Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:14

ZenTex

Doet maar wat.

Topicstarter
Ik heb net het volgende systeem in elkaar gezet;
Ryzen 5 3600
Asrock fatal1ty x470 mITX (zen2 ready)
Crucial ballistix sport 3000 x2 (AESC)
Powercolor radeon 5700xt (die zonder naam)
Corsair sf 600

Het systeem lijkt echter in een bootloop te komen. De fans slaan aan en uit elke 10 tot 20 seconden.

Dat is niet geheel onverwacht, er zijn aardig wat berichten te vinden met dit probleem. Maar bij de meesten post de boel uiteindelijk wel om in de bios eea te kunnen rechtzetten. Dat gebeurt in mijn geval niet.

Ik heb continu een zwart scherm op de monitor.
feen speakers om een evt post piep te horen.

Wat ik al gedaan heb;
Bios reset dmv jumpers
Ram eruitgehaald, bankjes wisselen.

Heb verder geen idee meer hoe nu verder te gaan.

Heeft iemand nog ideeën?

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38
Je geeft leuk aan: zen 2 ready, maar waar blijkt dat uit?

Zo'n reactie krijg je namelijk precies als je cpu niet ondersteund wordt.

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Topicstarter
@White Feather

https://www.newegg.com/gl...-itx-ac/p/N82E16813157837

Dit is em. Die sticker staat ook op de doos.
Verder is het bekend dat de combinatie CPU en mobo last heeft van bootloops.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:06

nelizmastr

Goed wies kapot

ZenTex schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 06:47:
@White Feather

https://www.newegg.com/gl...-itx-ac/p/N82E16813157837

Dit is em. Die sticker staat ook op de doos.
Verder is het bekend dat de combinatie CPU en mobo last heeft van bootloops.
Staat de sticker ook op jouw doos? Je zal hem niet bij Newegg hebben gehaald, toch?

Ander RAM geprobeerd? BIOS geüpdatet?

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Topicstarter
Sticker staat ook op de doos ja, zoals in mijn vorig bericht ook vermeld staat.

Enfin, ik ben alweer een stapje verder. Het post en start zowaar ook door naar m'n oude Windows installatie. Echter enkel nadat ik m'n oude gpu erin gestopt heb, maar dat kan ook aan m'n monitor liggen (hork van een Samsung)
Verder

Echter is het volgende probleem dat zowel muis als toetsenbord niet werken.
Beiden in USB 2 ingeplugd. Werkt wel in bios, niet in windows.

[ Voor 7% gewijzigd door ZenTex op 11-10-2019 08:43 ]

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-11 23:19

@r!k

It is I, Leclerq

De 8 pins power connector links-boven op de foto ook ingeplugd?

Een hele rij microsoft certificeringen.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

ZenTex schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 08:42:
Sticker staat ook op de doos ja, zoals in mijn vorig bericht ook vermeld staat.

Enfin, ik ben alweer een stapje verder. Het post en start zowaar ook door naar m'n oude Windows installatie. Echter enkel nadat ik m'n oude gpu erin gestopt heb, maar dat kan ook aan m'n monitor liggen (hork van een Samsung)
Verder

Echter is het volgende probleem dat zowel muis als toetsenbord niet werken.
Beiden in USB 2 ingeplugd. Werkt wel in bios, niet in windows.
Je oude Windows installatie? Ehmm.. dat je muis en toetsenbord in Windows niet werkt Is dan toch niet heeeel raar?

Blijkbaar was er een probleem met je nieuwe gpu of in combinatie met de voeding, met oude gpu start ie dus wel door naar je oude Windows install. Tja..

- gebruik oude gpu tijdelijk
- doe een verse Windows installatie
- check muis en toetsenbord werking
- ga dan verder met uitzoeken van GPU problemen (de kans dat het de samsung monitor is acht ik nihil)
- check ook met vervangende voeding

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@ZenTex
Juiste BIOS voor Zen2 er op ?
Er komen langzaamaan moederborden in de winkel met bios voor zen2. commerciële uiting kan ook wijzen op geschikt voor zen2. RAM wisselen heeft weinig nut aan gezien je maar 2 bankjes hebt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Topicstarter
Hackus schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:22:
@ZenTex
Juiste BIOS voor Zen2 er op ?
Er komen langzaamaan moederborden in de winkel met bios voor zen2. commerciële uiting kan ook wijzen op geschikt voor zen2. RAM wisselen heeft weinig nut aan gezien je maar 2 bankjes hebt.
Zie mijn quotes.
Asrock fatal1ty x470 mITX (zen2 ready)
Sticker staat ook op de doos ja, zoals in mijn vorig bericht ook vermeld staat.Enfin, ik ben alweer een stapje verder. Het post en start zowaar ook door naar m'n oude Windows installatie. Echter enkel nadat ik m'n oude gpu erin gestopt heb, maar dat kan ook aan m'n monitor liggen
Dus ja, zen 2 Bios er op, en het werkt inmiddels. Waarschijnlijk lag het aan de RAM die er niet goed inzat? (ondanks enkele malen reseaten)
millman schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:12:
[...]

