Problemen met CAt6 kabel zelf stekker verbinden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:27
Ik wilde een al in de muur aangelegde kabel gaan verkorten.

Deze heb ik daarna doorgemeten met een kabel tester.

Eerst deed ik aan beiden kanten

wit-oranje
oranje
wit-groen
blauw
wit-blauw
groen
wit-bruin
bruin

Daarna nog aan een kant

wit-groen
groen
wit-oranje
blauw
wit-blauw
oranje
wit-bruin
bruin

De kabelmeter gaf steeds aan dat alle lijntjes het deden. Maar zodra ik een kant in mijn router deed en de andere kant in een hue bridge of laptop dan kreeg ik de melding dat er geen kabel is aangesloten.

Wat doe ik fout? Want ik heb geen idee meer wat ik dan nog kan proberen?

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Een kabel met aan weerszijden verschillende aansluitingen gaat natuurlijk nooit werken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
Brahiewahiewa schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 22:21:
[...]

Een kabel met aan weerszijden verschillende aansluitingen gaat natuurlijk nooit werken
Collega zei dat ik hem juist cross moest aansluiten. Vandaar dat ik dat ook nog probeerde. Ookal zag ik online dat dat alleen wordt gebruikt van PC naar PC.

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 06:42
MrBlueEyes schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 22:23:
[...]

Collega zei dat ik hem juist cross moest aansluiten. Vandaar dat ik dat ook nog probeerde. Ookal zag ik online dat dat alleen wordt gebruikt van PC naar PC.
Cross heb ik voor het laatst iets van 20 jaar geleden oid nodig gehad. Ik zou juist zoals eerder gesuggereerd aan beide kanten de zelfde volgorde hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:04
MrBlueEyes schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 21:54:
Ik wilde een al in de muur aangelegde kabel gaan verkorten.
Ik zie dit niet voor me? Komt er een kabel met stekker uit de muur i.p.v. een CAT6 WCD?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
CurlyMo schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 22:25:
[...]

Ik zie dit niet voor me? Komt er een kabel met stekker uit de muur i.p.v. een CAT6 WCD?
Ja, dit was achteraf ooit aangebracht, deels gewoon langs de muur en daarna een stuk door muur heen, met een stekker in de stoppenkast zodat ik daar wat kon aansluiten. Ik heb nu de locatie van mijn router verplaatst waardoor deze dichterbij staat en ik de kabel dus wilde inkorten. Ik dacht dat moet wel even te doen zijn.
Bij een kabel is het na een tijd gelukt, toen ik er achter kwam dat de kabel beschadigt was en ik dat deel er ook af moest halen.

Een kabel geeft nu ineens nog maar 100mbps aan terwijl hij gewoon 1gbit was.
En deze kabel wil dus maar niet werken terwijl alles volgens de kabel meter goed was. Groen van 1 t/m 8 aan beiden kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:57
Brahiewahiewa schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 22:21:
[...]

Natuurlijk wel. Alle apparaten de laatste decennia hebben MDI/MDI-X autosensing en werken prima met een crosscable.

Maar het is nergens goed voor, gewoon aan beide kanten 568B aanhouden zoals eerst zou prima moeten zijn. :)

@MrBlueEyes welke kabel en stekkers gebruik je? Zijn die wel voor elkaar geschikt? Een fatsoenlijke crimptang gebruikt?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
MrBlueEyes schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 22:29:
[...]

Ja, dit was achteraf ooit aangebracht, deels gewoon langs de muur en daarna een stuk door muur heen, met een stekker in de stoppenkast zodat ik daar wat kon aansluiten.
Is dit een solide of een flexibele kabel?

Waar @Xander ook aan refereert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
Xander schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 22:31:
[...]

Natuurlijk wel. Alle apparaten de laatste decennia hebben MDI/MDI-X autosensing en werken prima met een crosscable.

