Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonderwaarde
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-01 12:37
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De 10-jaar oude pc vervangen (Intel i7-860, 8gb ram, radeon HD5850)
Nieuwe pc zal voornamelijk gebruikt worden voor streamen (netflix), gamen (BF5) en 4k-filmpjes bewerken

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een budget voor ogen van zo'n 1200-1300 euro (inclusief verzendkosten en eventuele assemblage) maar mag natuurlijk goedkoper ;)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MonitorenAcer T230Hbmidh Zwart€ 0,-€ 0,-
1ToetsenbordenLogitech Illuminated Keyboard K740 (BE)€ 0,-€ 0,-
1MuizenLogitech G700s Rechargeable Gaming Mouse€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-
Heb nog een klassieke hd van 1tb maar is al 8-tal jaar oud dus twijfel ik om deze over te zetten.. Mettertijd zou ik een nieuw en groter beeldscherm aanschaffen (1440p, 144hz) maar de huidige voldoet voorlopig

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
RAM: 32gb ram-geheugen omdat ik safe wil zitten voor de komende jaren (vorige pc had er 8 en in mijn hoofd is dit de reden dat hij zo lang heeft stand gehouden _O- ) maar misschien is dit gewoon overkill?

HD/SSD: momenteel 700 gb op oude pc in gebruik (incl. windows7) maar zal sterk toenemen nu ik met gopro in 4k film. Het is me niet duidelijk of ik een 2e snelle ssd (m.2) achteraf nog kan bijplaatsen (gpu in de weg?). Speel met het idee om bv. binnen 1-2 jaar nog eens 2-3tb bij te plaatsen met de snelle m.2 (als de prijs hiervan wat lager ligt). Ik zou nu kunnen kiezen voor 2 x 1tb van Kingston maar dan lijkt het me dat ik beide sloten (m.2) bezet?

BEHUIZING: de keuze voor de Masterbox is ingegeven door z'n afmetingen: hij past in liggende positie in m'n bureaukast waarin hij komt (kubus-vorm 41 breed x 38 hoog x 65 diep en open vooraan) waardoor er nog 15 cm open ruimte achter en boven de pc is voor ventilatie. Ik weet dat dit geen ideale opstelling is maar hierdoor zit hij mooi weg uit het zicht. Is het een goed idee om de ventilatoren (2x14 voor en 1x12 achter) zo te plaatsen dat ze aan de voorzijde naar buiten blazen (dus warme lucht meteen weg uit de kastruimte)? Aan de onderzijde achteraan de kast kan ik eventueel nog een opening maken om koude lucht aan te zuigen.

MOEDERBORD: vereisten: snelle usb3.1 gen2 en mogelijkheid voor 2 snelle ssd met m.2, aansluiting voor 1 gpu is voldoende, eventueel Rysen3-compactibel zodat ik zelf kan assembleren (of 9 euro extra voor bios-update en cpu-montage bij Azerty).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
/

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Graag een relatief stil systeem gezien de bureau in onze leefruimte staat. :z

Ga je overklokken?
Heb ik geen ervaring mee en niet meteen plannen voor.

Wat verwacht je van ons?[i]
Graag hoor ik van jullie:
- of de huidige combinatie klopt: cpu + gpu + moederbord
- of er betere alternatieven zijn qua moederbord (vind ik moeilijke materie)
- of ik een cpu-koeler nodig heb
- of dit een goede keuze is qua casefans

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,-€ 195,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 75,-€ 75,-
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G€ 451,-€ 451,-
1BehuizingenCooler Master MasterBox Q300L€ 35,90€ 35,90
2VentilatorenCooltek Silent Fan 140 PWM, 140mm€ 9,50€ 19,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D30AESB€ 144,-€ 144,-
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 92,-€ 92,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 122,50€ 122,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.134,40

Ik twijfel nog om de pc zelf samen te stellen (nog geen ervaring mee), ben wel handig 7(8)7 maar toch wat schrik dat ik bv door verkeerd aansluiten schade zou veroorzaken of de onderdelen niet compatibel met elkaar zouden blijken te zijn.. Zowel bij Azerty en Megekko vlot verkrijgbaar en aan identieke prijs (€1157), bij Azerty biosupdate mogelijk.

