Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas1996
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12-06 14:44
Geachte medetweakers,

Mijn vriendin en ik hebben aankomende maandag een bezichtiging op een huurwoning. Wij hopen natuurlijk dat wij deze woning kunnen krijgen, echter vragen wij ons iets af. Mijn vriendin krijgt nu zorgtoeslag en zij woont nu in het ouderlijk huis. Wij vragen ons af of zij nog recht heeft op zorgtoeslag.

Extra details:
Mijn vriendin heeft een 0-uren contract (bijbaan) en verdient 7-8K op jaarbasis.
Ik werk fulltime en verdien 29k op jaarbasis.

Ik heb zelf al berekeningen gedaan waaruit blijkt dat dit niet zo is, echter heb ik moeite met het begrijpen van het zijn van een "fiscale partner". Zou iemand mij kunnen adviseren in deze kwestie? :P

Heeft mijn vriendin nog recht op zorgtoeslag als ik met haar ga samenwonen?

Beste antwoord (via Vanitas1996 op 10-10-2019 10:46)

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:01
99ruud99 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:36:
Vanitas: ik en mijn vriendin hebben zelfde situatie:
echter, voor toeslag geld niet of je fiscaal partner bent maar of je woonachtig bent op zelfde adres
(huurtoeslag en zorgtoeslag)
nadeel: het kan zijn dat je alles terug mag betalen op t eind.

ps, kijk eens goed of het niet voordeliger is om juist WEL fiscaal partner te worden, met jullie lonen komen jullie volgens mij dan beter uit, maar ik kan me vergissen, dus eerst even zowel zonder als met berekenen.
Neen dit klopt niet. Zo was het wel in het verleden, maar inmiddels zijn toeslagpartner en fiscaal partner bijna gelijkgesteld. Uitzondering is het jaar van echtscheiding. Je ex kan dan nog wel je fiscaal partner zijn, maar niet meer je toeslagpartner als je op een ander adres woont. Voor huurtoeslag kan een medebewoner meetellen, maar dat is weer een ander verhaal.

Kort samengevat. In situatie van @Vanitas1996 is er geen sprake van toeslagpartnerschap zolang ze geen samenlevingscontract, huwelijk of geregistreerd partnerschap hebben, geen kind hebben en elkaar niet aanmelden voor pensioenregeling van de partner.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Volgens mij is de grens 37K op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-06 21:41
Op de website van de belastingdienst staat duidelijk wat je van elkaar bent:
https://www.belastingdien...chap/fiscaal_partnerschap

In dit geval zijn jullie fiscaal parters als jullie bijde op dit adres ingeschreven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:30
Zie hier! Kan je precies berekenen waar je recht op hebt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

franssnarf schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:27:

In dit geval zijn jullie fiscaal parters als jullie bijde op dit adres ingeschreven staan.
Hoe kom je daarbij? Ik lees uit TS niet dat er voldaan wordt aan één van deze voorwaarden:
U bent fiscale partners met een huisgenoot als u aan 1 van de volgende voorwaarden voldoet:
- U bent allebei meerderjarig en hebt samen een notarieel samenlevingscontract afgesloten.
- U hebt samen een kind.
- 1 van u heeft een kind van de ander erkend.
- U bent bij een pensioenfonds aangemeld als pensioenpartners.
- U bent samen eigenaar van een eigen woning waarin u allebei woont.
- U bent allebei meerderjarig en op uw adres staat ook een minderjarig kind van 1 van u beiden ingeschreven (samengesteld gezin). Geldt deze situatie voor u? Maar verhuurt u een deel van uw woning aan degene met wie u op hetzelfde adres staat ingeschreven? Als er sprake is van verhuur op zakelijke gronden, dan bent u geen fiscale partners. U moet dan wel een schriftelijke huurovereenkomst hebben.
- U bent meerderjarig en woont met een minderjarig kind in een opvangwoning of een huis voor beschermd wonen die u kreeg door de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. U bewoont die woning samen met een meerderjarige die volgens de gemeente ook op dat adres staat ingeschreven. Wilt u met die persoon geen fiscale partners zijn? Dan moet u hiervoor samen een verzoek doen. Ook moet u voldoen aan een aantal voorwaarden.
- U was het jaar ervoor al fiscale partners.

[ Voor 5% gewijzigd door naitsoezn op 10-10-2019 10:29 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:52

NEE!!!

