Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wifi verbeteren

Pagina: 1
Acties:

• Buzz134
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 16:04
Goedemiddag Medetweakers,

Ik ben wat advies nodig bij het aanschaffen van een Router die gaat dienen als Acces Point en de pc wordt hier op aangesloten (kabel is daar aanwezig). Op dit moment hebben wij alleen een connect box van ziggo met een 250mbit internet abonnement. op de 2e verdieping is 1 streepje aanwezig of geen wifi.

Op coolblue zie ik een aantal routers staan die mij wel goed lijken maar zit er nog verschil in.
Het gaat om deze routers:

Asus RT-AC88U in de aanbieding voor 194 euro.
Snelheidsklasse: Topklasse ?
Wireless AC, G en N
2,4ghz 1000 mbit/s
5ghz 2167 mbit/s

Asus RT-AC86U kost 169 euro
Snelheidsklasse: Middenklasse ?
Wireless AC, G en N
2,4ghz 750mbit/s
5ghz 2167 mbit/s

Netgear Nighthawk AC2300 R7000P 172 euro
snelheidsklasse: Middenklasse ?
wireless AC, G en N
2,4ghz 600mbit/s
5ghz 1625 mbit/s

maken de verschillende snelheden uit of zal 600 mbit of bij een goedkopere router 250mbit precies de zelfde snelheden leveren ?

• RodeStabilo
  • Registratie: december 2013
  • Niet online
Waarom koop je een dure router als je veel beter af bent met een goedkoper access point?

Een unifi AP haal je voor minder dan het helft van het geld.

RodeStabilo wijzigde deze reactie 10-10-2019 15:56 (26%)

• Buzz134
De Unifi accespoints die ik vind (binnen 5min google) hebben allemaal maar 1 netwerk aansluiting dan zal mijn computer ook op draadloos moeten en moet ik nog een wifi kaartje daarvoor kopen of een dongel.
RodeStabilo schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:56:
Waarom koop je een dure router als je veel beter af bent met een goedkoper access point?

Een unifi AP haal je voor minder dan het helft van het geld.

• justin2005
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 12-11 11:22
Klopt, een accespoint vervangt alleen maar de draadloze functie van je router. Je kunt dus gewoon je huidige router voor de bedrade verbindingen gebruiken :)

• LukeS
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 16:11
Via Ziggo zijn er ook oplossingen verkrijgbaar.
Indien het mogelijk is om een kabel naar boven te trekken zou je voor een wifibooster van Ziggo kunnen gaan.
Deze werkt bij mij prima.

• RodeStabilo
  • Registratie: december 2013
  • Niet online
Buzz134 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:03:
De Unifi accespoints die ik vind (binnen 5min google) hebben allemaal maar 1 netwerk aansluiting dan zal mijn computer ook op draadloos moeten en moet ik nog een wifi kaartje daarvoor kopen of een dongel.

[...]
Okay, dat stond niet in je oorspronkelijke probleemomschrijving. Derhalve mijn reactie. Je zoekt dus ook met een ingebakken switch. Ja, dan zit je al snel vast aan een router (die je uiteraard goed moet instellen en aansluiten).

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

RodeStabilo schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:58:
Okay, dat stond niet in je oorspronkelijke probleemomschrijving. Derhalve mijn reactie. Je zoekt dus ook met een ingebakken switch. Ja, dan zit je al snel vast aan een router (die je uiteraard goed moet instellen en aansluiten).
NAT en DHCP uitschakelen op de extra router en je hebt 80% al getackled.
Buzz134 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:55:
maken de verschillende snelheden uit of zal 600 mbit of bij een goedkopere router 250mbit precies de zelfde snelheden leveren ?
Ligt geheel aan het gebruik. Als het vooral voor mobiele devices is (smartphones, tablets e.d.) dan is 600Mbit ruim voldoende, dan zit je op 60MB/sec en dat is vaak al veel sneller dan dat die apparaatjes aankunnen qua snelheden.

CH4OS wijzigde deze reactie 10-10-2019 17:05 (36%)

[ Steam ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

• jeroenikke
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 15:34
Buzz134 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:03:

[...]
De Unifi AC Pro heeft 2 Ethernet aansluitingen, dus kun je nog 1 extra PC aansluiten. Als je er meer wilt, kan je er makkelijk een switch aan hangen
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)

Maar een router werkt natuurlijk ook, als je alle routing functionaliteit afzet. (als je de connect box als router blijft gebruiken)

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 07:04

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

- Plaats een (PoE) switch achter je router, hang daar je 1e AP aan
- Prik die kabel ook in die switch, prik aan de andere kant een 2e PoE switch er in
- Prik je PC in die 2e switch
- Prik je 2e AP in die 2e switch

*klaar*

Geen gedoe met een 2e router en gewoon op een nette, toekomstbestendige manier opgelost.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• laurens0619
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19-11 21:57
Liggen er al kabels? Koop een deco m4. Krijg je 3 prima accesspoints voor 150 euro of 2 accesspoints voor 100 euro en ze hebben allemaal ook nog een extra poor beschibaar om je pc op aan te sluiten.

