Na meer dan 10 jaar geen desktopsysteem te hebben overweeg ik een nieuw systeem te gaan bouwen omdat de prijzen voor hardware hard omlaag zijn gegaan en mijn laptop prima voldoet maar niet meer voor het spelen van spelletjes. De uitdaging is een beperkt budget met upgrademogelijkheden.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb een aantal spellen die ik af en toe speel, maar niet goed lopen op mijn laptop, een lenovo S540 met I7-4500U en Radeon 8670M. Het zijn vooral simulatiespellen, en graphics zijn minder belangrijk:
- Kerbal Space Program
- Cities Skylines
- Life is Strange
- Dwarf Fortress
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik kan me op dit moment niet veroorloven meer dan 650 euro uit te geven voor het systeem. In feite zou ik het liefst nog er wat van afschaven omdat de prioriteiten ergens anders liggen. Dus creatieve oplossingen zijn welkom.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Behalve een oud scherm neem ik niks anders mee.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Op dit moment heb ik zelf het onderstaande lijstje samengesteld, maar hier mist nog een videokaart:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merk voorkeuren, maar ik heb AMD op het oog vanwege kosten en upgrade mogelijkheden.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb het liefst een compact systeem dat niet opvalt, vandaar de keuze voor een mini ITX formaat.
Mocht er volgend jaar nog wat budget vrijkomen wil ik makkelijk kunnen upgraden.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Zoals jullie kunnen zien is dit systeem gericht op mijn beperkte budget. Het moeilijkste is binnen dit budget een passende videokaart vinden. Ik heb op vraag en aanbod en tweedehands gekeken, maar het aanbod van low- en midrange kaarten is karig en lijkt prijs-kwalitatief niet beter dan nieuwprijs. Ook vraag ik me af of de windowslicentie wel nodig is en zo veel hoeft te kosten. Mochten er nog andere plekken zijn waar er afgeschaafd kan worden hoor ik het graag
.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb een aantal spellen die ik af en toe speel, maar niet goed lopen op mijn laptop, een lenovo S540 met I7-4500U en Radeon 8670M. Het zijn vooral simulatiespellen, en graphics zijn minder belangrijk:
- Kerbal Space Program
- Cities Skylines
- Life is Strange
- Dwarf Fortress
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik kan me op dit moment niet veroorloven meer dan 650 euro uit te geven voor het systeem. In feite zou ik het liefst nog er wat van afschaven omdat de prioriteiten ergens anders liggen. Dus creatieve oplossingen zijn welkom.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Behalve een oud scherm neem ik niks anders mee.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Op dit moment heb ik zelf het onderstaande lijstje samengesteld, maar hier mist nog een videokaart:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler | € 109,51 | € 109,51 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Aorus B450 I Pro WiFi | € 120,77 | € 120,77 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define Mini C | € 71,64 | € 71,64 |
| 1 | Besturingssystemen | Microsoft Windows 10 Home EN 64bit OEM DSP OEI | € 104,- | € 104,- |
| 1 | Toetsenborden | Logitech MK270 (Qwerty US) | € 26,89 | € 26,89 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M1D3000C16 | € 35,49 | € 35,49 |
| 1 | Voedingen | be quiet! System Power B9 450W | € 44,99 | € 44,99 |
| 1 | Solid state drives | Kingston A400 2,5" 240GB | € 31,- | € 31,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 544,29 | ||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merk voorkeuren, maar ik heb AMD op het oog vanwege kosten en upgrade mogelijkheden.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb het liefst een compact systeem dat niet opvalt, vandaar de keuze voor een mini ITX formaat.
Mocht er volgend jaar nog wat budget vrijkomen wil ik makkelijk kunnen upgraden.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Zoals jullie kunnen zien is dit systeem gericht op mijn beperkte budget. Het moeilijkste is binnen dit budget een passende videokaart vinden. Ik heb op vraag en aanbod en tweedehands gekeken, maar het aanbod van low- en midrange kaarten is karig en lijkt prijs-kwalitatief niet beter dan nieuwprijs. Ook vraag ik me af of de windowslicentie wel nodig is en zo veel hoeft te kosten. Mochten er nog andere plekken zijn waar er afgeschaafd kan worden hoor ik het graag
"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "