Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown01
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-03-2020
Hallo allemaal,

Ten eerste weet ik niet of mijn vraag thuis hoort in deze sector, correct me if i am wrong.

Ik werk nu momenteel 3.5 jaar in de IT wereld, voornamelijk als 2de lijns skilledmedewerker/junior systembeheerder.
Toch kom ik langzaam er achter dat dit niet echt mijn ding is binnen de IT.

Ik zit daarom te overwegen om een switch te maken naar het software/applicatie kant. Codes leren zoals, HTML,CSS,JAVA,C+,PHP.

Niet dat ik ze allemaal wil leren, maar wel om die kant op te gaan.
Is er iemand hier die ook een dergelijke switch heeft gemaakt in de IT ?

Ik hoor graag jullie belevingen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:16
Waarom is systeembeheerder niet jouw ding? Je kan prima de overstap maken naar software developement maar ergens lijkt het ook veel op elkaar.

Wat is je achtergrond? Veel software development banen zijn ook weer HBO+ dus het kan zijn dar je nog daar tegen aan gaat lopen. (niet onoverkomelijk maar wel iets meer moeite doen om te zoeken naar een werkgever)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:27

drooger

Falen is ook een kunst.

Wel andere stappen genomen in de IT wereld en ook overwogen om developer te worden, maar uiteindelijk blij dat ik het niet gedaan heb.

Wat bevalt momenteel niet? Wat hoop je te vinden?

Welke talen wil je daadwerkelijk leren? Wat je nu genoemd hebt is een leuk lijstje, maar ze worden op verschillende plekken gebruikt in organisaties. Als je bijv. graag met HTML en CSS bezig wilt gaan, dan zit je meer bij front-end / ux development.

Omschrijf voor jezelf (en als je het wilt delen zodat we je kunnen helpen, ook voor ons) eens wat voor werkzaamheden je wilt doen en hoe een gemiddelde week er ongeveer uit moet zien.

Heb je ook overwogen om meer naar de software/applicatie-kant te gaan, maar nog wel met beheer als (hoofd)focus?

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:29
Als je overweegt te leren programmeren; waarom probeer je het niet gewoon? Genoeg gratis cursussen te vinden. Dan kom je er vanzelf wel achter of je het leuk vindt of niet.

https://niels.nu

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:34
Ga eerst in het systeembeheer scripts maken om dagelijks werk te versimpelen. Via Powershell bijvoorbeeld, en bekijk hoe leuk je dat vind. Die switch ga je niet zomaar maken en zal je zelf toch echt veel moeite en vooral tijd in moeten steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amendus
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 04-06 11:35
Heb zelf de stap gemaakt van 2e lijns support naar systeem / netwerkbeheer en daarna naar IT recruitment.
Ik heb een passie voor IT, maar werd het beu om constant geirriteerde mensen over de vloer te krijgen. Leuk om ze uiteindelijk te helpen, maar het was niets voor mij. Vooral telefonisch vond ik het eerste contact verschrikkelijk.

Mijn advies als recruiter: Zeker een goede switch zolang je ook daadwerkelijk interesse hebt in coderen/programmeren. Er is meer dan genoeg werkgelegenhied, en de vraag blijft groeien.

Ik heb er zelf ook over nagedacht, vooral omdat ik op HBO IT veel met javascript moest doen, maar het was niet mijn ambitie om dat elke dag 5 dagen in de week te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

sbmuc schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 08:51:
Ga eerst in het systeembeheer scripts maken om dagelijks werk te versimpelen. Via Powershell bijvoorbeeld, en bekijk hoe leuk je dat vind. Die switch ga je niet zomaar maken en zal je zelf toch echt veel moeite en vooral tijd in moeten steken.
Dat is een goeie. Als beheerder vind ik Powershell-skills (in een Windows omgeving tenminste) onmisbaar en de trend is dat het steeds belangrijker wordt. Daar kun je heel goed mee beginnen. Ook als beheerder zul je daar nog veel plezier van hebben.

Professioneel softwaredevelopment is niet helemaal hetzelfde als scripting, zoals een beetje trappen op een veldje niet hetzelfde is als een professioneel voetbalteam, maar de basisvaardigheid (een behoefte vertalen naar een robuuste geautomatiseerde oplossing) blijft hetzelfde.
Als je Powershell leuk vindt kun je bijvoorbeeld Visual Studio downloaden en de (best wel grote) stap naar C# maken. En mijn ervaring is dat veel developers óók scripts bouwen en daar Powershell voor gebruiken, dus je hoeft niet bang te zijn dat je niks meer aan je Powershell-kennis hebt als je daarna overstapt naar andere talen.

Maar als je al precies weet wát je wilt gaan ontwikkelen dan zijn er misschien betere keuzes. Wil je specifiek websites gaan bouwen dan wil je misschien beginnen met HTML/CSS/JavaScript. Wil je met embedded hardware aan de slag dan is C/C++ misschien een betere keuze, etc.
Pagina: 1