The Eagle schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:01:
Zou verder sowieso je E rijbewijs gaan halen. Kost je 800 euro, stuk minder gezeik.
TS heeft het E rijbewijs al. Maar dat lost zijn probleem niet op. De trailer blijft te zwaar voor de auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:32
De auto is letterlijk en figuurlijk te licht voor 1300 kg . Er is een zogenaamde 75% regel voor ( ook bijv. caravans ) om in alle situaties overwicht te hebben op de aanhanger . De hoge ' windgevoelige ' opbouw maakt dit anders dan bijv. 1300kg zand in een lage aanhanger.

Ledig gewicht auto : 1350kg
massa rijklaar incl 1 bestuurder : 1450kg
75% van 1450kg : 1087.5kg

Vaak zit er tussen daadwerkelijk ledig gewicht van zowel auto en aanhanger nog wel verschil adhv opties en accesoires ( trekhaak/reservewiel ? ) . Dan heb je het nog niet eens over je losse spullen zoals zadels etc.
Per saldo dus niet doen . Andere auto of andere trailer kiezen ( let op dat ie geremd is )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:27
Die 75% regel lijkt mij meer een goed bedoeld advies dan echt een regel.
Mijn auto heeft een rijklaar massa van 1625 kg en mag een geremde aanhanger van 1700 kg max trekken.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023

10% lijkt me geen grove nalatigheid, je zult alleen wel moeten doen alsof het geen voorbedachte rade is. Ofwel, doen alsof dit topic er nooit is geweest en vooral niet navragen bij je verzekering. Het is dus vooral de vraag of je dit moreel gezien moet willen. :)
10% is mogelijk geen grove nalatigheid als het een zooitje losse troep betreft waar je er gewoon iets teveel van erin hebt gestopt.

Maar als er slechts 1 ding in staat (paard) dan is 10% zeker wel grove nalatigheid, want er is geen mogelijkheid om bij normaal gebruik minder te wegen. Je kan niet de kop ervanaf halen en die op de passagiersstoel meenemen (nouja, kan wel maar het op locatie er weer aan bevestigen is zo problematisch)

f86
Big Mama schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:24:
[...]
Dat is precies mijn punt.
Volgens mij is dit zo'n beetje hetzelfde als wanneer je een aanrijding hebt veroorzaakt terwijl je 86km/u reed waar je maar 80km/u mocht gaan. Niet voldoende voor de politie om te bekeuren, maar wel een overschrijding van de regelgeving. Dat is toch ook geen reden voor een verzekering om niet thuis te geven?
Dat is zeker wel een reden voor een verzekering om niet thuis te geven, net zoals het voor de politie wel reden is om te bekeuren.

De reden dat de politie er niet voor bekeurt is vanwege meetfouten etc, niet omdat ze het niet willen hoor.
Als er genoeg geld mee gemoeid is gaat een verzekering al niet meer uitkeren als je 81km/u reed, mits die 81km/u maar hard genoeg gemaakt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:49

Spotmatic

Ken sent me

Voor mijn beeldvorming: hoe vaak vervoer je een paard?

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
Spotmatic schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 13:17:
Voor mijn beeldvorming: hoe vaak vervoer je een paard?
Wekelijks over een kleine afstand (4 km) over binnenwegen. Ongeveer 1 x per maand over een wat grotere afstand (25 - 100km) inclusief snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:39

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Stel je auto mag 1500kg trekken, maar de aanhanger weegt 500kg en mag max 2000kg wegen.

Dan mag je deze trekken, maar echter beladen tot 1500kg totaal, dus 500kg + 1000kg lading.

.
.
Het rijbewijs gaat echter altijd uit van het Laadvermogen van een aanhanger, daarom mag je dus met een teruggekeurde aanhanger vaak wel met rijbewijs B rijden.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Big Mama schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 13:22:
[...]

