Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Van type C naar D ventilatie / tocht verminderen

Pagina: 1
Acties:

• adnanoner
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-07 09:06
Volgens mij zit ik hier een klein beetje verkeerd in het topic, maar ik ga het toch proberen omdat ik gok dat er hier mensen zijn die ook blowerdoor test hebben gedaan.

Ik probeer een beetje een beeld te krijgen van wat ik me moet voorstellen bij een Qv10 waarde van 0.4l/s*m2. Ik snap dat dat bij 100m2 dus neerkomt op een verlies van 40 liter bij 10 pascal alleen kan ik me niet goed voorstellen wat dat in de praktijk betekent.
We willen ons huis een stuk verbeteren en willen om van ventilatie C naar balansventilatie (ventilatie D). We willen dan gelijk de kierdichtheid verbeteren, maar ik vind het dus lastig om in te schatten hoe "moeilijk" het is om een Qv10 waarde van 0.4l/sm2 te halen. Kan hier iemand toevallig iets zinnigs over zeggen?

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-11 20:40
@adnanoner Wat wil je precies verbeteren door van type C naar D te gaan (leesvoer)? Zijn er specifieke klachten of problemen?

Om kieren op te sporen met een warmtecamera heb je eerst kouder weer nodig. Of je moet met rook aan de gang (bijv. deze of deze): toevoerroosters dichtplakken, centrale afzuiging en keukenafzuiging maximaal aan (je huis vacuum maken). Dan alle ramen, deuren, hoeken, stopcontacten, etc, etc nalopen en kijken en voelen waar de lucht naar binnen kan komen.

Of een professional (bijvoorbeeld) laten komen voor een nul-meting en later terug laten komen om te meten of je de vereiste Qv10 (of n50) waarde hebt behaald. Hier kun je ook nog verder lezen.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Afgesplitst uit het IR topic... :)

Wise enough to play the fool

• adnanoner
@Chris_82 Thanks, leuk artikel en valt zeker wat voor te zeggen. Er zijn uiteraard ook andere voordelen buiten het energetische gedeelte, zoals fijnstof en pollen (we wonen aan een drukke weg en mijn vriendin heeft veel last van hooikoorts).

Energetisch gezien denk ik wel wat dat als je een bepaalde kierdichtheid bereikt je beter af bent (ik ben volgens mij geen passief huis tegengekomen met systeem C). De "wizard" stick ben ik inderdaad tegengekomen, die ga ik maar eens kopen. Daarnaast krijgen we het wat behaagelijker omdat we geen tocht hebben uit de ventilatieroosters en de warmtepomp dus wellicht een half graadje lager kan.

We hebben zelf al wel redelijk wat kieren gevonden met onze Flir, maar er zijn zeker nog wel wat kieren (sommige zijn niet te spotten met de Flir en ook niet te voelen). We hebben een gietvloer dus die zal goed kierdicht zijn. We wonen op de benedenste verdieping dus ik kan me voorstellen dat de kierdichtheid naar boven toe vrij slecht is (wat we mogelijk nog zouden kunnen oplossen met cellulose in het plafond te spuiten, maar het huidige plafond openmaken heiligt denk ik niet het doel, enkel op de plekken waar we sowieso al ventilatie missen in de huidige situatie en om zo de aanvoerbuis van de balansventilatie te plaatsen).

Blijft dus de vraag of een Qv10 van 0.4l/sm2 moeilijk te behalen is? Waar moet ik dat mee "vergelijken"? Of is een Qv10 eigenlijk nog steeds vrij lek?

Wellicht ontkom ik niet aan een nulmeting, maar zou natuurlijk mooi zijn als we eerst ons best doen een zo hoog mogelijke kierdichtheid te halen, om vervolgens tijdens de blowerdoor met rook test er achter te komen welke plekjes we hebben gemist, maar het is geen ramp om een tweede blowerdoortest te doen voor een goede nul-meting.

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-11 20:40
@adnanoner een goede voorstelling maken van wat de Qv10 waarde betekent kan door de totale grootte van alle kieren tezamen voorstellen als bijvoorbeeld een blaadje van 10x10 cm (100cm2) of een A4tje (624cm2).

Het verschil is waarschijnlijk voor onszelf niet merkbaar of voelbaar. Alleen een goede meting kan het verschil zichtbaar maken.
Wellicht heeft iemand anders andere ervaringen?

Voor zeer lage Qv10 worden de toegepaste bouwmaterialen belangrijker.
Mijn huis uit 1979 heeft veel poreuze steen. De rook verdween op sommige plaatsen zo de muur in... desondanks een Qv10 van 1.0 kunnen meten en nog genoeg verbeterpunten gevonden.
Nu zal het dus beter zijn. Als ik de keukenafzuigkap naar buiten aanzet zonder een deur of raam op een kier gebeurt er bijna niks. Veel lawaai en de damp gaat vrijwel ongestoord omhoog :+ _O-

Overigens, nog een interessante link gevonden.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• Timrob
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-11 11:34
-

[ Voor 146% gewijzigd door Timrob op 12-10-2019 10:47 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:37
Waarom wil je per se naar Qv10 van 0.4l/sm2?
Ik heb een huis van 1962 en pasgeleden een blowerdoor test laten doen, we hebben type D en ik kwam op 0.8l/sm2. Nergens in huis tocht te vinden bij normaal wonen.
Paar aandachtspuntjes ontdekt en die kan ik nog redelijk eenvoudig verbeteren, verder is het geen nieuwbouw dus sommige punten zul je gewoon niet kunnen fixen zonder enorme toestanden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• adnanoner
@No Hands thanks voor je reactie! Voor de SEEH Zeer energiezuinig pakket subsidie moet je een Qv10 hebben. Het is dus niet een harde eis, maar we willen het een en ander nog verder verbeteren en de bonus van €4k is dan mooi meegenomen.
Maar ik ben benieuwd, wat voor woning heb je exact? Heb je specifiek gelet op luchtdicht bouwen bij je renovatie? Het is inderdaad een beetje de afweging hoeveel we de kierdichtheid kunnen verbeteren zonder enorme toestanden (we zouden dan extra verbetering voor het mileu teniet doen als we het plafond bijvoorbeeld overal opnieuw moeten doen).

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:37
adnanoner schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 15:35:
@No Hands thanks voor je reactie! Voor de SEEH Zeer energiezuinig pakket subsidie moet je een Qv10 hebben. Het is dus niet een harde eis, maar we willen het een en ander nog verder verbeteren en de bonus van €4k is dan mooi meegenomen.
Maar ik ben benieuwd, wat voor woning heb je exact? Heb je specifiek gelet op luchtdicht bouwen bij je renovatie? Het is inderdaad een beetje de afweging hoeveel we de kierdichtheid kunnen verbeteren zonder enorme toestanden (we zouden dan extra verbetering voor het mileu teniet doen als we het plafond bijvoorbeeld overal opnieuw moeten doen).
Ah, je gaat voor e SEEH bonus, mooi streven :)
Ik heb de kozijnenboer gezegd om alle stelkozijnen rondom helemaal af te purren met flex.pur en alle naden en kieren extra aandacht te geven. Ik heb zelf alle aansluitingen bij dak en gevel afgekropen met kit en pur, en we hebben een nieuwe betonvloer gestort. Die is uit zichzelf al naad en kierdicht. Achteraf had ik wellicht dingen nog preciezer aangepakt maar dat is altijd achteraf.
De lekken die er nu nog waren en die we konden vinden zitten in het dakbeschot zelf, daar is renovatiepir plaat overheen gekomen en daar lekt tussen de kiertjes nog wat, die ga ik afkitten als we het plafond gaan schilderen.
Verder hebben we niet gezocht, ik vind het zo prima, het is heerlijk comfortabel en we hebben stroom over op jaarbasis.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1