Toon posts:

Enig advies voor een beginner....?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment heb ik een waterkoelerset van beQuiet! (geloof dat ze die niet meer verkopen) maar het pompje begint vreemde geluiden te maken. Ik zit eraan te denken om naar een waterkoeling met losse elementen te gaan. Maar ik weet hier geen hout van en zou graag de kennis van de experts hier gebruiken om me advies te geven. Heb wat rond gekeken maar het aanbod is op zijn zachts gezegd verwarrend.
  • AMD X3800 Ryzen, overklokken is geen hobby.
  • Thermaltake bench core P3 (dus ruimte is absoluut geen probleem)
  • Ben er vrij zeker van dat de radiateur en fans bruikbaar zijn (https://photos.google.com...Y2DEhGp7bei_7NBUqBUHlM0dT). Hoe zwaar ik de CPU ook belast de fans zijn nog nooit sneller gaan lopen.
Ik zoek een (kost) efficiënte oplossing. Functioneel, zonder franje. Led lampjes interesseren me absoluut niet. Dat het er mooi uitziet ook in het geheel niet. Op dit moment liggen er harddisks los op de bench dus dat zegt genoeg. Belangrijk is wel dat het degelijk is. Deze machine draait als een van mijn game test machines dus ik wil niet te veel onderhoud.

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09 18:46

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Als je geen onderhoud wil zou ik geen losse componenten gebruiken. Pak dan een AOI setje voor je CPU en GPU. Mocht je echt willen spelen dan kan ik je de complete sets van Highflow aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar, minstens de helft van de kosten van een dergelijke set zit in de radiator en fans. En die heb ik dus al. Wat ik dus zoek is een CPU blok, pomp en indien nodig een reservoir (nu heeft mijn set ook geen reservoir dus ik snap niet goed waarom dat bij een zelfbouw wel nodig is.

GPU koeling is niet van toepassing omdat ik de GPU ongeveer twee keer per week wissel.

Wel een zeer welkome link want die shop ziet er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Kan je dan niet beter gewoon voor een goede luchtkoeler gaan? :? Ik zie niet helemaal wat waterkoeling voor je toevoegt.

Hypocrites must die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Helgie schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 19:54:
Kan je dan niet beter gewoon voor een goede luchtkoeler gaan? :? Ik zie niet helemaal wat waterkoeling voor je toevoegt.
De bench staat direct naast mijn monitor. Luchtkoelers zijn dan al snel luid, veroorzaken wind (geen grap) en zijn niet makkelijk als ik mijn systeem naar een developer meeneem, te groot, te hoog en te zwaar. Ik heb de laatste twee jaar al twee moederborden vernielt.

Daarnaast kan ik met waterkoeling er meer zeker van zijn dat de CPU koel blijft tijdens testen die soms dagen duren. Met een luchtkoeler zie je dan CPU temperatuur verschillen die je terug kan voeren op de ambiente temperatuur. Met de waterkoeler die ik nu gebruik zie ik geen enkel verschil tussen 10 of 35 graden in mijn kantoor en dat wil ik zo houden.

Bij het testen van games gebruiken we vaak CPU en GPU temperaturen en niet de 'load' omdat load in een chip complete gedefinieerd is. Als voorbeeld, een Intel CPU die maximale disk IO doet word veel warmer dan een moderne Intel CPU. Beide zullen dan 99% to 100% load aangeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:30
Die radiatoren zijn vaak lastig te herbruiken. Ik denk dat je voor een pomp, reservoir, slangen, fittingen, blok meer kwijt bent dan een nieuwe aio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:09
Je moet ook niet vergeten dat je bv geen aluminium met koper als componenten moet mixen.
Goedkopere setjes gebruiken vaak aluminium, en duurdere setjes koper.

Zelf heb ik vorige maand voor het eerst een losse componenten set in elkaar gezet, maar alles nieuw gekocht (ekwb). Niet omdat ik het nodig had, maar omdat ik het gewoon een keer wilde doen. Het is iets stiller (vooral voor mijn 5700xt met blower die nu watergekoeld is), maar air cooling kan je ook heel stil krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick90
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-08 16:21
Misschien is het overwegen waard om hier eens naar te kijken. Vooral als je een testbank hebt is het makkelijk om met soft tubing te werken:

https://www.highflow.nl/w...mm-water-cooling-kit.html

Als je echt zelf de componenten wilt uitzoeken: hier moet je wel op een aantal factoren letten zoals buisdiameters en fitting grootte etc. Voor beginners is dit vaak een jungle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Verwijderd schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 20:06:
De bench staat direct naast mijn monitor. Luchtkoelers zijn dan al snel luid, veroorzaken wind (geen grap) en zijn niet makkelijk als ik mijn systeem naar een developer meeneem, te groot, te hoog en te zwaar. Ik heb de laatste twee jaar al twee moederborden vernielt.
Luchtkoelers veroorzaken wind 8)7
Dat is wel de bedoeling ja, anders wordt er niks gekoeld.

Andere noot, hoe vervoer je je systemen op zo'n manier dat ze stuk gaan? Altijd plat vervoeren, zeker met luchtkoeling, dempen met een deken eronder ofzo en uiteraard nooit een naakt moederbord ergens op leggen. Het hele ding niet aan de koeler optillen scheelt ook een hoop.

Ik snap dat waterkoeling stabieler is over langere periodes, maar koop dan gewoon een andere AIO.

Zelf bouwen vergt enige kennis en kunde en als je vaak van cpu, mobo of wat dan ook wisselt is een AIO in 10 seconden te monteren, in plaats van dat je heel je loop met rads, fans, reservoir en pomp moet gaan verplaatsen.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Pagina: 1