Stenen tegelvloer over bestaande PVC vloer

Pagina: 1
Acties:
  • 6.682 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_scary_door
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13-06 10:34
Situatie:

Ik heb een huis gekocht waar een volledig verlijmde pvc-vloer in ligt (https://www.quick-step.nl...pugp40098_pure-eik-honing). Het PVC ligt op een geëgaliseerde cementdekvloer en is 2,5 mm dik. Het huis is in 2018 opgeleverd en er zit lage temperatuur vloerverwarming in het huis.

Vraag:

Ik vind de vloer niet mooi en ik wil graag een stenen tegelvloer. Kan hier een tegelvloer overheen gelegd worden, of zou het PVC er echt uit moeten? Het verwijderen zou ongeveer €1000,- gaan kosten en er is grote kans dat de ondervloer beschadigd. Ik heb deze vraag aan twee tegel bedrijven gesteld en de ene zegt dat het kan en de andere zegt van niet. Op internet kan ik niets vinden over deze combinatie.

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:30
Alleen al voor de vloerverwarming moet de pvc vloer eruit.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:15
Geen ervaring maar ik zou zelf nooit tegels op PVC gaan zitten lijmen, nee. Dus snap die zetter wel die dat niet ziet zitten.

Mijn werk is heel iets anders overigens dus tja, gratis advies dat waard is wat het kost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:29
Lijkt me dat dat moet kunnen maar wel met iets anders dan standaard tegellijm.
Je moet zorgen dat de tegels vol verlijmd zijn zodat ze over de hele oppervlakte contact maken met de pvc-vloer vanwege de warmtedoorgifte.
@Hari-Bo Waarom zou de pvc eruit moeten vanwege de vloerverwarming, die zit er nu toch ook al in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hari-Bo schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 21:46:
Alleen al voor de vloerverwarming moet de pvc vloer eruit.
Waarom dan ?
Heb zelf ooit eens gekeken naar zo'n PVC tegel plak vloer, werden in alle winkels als zeer geschikt voor vloerverwarming aanbevolen. Zelfs in de link van TS staat dat het geschikt moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Nu ik erover nadenk moet dit gewoon met pvc lijm kunnen die je ook gebruikt om een pvc vloer te leggen. Dan lijm je immers ook pvc vast aan een cementondergrond. Een poreuze tegel aan pvc lijmen is niet anders.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:42

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Als je een verfstripper pakt en daarmee het pvc warm maakt trek je die vloer zo los.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Denk ook dat het wel los moet kunnen zonder schade.
Als je dit laat doen door een bedrijf dan wil men er uiteraard geen garantie op geven dat het niet beschadigt en moet dit op jouw risico gebeuren. Vraag me wel af hoe je de lijm weg moet krijgen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Laatst online: 08:30
Madshark schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 22:45:
[...]

Waarom dan ?
Heb zelf ooit eens gekeken naar zo'n PVC tegel plak vloer, werden in alle winkels als zeer geschikt voor vloerverwarming aanbevolen. Zelfs in de link van TS staat dat het geschikt moet zijn.
Klopt, maar dit is laag op laag wat weer extra verwarmd moet worden om warmte door te geven.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:04
@the_scary_door vannacht ff m'n collega gevraagd, hij is ex tegelzetter en hij zei niet doen.

Je weet A. Nooit hoe de pvc vloer exact is gelegd, met een beetje pech niet geheel goed verlijmd. En B. Niemand gaat je de hechting van de lijm op pvc garanderen, als jij erop staat om over de pvc te plakken doet de tegelzetter vermoedelijk afstand van die garantie voorwaarden kwa los zitten.

Maar een verlijmde pvc vloer is vrij makkelijk te verwijderen, ga erover heen met een verf brander om het los te weken en je haalt de pvc er zo uit.
Je kunt ook proberen om warm/heet water over de vloer te gieten en dat er even op laten staan. Nadeel is dat je jezelf mogelijk brand aan het hete water, en natuurlijk kans dat er dan meer kapot gaat.
Bv je plinten of het loopt ergens naartoe waar je niet wilt dat het naartoe loopt.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Annuk schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 07:00:
@the_scary_door vannacht ff m'n collega gevraagd, hij is ex tegelzetter en hij zei niet doen.

Je weet A. Nooit hoe de pvc vloer exact is gelegd, met een beetje pech niet geheel goed verlijmd. En B. Niemand gaat je de hechting van de lijm op pvc garanderen, als jij erop staat om over de pvc te plakken doet de tegelzetter vermoedelijk afstand van die garantie voorwaarden kwa los zitten.

Maar een verlijmde pvc vloer is vrij makkelijk te verwijderen, ga erover heen met een verf brander om het los te weken en je haalt de pvc er zo uit.
Je kunt ook proberen om warm/heet water over de vloer te gieten en dat er even op laten staan. Nadeel is dat je jezelf mogelijk brand aan het hete water, en natuurlijk kans dat er dan meer kapot gaat.
Bv je plinten of het loopt ergens naartoe waar je niet wilt dat het naartoe loopt.
wel zorgen voor meer dan voldoende ventilatie bij aanbranden / verbranden van de vloer komen de meest gore gassen loss... chloor onder andere.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-06 20:09
Als je een stukje handmatig los kan krijgen dan kun je de rest met een machine doen.