Je wordt geen fiscaal partner als je samen gaat wonen op hetzelfde adres. Je vriendin krijgt dus gewoon haar zorgtoeslag zolang jullie niet iets doen waardoor je wel fiscaal partner wordt (zoals een kind nemen, notarieel samenlevingscontract etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Het laatste wat je zegt klopt niet, je kant samenwonen zonder fiscaal partner te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:28
Vanitas1996 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:24:
Heeft mijn vriendin nog recht op zorgtoeslag als ik met haar ga samenwonen?
Ja. Je bent geen fiscaal partner, aangezien je geen eigenaar van de woning bent(want: huurwoning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-06 21:41
Hielko schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:30:
[...]

NEE!!!

Je wordt geen fiscaal partner als je samen gaat wonen op hetzelfde adres. Je vriendin krijgt dus gewoon haar zorgtoeslag zolang jullie niet iets doen waardoor je wel fiscaal partner wordt (zoals een kind nemen, notarieel samenlevingscontract etc).
Mijn excuses ik las bezichtigen van een woning en zag het woordje huur over het hoofd, in dit geval is het niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas1996
Bedankt voor de snelle toestroom van reacties! Ik begrijp hieruit dus dat mijn vriendin geen wijzigingen hoeft aan te brengen in haar zorgtoeslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Schumaster schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:30:
[...]

Ja. Je bent geen fiscaal partner, aangezien je geen eigenaar van de woning bent(want: huurwoning).
Dat kan je niet zo stellen want je weet niet of ze niet aan een van de andere voorwaarden voldoen. Misschien zullen ze met elkaar verbonden worden via een partnerpensioenen.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Vanitas1996 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:34:
Bedankt voor de snelle toestroom van reacties! Ik begrijp hieruit dus dat mijn vriendin geen wijzigingen hoeft aan te brengen in haar zorgtoeslag?
Als jullie geen pensioenpartners of ouders worden, of een samenlevingscontract aangaan (of gaan trouwen), dan voorlopig niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Backpacker op 10-10-2019 10:38 ]

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:52
echter, voor toeslag geld niet of je fiscaal partner bent maar of je woonachtig bent op zelfde adres

ps, kijk eens goed of het niet voordeliger is om juist WEL fiscaal partner te worden, met jullie lonen komen jullie volgens mij dan beter uit, maar ik kan me vergissen, dus eerst even zowel zonder als met berekenen.

*excuses, enkel voor huurtoeslag, zorgtoeslag is onafhankelijk van samenwonen.
In dit geval is het bijna nooit fiscaal voordeliger, omdat je 90*12 euro kwijt raakt aan zorgtoeslag.

[ Voor 17% gewijzigd door 99ruud99 op 10-10-2019 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
Backpacker schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:35:
[...]

Dat kan je niet zo stellen want je weet niet of ze niet aan een van de andere voorwaarden voldoen. Misschien zullen ze met elkaar verbonden worden via een partnerpensioenen.
Samenwonen betekend niet automatisch ook dat ze een partnerpensioen krijgen. Als geen van de andere voorwaarden veranderd behalve het betrekken van de huurwoning kan je dat dus wél zo stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas1996

In dit geval is het bijna nooit fiscaal voordeliger, omdat je 90*12 euro kwijt raakt aan zorgtoeslag.
Voor huur/zorgtoeslag betekend het toch dat je een toeslagpartner hebt? (als ik de website mag geloven van de belastingdienst)

Het volgende staat op de website van de BD:

Wie is mijn toeslagpartner?
Hebt u een echtgenoot of een geregistreerde partner? Dan is die persoon uw toeslagpartner. Maar ook iemand anders die op uw adres ingeschreven staat, kan uw toeslagpartner zijn.

Echtgenoot: Als je getrouwd bent natuurlijk
Geregistreerde partner: Dit is volgens mij ook iets wat je als koppel zelf moet doen en niet zomaar van toepassing is.

Het lijkt mij toch dat je hiermee dan de dans ontspringt en niet een toeslagpartner hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Schumaster schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:40:
[...]

Samenwonen betekend niet automatisch ook dat ze een partnerpensioen krijgen. Als geen van de andere voorwaarden veranderd behalve het betrekken van de huurwoning kan je dat dus wél zo stellen.
Ook dit zeg je weer veel te stellig. Veel pensioenproducten gaan bij samenwonen op 1 adres gelijk uit van een partnerpensioen en vaak biedt het product niet de mogelijkheid om af te zien van partnerpensioen (want collectief afgesloten).