pricewatch: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (2-pack)
pricewatch: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (3-pack)

Ga je de accesspoints draadloos met elkaar verbinden (dus zonder kabel) dan zou ik de m9 pro kopen (2 accesspoints voor 229, 3 voor 299)

https://nl.hardware.info/...de-m4-kwam-zag-en-overwon

Ik ben zelf ook Unifi fan van het eerste uur maar anno 2019 kun je met goedkopere hardware ook echt wel goede wifi krijgen. Een poe switch is netjes maar kost flink extra en je wifi wordt er geen millimeter beter van. Ik vind het echt een gemist op de unifi lite dat er maar 1 netwerkpoort op zit want de pro vind ik te duur. Ik heb nu dus een unifi ac lite + netgear switch moeten kopen.
Zou ik alles opnieuw kopen dan zou ik denk ik geowon een een deco setje gaan.

De duurdere asus routers is wat mij betreft echt een no go. Goed snel wifi los je met meerdere accesspoints op, en niet met 1 "monster" als een asus.

laurens0619 wijzigde deze reactie 10-10-2019 20:11 (77%)

CISSP! Drop your encryption keys!

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 07:04

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

laurens0619 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 20:02:
Ik ben zelf ook Unifi fan van het eerste uur maar anno 2019 kun je met goedkopere hardware ook echt wel goede wifi krijgen. Een poe switch is netjes maar kost flink extra en je wifi wordt er geen millimeter beter van. Ik vind het echt een gemist op de unifi lite dat er maar 1 netwerkpoort op zit want de pro vind ik te duur. Ik heb nu dus een unifi ac lite + netgear switch moeten kopen.
Zou ik alles opnieuw kopen dan zou ik denk ik geowon een een deco setje gaan.

De duurdere asus routers is wat mij betreft echt een no go. Goed snel wifi los je met meerdere accesspoints op, en niet met 1 "monster" als een asus.
Mwah.
pricewatch: TP-Link TL-SG1005P
€ 42,95

Het kost geld, maar "flink extra" wil ik het met dat bedrag niet noemen. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Darkz0rs
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 18:34
Die 86u is een beest. Maar wel als router. En niet allen als AP daar is het idd te duur voor.

• laurens0619
unezra schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 20:20:
[...]

Mwah.
pricewatch: TP-Link TL-SG1005P
€ 42,95

Het kost geld, maar "flink extra" wil ik het met dat bedrag niet noemen. :)
Nou het is 2x zo duur maar prijs valt mij idd mee. Komt ook dat ik eigenlijk geen tplink switch wil maar minimaal netgear en dan ook voor een 802.11at switch zou gaan zodat je de 2e switch boven zonder aparte voeding kunt daisy chainen.

Mijn punt was echter dat je wifi er niet beter van wordt en het niet voor iedereen het geld waard is of er een switch met/zonder poe injector in je meterkast ligt

laurens0619 wijzigde deze reactie 10-10-2019 22:40 (42%)

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 18:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Goedkoopste optie is gewoon van Ziggo de WifiBooster via een Internetkabel aka TP-Link Archer C7 kant-en-klaar als AP ingesteld. Presteert in grote lijnen vergelijkbaar met de Asus AC68U, maar voor EUR 60. Heeft ingebouwde 5-poorts switch.

Nadeel is dat de Ziggo firmware redelijk weinig opties kent, maar bot gesteld: iemand die het verschil niet weet tussen een router en AP heeft niet meer opties nodig dan er standaard in zitten.

Soittakaa Paranoid!

• Palo Alto
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
dion_b schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 23:24:
iemand die het verschil niet weet tussen een router en AP heeft niet meer opties nodig dan er standaard in zitten.
In dit geval begreep ik dat de TS dat verschil nou net wel kent,
... advies nodig bij het aanschaffen van een Router die gaat dienen als Acces Point...
maar lijkt @Buzz134 vooral in de veronderstelling dat een switch+AP alleen mogelijk is als er gebruik wordt gemaakt van een WLAN router,
en liever Google gebruikt dan de Pricewatch geloof ik :)
Als ik je goed begrijp zoek je naar apparatuur ter verbetering van WiFi en wil je tenminste één netwerkkabel gebruiken voor je computer. Klopt?

De WLAN routers die je noemt in je OP combineren grofweg 3 functies:
- router: maakt netwerken
- switch: koppelt netwerkkabels aan je netwerk (via de netwerkpoorten achterop)
- access point: koppelt WiFi aan je netwerk

Deze apparaten kun je in één kastje samenvoegen, maar je kunt ze ook los of deels gecombineerd kopen. Een grove vuistregel is dat gecombineerde apparaten doorgaans minder complex, maar daardoor ook minder flexibel zijn.