Alvast bedankt voor eventuele reacties! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

zonderwaarde schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:16:
Wat verwacht je van ons?[i]
Graag hoor ik van jullie:
- of de huidige combinatie klopt: cpu + gpu + moederbord
- of er betere alternatieven zijn qua moederbord (vind ik moeilijke materie)
- of ik een cpu-koeler nodig heb
- of dit een goede keuze is qua casefans

Ik twijfel nog om de pc zelf samen te stellen (nog geen ervaring mee), ben wel handig 7(8)7 maar toch wat schrik dat ik bv door verkeerd aansluiten schade zou veroorzaken of de onderdelen niet compatibel met elkaar zouden blijken te zijn.. Zowel bij Azerty en Megekko vlot verkrijgbaar en aan identieke prijs (€1157), bij Azerty biosupdate mogelijk.
cpu + gpu + mobo klopt. Ik zou wellicht voor een Sapphire rx 5700xt pulse gaan of die van Powercolor (verkrijgbaarheid wellicht een dingetje). Ik lees her en der toch kwaliteitsproblemen bij Gigabyte (zoals bij de Vega lijn destijds, maar dan met name met te warme VRMs en temperaturen bij de junction points).

Ietsje duurder maar direct geschikt (zonder bios te hoeven flashen) zijn de MSI MAX varianten. In jouw geval zou dat dan de MSI B450M Mortar Max zijn.

Geen cpu koeler nodig. Koelt goed genoeg, echter wil je misschien nog een stillere. Ik zou kijken wat je van de stock vindt, en als het te luid is voor je gevoel, bestel je later een andere los.

Ik zie maar 1 plek voor een 140mm fan, dus check hier even en pas je keuze wellicht even aan: https://www.coolermaster....0l/#FanandRadiatorSupport

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@zonderwaarde Ik zou ook je scherm vervangen, anders kun je ook met GTX1660 uit de voeten

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-08 15:04
zonderwaarde schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:16:

BEHUIZING: de keuze voor de Masterbox is ingegeven door z'n afmetingen: hij past in liggende positie in m'n bureaukast waarin hij komt (kubus-vorm 41 breed x 38 hoog x 65 diep en open vooraan) waardoor er nog 15 cm open ruimte achter en boven de pc is voor ventilatie. Ik weet dat dit geen ideale opstelling is maar hierdoor zit hij mooi weg uit het zicht. Is het een goed idee om de ventilatoren (2x14 voor en 1x12 achter) zo te plaatsen dat ze aan de voorzijde naar buiten blazen (dus warme lucht meteen weg uit de kastruimte)? Aan de onderzijde achteraan de kast kan ik eventueel nog een opening maken om koude lucht aan te zuigen.
Dit lijkt me inderdaad wel een goed idee. Een warm systeem is namelijk een luid systeem dus dat wil je voorkomen. Dat betekent wel dat je het zelf in elkaar moet gaan zetten. Zeker als je een beetje handig bent en geduld hebt dan kan ik dit alleen maar aanbevelen. Er staan genoeg guides online om je hierbij te helpen.

Edit: Een nadeel dan wel dat je systeem snel stoffig wordt terwijl het waarschijnlijk vrij lastig is om de kast van binnen schoon te maken als die in een kastje staat. Als alternatief zou je aan de achterkant van je kast een gat kunnen maken en hier een case fan aan kunnen monteren om de warme lucht af te voeren.

Het door jouw gekozen mobo heeft maar één M.2 PCIe 3.0x4 slot. De andere werkt op sata snelheid.

De pricewatch: MSI B450M Mortar Max heeft een 2.0x4 slot dat is sneller dan sata maar alsnog langzamer dan een 3.0x4 slot.

De enige andere optie is de pricewatch: ASRock X570M Pro4 die heeft PCIe 4.0x slots maar dan ben je wel een hoop meer geld kwijt.

MAAR ik zou je niet doodkijken op deze specs. Een normale SATA ssd is nog steeds een prima keuze omdat je in de praktijk het verschil nauwelijks zal merken. Sowieso is het voor video editen verstandig om je apps en OS op een andere ssd te zetten dan je media, zodat je 4k materiaal nooit in de weggaat zitten van je OS en app, en dan kunnen je apps en OS prima op een normale ssd.

[ Voor 7% gewijzigd door Immanent Ike op 11-10-2019 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rem_NL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-03-2024
bios updates zitten bij de assemblage verwerkt, hier hoef je dus niet meer voor te betalen, of ook de vaak duurdere msi max moederborden te kiezen. Het gekozen moederbord van Asrock is een hele mooie verder als de features je aanspreken. Hij kan nog prima een upgrade naar een 3950x aan.

Een computer in een box zetten is echt een slecht idee. Je gaat na een half uur tot uur de box vullen met warme lucht, wat niet ten goede komt aan de prestaties en geluidsproductie.
Wat je eventueel kan doen is achter in je kast een uitsnede maken en er een 140CM fan zetten, met een verlengsnoer door een van je PCI brackets naar je moederbord. De gekozen kast heeft echt slechte airflow, de voorkant is maar 15% gat en de rest is gewoon staal. Je moet hier wel aardig gaan "brute-forcen" er zijn geloof ik wel wat betere kasten te vinden. Je zou ook eventueel een testbench kunnen gebruiken, of standoffs in je kast, en de PCI brackets en IO als gaten maken in de achterkant van je bureau.

Volgens mij is dit het goedkoopste moederbord met 2x M.2 Pci-3 3.0 x4 in de formfactor mATX of kleiner.
pricewatch: Asus ROG Strix B450-I Gaming

als je dat moederbord kiest hou er dan wel rekening mee dat je enige over gebleven pci-e x16 slot dan maar de halve bandbreedte heeft. Dat gaat wellicht een upgrade naar een (glazen bol) RTX 3080Ti niet meer zo lekker laten lopen.

[ Voor 8% gewijzigd door Rem_NL op 11-10-2019 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

m2(PCI-e) NVMe, kan makkelijk met Sata SSD

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonderwaarde
Jivebunny schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 14:50:
[...]

cpu + gpu + mobo klopt. Ik zou wellicht voor een Sapphire rx 5700xt pulse gaan of die van Powercolor (verkrijgbaarheid wellicht een dingetje). Ik lees her en der toch kwaliteitsproblemen bij Gigabyte (zoals bij de Vega lijn destijds, maar dan met name met te warme VRMs en temperaturen bij de junction points).

Ietsje duurder maar direct geschikt (zonder bios te hoeven flashen) zijn de MSI MAX varianten. In jouw geval zou dat dan de MSI B450M Mortar Max zijn.

Geen cpu koeler nodig. Koelt goed genoeg, echter wil je misschien nog een stillere. Ik zou kijken wat je van de stock vindt, en als het te luid is voor je gevoel, bestel je later een andere los.

Ik zie maar 1 plek voor een 140mm fan, dus check hier even en pas je keuze wellicht even aan: https://www.coolermaster....0l/#FanandRadiatorSupport
Zal de Sapphire eens bekijken, de Powercolor vind ik persoonlijk iets te duur (+€40)
Op de website van Cooler Master is te zien dat er vooraan 2x 140mm mogelijk is (ook gezien in filmpjes op Youtube) maar mss is 2 x 120mm beter (in combinatie met 1 x 120 achteraan? Meer in verhouding?
Cpu-koeler: idd, ga eerst eens zien wat het geeft met de standaard koeler

Bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonderwaarde
Hackus schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 15:37:
@zonderwaarde Ik zou ook je scherm vervangen, anders kun je ook met GTX1660 uit de voeten
mm .. twijfel .. zal eens rondkijken (op 't gemak ;) ) maar inderdaad, een nieuwer (groter) scherm, 144hz lijkt wel leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-08 15:04
zonderwaarde schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 16:18:
[...]

Zal de Sapphire eens bekijken, de Powercolor vind ik persoonlijk iets te duur (+€40)
Op de website van Cooler Master is te zien dat er vooraan 2x 140mm mogelijk is (ook gezien in filmpjes op Youtube) maar mss is 2 x 120mm beter (in combinatie met 1 x 120 achteraan? Meer in verhouding?
Cpu-koeler: idd, ga eerst eens zien wat het geeft met de standaard koeler

Bedankt voor de info!
De voorste fans moeten harder werken omdat ze de lucht door een nauwere ingang moeten zuigen. Dus in hoeverre dat in verhouding is kan je pas zien als je ze in de kast plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonderwaarde
Immanent Ike schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:00:
[...]