Maar het is nergens goed voor, gewoon aan beide kanten 568B aanhouden zoals eerst zou prima moeten zijn. :)

@MrBlueEyes welke kabel en stekkers gebruik je? Zijn die wel voor elkaar geschikt? Een fatsoenlijke crimptang gebruikt?
Grijze CAT6 kabel, die ooit van een rol afkwam. Ik heb bij de hornbach 10 RJ45 stekkers gekocht. En ik heb een metalen Kopp krimptang.

Maar waarom zou het niet werken als de cable tester wel aangeeft dat alles goed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
MrBlueEyes schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 22:36:
[...]
Maar waarom zou het niet werken als de cable tester wel aangeeft dat alles goed is?
Omdat een verkeerde stekker op een solide of flexibele kabel geen goed contact maakt. Dat is denk ik je probleem. Los contact past goed bij je beschrijving. Probeer je kabel tester nog eens terwijl je flink aan je kabel, dicht bij de stekker, sjort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
MrBlueEyes schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 22:36:
[...]

Grijze CAT6 kabel, die ooit van een rol afkwam.
Met stugge of soepele kern? Installatiekabel heeft normaalgesproken aders met stugge kern.
Ik heb bij de hornbach 10 RJ45 stekkers gekocht.
Standaard stekkers zijn enkel geschikt voor aders met een soepele kern.
Omdat die testers veel te simplistisch zijn. Je kunt bij wijze van twee telefoonkabeltjes ertussen knutselen met kroonstenen en die tester meet nog steeds een verbinding. Maar no way dat je daar ethernet overheen krijgt. ;)

Een tester die je vertelt of je kabel daadwerkelijk gaat werken met een 1000BASE-T ethernet verbinding kost een paar duizend euro, die zul je niet gebruikt hebben. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
Xander schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 22:42:
[...]

Met stugge of soepele kern? Installatiekabel heeft normaalgesproken aders met stugge kern.

[...]
Kan ik dat ergens aan zien?
Tussen de paren zit plastic in de vorm van een kruis, zegt dat iets?

[...]
Dat zal het dan wel zijn. Kan daarom met toeval een kabel toch nog 100mbit ondersteunen?

Ik heb wel 1 kabel succesvol kunnen aansluiten met een Kopp RJ45 stekker.

Omdat die testers veel te simplistisch zijn. Je kunt bij wijze van twee telefoonkabeltjes ertussen knutselen met kroonstenen en die tester meet nog steeds een verbinding. Maar no way dat je daar ethernet overheen krijgt. ;)

Een tester die je vertelt of je kabel daadwerkelijk gaat werken met een 1000BASE-T ethernet verbinding kost een paar duizend euro, die zul je niet gebruikt hebben. :P
Goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
Dat zal het dan wel zijn. Kan daarom met toeval een kabel toch nog 100mbit ondersteunen?

Ik heb wel 1 kabel succesvol kunnen aansluiten met een Kopp RJ45 stekker.

Goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Vandaar een filmpje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
MrBlueEyes schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 22:49:
[...]

Nee dat kruis zegt niets...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/r6ZDGiUTlOIaqX1MfQC1gcCf/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SGPb6jkWUzCYHs37GJiRARNs/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cUTFkzUjbUEaVcLDmFxyZj5X/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
Ja, met reageren ging wat verkeerd. Filmpje had ik nog niet gezien.

Zo te zien is het een stugge kabel dan inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ah man de helft van die bedrading is cross en de andere helft straigth

of-of niet alle bij

gewoon ff straigth knijpen en minder lullen

[ Voor 33% gewijzigd door Fish op 09-10-2019 22:53 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ja en nee ;)
Je hebt RJ45 stekkers speciaal voor soepele kern (meeradering koper), je hebt RJ45 voor stugge kern (massief koper kern).
Maar, je hebt ook hybride stekkers, geschikt voor soepel en massief.
Laatste keer dat ik uit nood even bij Hornbach RJ45's moest halen, kreeg ik de hybrides mee met 3 puntjes.
Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/PUwjE.jpg

@MrBlueEyes
Gebruik je wel 100% koper kabel (op alle 8 aders). Er is namelijk ook heel veel rotzooi in de markt, CCA en CCMA, wat eigenlijk aluminium of ijzer is, met een opgedampt laagje koper, zodat het koper lijkt.
Vaak staat het op de kabel gedrukt, wellicht dat je daar een foto van kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
Madshark schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 22:52:
[...]