En je nuanceerde je eerste uitspraak niet door te zeggen: Als geen van de andere voorwaarden veranderd.
Als je dat in je eerste reactie had gezet had ik niet gereageerd.

[ Voor 13% gewijzigd door Backpacker op 10-10-2019 10:44 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:01

Neen dit klopt niet. Zo was het wel in het verleden, maar inmiddels zijn toeslagpartner en fiscaal partner bijna gelijkgesteld. Uitzondering is het jaar van echtscheiding. Je ex kan dan nog wel je fiscaal partner zijn, maar niet meer je toeslagpartner als je op een ander adres woont. Voor huurtoeslag kan een medebewoner meetellen, maar dat is weer een ander verhaal.

Kort samengevat. In situatie van @Vanitas1996 is er geen sprake van toeslagpartnerschap zolang ze geen samenlevingscontract, huwelijk of geregistreerd partnerschap hebben, geen kind hebben en elkaar niet aanmelden voor pensioenregeling van de partner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas1996

Ik zie dat je zorgtoeslag zojuist weggestreept hebt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vanitas: ik en mijn vriendin en ik hebben zelfde situatie:

:P

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Excuses inderdaad :)
Maar huurtoeslag is wel geldig voor BEIDE partijen:
Leuk feitje om op te letten, stel je begint in de zomer met werken, en verdient 2500. Dan heb je aan het eind van het jaar 6*2500 = 15k verdient. Je krijgt nog huurtoeslag en zorgtoeslag.
Stel je blijft bij je baan, VERGEET DAN NIET de beide toeslagen op te zeggen! Want de belastingdienst herkent niet dat je maar een half jaar hebt gewerkt, dus blijft toeslag sturen, en dit mag je allemaal terugbetalen (en dat is nogal zuur, gauw 400 euro per maand in totaal -> 5k aan eind van jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
Backpacker schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:43:
[...]

Ook dit zeg je weer veel te stellig. Veel pensioenproducten gaan bij samenwonen op 1 adres gelijk uit van een partnerpensioen en vaak biedt het product niet de mogelijkheid om af te zien van partnerpensioen (want collectief afgesloten).

En je nuanceerde je eerste uitspraak niet door te zeggen: Als geen van de andere voorwaarden veranderd.
Als je dat in je eerste reactie had gezet had ik niet gereageerd.
Van de website van SNS Bank:
Moet ik trouwen of een samenlevingscontract hebben voor een partnerpensioen?
Ben je getrouwd of hebben jullie een geregistreerd partnerschap? Dubbel hoera, de gemeente geeft dit namelijk automatisch door aan het pensioenfonds. Dat je gaat samenwonen geeft de gemeente helaas niet door.

Dus als je samenwoont en je wilt dat jouw partner in aanmerking komt voor een partnerpensioen, moet je zelf in actie komen. Je moet je partner dan zelf aanmelden voor een partnerpensioen. Je pensioenuitvoerder kan je vertellen wat daar voor nodig is. Soms moet je een bewijs laten zien dat jullie bij elkaar horen in de vorm van een notarieel samenlevingscontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas1996
99ruud99 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:47:
Excuses inderdaad :)
Maar huurtoeslag is wel geldig voor BEIDE partijen:
Leuk feitje om op te letten, stel je begint in de zomer met werken, en verdient 2500. Dan heb je aan het eind van het jaar 6*2500 = 15k verdient. Je krijgt nog huurtoeslag en zorgtoeslag.
Stel je blijft bij je baan, VERGEET DAN NIET de beide toeslagen op te zeggen! Want de belastingdienst herkent niet dat je maar een half jaar hebt gewerkt, dus blijft toeslag sturen, en dit mag je allemaal terugbetalen (en dat is nogal zuur, gauw 400 euro per maand in totaal -> 5k aan eind van jaar)
Mijn moeder (welke alleenstaande is) heeft dit gehad met mijn broer. Mijn moeder kreeg huurtoeslag, maar omdat mijn broer fulltime ging werken waren ze vergeten de huurtoeslag op te zeggen... |:( Conclusie: "Mevrouw, u kunt het even gaan terugbetalen"..

Al is dit een hele andere situatie en volledig off-topic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Schumaster schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:48:
[...]

[...]
Nu pak je 1 pensioenregeling eruit. Via mijn werk ervaring met veel verschillende pensioenproducten en veel stellen als voorwaarde: duurzame gezamenlijke huishouding. En veel werkgevers geven huishoudingssamenstellingen gewoon door aan hun pensioenuitvoerders, dit weer vanwege aansprakelijkheid als ze het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:09
Schumaster schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:48:
[...]

[...]
Dat zal best zo zijn als je een individuele pensioenregeling bij de SNS hebt, maar ik kan je uit de praktijk bij andere pensioenaanbieders vertellen dat je ook zonder te trouwen, geregistreerd partner te zijn of zelf bewust iets door te geven, zomaar geregistreerd kunt staan voor het partnerpensioen via je werkgever. De theorie is misschien zoals jij stelt, maar dat betekent niet dat het in de echte wereld ook zo uitpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariandra
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:00
Ik wil wel even aanmerken dat je niet gelijk je toeslagen hoeft stop te zetten als je verwacht misschien boven het maximale jaarinkomen uit te komen. Geef wel de wijziging in inkomen door! In mijn situatie is het vaak net wel/net niet recht op toeslagen, dus dan is het zonde als je het stop zet, niets meer krijgt en dan achteraf weer een heel formulier in moet vullen.

Ze werken daar met je belastingaangifte. Helaas zelf eens mee mogen maken dat ik voor heel 2013 de huurtoeslag terug moest betalen. Gezien die constatering half 2014 kwam, en ik mijn wijziging in inkomen niet had doorgegeven, kwam daar ook nog half 2014 bij wat teruggevorderd werd aan huurtoeslag.

Zorgtoeslag is geheel persoonlijk, ook al woon je samen, in ieder geval zolang er geen sprake is van huwelijk/samenlevingscontract.
Huurtoeslag is afhankelijk van de medebewoners, ongeacht wat je van elkaar bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 590973

Als het geld gemist kan worden zal ik aan het eind van het jaar de toeslag aanvragen. Ben je er in ieder geval zeker van dat je geen smak geld hoeft terug te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:37
Ik kan je uitervaring meedelen als je officieel gaat trouwen krijg je daarna maar 1 zorgtoeslag en word beide inkomens opgerekend. Ik woon samen met mijn vrouw maar zijn niet getrouwd daarom krijgen we apart zorgtoeslag. Bij huurtoeslag wordt wel gekeken naar de totale inkomens van het huishouden

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:24

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Hou er wel rekening mee dat als je halverwege het jaar wél aan de voorwaarden voor toeslagpartner voldoet, je voor dat hele jaar toeslagpartner bent.

Als je bijv. in december 'n kind krijgt, of gaat trouwen, of 'n huis gaat kopen, ben je voor dat hele jaar met terugwerkende kracht alsnog toeslagpartner.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:40
Oke, dit is een interessant topic.

Ik dacht dus altijd dat het ervan afhing, wie de eigenaar van de huur (of koop) woning is. Vooral om het volgende regeltje:
- U bent samen eigenaar van een eigen woning waarin u allebei woont.
Mijn conclusie is nu:
- Als je de huurwoning samen hebt, bijvoorbeeld omdat je elkaar nodig hebt om aan inkomenseisen te voldoen, dan ben je wél toeslagpartner.
- Als één persoon de huurder is, dan woont de ander gewoon bij je en ben je geen fiscaal partners en behoud je dus je zorgtoeslag.

Klopt dit nu?
Hoe zit dit nou echt met huurwoningen en koopwoningen en samenwonen?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 10-10-2019 13:49 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Richh schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 13:49:

Ik dacht dus altijd dat het ervan afhing, wie de eigenaar van de huur (of koop) woning is. Vooral om het volgende regeltje:

[...]

Mijn conclusie is nu:
- Als je de huurwoning samen hebt, bijvoorbeeld omdat je elkaar nodig hebt om aan inkomenseisen te voldoen, dan ben je wél toeslagpartner.
- Als één persoon de huurder is, dan woont de ander gewoon bij je en ben je geen fiscaal partners en behoud je dus je zorgtoeslag.

Klopt dit nu?

Members only:
Nee, dit is niet correct. Als je ongehuwd samen woont (ongeacht of dat een huur- of koophuis is!) ben je geen toeslag-partner (mits je ook niet aan de andere voorwaarden voldoet zoals het samen hebben van kinderen etc.).

Maar, je geeft hier wel toe dat je fraudeert. Zelfs nog zonder dat je hier financiëel voordeel bij hebt. Tenminste, het financiëel voordeel bestaat er uit dat je nu (vermoed ik) slechts aangeslagen wordt voor 1 persoon voor de uitwaterende sluizen en afvalheffing.

Ik zou dit dus heel snel veranderen.

In dit stroomschema: https://www.belastingdien...heb-ik-een-toeslagpartner kun je heel simpel uitvinden of je partner je toeslagpartner is of wordt als je gaat samenwonen. In 9 van de 10 gevallen is het antwoord "nee" (als er voor de rest ook niks veranderd).

[ Voor 10% gewijzigd door Ardana op 10-10-2019 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005

Theo

moederbord

Correct!

Ik heb soortgelijke situatie; vriendin heeft inkomen van 15K en heeft recht op zzorgtoeslag. Met mijn inkomen van 60k heb ik bij voorbaat helemaal nergens recht op :P

Maar zolang wij niet gaan trouwen blijft zij haar zorgtoeslag houden.
Richh schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 13:49:

[...]

Mijn conclusie is nu:

Klopt dit nu?

Members only:
Ze kan gerust bij jou gaan wonen zonder dat zij haar zorgtoeslag verliest. Jullie zijn geen eigenaar van de woning; dat is immers de woningbouw...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
@Ardana thnx voor de verheldering! En yes, dat gaan we dan zsm veranderen inderdaad.

Members only:
Theo schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 13:58:
Ze kan gerust bij jou gaan wonen zonder dat zij haar zorgtoeslag verliest. Jullie zijn geen eigenaar van de woning; dat is immers de woningbouw...
Ik vond die term nogal onduidelijk. We zijn inderdaad niet de eigenaar, maar als huurder / bewoner ben je wel degelijk een soort van eigenaar :P

De particuliere verhuurder bouwt zelf geen woningen :+

@99ruud99 we hebben geen huurtoeslag. De huurwoning staat ook volledig op mijn naam en ik betaal de huur zelf. Als ik de huur op zou zeggen zou dat zijn omdat we samen een huis kopen :P
Wel bedankt voor het meedenken :)

[ Voor 45% gewijzigd door Richh op 10-10-2019 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
@Richh let wel op de huurtoeslag die verdwijnt wel, + belastingen zoals afvalstofheffing gaan omhoog. (die verschillen tussen 1 of meerpersoons, dus is meer dan 2x zo hoog helaas).
Let ook op: zodra jij de huur stopt om wat voor reden dan ook, heeft jouw vriendin geen recht op het huis als ze niet in het contract geschreven staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas1996
Ik vind het dan wel weer tof om te zien dat een vraag waar ik mee zit uiteindelijk ook (gedeeltelijk) andere helpt! :) Precies een mooi voorbeeld van hoe een forum hoort te werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Richh schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:02:
@Ardana thnx voor de verheldering! En yes, dat gaan we dan zsm veranderen inderdaad.

Members only:
Weet je wat pas oneerlijk is? Dat als je gaat trouwen (of samenwonen) dat je elkaar moet onderhouden. Nu is ze nog student en heeft ze nauwelijks inkomen, maar als je gaat samenwonen, verliest de ene partner het recht op bijstand als de andere partner meer dan € 1.300 verdient. Dat is nog veel meer geld...
Ik vond die term nogal onduidelijk. We zijn inderdaad niet de eigenaar, maar als huurder / bewoner ben je wel degelijk een soort van eigenaar :P
Wat is er onduidelijk aan het woord "eigenaar"? Je bent huurder, dan ben je toch nooit eigenaar? Ik vind het raar gedacht.
De particuliere verhuurder bouwt zelf geen woningen :+
[/]
Dat doet een woningbouwvereniging ook niet, ze hebben geen eigen bouwvakkers in dienst die 'n hele woning bouwen. Dat zijn weer andere bedrijven, met wie ze 'n projectovereenkomst aangaan.

Overigens: je recht op huurtoeslag is gebaseerd op het inkomen van àlle bewoners. Indien je partner geen inkomen heeft, is het ook mogelijk dat je huurtoeslag tóch (iets) lager wordt. Dit kun je makkelijk uitrekenen op https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/. Daar heb ik ingevuld dat je 'n huur van € 650 hebt, en als je partner van 20 jaar oud bij je komt wonen, daalt je huurtoeslag met € 15 pm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Ardana schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:13:
[...]