Dit lijkt me inderdaad wel een goed idee. Een warm systeem is namelijk een luid systeem dus dat wil je voorkomen. Dat betekent wel dat je het zelf in elkaar moet gaan zetten. Zeker als je een beetje handig bent en geduld hebt dan kan ik dit alleen maar aanbevelen. Er staan genoeg guides online om je hierbij te helpen.

Edit: Een nadeel dan wel dat je systeem snel stoffig wordt terwijl het waarschijnlijk vrij lastig is om de kast van binnen schoon te maken als die in een kastje staat. Als alternatief zou je aan de achterkant van je kast een gat kunnen maken en hier een case fan aan kunnen monteren om de warme lucht af te voeren.

Het door jouw gekozen mobo heeft maar één M.2 PCIe 3.0x4 slot. De andere werkt op sata snelheid.

De pricewatch: MSI B450M Mortar Max heeft een 2.0x4 slot dat is sneller dan sata maar alsnog langzamer dan een 3.0x4 slot.

De enige andere optie is de pricewatch: ASRock X570M Pro4 die heeft PCIe 4.0x slots maar dan ben je wel een hoop meer geld kwijt.

MAAR ik zou je niet doodkijken op deze specs. Een normale SATA ssd is nog steeds een prima keuze omdat je in de praktijk het verschil nauwelijks zal merken. Sowieso is het voor video editen verstandig om je apps en OS op een andere ssd te zetten dan je media, zodat je 4k materiaal nooit in de weggaat zitten van je OS en app, en dan kunnen je apps en OS prima op een normale ssd.
Goed idee! een gat mét fan! (y)
ik tracht me nog eens te verdiepen in de verschillende types ssd, al eens geprobeerd maar vind het moeilijke materie. Idee is dus een ssd met windows + apps (1tb) en een tweede ssd voor m'n beeldmateriaal (2-4tb)
Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonderwaarde
Rem_NL schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:20:
bios updates zitten bij de assemblage verwerkt, hier hoef je dus niet meer voor te betalen, of ook de vaak duurdere msi max moederborden te kiezen. Het gekozen moederbord van Asrock is een hele mooie verder als de features je aanspreken. Hij kan nog prima een upgrade naar een 3950x aan.

Een computer in een box zetten is echt een slecht idee. Je gaat na een half uur tot uur de box vullen met warme lucht, wat niet ten goede komt aan de prestaties en geluidsproductie.
Wat je eventueel kan doen is achter in je kast een uitsnede maken en er een 140CM fan zetten, met een verlengsnoer door een van je PCI brackets naar je moederbord. De gekozen kast heeft echt slechte airflow, de voorkant is maar 15% gat en de rest is gewoon staal. Je moet hier wel aardig gaan "brute-forcen" er zijn geloof ik wel wat betere kasten te vinden. Je zou ook eventueel een testbench kunnen gebruiken, of standoffs in je kast, en de PCI brackets en IO als gaten maken in de achterkant van je bureau.

Volgens mij is dit het goedkoopste moederbord met 2x M.2 Pci-3 3.0 x4 in de formfactor mATX of kleiner.
pricewatch: Asus ROG Strix B450-I Gaming

