Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

verzoek: toch (een vorm) van feedback achterlaten

Pagina: 1
Acties:

• Geert1976
  • Registratie: oktober 2012
  • Niet online
verzoek aan de Mods:

komt mij laatste tijd vaker voor dat iemand (concrete) interesse toont in een product dat ik te koop heb staan, ik netjes daarna reageren uiteraard, soms zelfs zeer uitgebreid.
Ik vind het telkens zo zonde van mijn eigen tijd om doelloos bepaalde members te beantwoorden.

Vervolgens 0 reactie meer.
Nu weet ik dat er geen negatieve feedback achtergelaten mag worden dan (geen daadwerkelijke verkoop = geen feedback).

Maar is er toch niet iets mogelijk om andere verkopers duidelijk te maken dat er een aantal lieden zijn die, imho, lukraak berichten uitdoen aan verkopers en vervolgens niet meer reageren?

Geert1976 wijzigde deze reactie 10-10-2019 12:42 (9%)

• NMe
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 02:25

NMe

Admin Devschuur®

Quia Ego Sic Dico.

Disclaimer: ik heb als forumcrewlid niks te zeggen over V&A en deze reactie is dan ook op persoonlijke titel en niet vanuit mijn functie. ;)

Ik denk dat dit een goed idee is. Met een vinkje of iets dergelijks om aan te geven dat de review niet over een voltooide transactie gaat maar over de communicatie vooraf voldoe je aan de wens van veel mensen om toch een woordje te doen over de manier waarop ze behandeld werden, en het bespaart denk ik ook best wat werk voor de admins die anders een dergelijke review zouden moeten verwijderen. Zo'n vinkje stelt je bovendien in staat om die reviews niet mee te tellen in het totaalcijfer of om ze in een apart totaalcijfer mee te rekenen.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Nu online

rens-br

Moderator Mobile & IN
NMe schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 12:39:
Disclaimer: ik heb als forumcrewlid niks te zeggen over V&A en deze reactie is dan ook op persoonlijke titel en niet vanuit mijn functie. ;)
^ Dit geldt ook voor mij.

Dit lijkt mij ook een erg goed idee en ik zou de score dan inderdaad splitsen tussen de daadwerkelijk verkoopervaring en de 'pre-sale' ervaring.

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 11:15
Dat wordt toch onoverzichtelijk....

Ik stel ook wel eens een paar vragen over bepaalde spullen op V&A of 2dehands.
Sommige verkopers reageren snel, en dan heb je daar iets aan.
Anderen reageren een week later, en dan heb ik meestal wel wat gevonden. Moet ik dan echt nog antwoorden als "geen verdere interesse"?

Als een antwoord niet binnen dezelfde dag komt, dan heb ik al geen interesse meer. Hoe wil je met zo iemand tot een deal komen...
En dan vertrouw ik het ook niet dat die de spullen snel verstuurt of zo.

• NMe

NMe

Admin Devschuur®

Quia Ego Sic Dico.

Het is wel redelijk gebruikelijke etiquette dat je even laat weten dat je toch geen interesse meer hebt, zeker wanneer je zelf degene was die om informatie vraagt.

• Geert1976
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:59:
Dat wordt toch onoverzichtelijk....

Ik stel ook wel eens een paar vragen over bepaalde spullen op V&A of 2dehands.
Sommige verkopers reageren snel, en dan heb je daar iets aan.
Anderen reageren een week later, en dan heb ik meestal wel wat gevonden. Moet ik dan echt nog antwoorden als "geen verdere interesse"?

Als een antwoord niet binnen dezelfde dag komt, dan heb ik al geen interesse meer. Hoe wil je met zo iemand tot een deal komen...
En dan vertrouw ik het ook niet dat die de spullen snel verstuurt of zo.
Nee hoor, hoeft helemaal niet onoverzichtelijk te zijn.

Ik vind het idee van @NMe een keurig idee.
Het hoeft heus niet 't overwicht te hebben in een (eind)beoordeling, maar bijvoorbeeld dus middels een vinkje o.i.d.