Ja en nee ;)
Je hebt RJ45 stekkers speciaal voor soepele kern (meeradering koper), je hebt RJ45 voor stugge kern (massief koper kern).
Maar, je hebt ook hybride stekkers, geschikt voor soepel en massief.
Laatste keer dat ik uit nood even bij Hornbach RJ45's moest halen, kreeg ik de hybrides mee met 3 puntjes.
[Afbeelding]

@MrBlueEyes
Gebruik je wel 100% koper kabel (op alle 8 aders). Er is namelijk ook heel veel rotzooi in de markt, CCA en CCMA, wat eigenlijk aluminium of ijzer is, met een opgedampt laagje koper, zodat het koper lijkt.
Vaak staat het op de kabel gedrukt, wellicht dat je daar een foto van kunt maken.
De kabels werkte de afgelopen 7 jaar zonder problemen op 1gbit. Het gaat pas fout sinds ik ben gaan verkorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Fish schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 22:51:
ah man de helft van die bedrading is cross en de andere helft straigth

of-of niet alle bij
Huh? Wat moet ik me voorstellen bij "half cross"?
gewoon ff straigth knijpen en minder lullen
Daar was hij dus mee begonnen:
MrBlueEyes schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 21:54:
Eerst deed ik aan beiden kanten

wit-oranje
oranje
wit-groen
blauw
wit-blauw
groen
wit-bruin
bruin
En dat werkte niet...

Vandaar de verdenking van de gebruikte materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
MrBlueEyes schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 22:53:
[...]

De kabels werkte de afgelopen 7 jaar zonder problemen op 1gbit. Het gaat pas fout sinds ik ben gaan verkorten.
Ah ok.
Je beschreven kleurcodering klopt verder, ook al zou je een crossover kabel gemaakt hebben, dan nog zou het moeten werken.
Deze kleurvolgorde heb je wel aangehouden met het lipje naar beneden, de kabel naar je toe ?
(zoals dit voorbeeld )
Een ander dingetje wat ook vaak misgaat, dat de aders niet diep genoeg in de connector zitten, meestal een probleem als de ader eigenlijk net iets te dik voor de RJ45 is.
Als je recht op de 'voorkant' van je RJ45 kijkt, zou je eigenlijk moeten zien dat alle aders helemaal tegen het einde zitten.
Van bovenaf, dus aan de kant van het lipje zou je dat ook moeten kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
Xander schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 22:56:
[...]

[...]

[...]

En dat werkte niet...

Het zijn inderdaad solid kabels.

Deze https://www.hornbach.nl/s...tuks/8147036/artikel.html werken daar dus niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Xander schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 22:56:
[...]

[...]

[...]

En dat werkte niet...

je hebt 2 verzend paren en 2 recieve paren. er is 1 straigt en 1 cross. dit werkte in het 100bit tijdperk

nu is cross
Afbeeldingslocatie: https://sites.google.com/site/mullais/_/rsrc/1527330811546/network/what-is-the-defference-between-cross-cable-and-straight-cable/EthernetCross.jpg

hij heeft nu .. een oud schema gepakt
Afbeeldingslocatie: https://sites.google.com/site/mullais/_/rsrc/1527330811546/network/what-is-the-defference-between-cross-cable-and-straight-cable/basicTheory.jpg

snie goed meer

[ Voor 15% gewijzigd door Fish op 09-10-2019 23:00 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
MrBlueEyes schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 22:58:
[...]