Wekelijks over een kleine afstand (4 km) over binnenwegen. Ongeveer 1 x per maand over een wat grotere afstand (25 - 100km) inclusief snelweg.
Oké, dan snap ik dat je dagelijkse auto dit aan moet kunnen. Voor incidenteel vervoer (paar keer per jaar) zou het logischer zijn als je tijdelijk een andere auto regelt (huurt of leent).

Was ik het zelf dan had ik waarschijnlijk gekozen voor een goedkopere en kleinere auto in de lease, met daarnaast een wat oudere privé-auto speciaal voor dit soort zwaar vervoer. Oudere auto's die meer mogen trekken dan je nodig hebt zijn namelijk vrij makkelijk te vinden. Neem bijvoorbeeld een ouder type Subaru Forester AWD (dus 4x4): 1500kg geremd en door de vierwielaandrijving misschien wat sterker/veiliger.

Succes met je zoektocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
Jaapio_B schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:44:
Die 75% regel lijkt mij meer een goed bedoeld advies dan echt een regel.
Mijn auto heeft een rijklaar massa van 1625 kg en mag een geremde aanhanger van 1700 kg max trekken.
Dat is het ook , alleen zoals aangegeven verschilt dit nogal per aanhanger met name door het effect van de wind op een opbouw en daardoor sneller slingert . Die 1700 kg zal dus ook prima gaan in de 9/10 situaties. Let wel op dat sommige fabrikanten een hoog trekgewicht afgeven ( renault ) maar vervolgens ook een max trein massa hebben waardoor je ineens minder mag trekken .

voorbeeld;
ledig 1300kg
laadvermogen 600kg
trekgewicht 1700kg
max trein massa 3200 kg

Als je dus teveel in je auto hebt heb valt dat trekgewicht veel lager uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Geheel terzijde, het maximale trekgewicht wat is toegestaan heeft veel meer te maken met het remmen en sturen dan met het optrekken. Langzaam optrekken is minder schadelijk dan een auto die door een te zware aanhanger door zijn remmen wordt gedrukt of uit balans raakt/schaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-04 15:22
Wetgeving is heel simpel, je mag niet meer gewicht achter een auto hangen dan er op kenteken is geregistreerd. Waarom dat gewicht er staat is heel wisselend.

Je mag er prima een aanhanger achter te hangen die op kenteken meer mag wegen, dus dat is geen probleem, als je dit gewicht er maar niet achter hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

nldls schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 13:55:
Je mag er prima een aanhanger achter te hangen die op kenteken meer mag wegen, dus dat is geen probleem, als je dit gewicht er maar niet achter hangt.
Ja, mits je BE hebt; met B mag dat niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nuffy
Spotmatic schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 13:58:
[...]

klopt,
bij BE kijken ze naar ' werkelijk ' gewicht.
bij B naar ledig gewicht + laadvermogen van zowel auto en aanhanger , of beide onder 3500kg blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey117
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-04 14:02
Het is inderdaad niet verstandig om te gaan rijden met een aanhanger die je wettelijk gezien niet mag trekken met de auto. Of dat nu een paardenwagen of caravan is, als dat je hobby is, zul je daar met je auto rekening mee moeten houden.

Maar wellicht is het een idee om je probleem aan de andere kant op te lossen. Dus een aanhanger kopen met een lager eigen gewicht, of misschien je paard op dieet zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Laatst online: 28-04 21:57
Volgens mij heeft het het max gewicht van de te trekken aanhanger weinig te maken met het gewicht van de auto. Met mijn auto als extreem geval, welke 1600 mag trekken met een ledig gewicht van 1160. Lijkt mij persoonlijk bijzonder link, maarja... Wat dan wel dat maximaal te trekken gewicht bepaald vind ik wel interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Ik weet niet alle specificaties, maar maximaal remvermogen en de mogelijkheid om op bepaalde hellingen weg te rijden met het gewicht telt bijvoorbeeld mee, alsmede de constructiesterkte van het voertuig.