Zoals deze:
https://www.boels.nl/hure...rrenovatie/tapijtstripper

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zoals ook al aangedragen is een lage temperatuur vloerverwarming nogal gevoelig voor de dikte van de bedekking erboven. Met én een pvc laag én een tegellaag gaat het systeem suboptimaal werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:48
1000 euro? Als je eenmaal een strip te pakken hebt trek je het zo los. Hier ook een verlijmde PVC vloer en toen er een stuk uitmoest was dat zo gedaan.

Je moet even een begin hebben en dan krijg je het prima los. Anders even verwarmen met de vloerverwarming. Zou het zeker niet op het PVC leggen. PVC is vrij zacht vergeleken met tegels. Zeker als het warm wordt. Straks gaat de boel scheuren en het houdt ook nog eens de warmte van de vloerverwarming tegen, die natuurlijk zo niet optimaal is.

Dus kortom: gewoon eruit halen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:03
the_scary_door schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 21:44:
Ik heb deze vraag aan twee tegel bedrijven gesteld en de ene zegt dat het kan en de andere zegt van niet.
Das wel handig, het bedrijf dat zegt dat het wel kan hoef je niet meer te vragen want dat zijn prutsers :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan_L
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:56
ASW1 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 22:49:
Dan lijm je immers ook pvc vast aan een cementondergrond. Een poreuze tegel aan pvc lijmen is niet anders.
De onderkant van een pvc vloer is bedoeld om te lijmen en daarom totaal anders van structuur dan de bovenkant. De bovenkant is ongeschikt om (tegel)lijm op te laten hechten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-06 20:14
Precies, doe het gewoon in één keer goed. Haal die PVC vloer er uit en leg dan een tegelvloer. Dan is er niks om later nog spijt van te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De PVC eruit is inderdaad zo gedaan.

De lijm van de vloer verwijderen daarentegen... :X

Dat gezegd hebbende, ik zou altijd PVC boven steen verkiezen.

[ Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 10-10-2019 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 11-06 15:51
Altijd verwijderen. PVC fabrikanten doen hun best om de toplaag zo min mogelijk hechtend aan vuil, vloeistoffen of wat anders te maken. Mag je raden wat dat met de hechting van je tegels doet... En ja, het is kapitaalvernietiging van een vloer van nog geen jaar oud, maar dat is je eigen keuze.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

MikeyMan schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:21:
De PVC eruit is inderdaad zo gedaan.

De lijm van de vloer verwijderen daarentegen... :X
Betonschuurmachine en halfgelaatsmasker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-06 21:28
Eruithalen is door de lijm geen pretje, maar met een dagje werk heb je het er wel uit.
Deze zomer zelf onze 'oude' PVC vloer verwijderd.. Zonder heteluchtpistool maar met een oude bijtel de randjes omhoog wippen, daarna een koevoet er onderschuiven en je trekt zo de stroken / tegels los.
Ik zou ze inderdaad verwijderen en er niet onder laten zitten.. Beetje restjes lijm op de vloer lijkt me geen issue als je er weer tegellijm overheen smeert. Wel even de vloer impregneren.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:50
Doe het goed, of doe het niet...
Ja het kost je dan €1000 of een dagje werk, maar dan is het (ook voor de toekomst) meteen goed.

Ons huis, is voorheen ook van zo'n beunhaas geweest, met de meest creatieve oplossingen.
Bestaande tegels, daar een houtenplaat tegen geschroefd, en over die plaat weer nieuwe tegels.
Prima, zal best functioneel zijn, maar toen wij onze nieuwe keuken kochten, en hebben laten inmeten, kwamen wij er bij het slopen achter dat de keuken gewoon 5CM! elke kant op groter werd.
Aangezien wij natuurlijk niet eerder gingen slopen dan nodig, hebben wij nu dus aan 2 zijden van de keuken af moeten werken met sierstrips (gelukkig was werkblad wel precies lang genoeg om aan te sluiten.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-06 11:02
Ik zou het ook niet aandurven. Als je het doet dan doe je het goed...
Als je eigenwijs bent en het toch doet dan zou ik de pvc vloer goed opruwen voordat je gaat plakken.

Ik zou ook eerste gewoon een stukje proberen los te fohnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
De suggesties hier als losbreken of met een betonschuurmachine zou ik mee oppassen als je leidingen eronder hebt ligt. Als het goed is gedaan ligt het in cement met een klein egalisatielaagje. Echter, dat laagje is wel maar een paar mm. Grof geweld kan dus flink de boel beschadigen waardoor je lekkage krijgt.

Als er bespaard is dan liggen je buizen in tegellijm en dat is helemaal zacht. Zeker dan zou ik voorzichtig zijn. Als je cementbed gestort is (met leidingen op een rooster geklikt) zit je relatief veilig.. Maar weet je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prop-er
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-06 14:52
Wat hier nog niet genoemd is: Uitzetting

PVC zet behoorlijk uit door warmteverschil. Als je al een redelijke lijmverbinding op een spekgladde PVC vloer toplaag voor elkaar krijgt, zal die lijmverbinding binnen de kortste keren loslaten door werking van de PVC vloer. Ook zullen je voegen gaan scheuren en loslaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_scary_door
Bedankt voor de reacties.

Ik lees veel reacties dat de PVC vloer zelf verwijderen makkelijk gaat (het gaat om 60m2), maar de het ene bedrijf geeft zelf aan dat het verwijderen lastig is en als ik op internet kijk zie ik bijvoorbeeld dit:

https://vloerverwijderenwolter.nl/pvc-vloer-verwijderen/

https://www.vloersterk.nl...ren-pvc-stroken-vloer.htm

De vloerverwarming zou goed moeten gaan, de gecombineerde warmteweerstand van beide vloeren blijft onder de toegestane 0,25 m2K/W.

Mijn eigen gevoel zegt inderdaad het meteen goed doen en de PVC verwijderen, maar het blijft wel een hoop geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
the_scary_door schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 13:25:

Ik lees veel reacties dat de PVC vloer zelf verwijderen makkelijk gaat (het gaat om 60m2), maar de het ene bedrijf geeft zelf aan dat het verwijderen lastig is en als ik op internet kijk zie ik bijvoorbeeld dit:

De vloerverwarming zou goed moeten gaan, de gecombineerde warmteweerstand van beide vloeren blijft onder de toegestane 0,25 m2K/W.

Mijn eigen gevoel zegt inderdaad het meteen goed doen en de PVC verwijderen, maar het blijft wel een hoop geld.
Het is natuurlijk wel zo dat het doel van bedrijven is om jou aan te zetten om hen in te schakelen. Zij zullen dus niet gaan zeggen dat het met een beetje moeite goed zelf te doen is.

In jouw geval zou ik gewoon ergens zelf een stuk proberen te verwijderen. Waarschijnlijk valt het reuze mee en heb je met een dag/weekend werk een aardig bedrag bespaard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-06 15:12

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Toegestaan is natuurlijk altijd nog iets anders dan optimaal. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gewoon zelf doen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

Probeer het eerst zelf. Als het echt niet gaat, kun je altijd nog een bedrijf inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:41
Ben je bang dat het teveel tijd gaat kosten, huur zelf materieel bij Boels:
https://www.boels.nl/hure...tapijt-vloerstripper-accu

Kan me niet voorstellen dat je dan langer dan een uurtje bezig bent.

Edit: Kiek em goan: YouTube: VloerSterk | pvc stroken snel verwijderen

[ Voor 21% gewijzigd door hpmkruit op 10-10-2019 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Question Mark schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:32:
[...]

Toegestaan is natuurlijk altijd nog iets anders dan optimaal. :)
Terecht punt... Zeker bij ltv is pvc m.i. superieur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb stroken, is jouw pvc misschien afkomstig van één grote rol? Misschien dat de klus daardoor iets lastiger is.
Ik zou zeer zeker de vloer eronderuit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Uiteraard zeggen ze dat het zeer lastig is. Dat zou ik ook zeggen ;)
Hier andersom gedaan: tegelvloer eruit en PVC erin. Was ook 'zeer lastig'. Gewoon een breekhamer gehuurd en 3 uur werk. 50 euro! (Moet je wel zelf afvoeren). Zou het gewoon zelf doen. Als hij er al lang in ligt laat de lijm ook steeds meer los. Mijn tegels floepte er zo uit omdat t lijm al 30 jaar oud was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_scary_door
Ik ben er nu wel uit (mede door de reactie hier) dat ik de PVC vloer er sowieso uit ga halen, anders gaat het later toch knagen. Ik krijg begin december de sleutel en dan ga ik eerst wel testen hoe goed het vast zit. Ik hoop niet te vast maar de vloer ligt er pas 1,5 jaar in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-06 23:23
Wilke schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 21:50:
Dus snap die zetter wel die dat niet ziet zitten.
Voor de alliteratie alleen al een like!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:20

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

the_scary_door schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 20:51:
Ik ben er nu wel uit (mede door de reactie hier) dat ik de PVC vloer er sowieso uit ga halen, anders gaat het later toch knagen. Ik krijg begin december de sleutel en dan ga ik eerst wel testen hoe goed het vast zit. Ik hoop niet te vast maar de vloer ligt er pas 1,5 jaar in.
Houd wel rekening met uw binnendeuren, alles wordt ineens 1.5-2cm hoger.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:57
Hoe is dit uiteindelijk afgelopen? Was het een beetje te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:47

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
gelukkie schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:31:
Hoe is dit uiteindelijk afgelopen? Was het een beetje te doen?
Stuur gerust de TS een DM, maar een topic hiervoor kicken is niet de bedoeling :)

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.