Server benaderen via internet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick vh
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-04-2022
Hallo allemaal,

Ik wil graag mijn server instellen dat die via internet kan worden benaderd. Het gaat er dan om dat ik bij de mappen en bestanden kan. Extern bureaublad is niet nodig. Ik heb al het een en ander gelezen over VPN verbinden, maar hier naar mijn weten een extra abonnement voor nodig. Nu is mijn vraag of er ook een andere veilige manier is waarbij geen extra abonnement nodig is?

Ik hoop dat jullie mij hierin verder kunnen helpen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Je kan toch ook een server (of NAS) met een eigen VPN-server installeren?
Ik vermoed dat jij kijkt naar VPN-providers die je anoniem over het internet laat browsen waarbij jij een server in het buitenland benadert. De omgekeerde weg dus....

[ Voor 53% gewijzigd door AW_Bos op 09-10-2019 20:45 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick vh
Ik ben wat betreft netwerken een beetje een leek. Heb ik hier software voor nodig of kan dit via Windows server ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Je moet een VPN-server opzetten. En dat kan ook via WIndows:
https://pureinfotech.com/setup-vpn-server-windows-10/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Leken horen eigenlijk niet met servers te klooien.. ;)

Maar als je van buiten verbinding wilt maken met je server in je thuisnetwerk, dan raad ik je aan om je toch wat verder te verdiepen in een eigen VPN op te zetten :)

Edit: Mijn ervaring met een vpn opzetten (als niet leek) kan best wel een uitdaging zijn. Maar gezien je wensen (met de beperkte info die er is) lijkt dat me de enige goede optie.

Wil je echt alleen bij je bestanden is er ook nog de optie om dat via FTP of een willekeurige cloudddienst te doen.
Dus geef even aan wat je nou precies wilt, en wat je nu hebt draaien als server.

[ Voor 47% gewijzigd door fm77 op 09-10-2019 20:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@rick vh Vul dan ook die vragen in die er al stonden. Dat willen we niet voor niks weten.
- Wat voor hard- en software gebruik (heb) je?

Maar ja: Je kunt ook een VPN-server op Windows installeren/activeren. Blijf alleen weg van PPTP, want dat is niet veilig meer. :) L2TP/IPSEC/OpenVPN zijn prima. Zie https://www.vpngids.nl/vpn-info/vpn-protocollen/

Overigens vind ik dat je prima met servers kunt klooien, maar probeer wel te snappen wat je doet. Kopieer niet klakkeloos wat configuratie van internet en klik-klik-klaar is Rick. Nee, begrijp de configuratie, beveiliging en zorg dat je de logfiles weet te vinden. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Room42 op 09-10-2019 20:52 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:57
@fm77 Van dit soort opmerkingen ga ik echt huilen. Als tweaker wil je juist met dingen klooien die je niet kent. Dingen uitzoeken, dingen leren. Dat gaat alleen als je er ook aan begint, fouten maakt en jezelf verbetert. Dat maakt een tweaker een tweaker. Dat je je niet professioneel moet gaan verhuren of hoog gevoelige bestanden voor het eerst op een server moet gaan zetten, daar ben ik het mee eens.

Volgens mij is de kern van de zaak, altijd bij je bestanden kunnen. Hierbij denk ik het eerst aan OneDrive, BackBlaze en DropBox. Heb je dit al overwogen?

Wil je de server "in de cloud" of in je thuisnetwerk hangen? Ook een wezenlijk verschil.

Heb je al een server? Linux? Windows? of een kant en klare NAS?

VPN is inderdaad een middel om een verbinding op te zetten zodat het lijkt alsof twee machines in hetzelfde netwerk hangen. OpenVPN is redelijk goed zelf op te zetten. Op Windows moet je hiervoor wel een stukje software installeren, de "client" en de server moet ook in een stappenplan opgezet worden. Maar dan heb je alleen de verbinding en nog geen file-share.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:21
Alleen jammer dat je een PPTP vpn linkt. Die wil je niet gebruiken. Dan kan je net zo goed geen vpn opzetten zo lek is die.

Je zou voor een raspberry of den linux vm kunnen gaan met open vpn maar blijf weg van de windows vpn server.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Maar je hebt inderdaad gelijk. Hopelijk zal Windows in de toekomst een veiligere meeleveren.
Anyway, ExpressVPN gebruikt die ook bij hun abo's :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
storeman schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 20:57:
@fm77 Van dit soort opmerkingen ga ik echt huilen. Als tweaker wil je juist met dingen klooien die je niet kent. Dingen uitzoeken, dingen leren.
Voor de duidelijkheid.... Ik ben helemaal voor dingen uitproberen (zo heb ik het ook geleerd). Echter moet diegene dat wel willen. Op dit punt is er alleen een magere startpost en (nog) niet het idee dat er veel uitgezocht is.
Het is tegenwoordig ook niet echt vanzelfsprekend meer dat topicstarters de intentie hebben om ergens diep op in te gaan. Maar mocht diegene duidelijk maken dat die dat wel wil ben ik zeker bereid om daarin te helpen :)

De VPN server van windows zelf is me nooit gelukt om soepel te laten werken. Uiteindelijk uitgekomen op https://www.softether.org/, en die deed het prima voor mij. Echter is dat niet iets wat je zomaar aan de praat hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door fm77 op 09-10-2019 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocola
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-05 12:49
Kijk eens naar ZeroTier :-). Gebruiksvriendelijk en eenvoudig genoeg dat ook mensen met relatief weinig ervaring met VPN-servers het veilig kunnen gebruiken. Op basis van jouw post lijkt me dit een ideale optie.

[ Voor 17% gewijzigd door Chocola op 10-10-2019 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick vh
Hallo allemaal,

Mijn excuses voor de late reactie. Ik moest de server namelijk nog ophalen en wilde mij al vast inlezen over de mogelijkheden. De server is een HP Proliant ML310e Gen 8. ik dacht dat hierop Windows server was geïnstalleerd, echter is dit niet het geval. Er staat VMware Esxi 5.1 op. Ik ben hier totaal niet bekent mee. Is het hiermee ook mogelijk om deze als VPN server te laten draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
rick vh schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 12:47:
Hallo allemaal,

Mijn excuses voor de late reactie. Ik moest de server namelijk nog ophalen en wilde mij al vast inlezen over de mogelijkheden. De server is een HP Proliant ML310e Gen 8. ik dacht dat hierop Windows server was geïnstalleerd, echter is dit niet het geval. Er staat VMware Esxi 5.1 op. Ik ben hier totaal niet bekent mee. Is het hiermee ook mogelijk om deze als VPN server te laten draaien?
Oh, maar je hebt natuurlijk wel even geGoogled, goed van je!
zoeken bij google naar 'wat is esxi'
zoeken bij google naar 'wat is een hypervisor'

Op ESXi maak je een VM (virtual machine) aan waarop je Windows (of een ander OS) installeert waarop je de VPN-service kunt installeren en configureren.

ESXi 5.1 moet je alleen wel echt upgraden want die is behoorlijk verouderd. De gratis versie is prima te gebruiken, check https://my.vmware.com/en/web/vmware/evalcenter?p=free-esxi6

[ Voor 8% gewijzigd door Room42 op 12-10-2019 12:59 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 674295

Ook ik kan mij best vinden in het standpunt van @fm77; de startpost en de post erna doet mij aan denken dat @rick vh denkt zomaar even in een avondje een zelfbouwserver op te zetten met externe toegang (en dan hopelijk zonder dat de halve wereld bij zn privé foto's kan).

Zo eenvoudig is het echter niet (ook niet ontzettend moeilijk hoor, maar enige basis niveau is wel nodig. De post van @rick vh geven mij de indruk dat die basiskennis is nog niet is.

@rick vh lees je in op dingen zoals "hoe werk een netwerk" "hoe werkt een VPN server" "zelf een NAS opzetten en beveiligen" "wat is een virtuele machine" "hoe werkt ESXI". Als je dan met vragen komt waarbij je zelf ook begrijpt wat je niet begrijpt, helpen we je graag ;)

En ja dit is nodig; je koopt ook geen auto om vervolgens de distributieriem te vervangen zonder dat je weet hoe je een auto start. (no pun intended)

We zijn allemaal ooit zo begonnen (heb notabene zelf een HPE microsever gen 8, puik ding). Maar bedenk je dat zo'n zelfbouw server geen kant-en-klare oplossing is (je zult er vanaf nul kennis eerder maanden/jaren dan weken mee bezig zijn) dus ik praat je graag uit die illusie. O-)

Zelf draai ik XigmaNAS(vroeger NAS4Free) op de HPE en heb ik een losse RPI die o.a. een openvpn server draait.

Als je een kant-en-klare NAS wilt kopen waarmee je zonder veel moeite iets werkbaars en enigzins beveiligd op kan zetten koop dan een synology NAS.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 12-10-2019 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apatito123
  • Laatst online: 13-10-2021
Maar je hebt inderdaad gelijk. Hopelijk zal Windows in de toekomst een veiligere meeleveren.
Anyway, ExpressVPN gebruikt die ook bij hun abo's :?
Dit is vrij ongerelateerd aan de vraag van TS, maar ik vermoed dat ExpressVPN er zelf ook van op de hoogte is dat PPTP niet het meest veilige protocol (meer) is haha.

Ik kan er natuurlijk naast zitten, maar ik ga ervan uit dat dit protocol er vooral bij zit voor mensen die om blokkades heen willen kunnen voor streamen bijvoorbeeld en niet zoveel geven om anonimiteit en veiligheid.
(Of dat een goed idee is, is natuurlijk een tweede).

Top VPN's van 2020 vergeleken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
rick vh schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 12:47:
Hallo allemaal,

Nou heb ik 1 tip voor je:
HANG DAT DING NIET AAN INTERNET!!!!

Ga lekker spelen op die server en leer ervan. maar totdat je alles door en door snapt kan je het beste dat ding niet aan internet hangen.
Zet dus geen poorten van je router door naar wat voor ip op die server door.

Op ESXi kan je van alles virtualiseren dus ook windows, als je een iso van windows server download kan je een halfjaar spelen zonder kosten.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Pagina: 1