@
ranjo Klinkt als een heel bekend verhaal. Hier ook een huis gekocht met een Ecomline. Meerdere ruimtes en een stukje verhuurt. Als we op vakantie gingen moest de thermostaat in de woonkamer op 20 graden blijven staan anders kreeg de huurder het koudt. Met als gevolg een hoge gasrekening.
Ik heb eerst een FHT-8 kitje van conrad gekocht (
FHT8 ). Met een ketel sturing. maar dat was een aan/uit model en had erg veel last van overshoot. De FHT-8 set van conrad bestaat uit individuele draadloze thermostaten en motor gestuurde radiator knoppen. De draadloze thermostaat stuurt iedere 2 minuten een 'openingswaarde' tussen 0-100% naar de radiatorknop.
Mijn eerste modificatie was een oude NSLU-2 met een CulFw USB stick (
cul ). Deze ontving de openingsgraad van de verschillende ruimten en stuurde via een FS-20 schakelaar de aan/uit thermostaat aan in een soort van PWM modes, 'x' aantal minuten aan in een interval van 15 minuten. Dit werkte wel redelijk maar had nog wel last van over (en under) shoot.
Toen kwam ik de EMS-ESP gateway van BBQKees tegen op het internet en zonder goed te lezen besteld, dat werkte niet op een UBA4000 en zo begon het 'avontuur' van de iRT-ESP.....
Wat ik op dit moment gebruik is nog steeds de oude NSLU-2 met CulFw USB stick. Deze publiceert via MQTT de openingsgraad van de verschillend radiatorknoppen die door hun lokale FHT-8 thermostaat worden aangestuurd.
Op een ander linux 'doosje' heb ik een python scripje draaien wat de openingsgraad en de buitentemperatuur gebruikt om de watertemperatuur voor de Ecomline te berekend en dan naar de iRT-ESP stuurt.
iRT-ESP stuurt dan de ketel aan via het iRT protocol. de iRT-ESP gebruikt een PID regeling om de ketel zo te moduleren dat deze de gewenste temperatuur aanhoud. Ik gebruik zelf niet de warm water aan/uit omdat de ketel 's nachts eigenlijk nooit aanslaat om het warm water te verwarmen. Maar het is via de iRT-ESP mogelijk om het warm water aan en uit te zetten via MQTT.
Op een dag als vandaag (1 a 2 graden) draait de ketel eigenlijk de hele dag op een lage modulatie. Uitgaande water is ongeveer 40 graden en retour zo'n beetje 35 graden. De temperatuur in de woonkamer schommelt tussen de 20 en 21 graden, maar omdat de radiatoren constant warm zijn voelt het niet kil aan.
Het voordeel van een iRT interface kit van BBQKees (
interface ) is dat deze weer terug te bouwen is naar een EMS-ESP interface waardoor deze weer op een nieuwere Nefit/Bosch ketel te gebruiken is.
Waar ik nog wel aan zit te denken is om een Relais aan de iRT-ESP te koppelen die kan terug schakelen naar mijn Moduline 30 als er iets mis gaat (bijv. als de MQTT niet meer reageert).
Ik ben al aan het kijken voor een vervanging van de FHT-8 thermostaten, maar heb nog niet iets vergelijkbaars gevonden. Het homatic system (
Radiatorthermostaat ) lijkt er op maar ik weet niet of die ook zonder hun centrale te gebruiken zijn (en ze zijn vrij duur).
Volgens mij is het met de Moduline 30 ook mogelijk om het warm water via het klok programma aan en uit te zetten.