Je oude Windows installatie? Ehmm.. dat je muis en toetsenbord in Windows niet werkt Is dan toch niet heeeel raar?

Blijkbaar was er een probleem met je nieuwe gpu of in combinatie met de voeding, met oude gpu start ie dus wel door naar je oude Windows install. Tja..

- gebruik oude gpu tijdelijk
- doe een verse Windows installatie
- check muis en toetsenbord werking
- ga dan verder met uitzoeken van GPU problemen (de kans dat het de samsung monitor is acht ik nihil)
- check ook met vervangende voeding
Na een reboot en de nieuwe GPU erin doet íe het wel.
Ik geef nog steeds de monitor de schuld, want auto detect weigert de monitor steevast. Als íe eenmaal weet wele aansluiting je gebruikt lukt het meestal wel, maar er is geen manier om do monitor te vertellen welke aansluiting hij moet gebruiken, raar maar waar.

Booten naar oude windows was om te testen of het werkt na de POST. Dat werkt IIg.
Oh, en de reden dat ik hoopte dat het werke is omdat ik vergeten was om een Windows installatie voor te bereiden en ik niet om kan gaan met de macbook pro van m'n vriendin.

Nu nog een win 10 bootable USB maken, lastiger dan verwacht aangezien ik te horen krijg dat m'n USB niet bootable is. Oud probleem maar ik dacht alle non bootable USB's weggegooid te hebben. Blijkbaar niet.
(toendertijd heb ik een aantal USB drives gekocht waarvan MS naderhand de "bootability" ondersteuning ongedaan gemaakt heeft.

Jammer, want elke keer moet ik m'n systeem weer ombouwen om zaken te downloaden, en dan weer terug.

Ja, ik ben keihard aan het klungelen hier. Vorige builds gingen allemaal feilloos. :(

[ Voor 3% gewijzigd door ZenTex op 12-10-2019 07:52 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:33

Nemesizz

Untouchable

@ZenTex Nog even terug over die sticker op de doos (ja, je gaf al aan dat het werkt maar wilde toch even een opmerking over plaatsen).

Dat er "Processor X Ready!" op een doos staat wil niet zeggen dat die ook daadwerkelijk meteen werkt zonder BIOS update.

Heb dit in de loop der jaren vaak zat op moederbord dozen zien staan, maar dan was er vrijwel altijd nog een BIOS update nodig voordat die nieuwere reeks processor daadwerkelijk wilden werken.

Bijvoorbeeld ten tijde van de Core2 Duo (of Quad), groot "45nm CPU Ready!" , maar toen die 45nm uiteindelijk uitkwamen moest je wel eerst een BIOS update doen, die dingen werkten niet out-of-the-box.

Ook zag je dit recentelijk nog wel bij Zen+ en Zen2, wel "Zen+/Zen2 Ready" op de doos vaak (of ergens in het marketing praatje), maar was in bijna alle gevallen wel eerst een BIOS update nodig.

Dus zo heel raar is het dus niet dat anderen dat ook aankaarten.

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Topicstarter
Nemesizz schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:08:
@ZenTex Nog even terug over die sticker op de doos (ja, je gaf al aan dat het werkt maar wilde toch even een opmerking over plaatsen).

Ook zag je dit recentelijk nog wel bij Zen+ en Zen2, wel "Zen+/Zen2 Ready" op de doos vaak (of ergens in het marketing praatje), maar was in bijna alle gevallen wel eerst een BIOS update nodig.

Dus zo heel raar is het dus niet dat anderen dat ook aankaarten.
Misschien waar wat je zegt, maar in het geval van "ryzen 3000 ready" betekent dit simpelweg dat de Matisse bios geïnstalleerd is.
Aangezien ik geen Amd systeem heb staan met een CPU die ik voor een flash kan gebruiken heb ik grondig uitgepluist of ryzen 3000 ready inderdaad betekent dat de juiste bios er ook inderdaad opstaat, en dat is dus ook het geval.
Pagina: 1