Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-04 20:53
Ik heb een LTO-5 drive waarvan de tape head hoogstwaarschijnlijk "versleten" is. De symptomen die ik heb:
* shoe shinen for no obvious reason. Ook als ik van mijn ramdisk (96GB) rechtstreeks naar tape schrijf begint hij toch te shoe shinen.
* 1TB aan data en de tape zit vol terwijl ik zo'n 1.5TB zou moeten hebben. Ik vermoed buitensporig veel keren dat een block niet goed naar tape is geschreven en het nog eens moet worden geschreven.

Er zijn zeker herstelbedrijven maar de prijs ligt nogal hoog. Dan probeer ik zelf eerst nog even, vandaar dus dit topic. Een tape head kon ik ook wel bestellen, maar als ik er enkel met moeite en handigheid, een spuitbus lucht en reinigingsalcohol geraak, is het zelfs nog beter.

Dus, zijn er mensen die ooit al een LTO tape drive open hebben gemaakt?

Ik had deze blogpost gevonden: http://sbfmdrv.blogspot.c...nd-cleaning-lto-tape.html

Dat lijkt me an sich wel doenbaar maar ik weet niet of het mijn probleem gaat oplossen. Is een versleten tape-head echt iets zoals een remblokje dat effectief verslijt? Of zit die waarschijnlijk vol met prut?

Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Heb je er iig al een cleaning tape door gegooit?
Verder is het verwisselen van read/write heads meestal niet te doen, gigantisch priegelwerk als het al met elkaar gaat werken... Zodra dat ding echt goed versleten is houdt het wel op helaas... Valt te proberen maar zou er in ieder geval niet backups van belangrijke data meer mee vertrouwen daarna...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

bucovaina89 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 11:30:
Of zit die waarschijnlijk vol met prut?
Dat hangt o.a af hoe goed je vogelnest is geweest in de afgelopen jaren. Glas-ferriet koppen slijten bijna niet, de rest van de koppen soorten kunnen wel slijten, en hangt af van het (dagelijks) gebruik. Verder kunnen je tapes ook achteruit gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Lip op 10-10-2019 11:35 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik repareer tapedrives op mijn werk, Nooit met lucht opspuiten, je kan door ESD de kop alleen nog maar verder stuk maken.

Een wattenstaafje met alcohol kan je doen om het grote vuil eraf te halen.

Wat voor drive praten we over? IBM of een HP?

Bij een HP kan je de head er nog uithalen, je hoeft dan alleen maar het logicboard eraf te halen en 2 schroefjes naast de head los te draaien (die waar het veertje onderzit, niet die andere, die is voor de afstelling!.) Wat er in die how-to staat is wel heel overdreven en dat zal bij een schone omgeving niet erg vies worden.

[ Voor 8% gewijzigd door rikadoo op 10-10-2019 11:40 ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Thanks voor het advies, ik had het bijna gedaan onder de noemer "what could possibly go wrong". Niet aan ESD gedacht :).

Het is een HP HH interne SAS drive.

Slijt zo'n tape head daadwerkelijk of is de kans groter dat er een hoop stof/vuil de tape head onbruikbaar maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
bucovaina89 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 12:03:
Thanks voor het advies, ik had het bijna gedaan onder de noemer "what could possibly go wrong". Niet aan ESD gedacht :).

Het is een HP HH interne SAS drive.

Slijt zo'n tape head daadwerkelijk of is de kans groter dat er een hoop stof/vuil de tape head onbruikbaar maakt?
De HP heads hebben hele grote groeven en daar kan best veel stof/aanslag/tapeslijtage tussen gaan zitten, en dus ook op de headtips die erin zitten.

Wel goed droogmaken na het schoonmaken met alcohol ivm de witte waas die het achterlaat.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Voor alle zekerheid: in de link hieronder, in het midden rechts op de afbeelding, de horizontale zwarte "balk" tussen de ribbon cables is dan de tape head? Die moet dan ik voorzichtig schoon zien te maken (en droog achteraf maken).

https://www.ltoparts.com/product/hp-lto-5-hh-3000-head-rohs/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Ja dat is de head, er zitten stukjes in de head, dit lijkt vuil maar is lijm. Dus dit gaat niet weg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
De lijm krijg ik met een stalen schuurspons wel weg :+

Dit weekend (als vrouw in kind het even toelaten) ga ik me er eens aan zetten. Ik ga m'n best doen. Hopelijk krijg ik'm terug in orde. Het moeilijkste zal waarschijnlijk, alles voorzichtig los maken en terug aankoppelen.

Worst case scenario maak ik de drive helemaal onklaar, maar ik heb er al een andere FH klaar liggen om hem te vervangen maar ik hoop dus op 2 goede drives over te houden. I'll keep you posted.