Deze https://www.hornbach.nl/s...tuks/8147036/artikel.html werken daar dus niet op.
Als het inderdaad CAT5 is, dan wordt 1 gigabit sowieso niet gegarandeerd:
Category 5 cabling, also known as Cat5, is an older type of network cabling. Cat5 cables were made to support theoretical speeds of 10Mbps and 100Mbps. You may be able to get gigabit speeds on a Cat5 cable, particularly if the cable is shorter, but it isn't always guaranteed.
https://lifehacker.com/wh...hernet-cables-and-5994163

Oftewel, CAT5 stekker op een CAT6 kabel is al niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
MrBlueEyes schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 22:58:
[...]

Als je op het plaatje van Hornbach afgaat (en dat wil eigenlijk niets zeggen, want die kunnen zomaar van een heel andere batch zijn), dan zijn dat juist wel de goede voor solid core kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
https://www.kabeltje.com/...-utp-cat6-kabels-10-stuks

Dit is wel een goede optie dus? Staat ook nog specifiek solid bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Als je alles wil uitsluiten wel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
Madshark schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 23:01:
[...]

Als je op het plaatje van Hornbach afgaat (en dat wil eigenlijk niets zeggen, want die kunnen zomaar van een heel andere batch zijn), dan zijn dat juist wel de goede voor solid core kabels.
Als ik naar het plaatje kijk en de stekker hier voor mij. Lijken ze beiden op het middelste plaatje van hier boven hoe het van de zijkant eruit zou moeten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

en dan liever nog met een insert. dat is met de stugge cat6 een stuk prettiger

e.g. Afbeeldingslocatie: https://showmecables-static.scdn3.secure.raxcdn.com/media/catalog/product/cache/e4d64343b1bc593f1c5348fe05efa4a6/c/a/cat6-connector-with-guide-1.jpg

[ Voor 52% gewijzigd door Fish op 09-10-2019 23:08 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
CurlyMo schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 23:01:
[...]

Als het inderdaad CAT5 is, dan wordt 1 gigabit sowieso niet gegarandeerd:
Hangt meer van je lengte af.. Als verbinding niet al te lang is (<+/- 50meter) gaat er prima gigabit over een Cat5e kabel. Heb in verleden zelfs makkelijk gigabit over >100meter met Cat5e gedaan, enkele terabytes zonder enige fout.
Als het past, dan past het, en maakt het niet uit of je een Cat5e of een Cat6 connector gebruikt, die zijn afgezien van de verpakking verder hetzelfde..
Alleen de wat betere Cat6a kabel heeft wat dikkere aders, maar die passen sowieso niet in een standaard budget RJ45.
MrBlueEyes schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 23:04:
[...]

Als ik naar het plaatje kijk en de stekker hier voor mij. Lijken ze beiden op het middelste plaatje van hier boven hoe het van de zijkant eruit zou moeten zien.
Kun je geen foto maken van je huidige gemonteerde stekkers, vanaf de bovenkant (lip kant) en zijkant ? Wellicht dat het probleem al snel zichtbaar is.

[ Voor 23% gewijzigd door Madshark op 09-10-2019 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
Fish schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 23:04:
en dan liever nog met een insert. dat is met de stugge cat6 een stuk prettiger

e.g. [Afbeelding]
Enige wat ik zo ff tegenkom als ik daar op Google.

https://www.hardwarewebwi...-met-insert-10-stuks.html

Wat doet die insert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJskonijn22
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-10 18:30
Die zorgt ervoor dat de kabeltjes op de goede plek blijven zitten tijdens het knijpen. Voor een beter resultaat dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
IJskonijn22 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:49:
[...]

