Nieuwe build: BSOD / True Image restore: corrupted file

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-09 23:42
[sorry voor de hoeveelheden nieuwe topics de laatste tijd maar ik lijk nogal last van Murphy te hebben]

Mijn nieuwe build (X470 Taichi Ultimate + 2700X) met aantal jaar probleemloos gebruikt Corsair 2400MHz RAM deed het een dag of 10 probleemloos. Op één SSD heb ik Win10 x64 geinstalleerd en een aantal versies van een True Image backup gemaakt en direct laten verifieren op een 4TB dataschijf. De schijf hangt aan een PERC H310 Raid kaart opgezet als losse schijven. Ik gebruik dus geen RAID. Dit maken en verifieren was volgens de software succesvol.

Vandaag had ik een aantal keer een BSOD in Win10 en besloot even een systeemimage terug te zetten. Dit mislukte om de file corrupted zou zijn. Vervolgens heb ik alledrie de images die ik van die install heb geverified en alledrie zijn ze corrupted.

Ik dacht aan een stervede HDD en heb m daarom in een ander systeem gehangen en de images gekopieerd. Dit gaat probleemloos, maar ook na kopieren zijn ze nog corrupted. Als ze bij het maken corrupted zouden zijn dan zou je verwachten dat ze direct al niet goed geverifieerd konden worden.

Als de H310 kaart niet goed meer is zou je verwachten dat de schijf aan een ander systeem hangen het probleem oplost. Ik heb deze files niet meer geschreven of gelezen ofzo na het maken, dus je zou niet verwachten dat ze op een later moment beschadigen door een defete Perc H310 toch? Op z'n minst zou je dan problemen moeten krijgen met het kopieren van de files en die heb ik niet.

Dat deze images nu weg zijn en ik een full reinstall opnieuw moet doen is iriitant |:( maar ik wil wel weten wat er nou de oorzaak was zodat het niet nog een keer (of met andere data) gebeurt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Heb je ze op een ander systeem met true image geverifieerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
jeroen3 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 19:56:
Heb je ze op een ander systeem met true image geverifieerd?
ja en daar failed ie ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Is het een volledige kopie of differentieel/incrementeel?

Soms kan het ook defect rapporteren als de bron defect is. Kun je hem wel openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
jeroen3 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 20:14:
Is het een volledige kopie of differentieel/incrementeel?

Soms kan het ook defect rapporteren als de bron defect is. Kun je hem wel openen?
Is volledig. Ik maak altijd volledige backups en doe niet aan incrementeel. Ik kan hem met total commander gewoon kopieren naar een andere drive. Ik kan ze ook gewoon openen en image contents zien.

@jeroen3
Net bij reinstall van windows vanaf usb stick kreeg ik een BSOD tijdens de installer, nog voordat file copying begon. Heb systeem uitgeschakeld, kaart eruit gehaald en nog een keer gestart (de OS-disc hangt direct aan het moederbord) en nu loopt het (nog) wel.

Obviously is de kaart of een kabel stuk. Ding wordt echt niet te warm, er zit een 40mm noctua fan direct tegen de heatsink. Wat denk jij? Nieuwe kaart maar? Kabel lijkt me erg onwaarschijnlijk als je al crashes hebt terwijl je in 'fdisk' van de windows installer een BSOD krijgt terwijl je een partitie maakt op een schijf die niet eens aan die kaart hangt?

[ Voor 41% gewijzigd door nielsgeode op 09-10-2019 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Alles kan stuk.
Zijn de schijven nog goed?
Je kunt ook beginnen bij memtest.
Dan sata kabels.
Dan je raid kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
jeroen3 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 21:19:
Alles kan stuk.
Zijn de schijven nog goed?
Je kunt ook beginnen bij memtest.
Dan sata kabels.
Dan je raid kaart.
Heb geen extended test gedaan, maar HD sentinel op mijn andere systeem gaf geen problemen. Ik verwacht ook niet dat een stervende HDD een BSOD gaat geven tijdens de Win10 install op een SSD omdat de installatie op dat moment niks doet met die schijf.

De kabels zijn mini-SAS naar 4x sata (2 stuks). 100% uitsluiten dat het de kabels zijn kan je niet natuurlijk. Mijn gevoel zegt echter dat het de kaart is vanwege die keiharde crashes. Wat denk jij?

Waar ik ook een beetje bang voor ben is een hoop gedoe met corrupte data door nu van alles te proberen met een corrupte kaart. Natuurlijk heb ik goeie backups, maar alsnog kan recovery van grote hoeveelheden data veel tijd kosten.

[ Voor 13% gewijzigd door nielsgeode op 09-10-2019 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Maak eens een grote file aan met wat parity (multipar) en kopieer dat eens heen en weer.
Hoeveel is er stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
jeroen3 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 21:43:
Maak eens een grote file aan met wat parity (multipar) en kopieer dat eens heen en weer.
Hoeveel is er stuk?
Goeie :) Ga ik doen, kost wel even tijd.

@jeroen3
had net zonder de raid kaart een BSOD met VIDEO_SCHEDULAR_INTERNAL_ERROR. Het lijkt een driverding. Heb in mijn onoplettendheid de all-in-1-vga driver van asrock geinstalleerd in asrock a-tuning. Volgens mij is die onzinnig tenzij je een CPU met interne GPU hebt en die heb ik niet.

Tijdens de installatie van win10 eerder met de kaart wel in het systeem kreeg ik een BSOD IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL.

Heb net de kaart weer teruggeplaatst en zie wat ik al eerder zag: soms vanaf cold boot terwijl het systeem continue onder spanning stond geen beeld / geen bios / geen windows. Spanning eraf halen hielp. DIt had ik net direct weer na terugplaatsen kaart. Na een tweede poging bleef windows hangen op automatic repair.

Met één kabel kreeg ik een IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL. In de eventviewer staat:
'The driver detected a controller error on \Device\RaidPort0'
Source: LSI_SAS2i

Hoogstwaarschijnlijk een kapotte kaart denk ik?

[ Voor 67% gewijzigd door nielsgeode op 09-10-2019 22:27 ]

Pagina: 1