Toon posts:

"Dwarsprofiel" maken met excel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag lezers,

Al sinds enige tijd ben ik aan het experimenteren om een dwarsprofiel van een landschap 'automatisch' te kunnen vervaardigden met excel. Het lukt me niet, en ik vroeg me af of er op dit forum mensen zijn die me wellicht kunnen en willen helpen.

Dit is de situatie:
Ik heb een lijngrafiek die de maaiveldhoogte representeert
Op verschillende plekken op die lijngrafiek wil ik een bodemprofiel laten zien, dwz een gestapelde kolom (bijv. 10 cm zand op 20 cm klei op 100 cm zand). Dat profiel begint dus in de lijngrafiek en loopt vanaf daar naar beneden.

Ik loop tegen met name twee problemen aan:
- Gestapelde kolommen staan even ver uit elkaar in excel (geen variable x-as)
- Je kunt ze niet laten beginnen op een willekeurig punt op de Y-as, maar ze beginnen altijd bij Y=0 (of waar de Y- de X-as kruist.

Het zou erg leuk zijn als het zou lukken. Elke tip / stap richting het resultaat is welkom!

Alvast dank voor jullie input!

Met vriendelijke groet,
Anna

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2019 17:07 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Onderstaande grafiek? Ik zie geen grafiek.
Als je het niet erg vindt dat je maaiveld verspringt, dan zou je het met een Stacked Column kunnen doen. Je maakt de gap tussen de bars nul zodat ze aansluiten. Om het probleem met je ongelijke assen op te lossen, zou ik een hulptabbelletje maken waar je voor elke x-waarde een vlookup doet voor de laatstbekende maaiveldhoogte. Zoiets:
maaiveld
Je kunt de minimale en maximale waarde van Y aanpassen door rechts te klikken op de y-as, en vervolgens het juiste menu te kiezen.

[ Voor 95% gewijzigd door KabouterSuper op 11-10-2019 15:46 ]

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Excuus, ik wilde een grafiek bijvoegen maar ik begreep dat je genoeg 'karma'-punten daarvoor moet hebben ;-)

Dank je wel voor de snelle reactie met de er veelbelovend uitziende grafiek.

Zou het ook mogelijk zijn om de tussenliggende X-waarden niet op te vullen met de waarde ervoor, maar met niets? Dus dat je alleen balkjes krijgt op de plekken waar je daadwerkelijk een beschrijving hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:53

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Je kunt bijv een screenshot van je grafiek / tabel maken, die uploaden naar imgur en dan hier in je post naar dat plaatje linken.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 20:05:
Zou het ook mogelijk zijn om de tussenliggende X-waarden niet op te vullen met de waarde ervoor, maar met niets? Dus dat je alleen balkjes krijgt op de plekken waar je daadwerkelijk een beschrijving hebt?
Ja, met vlookup maar nu met laatste argument "FALSE" voor een exacte match.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
JorgD schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 20:49:
[...]

Ja, met vlookup maar nu met laatste argument "FALSE" voor een exacte match.
Inderdaad. Met True krijg je de laatstgenoemde waarde, met False krijg je een not-found die je kunt afvangen (iferror).

Even alles ineen in een plaatje met opvulling:maaiveld2
En zonder:
maaiveld3

Aanpassingen:
*maaiveld en zand teruggerekend naar verschil tov laag eronder.
* vlookup uitgebreid met een true/false (kolom F2), plus afvangen van error (zie de formule van K2)
* bij ontbrekende waarde de kleilaag op het minimum van de kleilaag zetten.

[ Voor 44% gewijzigd door KabouterSuper op 11-10-2019 15:46 ]

When life gives you lemons, start a battery factory

Pagina: 1