Die zorgt ervoor dat de kabeltjes op de goede plek blijven zitten tijdens het knijpen. Voor een beter resultaat dus ;)
Het plaatje van Fish valt mij toevallig net op waarbij ik het zie ja.Het erin drukken zonder insert was eigenlijk geen probleem. Die dingen zijn ook blijkbaar bijna nergens te koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBlueEyes
Met deze is het gelukt. Die andere met insert kreeg ik de kabel niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:41

DukeBox

loves wheat smoothies

Xander schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 22:31:
Niet helemaal.. auto MDI-x is alleen voor 10/100 Mbit. Voor Gbit (1 en 10) is een straight cable vereist anders zal deze altijd naar 100Mbit terug vallen (tenzij je handmatig Gbit MDI/MDI-x forceert).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

DukeBox schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:30:
[...]

Niet helemaal.. auto MDI-x is alleen voor 10/100 Mbit. Voor Gbit (1 en 10) is een straight cable vereist anders zal deze altijd naar 100Mbit terug vallen (tenzij je handmatig Gbit MDI/MDI-x forceert).
hoezo is is auto mdi/mdx niet voor gigabit? je loopt nog steeds tegen hetzelfde probleem aan als je 2 switches met elkaar verbind. sending pairs, waar een recieving pair tegebover moet gaan staan

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Fish schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 21:16:
[...]

hoezo is is auto mdi/mdx niet voor gigabit? je loopt nog steeds tegen hetzelfde probleem aan als je 2 switches met elkaar verbind. sending pairs waar een recieving pair tegebover moet gaan staan
Nope, Gbit (1000BASE-T) en hoger hebben geen toegewezen aderparen voor verzenden en ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

DukeBox schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 21:21:
[...]

Nope, Gbit (1000BASE-T) en hoger hebben geen toegewezen aderparen voor verzenden en ontvangen.
oei ... i stand corrected _/-\o_
1000BASE-T uses all four pairs bi-directionally using hybrid circuits and cancellers.[11] Data is encoded using 4D-PAM5; four dimensions using PAM (pulse amplitude modulation) with five voltages, −2 V, −1 V, 0 V, +1 V, and +2 V.[12] While +2 V to −2 V may appear at the pins of the line driver, the voltage on the cable is nominally +1 V, +0.5 V, 0 V, −0.5 V and −1 V.[13]

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
DukeBox schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:30:
[...]

Je hebt gelijk, ik heb me even zitten inlezen.

Maar het effect is toch hetzelfde? Je kunt prima een crosscable gebruiken tussen twee Gbit poorten. De reden waarom het werkt is alleen anders. :P
Newer routers, hubs and switches (including some 10/100, and all 1 gigabit or 10 gigabit devices in practice) use auto MDI-X for 10/100 Mbit connections to automatically switch to the proper configuration once a cable is connected.

Gigabit and faster Ethernet links over twisted pair cable use all four cable pairs for simultaneous transmission in both directions. For this reason, there are no dedicated transmit and receive pairs, and consequently, crossover cables are never required for 1000BASE-T communication.[8] The physical medium attachment sublayer (PMA) provides identification of each pair and usually continues to work even over cables where the pairs are unusually swapped or crossed.[9]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Xander schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 21:55:
Maar het effect is toch hetzelfde? Je kunt prima een crosscable gebruiken tussen twee Gbit poorten. De reden waarom het werkt is alleen anders. :P
Niet helemaal, aangezien (een variant van) auto mdi-x (master/slave) zit ingebakken in het negotiation protocol zal bij een crosscable de negotiation verlopen met 2 aderparen en dus op 100Mbit gelimiteerd zijn.

Het is soms wel mogelijk om dan alsnog geforceerd naar 1Gbit te schakelen maar dat valt dan weer buiten het protocol waar auto-negotiation eigenlijk verplicht is.

Het staat ook verkapt in dat laatste stuk, het fysieke deel zal dan uiteindelijk werken maar dan ook met de fysieke limitaties.

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 12-11-2019 22:01 ]

Pagina: 1