Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De 10-jaar oude pc vervangen (Intel i7-860, 8gb ram, radeon HD5850)
Nieuwe pc zal voornamelijk gebruikt worden voor streamen (netflix), gamen (BF5) en 4k-filmpjes bewerken
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een budget voor ogen van zo'n 1200-1300 euro (inclusief verzendkosten en eventuele assemblage) maar mag natuurlijk goedkoper
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb nog een klassieke hd van 1tb maar is al 8-tal jaar oud dus twijfel ik om deze over te zetten.. Mettertijd zou ik een nieuw en groter beeldscherm aanschaffen (1440p, 144hz) maar de huidige voldoet voorlopig
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
RAM: 32gb ram-geheugen omdat ik safe wil zitten voor de komende jaren (vorige pc had er 8 en in mijn hoofd is dit de reden dat hij zo lang heeft stand gehouden
) maar misschien is dit gewoon overkill?
HD/SSD: momenteel 700 gb op oude pc in gebruik (incl. windows7) maar zal sterk toenemen nu ik met gopro in 4k film. Het is me niet duidelijk of ik een 2e snelle ssd (m.2) achteraf nog kan bijplaatsen (gpu in de weg?). Speel met het idee om bv. binnen 1-2 jaar nog eens 2-3tb bij te plaatsen met de snelle m.2 (als de prijs hiervan wat lager ligt). Ik zou nu kunnen kiezen voor 2 x 1tb van Kingston maar dan lijkt het me dat ik beide sloten (m.2) bezet?
BEHUIZING: de keuze voor de Masterbox is ingegeven door z'n afmetingen: hij past in liggende positie in m'n bureaukast waarin hij komt (kubus-vorm 41 breed x 38 hoog x 65 diep en open vooraan) waardoor er nog 15 cm open ruimte achter en boven de pc is voor ventilatie. Ik weet dat dit geen ideale opstelling is maar hierdoor zit hij mooi weg uit het zicht. Is het een goed idee om de ventilatoren (2x14 voor en 1x12 achter) zo te plaatsen dat ze aan de voorzijde naar buiten blazen (dus warme lucht meteen weg uit de kastruimte)? Aan de onderzijde achteraan de kast kan ik eventueel nog een opening maken om koude lucht aan te zuigen.
MOEDERBORD: vereisten: snelle usb3.1 gen2 en mogelijkheid voor 2 snelle ssd met m.2, aansluiting voor 1 gpu is voldoende, eventueel Rysen3-compactibel zodat ik zelf kan assembleren (of 9 euro extra voor bios-update en cpu-montage bij Azerty).
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
/
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Graag een relatief stil systeem gezien de bureau in onze leefruimte staat.
Ga je overklokken?
Heb ik geen ervaring mee en niet meteen plannen voor.
Wat verwacht je van ons?[i]
Graag hoor ik van jullie:
- of de huidige combinatie klopt: cpu + gpu + moederbord
- of er betere alternatieven zijn qua moederbord (vind ik moeilijke materie)
- of ik een cpu-koeler nodig heb
- of dit een goede keuze is qua casefans
Ik twijfel nog om de pc zelf samen te stellen (nog geen ervaring mee), ben wel handig
maar toch wat schrik dat ik bv door verkeerd aansluiten schade zou veroorzaken of de onderdelen niet compatibel met elkaar zouden blijken te zijn.. Zowel bij Azerty en Megekko vlot verkrijgbaar en aan identieke prijs (€1157), bij Azerty biosupdate mogelijk.
Alvast bedankt voor eventuele reacties!
De 10-jaar oude pc vervangen (Intel i7-860, 8gb ram, radeon HD5850)
Nieuwe pc zal voornamelijk gebruikt worden voor streamen (netflix), gamen (BF5) en 4k-filmpjes bewerken
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een budget voor ogen van zo'n 1200-1300 euro (inclusief verzendkosten en eventuele assemblage) maar mag natuurlijk goedkoper
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Monitoren | Acer T230Hbmidh Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Toetsenborden | Logitech Illuminated Keyboard K740 (BE) | € 0,- | € 0,- |
1 | Muizen | Logitech G700s Rechargeable Gaming Mouse | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 0,- |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
RAM: 32gb ram-geheugen omdat ik safe wil zitten voor de komende jaren (vorige pc had er 8 en in mijn hoofd is dit de reden dat hij zo lang heeft stand gehouden

HD/SSD: momenteel 700 gb op oude pc in gebruik (incl. windows7) maar zal sterk toenemen nu ik met gopro in 4k film. Het is me niet duidelijk of ik een 2e snelle ssd (m.2) achteraf nog kan bijplaatsen (gpu in de weg?). Speel met het idee om bv. binnen 1-2 jaar nog eens 2-3tb bij te plaatsen met de snelle m.2 (als de prijs hiervan wat lager ligt). Ik zou nu kunnen kiezen voor 2 x 1tb van Kingston maar dan lijkt het me dat ik beide sloten (m.2) bezet?
BEHUIZING: de keuze voor de Masterbox is ingegeven door z'n afmetingen: hij past in liggende positie in m'n bureaukast waarin hij komt (kubus-vorm 41 breed x 38 hoog x 65 diep en open vooraan) waardoor er nog 15 cm open ruimte achter en boven de pc is voor ventilatie. Ik weet dat dit geen ideale opstelling is maar hierdoor zit hij mooi weg uit het zicht. Is het een goed idee om de ventilatoren (2x14 voor en 1x12 achter) zo te plaatsen dat ze aan de voorzijde naar buiten blazen (dus warme lucht meteen weg uit de kastruimte)? Aan de onderzijde achteraan de kast kan ik eventueel nog een opening maken om koude lucht aan te zuigen.
MOEDERBORD: vereisten: snelle usb3.1 gen2 en mogelijkheid voor 2 snelle ssd met m.2, aansluiting voor 1 gpu is voldoende, eventueel Rysen3-compactibel zodat ik zelf kan assembleren (of 9 euro extra voor bios-update en cpu-montage bij Azerty).
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
/
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Graag een relatief stil systeem gezien de bureau in onze leefruimte staat.

Ga je overklokken?
Heb ik geen ervaring mee en niet meteen plannen voor.
Wat verwacht je van ons?[i]
Graag hoor ik van jullie:
- of de huidige combinatie klopt: cpu + gpu + moederbord
- of er betere alternatieven zijn qua moederbord (vind ik moeilijke materie)
- of ik een cpu-koeler nodig heb
- of dit een goede keuze is qua casefans
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 195,- | € 195,- |
1 | Moederborden | ASRock B450M Pro4 | € 75,- | € 75,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G | € 451,- | € 451,- |
1 | Behuizingen | Cooler Master MasterBox Q300L | € 35,90 | € 35,90 |
2 | Ventilatoren | Cooltek Silent Fan 140 PWM, 140mm | € 9,50 | € 19,- |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D30AESB | € 144,- | € 144,- |
1 | Voedingen | Corsair RM550x (2018) Zwart | € 92,- | € 92,- |
1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 122,50 | € 122,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.134,40 |
Ik twijfel nog om de pc zelf samen te stellen (nog geen ervaring mee), ben wel handig

Alvast bedankt voor eventuele reacties!