Brochures en website genereren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-07 15:43
Hey,

Ik heb een aantal trainingen waarvoor ik brochures en webpagina's wil genereren.
Dus ik heb per training een beschrijving (samenvatting, praktische info, detail per dag, ...) in een bestand. Excel, JSON, XML, ...maakt niet veel uit.
De structuur is altijd ongeveer hetzelfde, enkel inhoud en lengte kan verschillen.
Nu zou ik via code zowel brochures als webpagina's willen genereren.

Webpagina's heb ik nog niet klaar, maar moet wel lukken.

Brochures vind ik moeilijker.
Ik ben met Powershell begonnen (om dat ook eens te leren) tesamen met een brochure template in Word.
Werken in Powershell met het Word object vind ik echter niet eenvoudig.
Ik kan Word doc openen, tekst vervangen, bewaren en exporteren als PDF.
Maar tekst in shapes aanpassen lukt nog niet. Word Shapes object vind ik wat onduidelijk.

Andere mogelijkheid zou zijn om de brochure template in een ander programma te maken.
De Affinity suite gebruik ik voor het grafische werk, maar daar heb je spijtig genoeg (nog) geen API.
Adobe vind ik te duur (vooral omwille van abonnement)
AsciiDoc lijkt me grafisch te beperkt

De gemakkelijkste aanpak die ik nu kan bedenken is een template met unieke tekst per veld klaar te maken.
Bij het genereren kan ik dan search & replace doen in het doc.
Ik hoor het graag als er betere voorstellen zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 13:47

edeboeck

mie noow noooothing ...

Zou je het niet kunnen oplossen met een Word-template (waarin o.a. je shapes staan) en dan gebruik maken van mail merge (waarbij de samenvatting, praktische info, detail per dag,... uit de Excelsheet wordt geplukt)?
Ter verduidelijking: volgens mij kan je een mail merge veld ook wel in een shape plaatsen...
Verduidelijking 2: ik bedoel niet per se een echte Word-template (.dotx), wel een Word-document (.docx) waarin de mail merge velden komen.

[ Voor 35% gewijzigd door edeboeck op 10-10-2019 17:35 . Reden: verduidelijkingen 1 en 2 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Misschien, maar dan heb ik aparte processen voor brochures en website, liefst alles tesamen genereren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Wat je probeert te doen beslaat een compleet vakgebied, en het automatiseren er van is de laatste 40 jaar met uitzondering van LaTeX en consorten nog niemand echt goed gelukt. Tenzij je echt heel strikt de lengte en hoeveelheid inhoud kan beheersen is het bijna niet te doen om content automatisch op te maken.

Wat nog wel het meeste gedaan wordt is een template maken met minimum en maximum waardes (bijv. gebieden waar je inhoud in kan komen, en dan hoe veel tekst er minimaal in moet staan en hoe veel er maximaal in past), en dan met een willekeurige PDF library de input in die zones renderen.

Als je alles tegelijk vanaf 1 bron wil genereren kom je bijna altijd in MD/TeX/RST enz terecht waar serieuze beperkingen in zitten om het renderen naar verschillende soorten output mogelijk te maken.

Je krijgt dan bijv. https://learnxinyminutes.com/docs/rst/ waarbij je je brondata omzet met rst2html en rst2pdf naar keuze.

[ Voor 21% gewijzigd door johnkeates op 10-10-2019 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Bedankt.
Ik heb redelijk controle over de lengte van de inhoud. Enkel de lengte van de trainingen kan verschillen: 1 tot 5 dagen. Maar daar had ik dan verschillende templates voor bedacht, waar er meer content/day velden zijn.

Rest lijkt me in de soort van AsciiDoc te zijn, goed voor documentatie, niet zo geweldig voor meer media rijke brochures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Zelf genereren wij zeer goede rapportages in onze tool door gewoon HTML en CSS te renderen middels Puppeteer. Volledige controle over alles.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Deze Puppeteer? https://github.com/GoogleChrome/puppeteer

Kan je daar ook goede A4 PDF's mee genereren?
Ik ben echter niet zo goed met JavaScript.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Het is de Chrome rendering engine die je kan aanroepen vanuit Node. Redelijk simpel in te stellen. Voordeel is dat je ook de pagina grootte en marges mee kan geven etc.