• Dagion
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 11:36
Gaat een hoop werk worden gok ik, sowieso vind ik dat Tommie wel een valide punt aanhaalt. Wat als verkoper gewoon niet reageert? En wat is dan nog wel redelijk qua reactietijd?

Andersom reageer ik ook niet op berichten waarin mensen niet eens de moeite kunnen nemen om een volledige zin te typen. Krijg ik dan ook een beoordeling? Of mag ik andersom beoordelen omdat correct Nederlands (proberen) te typen teveel moeite kost blijkbaar?

• Tommie12
Als je mensen te veel mogelijkheden geeft om reviews te doen, of ze verplicht, dan krijg je onzin reviews.

Ik moet ook elke transactie op Ali reviewen... eerlijk, voor een item van 57 cent een review....
Als het komt is het OK, en als het niet komt tja, dan ga ik gewoon verder met mijn leven, en vind mijn rommel wel elders.

• NMe

NMe

Admin Devschuur®

Quia Ego Sic Dico.

Wie heeft het over verplichten? Het gaat om het hebben van de mogelijkheid. Een mogelijkheid die er nu nog niet is maar die desondanks wel heel regelmatig voor botsingen zorgt tussen gebruikers die tóch zo'n review schrijven en degenen bij wie ze 'm achterlaten en de crew. Dat kun je dan toch prima faciliteren? Als je het vervolgens niet meeneemt in de totalen of apart vermeldt lijkt het me verder ook geen enkel probleem.

• Tommie12
Ik denk dat het de zaak nodeloos complex maakt.
Wat doe je met een verkoper die een hele goede rating heeft of deals, maar slecht scoort in het proces vooraf (omdat die bv in shiften werkt, en overdag regelmatig slaapt)?

Als je een perfecte service wil, en een verzending op de dag zelf, en direct antwoord op je vraag, dan moet je niet op de 2dehandsmarkt zijn.

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 06:54

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW

Virtualisatie Dictator

Er zijn meerdere problemen met het beoordelen zonder transactie.
1) De inhoud van de beoordeling. Vaak laat deze te wensen over. Je wilt niet weten wat voor bizarre bewoordingen ik heb moeten verwijderen.
2) Als er iets negatief geschreven wordt, hoe gaat de tegenpartij dan reageren? Vaak wil iemand natuurlijk even een tegenreactie geven. Waarop weer een andere reactie volgt. Daar zitten we niet op te wachten. We willen een welles/nietes communicatie oorlog voorkomen.
3) vaak zijn er valide redenen waarom iemand niet of traag reageert. Maar maakt hem dat een slechte (ver)koper?

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• NMe

NMe

Admin Devschuur®

Quia Ego Sic Dico.

Microkid schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 17:59:
1) De inhoud van de beoordeling. Vaak laat deze te wensen over. Je wilt niet weten wat voor bizarre bewoordingen ik heb moeten verwijderen.
2) Als er iets negatief geschreven wordt, hoe gaat de tegenpartij dan reageren? Vaak wil iemand natuurlijk even een tegenreactie geven. Waarop weer een andere reactie volgt. Daar zitten we niet op te wachten. We willen een welles/nietes communicatie oorlog voorkomen.
Deze twee punten gelden onverminderd voor de reviews die nu wel al mogelijk zijn.
3) vaak zijn er valide redenen waarom iemand niet of traag reageert. Maar maakt hem dat een slechte (ver)koper?
Nee, maar het is wel relevante informatie die ik graag voordat ik zaken met zo iemand doe zou willen weten.

• JohnWhite
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 07:44
Ik zou er ook niet aan beginnen. Mensen hebben het recht, om wat voor reden dan ook, niet te reageren. Dit wordt natuurlijk anders wanneer er een transactie heeft plaatsgevonden. Maar zoals iemand hierboven al zegt: als iemand mij een bericht stuurt zonder redelijke aanhef en in slecht Nederlands met "ik wil kopen" of (zoals bij mij op marktplaats een tijdje terug) "waneer kan hallen", dan heb ik er al geen zin meer in daar op te reageren.