als je dat moederbord kiest hou er dan wel rekening mee dat je enige over gebleven pci-e x16 slot dan maar de halve bandbreedte heeft. Dat gaat wellicht een upgrade naar een (glazen bol) RTX 3080Ti niet meer zo lekker laten lopen.
Ik weet dat de plaatsing van de case niet ideaal is, maar met opening onderaan de kast + fan lijkt me dit wel haalbaar (natuurlijk nog uittesten). Mocht dit toch niet werken, kan ik hem nog (zoals huidige pc) ophangen onderaan de bureau (enkel bovenkant pc is dan afgesloten) maar dan is hij wel zichtbaar. Ik zoek nog eens verder..
De Asus rog strix heeft maar 2 slots voor ram, valt er daarom uit voor mij: zou graag de mogelijkheid hebben om na enkele jaren nog wat ram bij te plaatsen. Twijfel zelf nog of ik 16 of 32gb ga plaatsen (heb de indruk dat 32 mss overkill is en ik het geld beter in ssd stop)
Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rem_NL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-03-2024
@zonderwaarde ik denk ook dat de gemiddelde gamer eerder door 1TB opslagruimte heen gaat dan dat er voor gaming op 1440p 32 GB ram nodig is. Er zijn nu geloof ik maar een paar scenario's waarin dat voorkomt voor de gemiddelde gebruiker, video bewerking en zwaar ge-modde games. Dat asrock bord is zeker een mooie, de mortar van MSI ook, zeker als je de bios update nog moet "kopen", dan is de Mortar Max goed geprijst met zijn features (100 euro)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-09 11:42
Mbt de koeling kun je beter 2x 140 aan de voorkant laten aanzuigen en die 120 aan de achterkant laten afvoeren.
Het wordt in je meubel misschien wel warm maar als ik het goed begrijp zuigt je behuizing wel frisse lucht aan. Die lucht gaat je componenten koelen.

Met een dergelijke configuratie krijg je een overdruk in je pc wat stof buiten houdt (en zelfs beter koelt of dit echter in de praktijk merkbaar is weet ik niet).
Intake filters die de stof opvangen zijn dan wel prettig ik weet niet of de kast die je hebt gekozen dat heeft.

En dit is natuurlijk een persoonlijk iets maar ik vind het zelf wel heel prettig als mijn pc een beetje degelijk oogt en prettig te assembleren is. Ik zou zelf dan niet voor zo'n goedkope behuizing gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonderwaarde
@Jackxl stoffilter is een goed idee, warmte-afvoer vd behuizing is niet ideaal, denk dat ik het zal moeten ondervinden op welke manier de temperatuur het laagst blijft (vooraan in of uitblazen). Vind hem persoonlijk wel geslaagd qua vorm en blijkbaar makkelijk kabels in weg te werken en klein .. en goedkoop ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-09 11:42
zonderwaarde schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:12:
@Jackxl denk dat ik het zal moeten ondervinden op welke manier de temperatuur het laagst blijft (vooraan in of uitblazen).
Dat zeg ik. Voorin aanzuigen. Zo gaat er frisse lucht je pc in. Dat die lucht er warm uit komt en in je meubel blijft hangen zou jou een worst wezen. De pc wordt gekoeld met frisse lucht.

• zonderwaarde
Graag toets ik nog even af vooraleer aan te schaffen:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 191,-€ 191,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 74,60€ 74,60
1VideokaartenASRock Radeon RX 5700 XT Challenger D 8G OC€ 386,-€ 386,-
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G€ 447,49€ 447,49
1Interne harde schijvenSeagate ST2000DM008, 2TB€ 55,85€ 55,85
1Interne harde schijvenToshiba DT01ACA200, 2TB€ 57,99€ 57,99
1BehuizingenAbkoncore Cronos Zero Noise Mini€ 35,82€ 35,82
1MonitorenLC-Power LC-M34-UWQHD-100-C Zwart€ 389,62€ 389,62
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 119,90€ 119,90
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D30AESB€ 148,99€ 148,99
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB€ 142,01€ 142,01
1VoedingenCorsair RM650x Zwart€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 144,90€ 144,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.194,17

Matcht bovenstaande combo of zijn er zaken die problemen zullen geven?

Processor: ben ik van overtuigd

GPU: twijfel tussen beide kaarten, 64 euro prijsverschil duwt me in de richting van de ASRock maar geen ervaring mee.

Werkgeheugen: twijfel tussen bovenstaande merken en de 3000 en 3200 versie

Voeding: gekozen voor de 650w-versie wegens lager in prijs dan de 550w.

Behuizing: ondertussen een nieuwe bureau in elkaar geknutseld waardoor er ook de mogelijkheid is voor een betere behuizing :P , model vind ik mooi en laag geprijsd.

SSD: lijkt een mooi aanbod van de Samsung 970 Evo bij Azerty (waar ik de meeste componenten zou bestellen omwille van bios-update + cpu-montage vr €9)

Extra geheugen: twijfel .. hdd van één van bovenstaande of toch goedkope ssd ..

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Pagina: 1