Edit: die Puppeteer ja

[ Voor 7% gewijzigd door armageddon_2k1 op 10-10-2019 19:13 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Ik vrees dat ik de JS en CSS skills ontbreek om daar een mooie A4 brochure mee te maken.
Toch bedankt!

[ Voor 7% gewijzigd door Chris_147 op 10-10-2019 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:54
Is ReStructuredText een idee in combinatie met Sphynx?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Ken het niet, net even opgezocht, maar ik denk dat het zo in dezelfde hoek zit als AsciiDoc en Puppeteer:
zeer goed om tekstrijke documentatie met links, referenties en hier en daar een figuur te maken, maar niet echt geschikt voor brochures tenzij je zeer goed bent in HTML/CSS. (en dan ben ik niet)
En het is 1 ding om een mooie website op te maken, maar een ander om een A4 brochure op te maken met HTML/CSS.

Dus liefst iets wat WYSIWYG opmaak mogelijk maakt (Word, Adobe, Affinity), maar dan ook gescript kan worden. (kan niet met Affinity, Adobe vind ik te duur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

En is het een optie om je webpagina's een aparte CSS voor print (waarin je dus effectief zaken als een menu etc. verbergt) mee te geven om zo tot de brochures te komen, of zit er te veel verschil tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Chris_147 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 17:39:
Misschien, maar dan heb ik aparte processen voor brochures en website, liefst alles tesamen genereren
Weegt de moeite die je nu doet wel tegen elkaar op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
edeboeck schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 20:00:
En is het een optie om je webpagina's een aparte CSS voor print (waarin je dus effectief zaken als een menu etc. verbergt) mee te geven om zo tot de brochures te komen, of zit er te veel verschil tussen?
Geen idee, de template voor de website is er nog niet.
Ik verwacht echter dat dat ook nog best veel werk kan zijn. (wat ik niet kan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_147
Yucon schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 20:06:
[...]

Weegt de moeite die je nu doet wel tegen elkaar op?
Waarschijnlijk niet, maar ik zie het ook als iets om bij te leren.
Deze skills kunnen in het werk ook weer handig zijn.
En de autist/tester/devops/... in mij wil alles met 1 klik op de knop kunnen genereren :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

Chris_147 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 20:12:
[...]

Waarschijnlijk niet, maar ik zie het ook als iets om bij te leren.
Deze skills kunnen in het werk ook weer handig zijn.
En de autist/tester/devops/... in mij wil alles met 1 klik op de knop kunnen genereren :*)
Anders eens uittesten of je die mail merge met een macro kan laten uitvoeren (als je een vaste Excelsheet als datasource gebruikt, moet dat volgens mij wel te doen zijn)... als je die macro dan uitvoert van zodra je een document opent dat je zelf dan weer vanuit jouw "1 klik op de knop"-code opent, dan heb je volgens mij wel wat je wenst... niet (op voorwaarde dat je die mail merge volledig kan automatiseren natuurlijk)?

btw: wel nice, die spirit! ;) d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_147
edeboeck schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 20:16:
[...]
Anders eens uittesten of je die mail merge met een macro kan laten uitvoeren (als je een vaste Excelsheet als datasource gebruikt, moet dat volgens mij wel te doen zijn)... als je die macro dan uitvoert van zodra je een document opent dat je zelf dan weer vanuit jouw "1 klik op de knop"-code opent, dan heb je volgens mij wel wat je wenst... niet (op voorwaarde dat je die mail merge volledig kan automatiseren natuurlijk)?

btw: wel nice, die spirit! ;) d:)b
Dat moet wel lukken ja:
https://docs.microsoft.co...-merge-for-mailing-labels

Maar ik had het liever via een Word object programmatisch gedaan.

PDF Handouts genereren van PowerPoint slides en Word documenten heb ik al grotendeels geautomatiseerd via PowerShell. Ik moet ze nog wel handmatig kopiëren naar de juiste directory en script starten.
Dan nog een beetje handmatig combineren van de PDF's met PDFSam om zo naar de drukker te sturen.

[ Voor 15% gewijzigd door Chris_147 op 10-10-2019 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarfyboy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 14:14
Of gebruik wkhtml2pdf. Bouw je je brochure als webpagina en maak je er zo pdf’s van.
Pagina: 1