In de instellingen van een WLAN Router kun je die functies meestal in- of uitschakelen, maar check dat vooral vooraf in de handleiding online. Verder staan dergelijke WLAN routers doorgaans ingesteld alsof ze rechtstreeks worden aangesloten op het internet. Sluit je ze zonder aanpassingen aan achter een andere router, dan zal een deel van je netwerk (achter de nieuwe WLAN router) niet emakkelijk kunnen communiceren met het andere deel. De nieuwe router beschouwt de rest van je netwerk dan namelijk als het internet, en dat is meestal niet nodig als de router van je internetleverancier dat al doet.

Aangezien o.a. de fysieke inrichting van je huis en lokatie van je computer onbekend zijn, is het wat lastig om een goed advies te geven. Je ziet dat er allerlei verschillende suggesties komen voor apparatuur, stuk voor stuk met hun specifieke eigenschappen zoals prijs, kwaliteit, flexibiliteit en complexiteit. Een advies kan dus eigenlijk alleen door onbekende factoren in je verhaal in te vullen. En die factoren kunnen kloppen, of niet :)

De suggestie van @LukeS en @dion_b is om een switch/AP van Ziggo te gebruiken (de “WiFi booster”). Dat is vermoedelijk de meest eenvoudige en goedkope oplossing. Zoals wordt gesuggereerd heb je hier wellicht ook voldoende aan.

Een alternatief is dus een losse switch en een access point (of meerdere). Je hebt dan o.a. als voordeel dat je het access point kan ophangen op een lokatie waar de WiFi zender het beste werkt (hoog en centraal). De combinatie-apparaten plaatst je meestal op een plek waar een WiFi zender eigenlijk niet moet staan.

Een Unifi access point is van de genoemde producten waarschijnlijk het meest flexibel en uitgebreid, maar is ook complexer dan de “plug-n-play” apparaten. Verder is de Unifi apparatuur bedoelt als geheel met andere Unifi apparatuur, maar kun je ze ook los gebruiken. Hou er verder ook rekening mee dat het beheer met een aparte “controller” (software of hardware) gebeurt.

Persoonlijk zou ik van “mesh” WiFi wegblijven, maar @laurens0619 zou er achteraf juist een kopen. Het is naar mijn smaak vrij duur voor wat je krijgt, en is meestal ingericht met draadloze koppelingen tussen de verschillende zenders. Je kunt ze deels ook bedraad aansluiten, maar dan zijn losse acces points in mijn ogen logischer. Verder kun je aan mesh systemen heel weinig instellen, alhoewel sommige mensen dat juist fijn vinden.

Succes met de keuze. Laat je weten wat de uitkomst is geworden?

• laurens0619
@Palo Alto Ik begrijp je reactie maar ik ben bang dat je de ene mesh niet met de andere kunt vergelijken.
Voor mij is een wireless mesh setup alleen een optie als je een dedicated backhaul kanaal hebt, vandaar de m9. Alleen voor het geld wat je daar extra voor moet betalen zou ik altijd een kabel trekken.

Mijn voorstel was echter voor een wired backhaul. Dan is de m4 een prima oplossing. Kost omgerekend 50 euro per accesspoint waarbij je een ingebouwde switchpoort hebt. Ik vind dat een zeer scherpe prijs.

Maar eerlijk is eerlijk, als je de wifi van de connectbox blijft gebruiken dan kun je beter de ziggo wifi booster voor 60 euro kopen. Staat de connectbox strategisch slecht en wil je 2 losse accesspoints dan denk ik dat je met een deco m4 (100 euro) qua performance/basis functionaliteit hetzelfde gaat krijgen als 2x unfi lite + 2x switch (200 euro). Wil je meer doen (vlans, radius authenticatie etc...) dan wint de unifi het maar voor puur beter wifi is het vaak wat overkill (en overrated op tweakers als je het mij vraagt)

Ook niet onbelangrijk. Goede wifi dekking krijg je niet alleen door de juiste apparatuur maar ook strategisch plaatsen van je apparatuur. De meeste accesspints (zoals de Archer C7) zijn spuuglelijk en worden in een (meter)kast gepropt. Een unifi of een Deco M4 komt vaak nog wel door de WAF heen en kun je daardoor strategischer/zichtbaarder in een kamer neerzetten.

https://www.xiaomist.com/...s-wi-fi-mesh-network.html

laurens0619 wijzigde deze reactie 11-10-2019 09:47 (28%)

• Buzz134
Iedereen bedankt voor de reacties en sorry als het wat onduidelijk was :P

Ik heb even contact opgenomen met Ziggo ik ontvang binnenkort een wifi booster. Daarnaast zal ik opzoek gaan naar een POE switch (kleintje) voor als er een uitbreiding komt.

Voor de vragen op ligt er bekabeling. beneden is alles draadloos en loopt er een kabel van connect box door de muur naar boven naar mijn slaapkamer (2e verdieping) hier zal ik ook de wifi booster plaatsen en hopen dat het beter wordt.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True