Per fabrikant verschilt ook hoe ze het aanpakken. Je kan het "zwakste" model pakken en die keuren. Dat is simpel en goedkoop. Alle "betere" modellen kunnen dat dan ook. Betekend alleen wel dat de prima capabele modellen op papier minder capabel zijn. Als fabrikant zal het een afweging zijn in hoeveel % van de verkopen dat een issue is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:17

Yucon

*broem*

Rijdt zo'n SkyActive-X motor wel lekker met een aanhanger? Dit zijn toch juist van die blokken die toeren moeten maken voor vermogen? Ik kan me voorstellen dat dat ook wel verstandig is om eens goed in te duiken.

[ Voor 22% gewijzigd door Yucon op 11-10-2019 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-04 15:22
[...]

Klopt, maar dit ging niet over de bestuurder maar over het trekkende voertuig. Overigens mag je met B tegenwoordig veel meer. Je hebt nu nieuwe aanhanger rijbewijzen. Met BE mag je door tot een ton of 7.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nuffy
Yucon schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 14:47:
Rijdt zo'n SkyActive-X motor wel lekker met een aanhanger? Dit zijn toch juist van die blokken die toeren moeten maken voor vermogen? Ik kan me voorstellen dat dat ook wel verstandig is om eens goed in te duiken.
Dat is persoonlijk wat je lekker vind rijden , maar een turboloze motor moet idd hoger in toeren dan een geblazen blok . Dat is tegenwoordig met alle isolatie en motor technieken ook geen herrie meer maar het kan op de snelweg zo een versnelling uitmaken.

Dan is het zo dat gewicht bergop pas begint te tellen en je beter af bent met veel koppel . Dat heeft mazda aardig voor mekaar voor een turboloos blok maar toch moet je toeren maken al zal dat dus in NL wel meevallen. De vrij lineaire krachtopbouw kan je ook als voordeel zien omdat je toch niet hard rijd . '

De motorische prestaties zijn weinig van invloed op het bepaalde trekgewicht maar het voegt wel enig comfort toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@Big Mama De kogeldruk mag je niet bij het trekkende gewicht op tellen, maar bij de laadcapaciteit van de auto. Uitgaan van 75 kg (geen idee hoe dat zit met bewegende lading als een paard) kom je maar een klein beetje boven de 1300kg uit. Uiteraard wel je paardentrailer netjes onderhouden en niet met oude banden op lage spanning rijden. Vergeet ook niet dat die 10% marge niet voor niets is. Bij een weegbrug van 50T heb je het bij 0,1% afwijking al over 50kg.

Als ik soms op de camping rond kijk wordt het daar veel bonter gemaakt met een doorgezakte achteras vanwege een fietsendrager/aanhanger, dakkoffer en vier personen in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
Als ik soms op de camping rond kijk wordt het daar veel bonter gemaakt met doorgezakte achteras vanwege een fietsendrager/aanhanger, dakkoffer en vier personen in de auto.
Dat is een ander verhaal , dat gewicht hoort bij
de MTM vd auto . Dat hij doorzakt heeft weer met de veren te maken en plaatsing van het gewicht ver achter de as. Vaak is de wielkast rand achter lager dan voor waardoor het ook optisch sneller zo lijkt . Van bijv. een peugeot 308 is bekend dat de veren 'slap' zijn en zie je vaak doorgehangen bij relatief weinig lading.
De meeste autos mogen wel 550-600kg laden en daar zit je met alles wat opnoemt niet gauw overheen.