Weet je wat pas oneerlijk is? Dat als je gaat trouwen (of samenwonen) dat je elkaar moet onderhouden. Nu is ze nog student en heeft ze nauwelijks inkomen, maar als je gaat samenwonen, verliest de ene partner het recht op bijstand als de andere partner meer dan € 1.300 verdient. Dat is nog veel meer geld...
Dat is inderdaad nog veel oneerlijker.
Overigens: je recht op huurtoeslag is gebaseerd op het inkomen van àlle bewoners. Indien je partner geen inkomen heeft, is het ook mogelijk dat je huurtoeslag tóch (iets) lager wordt. Dit kun je makkelijk uitrekenen op https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/. Daar heb ik ingevuld dat je 'n huur van € 650 hebt, en als je partner van 20 jaar oud bij je komt wonen, daalt je huurtoeslag met € 15 pm.
Ik verdien op jaarbasis net precies teveel om recht te hebben op sociale huur en mijn huur is veel te hoog om aanspraak te maken op huurtoeslag, dus dat maakt niks uit.
Het enige wat relevant is, is afvalstoffenheffing, nu blijkt dat we (nog) geen fiscaal partners worden. Vandaar dat we het ook gewoon netjes gaan oplossen. Het mailtje naar de verhuurder is al onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Richh schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:18:
[...]

Dat is inderdaad nog veel oneerlijker.
Dat ligt eraan hoe je het bekijkt. Als je samen woont, beide werkt, en een van beiden besluit te stoppen met werken, dan zou het raar zijn als deze ineens bijstands zou krijgen, toch?
Ik verdien op jaarbasis net precies teveel om recht te hebben op sociale huur en mijn huur is veel te hoog om aanspraak te maken op huurtoeslag, dus dat maakt niks uit.
Het enige wat relevant is, is afvalstoffenheffing, nu blijkt dat we (nog) geen fiscaal partners worden. Vandaar dat we het ook gewoon netjes gaan oplossen. Het mailtje naar de verhuurder is al onderweg.
Mailtje naar de verhuurder doet niks, die heeft daar niks over te zeggen. Je moet even op de site van de gemeente kijken hoe zij bij jou ingeschreven kan worden in de BRP (basisregistratie personen, voorheen heette dit GBA, gemeentelijke basisadministratie). Hierin houdt de overheid bij waar iemand woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Ardana schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:25:
[...]

Dat ligt eraan hoe je het bekijkt. Als je samen woont, beide werkt, en een van beiden besluit te stoppen met werken, dan zou het raar zijn als deze ineens bijstands zou krijgen, toch?
Da's ook waar - maargoed laten we er geen politieke discussie van gaan maken ;)
Mailtje naar de verhuurder doet niks, die heeft daar niks over te zeggen. Je moet even op de site van de gemeente kijken hoe zij bij jou ingeschreven kan worden in de BRP (basisregistratie personen, voorheen heette dit GBA, gemeentelijke basisadministratie). Hierin houdt de overheid bij waar iemand woont.
In mijn huurcontract staat dat ik de enige bewoner van mijn appartement mag zijn. De verhuurder moet er schriftelijk akkoord mee gaan dat mijn vriendin bij mij komt wonen en dat er dus twee bewoners zijn.
Ik heb al genoeg gezeik met mijn verhuurder gehad, dit moet ik netjes geregeld hebben voordat er in die BRP twee personen staan ingeschreven op mijn/ons adres en de verhuurder weer vervelend gaat doen. Maar da's vrij offtopic verder ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Richh schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:29:
[...]
In mijn huurcontract staat dat ik de enige bewoner van mijn appartement mag zijn. De verhuurder moet er schriftelijk akkoord mee gaan dat mijn vriendin bij mij komt wonen en dat er dus twee bewoners zijn.
Ik heb al genoeg gezeik met mijn verhuurder gehad, dit moet ik netjes geregeld hebben voordat er in die BRP twee personen staan ingeschreven op mijn/ons adres en de verhuurder weer vervelend gaat doen. Maar da's vrij offtopic verder ;)
Zolang je woning groter is dan 15m2 is dat een niet-wettig toegestane clausule. Tevens heeft je verhuurder geen recht om te controleren in GBA wie er ingeschreven staan. Zie ook: https://nl.hellolaw.com/j...egevens-bewoners-opvragen en https://www.woonbond.nl/v...et-ik-iemand-laat-inwonen

[ Voor 4% gewijzigd door Ardana op 10-10-2019 15:10 ]

Pagina: 1