@rikadoo : alvast erg bedankt voor je input _/-\o_ . Ik wilde er zelf niet aan beginnen, maar nu heb ik er toch een beetje vertrouwen in onder het motto, baat het niet, dan schaadt het maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
@rikadoo : Ik heb de tape head kunnen cleanen (was inderdaad erg vuil) maar heb een kleine fout gemaakt. Voor ik begon had ik niet gezien dat er nog een tape in stak dus die heb ik er manueel uit gehaald, vooraleer de tape was terug gespoeld... (2x fout) 8)7 . Dus de tape doorgeknipt, cartridge eruit en de rest van de tape die op de spoel van de drive voorzichtig eruit getrokken. Alles terug in elkaar en de drive geeft nu een amber error light na opstart. Je ziet de motor van de cartridge voor/achteruit gaan, de motor van de spoel voor zo'n minuut of zo, dan die amber drive error. Ik vermoed dat het grijpmechanisme van de leader pin niet helemaal juist zit op de spoel die in de drive zit.

Op de spoel van de drive zelf zit een doorzichtige tape met daaraan het grijpmechanisme van de pin. Als de drive leeg is, moet die vastgeklikt zitten op de spoel of moet die ergens aan de zijkant van de drive zitten, daar ergens waar de tape head zit? Klaar om een leader pin vast te nemen?

enig ander idee wat ik nog kan doen om de tape drive te "resetten" en/of hardwarematig terug in orde te brengen?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
bucovaina89 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 14:58:
@rikadoo : Ik heb de tape head kunnen cleanen (was inderdaad erg vuil) maar heb een kleine fout gemaakt. Voor ik begon had ik niet gezien dat er nog een tape in stak dus die heb ik er manueel uit gehaald, vooraleer de tape was terug gespoeld... (2x fout) 8)7 . Dus de tape doorgeknipt, cartridge eruit en de rest van de tape die op de spoel van de drive voorzichtig eruit getrokken. Alles terug in elkaar en de drive geeft nu een amber error light na opstart. Je ziet de motor van de cartridge voor/achteruit gaan, de motor van de spoel voor zo'n minuut of zo, dan die amber drive error. Ik vermoed dat het grijpmechanisme van de leader pin niet helemaal juist zit op de spoel die in de drive zit.

Op de spoel van de drive zelf zit een doorzichtige tape met daaraan het grijpmechanisme van de pin. Als de drive leeg is, moet die vastgeklikt zitten op de spoel of moet die ergens aan de zijkant van de drive zitten, daar ergens waar de tape head zit? Klaar om een leader pin vast te nemen?

enig ander idee wat ik nog kan doen om de tape drive te "resetten" en/of hardwarematig terug in orde te brengen?

Thanks!
Heb je een foto hoe het nu in elkaar zit, dus logicboard eraf en dan foto van bovenaf, de leader moet helemaal vooraan zitten, achter de grote lager/rol. dat is de startpositie.

Je weet zeker dat je de headkabels (onder het logicboard) en de 2 aan de voorkant van de drive hebt vastgemaakt? (flatcable en de rood.witte?)

[ Voor 4% gewijzigd door rikadoo op 13-10-2019 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Ivm de kabels: ik denk het. 2 kabels aan de voorkant onder het logic board, dan 2 grote aan de zijkant, 2 flat kabels (brede en smallere) die aan de voorkant uit de onderkant van de drive komen en dan nog 1 smalle aan de zijkant achter.

Hier een foto op pasteboard, hopelijk is dat duidelijk:

Afbeeldingslocatie: https://i.paste.pics/4a5e29a2342bc01de508e3a33ec02d7b.png

https://i.paste.pics/4a5e29a2342bc01de508e3a33ec02d7b.png

Edit 5: verdorie hoe moeilijk kan het zijn om een image te attachen secondje

Aan je uitleg te horen moet die leader dan helemaal langs de zijkant/koppen ergens naar voren getrokken worden?

[ Voor 57% gewijzigd door bucovaina89 op 13-10-2019 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Het grijpmechanisme/leader kan bij HP's niet zelfstandig naar voren bewegen en wordt door de tape weer naar voren getrokken tijdens het eject-proces van een tape. IBM drives hebben een laadarm die dit zelf kan, ook zonder tape.
Leuk klusje om die weer terug te lussen door de drive :+

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
@rikadoo Hmm, ik denk dat ik de baan van de tape kan volgen, maar er lijkt me een ding in de weg te zitten waar zo'n velvet borsteltje op zit. Het lijkt me dat de tape aan de andere kant van dat velvet borsteltje moet (ik zie een baan in de behuizing) maar er zit plastic in de weg. Moet de tape voor dat borsteltje komen?