4 personen x75kg
fietsendrager 20kg
dakkoffer vol 70kg
2 fietsen 50kg
Bagage 50kg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-04 08:21
TS heeft allang aangegeven dat hij verder gaat met zoeken naar een auto die wel geschikt is voor zijn gebruik, lezen jullie überhaupt wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:09

Twee reacties boven je:
1. Wat mag uw auto trekken?
De aanhanger (met belading) mag niet zwaarder zijn, dan het gewicht dat de auto mag trekken. Dit kunt u nakijken, als u de kentekens (van auto en aanhanger) op onze website intypt bij ‘voertuiggegevens ophalen’. U ziet dan:

· Welk gewicht uw auto mag trekken (onder ‘Gewichten, Aanhangwagen geremd/aanhangwagen ongeremd’) .

· Wat de aanhanger weegt (onder ‘ Gewichten, Massa ledig voertuig’ ) en wat de aanhanger met lading mag wegen (onder ‘ Gewichten, Toegestane max. massa voertuig’).

Voorbeeld
Uw auto mag 1.000 kilo trekken.
Uw caravan met lading mag maximaal 1.300 kg. wegen, dit noemen we de toegestane maximum massa (TMM).
In dit geval mag u de caravan beladen tot 1.000 kg.
Van ANWB.nl, reactie van de RDW.

Jouw verhaal is ooit waar geweest, maar dat is al (vrij lang) niet meer zo. Het gaat om de totale massa, niet om de toegestane massa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-04 22:34

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Is de Outlander plugin dan niet een alternatief, 1500 trekken en 4x4?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Laatst online: 00:14
Andere optie: Peugeot 508 SW 2019, mag 745kg ongeremd en 1600kg geremd trekken. 8)

Edit
De 508 SW met Blue HDi 180 EAT8 mag zelfs 1800kg trekken, zelfde geldt voor de Peugeot 5008 diesel met dezelfde motor als SUF meer je ding is.
Of je kiest de Peugeot 3008 met bovenstaande motorisering, 2000kg trekken!

[ Voor 58% gewijzigd door CriticalHit_NL op 11-10-2019 19:04 ]

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/vx79ef - https://valid.x86.fr/c6fhp7 - https://valid.x86.fr/k7v9mf - https://valid.x86.fr/4x989t | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10:18
een andere voorwaarde voor rijden met B en een aanhanger is dat het lege gewicht van de auto groter moet zijn dan het maximale gewicht van de auto. dit betekent dat je een auto met minimaal een eigen gewicht van 1300 kg moet hebben, dan komt met een trailer van 1300kg al snel het maximle gezamelijke gewicht van 3500kg in zicht.
het eenvoudigste is toch maar E achter B te gaan halen. zo moeilijk is dat niet.
een bijkomen voordeel van BE is dat er met daadwerkelijke gewichten gerekend wordt ipv maximale gewichten

[ Voor 11% gewijzigd door peter-rm op 11-10-2019 22:43 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:56
peter-rm schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 22:40:
een andere voorwaarde voor rijden met B en een aanhanger is dat het lege gewicht van de auto groter moet zijn dan het maximale gewicht van de auto.
Al lang niet meer.
het eenvoudigste is toch maar E achter B te gaan halen. zo moeilijk is dat niet.
Dit heeft hij al.
[...]

Ook met alleen B mag de MTM van de aanhanger prima hoger zijn dan het maximale trekgewicht van de auto. Zolang MTM van de auto + aanhanger maar onder de 3500kg blijft.

https://www.rijksoverheid...met-aanhangwagen-besturen

[ Voor 37% gewijzigd door Xander op 11-10-2019 22:52 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-11-2024
Even een vraagje aan TS,

Weet je zeker dat de aanhanger 650 kilo weegt en dat je niet gekeken hebt naar de maximale draagkracht/vervoersgewicht?

Het lijkt me zo raar om 650 kilo achter een auto te hebben hangen als die leeg is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-02 14:44
Het lijkt me zo raar om 650 kilo achter een auto te hebben hangen als die leeg is...
Het is wel een paardentrailer heh, geen caravan van purplaat met een dun laagje aluminium.
Het is bedoeld om een paard binnen te kunnen houden, ik ben niet verbaasd dat dat leeg al 650 kilo weegt hoor.