Marktplaats heeft niet voor niets standaard templates gemaakt met een nette aanhef en correcte afsluiting. Ik zou in ieder geval de vrijheid willen hebben om niet op iemand te hoeven reageren.

En ja, dan moet je mensen ook de gelegenheid geven op zo'n (vorm van) feedback terug te kunnen ageren. En dan wordt het al heel snel welles/nietes en modder gooien.

Marktplaats heeft met zijn "Ervaringen" dat je na 4 berichten over en weer al een ervaring met iemand kunt achter laten, nog zonder dat er daadwerkelijk een koopovereenkomst is afgesloten. Dan krijg je binnen de kortste keren dat ik €50 biedt voor iets van €60 en dat ik na 4 berichten een 1-ster Ervaring krijg omdat ik "niet realistisch" bied of "onbeleefd" ben.

JohnWhite wijzigde deze reactie 10-10-2019 18:09 (29%)

• Microkid

Microkid

Virtualisatie Dictator

NMe schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 18:01:
[...]
Nee, maar het is wel relevante informatie die ik graag voordat ik zaken met zo iemand doe zou willen weten.
Dan zou dergelijke informatie alleen bij het profiel gezet mogen worden zonder enige waarde. Dus een soort "beoordeling zonder score". Puur informatief dus. Vanzelfsprekend wel volgens de netiquette en algemene omgangsvormen. Schelden, beschuldigen e.d. is dus not done.
Wellicht eens intern bespreken hoe men er op HQ over denkt.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Geert1976
  • Niet online
Microkid schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 17:59:
Bedankt voor je zeer heldere en uitgebreide antwoord ;)

De feedback wat betreft communicatie (niks meer laten horen) zou ook niet in tekst hoeven te zijn, de mogelijkheid om 1 tot 5 sterren te geven in een onderwerp/punt 'communicatie pre sales' zou al een hoop laten zien.

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Het probleem met daadwerkelijk scores geven is dat mensen nogal uiteenlopende verwachtingen hebben van communicatie.

Het opent de deur voor gebruikers die zelf eerst een onzin bod uitbrengen (of anderszins gebrekkige reactie op een advertentie) om vervolgens de aanbieder te gaan bekritiseren omdat ze geen reactie hebben gehad.

Lijkt me knap vermoeiend als je een beetje actief bezig bent op V&A.

In een paar zinnen wat feedback kunnen geven op de communicatie evt. met een duimpje omhoog of omlaag. Waarvan we dan de laatste 5 recente of zo laten zien (zonder totaal score of zo), dat zou misschien nog wel kunnen werken. Maar zelfs dan vrees ik dat het vooral een klaagmuur wordt.

Orion84 wijzigde deze reactie 10-10-2019 18:43 (6%)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Geert1976
  • Niet online
Duidelijk!

"it ain't gonna happen!" ;)

• World Citizen
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 11:09
Ik ben er niet zo fan van.

Ik ben begonnen aan mijn jaarlijkse opruiming dus heb toevallig momenteel wat advertenties.

Zo had ik een deal met iemand gesloten... maar die had kennelijk wat moeite met het geld overmaken. Ik heb er nog wat mee gechat maar uiteindelijk vond hij het niet meer betrouwbaar. Ik vind dat verder allemaal geen probleem en ga verder op zoek naar een koper, maar wat zou hij nou voor feedback achter hebben gelaten. Hij is natuurlijk wantrouwig geworden (onterecht maar goed).

En ook had ik iemand die gewoon wat informatie vroeg over mijn aanbieding, maar niks repte over het kopen ervan. Hij was ook niet de eerste die reageerde. Uiteindelijk kocht de eerst reagerende wel het product, en moest ik dus hem melden dat ze verkocht waren toen hij 18 uur later aangaf ze te willen kopen. Die is ook niet blij natuurlijk... en zal wellicht aan gaan geven dat communicatie niet in orde is.

Ik vind het al heel (heeeeel) onprettig dat ik niet onder een review mijn eigen reactie mag zetten. Ik vind het prima dat iemand een review over mij mag schrijven, en de 2 heren die bij mij een negatieve review hebben geschreven ga ik niet als een probleem zien. Ze mogen van mij blijven staan, maar het verhaal klopt niet zoals ze het schrijven.

Ik vind het raar dat ik daar geen tegenreactie onder mag zetten. Iemand schrijft een wild verhaal op wat iedereen kan lezen, en ik mag me niet verdedigen. Het argument dat ik dan bij hem een review achter moet laten heb ik niks aan. Ik hoef hem niet te reviewen.. ik wil tegengeluid geven onder zijn review op mijn account pagina.

Maar toch... V&A rulezzz want ik kom echt vaak hele toffe mensen tegen :D

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Geert1976 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 19:10:
Duidelijk!

"it ain't gonna happen!" ;)
Nou ja, ik ga er verder niet over, dus ook in mijn geval is het niet meer dan mijn persoonlijke mening over dit voorstel.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• thijsco19
  • Registratie: mei 2011
  • Nu online

thijsco19

Yamaha MT03 2008

Microkid schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 18:05:
[...]

Dan zou dergelijke informatie alleen bij het profiel gezet mogen worden zonder enige waarde. Dus een soort "beoordeling zonder score". Puur informatief dus. Vanzelfsprekend wel volgens de netiquette en algemene omgangsvormen. Schelden, beschuldigen e.d. is dus not done.
Wellicht eens intern bespreken hoe men er op HQ over denkt.
Een (denk ik) makkelijke oplossing zou dan zijn dat er i.p.v. een open text vak er een meer keuze vraag staat.

Bijvoorbeeld:
Hoe is de communicatie verlopen?
* reageert doorgaans binnen enkele uren
* reageert doorgaans binnen 2 dagen
* reageert doorgaans binnen een week

Na een aantal van deze beoordelingen kan er dan vervolgens op de advertentie, bij 'adverteerder' onder het kopje 'beoordeling', staan: * reageert doorgaans binnen enkele uren.

Zo kan je redelijk makkelijk zien of iemand serieus en actief is of maar gewoon een bericht stuurt.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• World Citizen
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 11:09
thijsco19 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 20:29:
[...]

Een (denk ik) makkelijke oplossing zou dan zijn dat er i.p.v. een open text vak er een meer keuze vraag staat.

Bijvoorbeeld:

Na een aantal van deze beoordelingen kan er dan vervolgens op de advertentie, bij 'adverteerder' onder het kopje 'beoordeling', staan: * reageert doorgaans binnen enkele uren.

Zo kan je redelijk makkelijk zien of iemand serieus en actief is of maar gewoon een bericht stuurt.
Vind ik een fijn plan....

• Geert1976
  • Niet online
thijsco19 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 20:29:
[...]

Bijvoorbeeld:

Goed bedacht!

• Microkid

Microkid

Virtualisatie Dictator

Dan zou ik er van willen maken:

Reactietijd:
* binnen een dag
* binnen een week
* niet

(beoordelen op reageren binnen enkele uren is imho niet handig, omdat niet iedereen 24x7 achter zijn pc zit. Een reactie binnen 1 dag is wel het minste dat je mag verwachten)

Microkid wijzigde deze reactie 10-10-2019 21:39 (65%)

3000Wp zonnestroom

• Geert1976
  • Niet online
Microkid schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:35:

Reactietijd:
* binnen een dag
* binnen een week
* niet

(beoordelen op reageren binnen enkele uren is imho niet handig, omdat niet iedereen 24x7 achter zijn pc zit. Een reactie binnen 1 dag is wel het minste dat je mag verwachten)
Ja, dat zijn 3 goeie keuzes met dus als
onderdeel /onderwerp 'Reactietijd'.

• Dagion
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 11:36
Behalve als iemand ervoor kiest om niet te reageren.. vanwege een belachelijk bod, gebrek aan fatsoen of gebrek aan moeite om een normaal bericht te typen.

• JohnWhite
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 07:44
Dagion schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 23:12:
Behalve als iemand ervoor kiest om niet te reageren.. vanwege een belachelijk bod, gebrek aan fatsoen of gebrek aan moeite om een normaal bericht te typen.
^dit

• TechandMusic
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 14-11 17:19

TechandMusic

Ryzen Powerrrrr

Ik zie nou niet echt heil in een extra toevoeging aan de communicatie beoordeling. Als een Tweaker zonder goede reden erg sloom met berichtjes is, kun je toch gewoon minder dan 5 sterren geven, en aangeven in de review waarom je dat deed? Lijkt me erg veel moeite om zoiets te implementeren, en die kan echt beter ergens anders worden besteed.

En door de "géén transactie = géén beoordeling" regel in de ban te doen, lok je het ook wel erg uit dat dit misbruikt wordt, en hebben de V&A mods weer meer gedoe. Idem dito wat betreft verspilde moeite.

Ryzen 5 2600 / RX 480 8GB Nitro+ OC / 16GB DDR4 3000MHz Vengeance RGB / ASRock B450M Pro4 / Antec Performance One P280

• thijsco19
  • Registratie: mei 2011
  • Nu online

thijsco19

Yamaha MT03 2008

Dagion schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 23:12:
Dan zou ik de optie 'niet' weglaten. Dan zou 'Binnen een week' de langste optie zijn. Je kan je afvragen of dat nou zo heel erg is. Zeker als je niet heel actief op V&A bent.

Sowieso kan ervoor gekozen worden om het pas te laten zien na x aantal beoordelingen, pak daar dan de gemiddelde van en je hebt een redelijk goede indicatie.
Microkid schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:35:

Reactietijd:
* binnen een dag
* binnen een week
* niet

Daar heb je gelijk in. Zoals ik hierboven al zei, zou ik wel de optie 'niet' weglaten. Zo kan je ook gezeur voorkomen bij niet correcte beoordelingen.
Om het wat minder strak te houden zou ik persoonlijk wel gebruik maken van 'gemiddeld' of 'doorgaans'.
Anders loop je de kans dat er toch een negatieve geschreven beoordeling komt als iemand niet binnen een dag gereageerd heeft terwijl dat er wel staat. (Is immers geen garantie tot)
TechandMusic schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 00:48:
En door de "géén transactie = géén beoordeling" regel in de ban te doen, lok je het ook wel erg uit dat dit misbruikt wordt, en hebben de V&A mods weer meer gedoe. Idem dito wat betreft verspilde moeite.
Lok je het uit? Waarom? En hoe zie je voor je dat dit word misbruikt? Personen die met regelmaat op V&A actief zijn zullen genoeg correcte beoordelingen krijgen. Door het systeem zo te maken dat er meerdere beoordelingen moeten zijn om een beoordeling te laten zien voorkom je misbruik. Mocht iemand het leuk vinden en bij iemand een beoordeling te plaatsen die niet klopt (bijv.: 'reageert binnen een week' terwijl het binnen een dag is) hoef het niet gelijk negatief te veranderen.

Zo zal niet iedereen een beoordeling van de reactietijd krijgen, alleen als je met regelmaat actief bent of na een aantal keer gebruik gemaakt te hebben van V&A.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• croiky
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 31-10 09:10
Goed onderwerp. Oer-irritant om niet (meer) of halfbakken te reageren maar het gebeurt gewoon wat de reden ook is. Laten we wel niet vergeten dat we dat heus allemaal wel eens hebben gedaan...

@Geert1976 Paar ongevraagde tips: als de ander je op een manier aanspreekt die je niet bevalt hou het zelf dan ook zeer kort. Je hoeft geen vrienden te worden om een deal voor elkaar te krijgen. Of haak zelf snel/eerder af. Hiermee voorkom je gedeeltelijk het probleem. Met het andere deel moeten we leven denk ik.

Als iemand het echt te bond maakt voor mijn smaak dan zet ik 'm binnen Marktplaats op Blokkeren zodat hij je niet meer via dat account kan aanspreken. Lucht op en sluit de conversatie echt goed af :)

Volgens mij is er nog geen ignore/blacklist optie binnen Tweakers. Zou dat een nuttige feature kunnen zijn?

croiky wijzigde deze reactie 11-10-2019 18:28 (6%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True