Net nog ontdekt dat dat borsteltje voor- en achteruit kan schuiven in die baan. Ik krijg die leader pin blijkbaar niet verder dan dat borsteltje.

Zo ver heb ik hem al gekregen, als ik nu verder trek zit het vast, dus verder geraak ik niet.. Is dit juist of moet de leader pin achter de borstel door? Zo ja? Kan ik die borstel ergens "parkeren" want die blokkeert de leader pin.

edit:

Ondertussen gevonden dat er een sticker op de achterkant zit en dat die borstel volgens mij kan geparkeerd worden met het een arm die aan een tandwiel zit. Als die arm ver genoeg terug draait, komt die borstel op een "splitsing" en gaat die uit de weg. Alleen, ik durf niet verder te duwen, na een halve centimeter ongeveer wordt het erg stroef en wil de borstel niet verder.

[edit2]
Aha, https://www.leapdragon.ne...path-leader/#.XaMv0i2iE1I

Blijkbaar moet ik niet duwen. Een tape erin duwen (voorzichtig) en dan ipv ejecten, de drive manueel erin proberen te trekken. Dan komt dat borsteltje vrij. Ondertussen is de leader pn al bijna bij de opening van een tape. Nu nog zien hoe ik die juist moet zetten.

Afbeeldingslocatie: https://i.paste.pics/a8d366cd0bfd9c1899144274af653afb.png

[ Voor 76% gewijzigd door bucovaina89 op 13-10-2019 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
bucovaina89 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 15:36:
@rikadoo Hmm, ik denk dat ik de baan van de tape kan volgen, maar er lijkt me een ding in de weg te zitten waar zo'n velvet borsteltje op zit. Het lijkt me dat de tape aan de andere kant van dat velvet borsteltje moet (ik zie een baan in de behuizing) maar er zit plastic in de weg. Moet de tape voor dat borsteltje komen?

Net nog ontdekt dat dat borsteltje voor- en achteruit kan schuiven in die baan. Ik krijg die leader pin blijkbaar niet verder dan dat borsteltje.

Zo ver heb ik hem al gekregen, als ik nu verder trek zit het vast, dus verder geraak ik niet.. Is dit juist of moet de leader pin achter de borstel door? Zo ja? Kan ik die borstel ergens "parkeren" want die blokkeert de leader pin.

edit:

Ondertussen gevonden dat er een sticker op de achterkant zit en dat die borstel volgens mij kan geparkeerd worden met het een arm die aan een tandwiel zit. Als die arm ver genoeg terug draait, komt die borstel op een "splitsing" en gaat die uit de weg. Alleen, ik durf niet verder te duwen, na een halve centimeter ongeveer wordt het erg stroef en wil de borstel niet verder.

[edit2]
Aha, https://www.leapdragon.ne...path-leader/#.XaMv0i2iE1I

Blijkbaar moet ik niet duwen. Een tape erin duwen (voorzichtig) en dan ipv ejecten, de drive manueel erin proberen te trekken. Dan komt dat borsteltje vrij. Ondertussen is de leader pn al bijna bij de opening van een tape. Nu nog zien hoe ik die juist moet zetten.

[Afbeelding]
Borstel moet aan de head kant zitten, en de plastic takeup aan de buitenkant
Je kan het plastic waar de takeup langs loopt losmaken zitten 2 of 3 schroefjes, dan kan je de takeup langs de borstel en alles geleiden. Het plastic uiteinde (grabber) die kan je in dat grijzige stukje doen en dan een kleine klik dan zit deze goed.

[ Voor 6% gewijzigd door rikadoo op 13-10-2019 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
@rikadoo : ondertussen heb ik het mechanische gedeelte terug in orde gekregen, maar er lijkt nu iets mis met het lezen van de tapes. De Ready status LED blijft groen pinken, de tape gaat van snel trapsgewijs naar trager. Ondertussen al 10 minuten "ready" aan het pinken terwijl ik de tape drive traag hoor draaien ... . Lijkt wel alsof hij de tape niet gelezen krijgt. moet eens zoeken wat dat betekent ready light dat groen blijft knipperen.

edit:

Na een hele tijd (~15min) voor en achter te draaien (toch aan redelijke snelheid), spuwt hij de tape terug uit, gewoon ready light vol aan. Geen foutmelding ... . Hmmm.

[edit2]
Na nog 2x tape er terug in de drive te duwen lijkt hij het wel te doen. Tape blijft erin, Ready light vol aan. Nu nog terug mijn computer bootable kunnen maken want die wil de schijf niet meer vinden 8)7 . Als ik terug in het OS geboot geraak, draai ik nog 'ns Library and Tape Tools. Hopelijk doet hij het gewoon terug.