Ik zou gewoon voor een auto gaan die dat op kenteken makkelijk kan trekken.
Het gaat niet eens enkel om of de verzekering wel uitbetaalt, wat als je een ongeluk krijgt waarbij een dode valt? Dood door schuld? Daar zit je echt niet op te wachten.
Nu weet ik ook wel dat je met een paardentrailer niet hard rijdt en juist zo smooth mogelijk, maar er staat wel een zwaar dier achterin dat wanneer het schrikt met een te lichte auto ervoor, misschien zorgt dat je de controle verliest.
Liever een paar honderd kilo meer dan 100 te weinig dus. Het voorbeeld van de Tucson dat je zelf aanhaalt is in mijn ogen al veel beter geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Prima keuze.

https://www.rijksoverheid...met-aanhangwagen-besturen
Let wel op dat uw trekhaak het gewicht aan kan. Dit heet de maximale trekhaaklast. Die moet groter zijn dan wat de aanhanger met lading samen wegen. De maximale trekhaaklast staat vermeld in het kentekenbewijs of instructieboekje van de auto. Of op de website van de RDW bij de voertuiggegevens.
De maximale trekhaaklast mag je iig nooit overschrijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 93050

Volgens mij moet de Wa verzekering wel uitkeren, maar bij grove schuld: dronken rijden, rood licht en dergelijke verhalen ze dat op de verzekerde. Dat de WA als eerste uitbetaalt is alleen om het slachtoffer niet te benadelen.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1248170

Wel vreemd dat die maar zo weinig mag trekken, mijn auto met ledig gewicht van 1345 (55 kg meer dan de cx-30) mag 1600kg trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Anoniem: 1248170 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 07:57:
Wel vreemd dat die maar zo weinig mag trekken, mijn auto met ledig gewicht van 1345 (55 kg meer dan de cx-30) mag 1600kg trekken.
Gewicht auto is ook niet bepalend voor trekgewicht, mijn auto mag 3360kg trekken bij een leeggewicht van 1840kg.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Big Mama
Vanmiddag een proefrit gepland in een Hyundai Tucson 1.6 TGDI. Die mag 1600kg trekken. Maar heeft zelf al een maximale massa van 2140kg. Maximale massa trailer is ook 1600kg, dus gecombineerd 3740kg. Lijkt me een beter geschikte combinatie, maar betekent wel dat mijn vrouw dan ook een E-rijbewijs moet gaan halen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Laatst online: 28-04 23:21

Destruction

(ex-)Automonteur

Je aanhanger mag nooit gekeurd zijn voor een gewicht groter dan wat de auto mag trekken. De auto mag 1300 KG trekken, dus je mag de aanhanger/trailer niet eens leeg trekken. Als je dat wel doet rij je met een onverzekerde combinatie
Kleine correctie, maar dit is dus niet waar. Je mag de aanhanger gewoon trekken, alleen moet je elke kilo die de auto niet mag trekken van het laadvermogen af rekenen. Als jij dus een aanhanger hebt die 500kg weegt en 1000kg mag laden, en jouw auto mag 1300kg geremd trekken, dan mag jij geen 1000kg laden maar 800kg.

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-04 12:41
Als je zo graag de CX-30 zou willen, wat in mijn ogen de mooiste 'SUF' is.... waarom niet kijken naar een lichtere paardentrailer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

http://www.autoplus.nu/te...ai-tucson-1-6-gdi-premium
Met max. 1400 kg trekgewicht is het voor de Tucson ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
Dit is alleen niet hetzelfde blok , de review gaat over een turboloze 1.6 :X die is mi al ondermaats voor de auto zelf maar dat terzijde

De door TS genoemde auto is de 1.6 T-gdi versie met turbo. Die mag en kan meer trekken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Big Mama
Kadett schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 06:10:
Als je zo graag de CX-30 zou willen, wat in mijn ogen de mooiste 'SUF' is.... waarom niet kijken naar een lichtere paardentrailer?
Omdat het paard best groot is, waardoor een kleinere trailer niet echt een optie is. En de huidige trailer hebben we vorig jaar nieuw gekocht, bevalt heel goed, en willen we niet kwijt. Dan maar geen CX-30, kwestie van prioriteiten stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
Big Mama schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 11:42:
[...]

Omdat het paard best groot is, waardoor een kleinere trailer niet echt een optie is. En de huidige trailer hebben we vorig jaar nieuw gekocht, bevalt heel goed, en willen we niet kwijt. Dan maar geen CX-30, kwestie van prioriteiten stellen.
Inderdaad je hebt een zeer objectief beeld vd situatie (y)

@Kadett je zou maar bij een ongeval betrokken raken veroorzaakt door iemand die
nergens naar kijkt en gewoon gaat rijden ( omdat de auto mooier was )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-04 12:41
Ik zeg toch nergens dat er regels overtreden moet worden?

Google liet paardentrailers zien die ook rond de 500kg eigen gewicht konden zitten, dat is aanzienlijk lichter dan die van TS en dat is meer dan de benodigde 130kg.

• CassandroZ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-09-2020
LET OP!!!!

Meeste trailers zijn in werkelijkheid veel ZWAARDER dan op het kenteken aangegeven!!!!

Ik heb de volgende 2 combies:

1e combi
Peugeot 308 mag 1500kg trekken
Trailer terug gekeurd naar maximum massa 1500kg dit maakt dat ik geen E nodig heb

Trailer op kenteken is 680kg
Paard weeg 720kg (groot paard)
Samen 1400 kg mooi binnen trekgewicht van de auto zou je denken... FOUT!!

Op de weegbrug bleek de trailer 850kg te wegen.
Samen met mn paard 1570kg, te veel dus voor de trekhaak

2e combi is
Peugeot 308, 1500kg trekgewicht
Trailer maximum massa 1300 kg. Geen E nodig.
Trailer op kenteken weegt 540kg
540kg + 720kg paard = 1260kg
Pas binnen 1300kg zou je denken... FOUT!!
Trailer op de weegbrug weegt 650kg. Mag er dus een paard inzetten van max 650kg. Mijn paard is 70kg te zwaar....

Het zijn kleine marges, maar beide mogen officieel niet. Ga nog wel reservewielen etc eraf halen enzo om wat kilo's te sparen tot ik genoeg geld heb gespaard voor een Mazda xc5 die 1800kg mag trekken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:56
CassandroZ schreef op donderdag 17 september 2020 @ 17:51:
tot ik genoeg geld heb gespaard voor een Mazda xc5 die 1800kg mag trekken...
CassandroZ schreef op donderdag 17 september 2020 @ 17:51:
Op de weegbrug bleek de trailer 850kg te wegen.
Samen met mn paard 1570kg, te veel dus voor de trekhaak
Dan zit je ook wel op het randje wat je met een B-rijbewijs nog mag trekken he...

Zo'n Mazda CX-5 heeft zo te zien een maximaal toegestane massa van 1930kg. Zonder E-rijbewijs mag je dan een aanhangwagen trekken met een maximaal toegestane massa van ten hoogste (3500 - 1930 = ) 1570kg.

Dus als je die trailer opnieuw laat keuren, nu voor 1570kg i.p.v. 1500kg, dan mag het precies. Komt je paard een beetje aan dan ben je weer te zwaar. :+

E-rijbewijs halen en je zit niet meer met dat gezeur van terugkeuren... Dan mag je een trailer trekken met een maximaal toegestane massa tot 3500kg, zolang die inclusief paard maar niet daadwerkelijk meer dan 1800kg weegt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Dit topic mag weer ten ruste worden gelegd. Op slot.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.