Is het normaal dat een drive nadat hij is open geweest een paar keer een tape erdoor jaagt om de "kalibreren" of zo?
[/edit]

[ Voor 43% gewijzigd door bucovaina89 op 13-10-2019 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
bucovaina89 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 17:00:
@rikadoo : ondertussen heb ik het mechanische gedeelte terug in orde gekregen, maar er lijkt nu iets mis met het lezen van de tapes. De Ready status LED blijft groen pinken, de tape gaat van snel trapsgewijs naar trager. Ondertussen al 10 minuten "ready" aan het pinken terwijl ik de tape drive traag hoor draaien ... . Lijkt wel alsof hij de tape niet gelezen krijgt. moet eens zoeken wat dat betekent ready light dat groen blijft knipperen.

edit:

Na een hele tijd (~15min) voor en achter te draaien (toch aan redelijke snelheid), spuwt hij de tape terug uit, gewoon ready light vol aan. Geen foutmelding ... . Hmmm.

[edit2]
Na nog 2x tape er terug in de drive te duwen lijkt hij het wel te doen. Tape blijft erin, Ready light vol aan. Nu nog terug mijn computer bootable kunnen maken want die wil de schijf niet meer vinden 8)7 . Als ik terug in het OS geboot geraak, draai ik nog 'ns Library and Tape Tools. Hopelijk doet hij het gewoon terug.

Is het normaal dat een drive nadat hij is open geweest een paar keer een tape erdoor jaagt om de "kalibreren" of zo?
[/edit]
Ja dit gebeurd soms, dan blijft die heel lang draaien en dan op een gegeven moment komt de drive ready. Zit geen logica achter hoevaal of wanneer die dit doet maar het komt wel eens voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Hmm, ik hoor nu ook een knock-knock geluid. Ik vermoed van de head die up-down gaat. Na 30 seconden weer. Het zou nog kunnen dat ik de tape head niet hard genoeg heb kunnen vast vijzen en die niet 100% goed zit. Dat heb ik met een punttang gedaan maar echt veel kracht/gevoel kon ik er niet op zetten.

@rikadoo : Welke tool gebruik jij daarvoor?
En misschien los daarvan, is er ergens op het net iets te vinden van service manual of een goede tutorial hoe je zoiets moet aanpakken? Hoe leer je dat trouwens zo'n tape drive herstellen? Bestaan daar cursussen voor of zo?

edit:

Deze link heb ik gevonden, maar niets onder de categorie service/maintenance voor StorEver tape drives.
https://techlibrary.hpe.c...y/index.aspx#.XaPpKi2iE1I

[ Voor 16% gewijzigd door bucovaina89 op 14-10-2019 05:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
De schroeven van de head kun je gewoon vastdraaien tot het niet meer gaat. Dan moet het goed staan. Dat knock is idd de head die heen en weer gaat, dit gebeurd als je de tape erin doen dan doet die dit 2 keer. En wellicht nog een paar keer tijdens callibreren van de tape.

Ik heb dit allemaal on the job geleerd (zijn voor zover ik weet geen cursussen voor), is allemaal eigen onderzoek en kennis van het bedrijf waar ik werk, kan er helaas niet teveel overzeggen ;)

Een lange kleine dopsleutel moet voldoen om de head goed vast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doxuni
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-01 22:45
Hey,

Ik las hier op de post dat verschillende mensen werken aan LTO tape drives van HP.

Ik wil een standalone LTO-5 ombouwen tot een library. Ik heb de nodige firmware en volledige access tot LT&T. Maar ik las ook dat je personality moet wijzigen. Ik vermoed dat dit enkel kan via de serial port met een commando.
Ik heb het schema gevonden van de seriële pinout, maar nergers iets te vinden van de commando's.
Kan iemand me hierbij helpen?
Alvast bedankt,
Mvg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
@doxuni : jouw vraag is volgens mij zeker een eigen topic waard!

Om terug on topic te komen, heeft iemand toevallig een service manual van een HP LTO-5 (HH) sas tape drive of documentatie die mij verder kan helpen? Als ik de computer boot of een cartridge in de drive steek, begint deze voort te spoelen, ready light knippert. Soms hoor ik "knock knock" van de tape head. Ik vermoed dat deze niet meer kan lezen en dat dat komt omdat ik de drive eerder open heb gehad.

Dus daarom had ik graag meer info gehad hoe ik dit verder kan diagnostiseren. Er blijkt echter bitter weinig informatie op het net te zijn ivm herstelling/nazicht van (HP) LTO tape drives.

Los van mijn oorspronkelijke reden van dit topic, kan een service manual misschien @doxuni ook verder helpen met zijn vraag.
Pagina: 1